لوئيس ساسمن، سفير آمريکا در انگليس،در پي برنامه "نفوذ به جهان اسلام" براي پيشبرد ديپلماسي عمومي آمريکا به مسجدي در لندن رفته و مورد استقبال نمازگزاران اين مسجد قرار گرفت.

سفير آمريکا در مسجدي در لندن
به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، اريک استاکل بک از CBN در پي برنامه "نفوذ به جهان اسلام" خبر داد که چند روز پيش، لوئيس ساسمن به عنوان سفير ايالات متحده براي پيشبرد ديپلماسي عمومي آمريکا به مسجدي در لندن رفته و مورد استقبال تني چند از نمازگزاران اين مسجد قرار گرفت. بنابر اين گزارش که ادعا مي کند اين مسجد وابسته به افراطيون حامي القاعده است، لوئيس ساسمن با يکي از برجسته‌ترين آنها که انور الاولاکي است ديدار کرده است. گفته مي شود انور الاولاکي در سال گذشته بخاطر ترس از سوء قصد به جان خود تنها از طريق ارتباط ويدئويي براي نمازگزاران سخنراني مي‌کرد.

اين کارشناس شبکه CBN با زير سوال بردن نتيجه ديپلماسي عمومي آمريکا در جهان اسلام، تاکيد مي کند که: همه اين کارها و اقدامات در صورت موفقيت آميز بودن تلاش‌ها براي گسترش روابط قابل توجيه بود، اما همه آنها با شکست روبرو شده‌اند.
اريک استاکل در ادامي مي افزايد: اين همان استدلال دولت رئيس جمهور اوباما در حمايت از طرفداران احمدي نژاد، و تامين مالي ميزگردهاي گفتگو در عربستان است که بوسيله دشمنان اسرائيل ادراه مي‌شود. تا نهايتا بتوانند قلب‌ها و ذهن‌ها را تسخير کنند. اما نهايتا اين کار بي‌نتيجه است و در مورد ايران نيز کارايي ندارد اما حداقلش اين است که شما کاري انجام داده‌ايد.
استاکل بک با تاکيد بر ديپلماسي عمومي آمريکا و رويکرد ترميم وجهه آمريکا در جهان اسلام، مي افزايد: از طرف ديگر، شما بايد در ديپلماسي عمومي، همدردي با مردم را نيز در نظر بگيريد. همين مردم وظيفه دارند تا تصوير کشور ما را در جهان اسلام از طريق "گسترش حقيقت ارزش‌هاي آمريکايي" تقويت کنند. اما يک مشکل اساسي در اين بين وجود دارد و آن هم اين است که اگر ما ديدگاه مبهم نئومحافظه کاران در دشمني و تنفر مسلمين از غرب را قبول کنيم، اين انزجار ناشي از عدم شناخت ما نبوده بلکه آنچه که واضح است اين احساس ريشه در اقدامات ما در خصوص حق راي زنان، پذيرش يهوديان، همجنس بازي و ... است.
عليرغم انتقادات وارده بر اين تئوري، اين نظريه حداقل در توضيح دلايل شکست تلاش‌هاي دپيلماسي عمومي ما قابل استفاده است.

اريک استاکل بک با اشاره به تلاش هاي آمريکا براي نفوذ در جهان اسلام، اينچنين ادامه مي دهد که: عجيب نيست که "عرب تي وي" ايالات متحده، اقدام به پخش سخنراني سيد حسن نصرالله در مورد توجيه کنفرانس انکار هولوکاست ايران و متهم کردن اسرائيل به هولوکاست بر عليه فلسطيني‌ها مي‌کند. يا مدير ديپلماسي عمومي خاور نزديک آمريکا، آلبرتو فرناندز، با حضور در شبکه الجزيره سياست‌هاي آمريکا را زير سئوال برده و آنها را "متکبرانه و احمقانه" خواند و يا رئيس بخش ديپلماسي عمومي در زمان رياست جمهوري بوش، کارن هيوز، در سفر به مالزي تلاش‌هاي اسرائيل براي دفاع در مقابل گروه‌هاي مقاومت را زير سئوال برد. با تمام اين تفاسير نهايتا اين وظيفه شماست که با مخاطب خود ارتباط برقرار کنيد.
نظر مايوسانه استاکل در خصوص اين شيوه ديپلماسي عمومي به ويژه در انگليس چنين است: به نظر من در چند سال آتي، بعد از اينکه قصر باکينگهام به مسجد باکينگهام تبديل شد، ديپلمات‌هاي ما قادر خواهند بود در همان محل کار خود ضمن رسيدگي به وظايف دولتي و تشريفاتي، روابط خود با مسلمان را نيز تحکيم بخشند. ببينيد چقدر کارها آسانتر خواهد شد؟ در نظر بگيريد که احتمالا خانواده سلطنتي توسط يک دولت مذهبي منحل شود، يا به همان باکينگهام محدود شوند و ديگر هيچ کاري از دستشان بر نيايد. اگر چه شما هيچ وقت از آن مطلع نشويد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس