کد خبر 19724
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶

سيديحيي يثربي در مورد تاز‌ه‌ترين اثر منتشر شده خود گفت: کتاب «عرفان عملي» را در راستاي آگاه ساختن جوانان و جامعه در مورد عرفان‌هاي کاذب و دروغين نگاشته‌ام.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، تازه‌ترين اثر سيديحيي يثربي به نام «عرفان عملي» منتشر شد. به همين مناسبت در گفت‌وگويي کوتاه با وي، انگيزه‌هاي تأليف اين کتاب و ويژگي‌هاي آن را جويا شديم.
وي در ابتداي اين گفت‌وگو به تأليفات پيشين خود در حوزه عرفان اشاره کرد و اظهار داشت: چند سال پيش کتابي با نام «عرفان عملي در اسلام» به سفارش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها نوشتم. البته اين کتاب به صورتي نوشته نشده است که عرفان را ترويج کند و به همين دليل، اين کتاب مورد پسند واقع نشد و در جلسه مشترکي که در مشهد برگزار شد، اصرار داشتند که اين کتاب به نحوي تبليغ عرفان باشد، اما بنده زير بار نرفتم، چرا که آن را به نوعي خيانت مي‌دانستم.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي با تأکيد بر اينکه به هر بهانه‌ و بدون بررسي تمام جوانب، نبايد «عرفان» را تبليغ کرد، گفت: پس از اين جريان، در گوشه‌اي از ذهنم مطالب مدنظر و دلخواهم را جا دادم تا روزي کتابي در مورد عرفان با توجه به ديدگاه‌ها و سلايق خودم بنويسم. چرا که من هيچ‌گاه نتوانستم عرفان را به صورت کامل رها کنم و آرزويم اين است که روزي از قيد و بند و حال و هواي آن خارج شوم.
يثربي با تأکيد بر اينکه اخلاق عرفان در تمام جزئيات زندگي‌ وي جاري است، ادامه داد: علاقه‌ام به عرفان به مدت‌ها پيش باز مي‌گردد. حتي در دوران جواني و زمان مرجعيت آيت‌الله العظمي بروجردي به صورت پنهاني در برخي جلسات عرفاني در تهران شرکت مي‌کردم. همچنين پس از فلسفه خواندن نزد علامه طباطبايي (ره) و حضور در دانشگاه، علاقه‌ام به عرفان کاسته نشد.
نويسنده کتاب «عرفان نظري: تحقيقي در سير تکاملي و اصول و مسائل تصوف» ادامه داد: انگيزه‌ام اين بوده که نکته‌هايي که بدان رسيده‌ام را با خودم زير خاک نبرم، ضمن اينکه هشداري براي جامعه به ويژه جوانان باشد که راه اسلام، راهي روشن و مبتني بر عقل است، اما راه عرفان راهي پرپيچ و خم است و جذبه‌ها و جاذبه‌هاي بسياري دارد که افتادن در آن، اختيار را از دست آدم سلب مي‌کند.
وي با تأکيد بر اينکه در دهه اخير رويکردي آگاهانه نسبت به عرفان اتخاذ کرده است، گفت: به همين دليل، دوست ندارم اين راه بي‌پايان عرفان را به سادگي جلوي پاي جوانان بگذارم. از همين رو نسبت به نقد عرفان همت گماشتم و کتابهايي مانند «پژوهشي در نسبت عرفان و دين» و «عرفان و شريعت» را نوشتم که البته از اين بابت زيان‌هاي بسياري را نيز متحمل شدم.
يثربي خاطرنشان کرد: کتاب «عرفان عملي» در هشدار به جوانان جامعه نوشته شده است. نبايد اينچنين باشد که هر کس چند بيت از حافظ بخواند و او را عارف بدانيم. ممکن است يک شخص، عرفان ابن‌عربي يا مولانا را در 50 جلد شرح کند، اما اهل رياضت نباشد و به دنبال هوي و هوس باشد.
وي با بيان اينکه در «عرفان عملي» از تکرار مکررات پرهيز کرده است، گفت: به همين دليل مباحثي در اين کتاب عنوان کرده‌ام که در آثار پيشينيان وجود ندارد مثلا يکي از اين مطالب، «نشانه‌هاي مقامات» است. يعني اشخاصي که تحت تأثير توهمات، احساس مي‌کنند به مقاماتي رسيده‌‌اند، مي‌توانند نشانه‌هاي آن را با نشانه‌هاي موجود در کتاب تطبيق دهند و از صحت و سقم رسيدن به آن مقام آگاه شوند. ضمن اينکه مقاماتي که تا بحال در آثار ديگران درج شده، تا آخر سفر اول است و از سفر دوم، سوم و چهارم سخني نگفته‌اند. من تلاش کرده‌‌ام از اين‌ها هم در ادامه چيزي بگويم.
يثربي در پايان اين گفت‌وگو اظهار اميدواري کرد با نگارش کتاب «عرفان عملي» گامي مثبت در هدايت و راهنمايي جوانان علاقه‌مند به مقوله عرفان باشد.
کتاب «عرفان عملي» در 921 صفحه، با شمارگان 1200 نسخه و به بهاي 11 هزار ريال توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس