کد خبر 19599
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵

انتصاب رئيس جديد موساد و سابقه فعاليت‌هاي وي در آن بخشي از رويکردهاي آينده اين سازمان جاسوسي و تروريستي را نشان مي‌دهد.

به گزارش مشرق، يک نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني انتخاب "تامير پاردو" به رياست جديد موساد را نشان دهنده رويکردهاي آينده اين سازمان جاسوسي و تروريستي در زمينه‌هاي روش‌هاي اجرايي و عرصه‌هاي فعاليتي دانست.
"علي شهاب" در مقاله خود که آن را در روزنامه صدي الوطن منتشر کرد، گفت که براي نشان دادن اين رويکرد بايد به تاريخ گذشته پاردو پرداخت و آن را مورد بررسي قرار داد.
پاردو پيشينه طولاني در فعاليت‌هاي امنيتي در سرزمين‌هاي اشغالي دارد، وي سالها در يگان جاسوسي ويژه وابسته به ستاد ارتش با نام "سيرت ميکال" خدمت کرده است، فرمانده وي در اين يگان برادر "بنيامين نتانياهو" نخست‌وزير کنوني رژيم صهيونيستي با نام يوني بوده که در عملياتي در سال 1976 به هلاکت رسيده است.
پاردو اولين فردي بود که سعي کرد به يوني کمک رساني کند و همين موضوع اعتماد خانواده نتانياهو نسبت به وي را جلب کرد.
بعد از ورود وي به موساد در سال 1980 در زمينه جمع‌آوري اطلاعات و فن‌آوري اطلاعات تخصص پيدا کرد و رئيس بخش فن‌آوري "نفيعوت" شد، او مأموريت داشت تا به هدف‌هاي مختلف نفوذ کرده و دستگاه‌هاي شنود و تصويربرداري در آنها کار بگذارد.
وي تا سال 2002 رئيس بخش عمليات ميداني موساد نيز بوده است، اين نشان مي‌دهد که وي نيز در مقابل تهديدات فراروي اسرائيل موضعي مشابه سران قبلي اين سازمان داشته و عمليات در خارج از مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي را در دستور کار خود قرار داده است و سعي دارد تا آن را از حالت رکود تقريبي که بدان مبتلا بود، در آورد.
انتصاب پاردو به اين سمت مورد استقبال بساري از سران رژيم صهيونيستي و رسانه‌هاي آن واقع شد، البته وي که از مدت‌ها پيش به دنبال اين سمت بود، او همان کسي بود که سال گذشته و در پي تمديد يک ساله رياست "مائير داگان" بر موساد در اعتراض به اين قادام از سمت خود کناره‌گيري کرد.
اولين نشانه‌هاي رويکردهاي آينده پاردو در رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي به اين صورت آمده است که وي قصد دارد تا کارشناساني را که مناسب براي خدمت در يگان عمليات ويژه "کيدون" هستند، جذب کند، البته از ناحيه توانمندي‌هاي پاردو پيش‌بيني مي‌شود که اين افراد از کارشناسان مسايل تکنولوژيک باشند.
از سوي ديگر ديگر بايد به اين نکته اشاره کرد که بر اساس اظهارات "ايهود باراک" وزير جنگ رژيم صهيونيستي وي لبنان را مثل کف دستش مي‌شناسد،‌ چون مشاور بخش عملياتي در يگان جبهه شمالي در جنگ 33 روزه بوده است، وي در زمان جنگ مسئول هلي برن نيروها به شهر بعلبک نيز بوده است.
وي در زمان شکست عمليات ترور خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در اردن رئيس کميته تحقيق براي بررسي علل اين شکست نيز شده بود، تحقيقات وي در اين کميته که با سخت‌گيري نيز همراه بود، به برکناري تعداد زيادي از مسئولان موساد از جمله "داني ياتوم" رئيس وقت موساد منجر شد.
در عين حال تحليلگران معتقدند که وي در زمينه جاسوسي بشري از تجربه کافي برخوردار نيست، اين در حالي است که رژيم صهيونيستي بخش بزرگي از رويکرد خود را در آينده بر اساس جنگ الکترونيک تعريف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس