کد خبر 198643
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور با هشدار به تمامی خانواده ها نسبت به مخاطرات چهارشنبه آخر سال و کنترل و نظارت بیشتر فرزندانشان در تهیه و خرید مواد محترقه و آتش زا گفت: ‌‌بهترین راه مقابله با آسیب های مرتبط با حوادث این روز مراقبت و پیشگیری است.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، ˈغلامرضا معصومیˈ افزود: متاسفانه در سال­های اخیر مراسم چهارشنبه پایان سال شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی­های خطرناک با مواد منفجره شده است.

وی اضافه کرد انفجارهای این روز علاوه بر تولید صدای بسیار گوشخراش و آزاردهنده، آسیب های جدی به چشم، دست و سایر قسمت های بدن وارد می کند.

معصومی گفت: طبق گزارش های دریافتی از مرکز هدایت و کنترل عملیات اورژانس کشور آسیب دیدگان حوادث مربوط به آتش­بازی شب چهارشنبه آخر سال 90، یکهزار و 980 مورد گزارش شده که خوشبختانه در مقایسه با آمار حادثه دیدگان سال 89 که دو هزار و 88 مورد بود 5.2 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد، در این حوادث گروه های سنی15تا19 سال(21.4) و 20 تا 24 سال(19.4)بیشترین گروه های سنی آسیب پذیر بودند که حدود 41 درصد مصدومین حوادث چهارشنبه آخر سال را تشکیل دادند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور ادامه داد، در حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال 90بیش از32 درصد آسیب­دیدگان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی بودند که فراوانی آسیب دیدگان حوادث یادشده در جنس مذکر حدود 4 برابر جنس مونث گزارش شده است.

معصومی اظهار داشت:‌ زخم، پارگی و بریدگی شایع­ترین نوع آسیب های حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال 1390 بود و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه­های بعدی قرار داشتند.

وی گفت: طبق آمار ثبت شده در مرکز هدایت و کنترل عملیات اورژانس کشور به­طور متوسط حدود 91درصد حوادث در مناطق شهری رخ داده که از نظر محل وقوع حادثه کوچه و خیابان بیشترین محل وقوع اینگونه حوادث بوده است.

این مقام مسوول در اورژانس کشور توضیح داد، ترقه شایع ترین نوع ماده محترقه مصرفی در میان آسیب دیدگان بوده است.

وی گفت:‌ درسال گذشته، 1/47 درصد حین بازی با مواد محترقه، 5/19 درصد حین گذر به صورت عابر پیاده، 9/10 درصد حین تماشا،6/5 درصد حین پریدن از روی آتش، 7/2 درصد حین تهیه و ساخت مواد محترقه و 2/1درصد حین انجام وظیفه دچار آسیب شده اند و در بقیه موارد نوع فعالیت حادثه دیدگان مشخص نبوده است.

معصومی افزود: شایع ترین ناحیه آسیب در مصدومین خدمت رسانی شده در اورژانس بیمارستانها بعلت حوادث مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال، 2/35 درصد آسیب به دست و 7/26درصد آسیب به چشم ثبت و گزارش شده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گفت:‌ این در حالیست که در آمار اورژانس پیش بیمارستانی(115) که تنها مربوط به شب سه شنبه 23 اسفند بود، به ترتیب دست 26 درصد، صورت 18 درصد و چشم 16 درصد شایع ترین نواحی آسیب حادثه دیدگان گزارش شد.

وی اظهار داشت:‌ از مجموع تماس های مردمی مرتبط با مصدومین شب چهارشنبه آخر سال 53 درصد حادثه دیدگان در محل درمان شدند و 47 درصد از آنان توسط آمبولانس های اور‍ژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی و بیمارستانی اعزام شدند.

رییس اورژانس کشور افزود:‌ در سال 1390، 5/14درصد مراجعین به اورژانس بیمارستانها بستری و مابقی حادثه دیدگان درمان سرپایی شدند که در این میان متاسفانه 9 نفر از آسیب های دیدگان فوت و 21 نفر دیگر نیز معلول شدند.

معصومی با هشدار به خانواده ها تصریح کرد، خانواده ها توجه داشته باشند که هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه پایان سال می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • لیلی ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    چهارشنبه سوری باید خوش باشن نه با چیزیای خطرناک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس