کد خبر 199261
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲

گروهی از کارشناسان مطالعات جوی دانشگاه کلورادو در آمریکا تاکید کردند: فوران‌ آتشفشان‌ها و فعالیت‌های خفیف آتشفشانی در نقاط مختلف جهان می‌تواند تاثیر مثبت روی پدیده گرمایش زمین داشته باشد و تاحدودی اثرات مخرب این پدیده را جبران کند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دلیل اینکه زمین در خلال سال‌های 2000 تا 2010 میلادی تا حدی که انتظار می‌رفت گرم نشده است، می‌تواند مرتبط با فوران ده‌ها آتشفشان در سراسر جهان باشد که حجم عظیمی از دی اکسید گوگرد از آن‌ها خارج شده است.

در پی فوران خفیف آتشفشان‌ها، دی اکسید گوگرد تا ارتفاع 19 تا 32 کیلومتر در لایه استراتوسفر جو پرتاب می‌شود که در این نقطه در پی واکنش‌های شیمیایی، اسید سولفوریک تولید شده و ذرات آب، نور خورشید را به سمت فضا منعکس می‌کنند که این فرآیند سبب خنک شدن زمین می‌شود.

از سال 2000 میلادی و به دنبال افزایش گازهای گلخانه‌ای به واسطه فعالیت‌های بشری، دانشمندان نسبت به افزایش این گازهای مخرب در جو زمین مدام هشدار می‌دهند اما اکنون برخی از کارشناسان بر این باور هستند که آتشفشان‌ها به تنهایی در تولید 25 درصد این گازهای مضر نقش دارند.

رایان نیلی، دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه کلورادو می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد فعالیت‌های آتشفشان‌های کوچک و متوسط، باعث کندی روند افزایش دمای کره زمین شده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، در این مطالعه توصیه شده است کارشناسان هنگام مطالعه درباره تغییرات اقلیمی زمین، توجه بیشتری به نقش آتشفشان‌ها نشان دهند.

برایان تون، استاد مرکز مطالعات اقیانوسی و جوی آمریکا با بیان مطالب فوق افزود: با این حال تمامی گازهای خارج شده از آتشفشا‌ن‌ها سبب اثر گلخانه‌ای نمی شوند بلکه گازهای آتشفشانی در جو مرتب بالا و پایین می‌روند و به گرم یا سرد شدن سیاره زمین کمک می‌کنند این در حالی است که گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های انسانی تنها به سمت بالا رفته و جو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس