هيأت رسانه‌اي آمريکا يکي از اهداف اجرايي سال 2011 خود را ارتباط با مخاطبان ايراني قرار داده و بدين منظور پس از انتخابات ايران، عمليات‌هاي اينترنتي خود را افزايش داد تا حجم بالايي از اخبار اعتراضات را پوشش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريکا (BBG) که ديپلماسي رسانه‌اي دولت آمريکا را طراحي مي‌کند، در بودجه مالي سال 2011 خود به کنگره مبلغ 768 ميليون و 778 هزار دلار درخواست کرده است.

*** در اين گزارش، اصلي‌ترين هدف استراتژيک خبررساني بين‌المللي آمريکا ارائه اخبار و اطلاعات دقيق به مخاطبان براي حمايت از منافع استراتژيک آمريکا ذکر شده و آمده است: برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني به نحوي طراحي مي‌شوند که مبادله حداکثر عقايد ممکن را تشويق نموده و فهم ارزش‌ها، فرهنگ، نهادها و سياست‌هاي آمريکا را تسريع بخشند.

*** از جمله استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اجرايي هيات خبر رساني بين المللي آمريکا، افزايش ارائه برنامه در تمام پلت‌فرم‌هاي مربوطه و برقراري ارتباطات و تأثيرگذاري هيأت مديران خبررساني در جهان اسلام ذکر شده است.

*** در اين برنامه يکي از اهداف اجرايي بي‌بي‌جي "برقراري ارتباط با جهان عرب " ذکر شده که به منظور ارتباط با 38.2 ميليون مخاطب، 134.4 ميليون بودجه براي سال مالي 2011 در نظر گرفته شده که شامل تمام هزينه‌هاي توليد برنامه براي منطقه و هزينه‌هايي چون اجاره، مصرف انرژي و تأمين قطعات براي پخش اين برنامه‌ها است.

*** طبق اين گزراش، شبکه الحرة و همچنين راديو سوا برترين شبکه‌هاي خبررساني خارجي (يعني غيرعرب) آمريکايي در منطقه هستند و از طريق ارائه برنامه‌هايي براي مخاطبان ساکن در خاورميانه فهم از آمريکا، نهادها، فرهنگ و سياست‌هاي اين کشور را افزايش مي‌دهند.

*** در اين گزارش افزايش تعداد مخاطبان در مناطق استراتژيک مانند خاورنزديک، جنوب آسيا، آسياي مرکزي، و اورآسيا از جمله اهداف اجرايي بي‌بي‌جي ذکر شده که براي 60.7 مييلون مخاطب، مبلغ 171.7 ميليون دلار بودجه براي سال مالي 2011 در نظرگرفته شده است.

*** همچنين در اين گزارش تأکيد شده است: راديو فردا در روز انتخابات 21 ساعت برنامه زنده پخش کرد و هفته‌هاي بعدي نيز برنامه‌هاي خود را به ميزان قابل توجهي گسترش داد تا اخبار اعتراضات را پوشش دهد. صداي آمريکا عمليات‌هاي اينترنتي خود را نيز افزايش داد. در ماه ژوئن حجم ترافيک وب‌سايت صداي آمريکا از داخل ايران 500 درصد نسبت به ماه قبل افزايش يافت. علاوه بر اين، شبکه خبر فارسي صداي آمريکا در ژانويه 2010 اين امکان را به کاربران گوشي‌هاي تلفن همراه "آيفون " و "اندرويد " داد که با يک کليک ساده لينک‌هاي خبري صداي آمريکا را در فيس‌بوک، تويتر و ايميل‌هاي خود قرار دهند.

*** در بخشي از اين گزارش بي‌بي‌جي به کنگره آمريکا پيشنهاد داده است: هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند فرستنده‌هاي راديويي موج 7/24 FM در افغانستان افزايش يابند، اين کار از طريق تأسيس ايستگاه‌هاي موج FM در مناطق مورد نظر هيأت مديران خبررساني انجام خواهد گرفت تا بدين وسيله برنامه‌هاي دري و پشتوي صداي آمريکا و راديو آزاد افغانستان را پخش نمايند

*** همچنين در بخش اهداف اجرايي بي‌بي‌جي در سال مالي 2011 آمده است: با پخش برنامه‌هاي جذاب در شبکه خبر فارسي صداي آمريکا و راديو فردا با مخاطبان ايراني که از نظر استراتژيک داراي اهميت زيادي هستند ارتباط برقرار شود.

خبرگزاري فارس قصد دارد به منظور آگاهي بخشي به مخاطبان خود متن کامل اين گزارش را در چند قسمت منتشر کند، آنچه در پي مي‌آيد متن کامل بودجه اجرايي درخواستي هيأت مديران خبر رساني آمريکا براي سال مالي 2011، برنامه‌هاي اجرايي، اهداف در نظرگرفته شده و مقايسه‌اي با عملکرد سال‌هاي 2009 و 2010 بي‌بي‌جي است.

مقدمه

اين بودجه اجرايي شامل خلاصه برنامه استراتژيک هيأت مديران خبررساني، خلاصه وضعيت عملکرد فعلي سازمان، و شرح نشانگرهاي عملکرد سازمان است. اين بخش که در آن بودجه و عملکرد سازمان با يکديگر تلفيق شده‌اند بر اساس الزامات مندرج در "قانون عملکرد و نتايج دولتي " (GPRA) براي يک برنامه اجرايي ساليانه تدوين شده و در آن اهداف استراتژيک، اهداف اجرايي و بودجه هيأت مديران خبررساني با يکديگر پيوند زده شده‌‌اند.

"گزارش عملکرد و پاسخگويي " (PAR) ساليانه سازمان، اطلاعات تفصيلي مرتبط با عملکرد اين سازمان را ارائه کرده و در وب‌سايت هيأت مديران خبررساني (bbg.gov) قابل دسترسي است.

خلاصه برنامه استراتژيک 2013-2008 هيأت مديران خبررساني

نقش تاريخي خبررساني بين‌المللي در دستيازي به اهداف کلي سياست خارجي آمريکا بر اين عقيده استوار است که وقتي به مردم اطلاعاتي دقيق و فهمي روشن در مورد کشورشان، ‌آمريکا و ديگر نقاط جهان ارائه مي‌کنيد، آنها با استفاده از اين اطلاعات تصميماتي اتخاذ خواهند نمود که در بلند مدت به نفع خودشان و نيز آمريکا خواهد بود. اين تصميمات حامي حقوق بشر، پذيرش تنوع، و آزادي اشتراک اطلاعات خواهند بود.
مردم اقصي‌نقاط جهان با دسترسي به اطلاعات عيني، متوازن و کامل بيشتر به سوي آرمان‌هاي دموکراتيک، مسئوليت‌پذيري زيست‌محيطي، اصول تجارت آزاد، احترام به حاکميت قانون، عدم اشاعه تسليحات کشتار دسته‌جمعي، ‌و بسياري ارزش‌هاي ديگر روي خواهند آورد؛ ارزش‌هايي که در کنار يکديگر مي‌توانند منجر به جهاني شکوفا، سالم و ايمن براي مردم آمريکا گردند.

"برنامه استراتژيک 2013-2008 هيأت مديران خبررساني " يک رهيافت آينده‌نگرانه است که با دستيابي به تعداد قابل توجهي مخاطب و حمايت از منافع استراتژيک آمريکا، اهداف دستگاه ديپلماسي عمومي را پشتيباني مي‌کند. اين برنامه اساس بودجه سال مالي 2011 بوده و به عنوان راهنمايي براي ادغام فرايندهاي اجرايي، برنامه‌ريزي بودجه‌اي و مديريتي هيأت مديران خبررساني عمل مي‌کند.

اصلي‌ترين هدف استراتژيک خبررساني بين‌المللي آمريکا ارائه اخبار و اطلاعات دقيق به مخاطبين براي حمايت از منافع استراتژيک آمريکا است. برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني به نحوي طراحي مي‌شوند که مبادله حداکثر عقايد ممکن را تشويق نموده و فهم ارزش‌ها، فرهنگ، نهادها و سياست‌هاي آمريکا را تسريع بخشند.

در برنامه استراتژيک هيأت مديران خبررساني مجموعه‌اي از استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اجرايي تدوين شده‌اند که دستگاه خبررساني بين‌المللي آمريکا را براي دستيابي به اهداف استراتژيک اصلي هيأت مديران خبررساني هدايت مي‌کنند. اين استراتژي‌هاي اجرايي، اقداماتي هستند که به منظور دستيابي به اهداف هيأت مديران خبررساني با توجه به چالش‌هاي پيش روي اين سازمان تدوين گرديده‌اند. اين استراتژي‌ها، برنامه‌‌سازي و تصميمات بودجه‌‌اي و همچنين تطبيق و مديريت عملکردها و اولويت‌هاي هيأت مديران خبررساني را هدايت مي‌کنند.

استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اجرايي عبارتند از:

1. افزايش ارائه برنامه در تمام پلت‌فرم‌هاي مربوطه
2. برقراري ارتباطات و تأثيرگذاري هيأت مديران خبررساني در جهان اسلام
3. کمک به مخاطبين ساکن در کشورهاي اقتدارگرا براي فهم اصول و آداب جوامع دموکراتيک، آزاد و عدالت‌مند.
4. بکارگيري تکنولوژي‌ها و تکنيک‌هاي ارتباطاتي مدرن
5. تسهيل گفتمان شهروندي
6. درگيرساختن جهان در فرايند گفتگو با موضوع آمريکا
7. توسعه و انگيزش نيروي کاري براي مواجهه با موقعيت متغير اطلاع‌رساني بين‌المللي آمريکا
8. بهينه‌سازي عمليات‌هاي خبررساني
9. حفظ اعتبار و اطمينان از بهينه بودن برنامه‌هاي توليدي
10. گسترش همکاري در دستگاه ديپلماسي عمومي آمريکا

وضعيت کنوني: هيأت مديران خبررساني در دوره گذار

زماني که خبررساني بين‌المللي آمريکا آغاز شد اخبار از طريق موج کوتاه منتقل مي‌شدند. در طول زمان، گزينه‌هاي ارسال اخبار نيز افزايش يافته‌اند. تکنولوژي ارسال و دريافت امواج به طور مداوم در حال پيشرفت و تغيير هستند. هيأت مديران خبررساني خود را هماهنگ با اين تکنولوژي‌ها نگه داشته، تکنولوژي‌هايي که فرصت‌هايي جديد و منحصر بفرد براي گفتگوي بدون سانسور و مستقيم با مردم اقصي‌نقاط جهان فراهم ساخته‌اند.

امروزه، هيأت مديران خبررساني اخبار را از طريق راديو (موج کوتاه، موج متوسط،‌FM، ‌و ماهواره)، تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي و زميني، اينترنت (وب‌سايت‌هاي شامل فايل‌هاي صوتي و تصويري، تيوتر، فيس‌بوک، و يوتيوب)، و انواع مختلفي از تکنولوژي تلفن همراه به مانند پيامک منتشر مي‌کند.

هيأت مديران خبررساني بايد به منظور ارائه خدمات به مخاطبان ساکن در مناطق کمتر توسعه يافته جهان، به انتشار اخبار از طريق تکنولوژي‌هاي سنتي به مانند راديو‌هاي موج کوتاه ادامه داده و با جايگزيني تأسيسات قديمي در اين پلت‌فرم‌ها توانمندي‌هاي آنها را افزايش دهد. اما به منظور حفظ جايگاه در بازار رقابتي خبر و نيز ارائه خدمات به مخاطبين کنوني و آتي، هيأت مديران خبررساني بايد در تکنولوژي‌هاي جديد نيز سرمايه‌گذاري کند.

هيأت مديران خبررساني در نقاطي که پخش برنامه را متوقف کرده و يا جاهايي که استفاده از راديو‌هاي موج کوتاه کاهش زيادي يافته است، ايستگاه‌هاي فرستنده را تعطيل کرده و تجهيزات را براي منظورهاي ديگري مورد استفاده قرار داده است و بدين ترتيب پس‌انداز بوجود آمده را در تکنولوژي‌هاي رسانه‌اي جديد و برنامه‌هاي جديد و اولويت‌دار سرمايه‌گذاري نموده است.

هيأت مديران خبررساني بر شناسايي علايق و ترجيحات مخاطبين بر اساس تحقيقات گسترده بازاريابي و نيز ارائه بهترين انتخاب‌ها به مخاطبين هدف متکي است. کميسيون‌هاي هيأت مديران خبررساني علاوه بر تحقيق در مورد تأثيرگذاري برنامه‌هاي کنوني در مورد بازار کلي رسانه‌اي در کشورهاي هدف تحقيق مي‌کنند تا بدانند اين بازارها چگونه توسعه پيدا مي‌کنند و اينکه هر کدام از نهادهاي تابعه هيأت مديران خبررساني براي حفظ موقعيت رقابتي به چه توانمندي‌هايي نياز دارند.

در همين حين که تکنولوژي‌هاي جديد ظهور يافته و حتي در برخي مواقع بر بازار رسانه‌اي تسلط مي‌يابند، تحقيقات بازاريابي کيفي به هيأت مديران خبررساني اجازه مي‌دهد که براي آينده برنامه‌ريزي کرده و براي دستيابي به اهداف مورد نظر مواضع استراتژيک اتخاذ کند. هيأت مديران خبررساني هر ساله و ضمن برنامه "بازبيني سرويس زباني " تحقيقات گسترده‌‌اي در مورد زبان‌هايي که خبررساني بر اساس آنها منتشر مي‌شوند، انجام مي‌دهد. اين بازبيني شامل تحقيقات کمي و کيفي در مورد تأثير و عملکرد برنامه‌ها، ارتباط با مخاطبين، و استفاده و مالکيت رسانه است. علاوه بر اين، در "بازبيني سرويس زباني " پيشنهاداتي در مورد ارتقاء سرويس‌هاي زباني موجود، و يا در برخي مواقع توقف خبررساني در فرايند بودجه بعدي، ارائه مي‌شوند.

برنامه استراتژيک 2013-2008 هيأت مديران خبررساني اولويت زيادي براي پخش برنامه‌ها از طريق تمام پلت‌فرم‌ها و نيز بکارگيري آخرين تکنيک‌ها و تکنولوژي‌ها، قائل شده است. اين امر در دستيابي به اهدافي که قانونگذار براي هيأت مديران خبررساني تعيين کرده بسيار حياتي است. هدفي که عبارت است از: برقراري ارتباط با حداکثر تعداد افراد از طريق کارآمدترين سيستم‌هاي پخش اخبار و اطلاعات، ‌جلب اعتماد آنها و نيز ايجاد تغيير در زندگي اين انسان‌ها از طريق انتقال ارزش‌هاي آمريکايي چون حقوق بشر، حقوق مدني، مداراي مذهبي، و شفافيت دولت.
تأمين مالي اصلي‌ترين هدف استراتژيک هيأت مديران خبررساني - انتشار اخبار و اطلاعات دقيق در ميان تعداد زيادي از مخاطبين به منظور پشتيباني از منافع آمريکا - توسط حساب بودجه هيأت مديران خبررساني (آنگونه که در جدول زير نشان داده شده است) انجام مي‌گيرد.


دستاوردهاي منطقه‌اي

هيأت مديران خبررساني اهدافي بلندمت در حوزه عملکرد و بر اساس اولويت‌هاي منطقه‌اي تدوين کرده است. در ادامه هر کدام از اهداف اجرايي،‌ دستاوردهاي اخير، ‌تغييرات پيشنهادي براي برنامه‌ها، و اهداف اجرايي در سال مالي 2011 مورد بررسي قرار خواهند گرفت. براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد دستاوردهاي هر کدام از نهادهاي خبررساني به گزارش‌هاي انفرادي بخش بعدي مراجعه کنيد.

سازمان شبکه‌هاي‌ خبررساني خاورميانه (MBN) در يک تلاش استراتژيک به غني‌سازي محتواي برنامه‌هاي خود ادامه مي‌دهد تا بتواند تأثيرگذاري و ميزان ارتباط خود در ميان مخاطبين عرب زبان را افزايش دهد. تحقيقات مستقل نشان داده‌اند که شبکه الحرة و همچنين راديو سوا برترين شبکه‌هاي خبررساني خارجي (يعني غيرعرب) در منطقه هستند و از طريق ارائه برنامه‌هايي براي مخاطبين ساکن در خاورميانه فهم از آمريکا، نهادها، فرهنگ و سياست‌هاي اين کشور را افزايش مي‌دهند.

سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه با پوشش رويدادها و مسائل کليدي منطقه خاورميانه محيطي براي مباحث آزاد و معرفي ديدگاه‌هاي جديد پديد آورده که معمولاً در رسانه‌هاي داخلي منطقه اجازه انتشار نمي‌يابند. اين سازمان به اصلي‌ترين هدف تعيين شده در حوزه اجرايي دست يافته است: تبديل شدن به يک کانال معتبر ارتباطاتي و يک صداي حياتي براي برگزاري گفتمان در خاورميانه.

دستاوردهاي برنامه

* * تحقيقات انجام گرفته در 14 کشور عرب (جاهايي که امکان انجام اين تحقيق وجود داشت) نشان داد تعداد مخاطبين بالغ (بالاي 15 سال) شبکه الحرة و راديو سوا به ترتيب بالغ بر 26.4 و 15.2 ميليون نفر است. در همين حال، تعداد مخاطبين هفتگي بي‌بي‌سي‌ عربي (راديو، تلويزيون و اينترنت) در مجموع 13 ميليون نفر است. در حدود 70 درصد از افراد بالغ عراق هر هفته بيننده و يا شنونده برنامه‌هاي الحرة و راديو سوا هستند.
ميزان بينندگان هفتگي شبکه الحرة در کشورهاي مختلف عبارت است از: مصر 11 درصد؛ اردن 22.8 درصد؛ لبنان 10.8 درصد؛ سوريه 54.6 درصد؛ و امارات متحده عربي 17.2 درصد. الحرة در ميان 20 شبکه تلويزيوني برتر بازار هدف قرار گرفته است (به غير از عربستان سعودي که در رده 21 قرار داد). اين در حالي است که در منطقه مذکور بيش از 300 کانال تلويزيوني ماهواره‌اي فعاليت دارند.

در کل، عملکرد شبکه‌هاي الحرة و سوا با توجه به جوان بودن اين شبکه‌ها، فضاي رقابتي شديد و وجود محيطي آکنده از آمريکاستيزي بسيار موفقيت‌آميز بوده است. در ماه مارس سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه يک برنامه سه ساعته روزانه با نام اليوم راه‌اندازي نمود. اين برنامه با آميزه‌اي از اطلاعات در مورد وقايع جاري خاورميانه پوشش رسانه‌اي الحرة را در منطقه بازتعريف نمود.

برنامه‌هاي اصلي اليوم از استديوهايي در دوبي، بيروت، قاهره و اورشليم و نيز به صورت گزارش‌هاي زنده از آمريکا و منطقه پخش مي‌شدند. اين برنامه پلت‌فرمي براي بررسي اخبار روز، بحث در مورد مسائل اجتماعي مهم، ارائه ديدگاه‌هايي منحصر بفرد از خاورميانه و آمريکا و نيز جايي براي انتشار اخباري که در ديگر رسانه‌هاي منطقه ارائه نمي‌گردند، عمل مي‌کند.

** برنامه اليوم تبلور يکي از جنبه‌هاي کليدي جذابيت هر دو شبکه الحرة و راديو سوا است: اينکه اين دو شبکه بهترين پخش‌‌کننده‌هاي برنامه و نيز خبررسان‌هاي منطقه هستند. تحقيق انجام گرفته نشان مي‌دهد بخش اعظمي از بينندگان الحرة به طور مداوم بينندگان اخبار اين شبکه هستند. همين تحقيق نشان داده است که شنوندگان راديو سوا نيز از اين شبکه راديويي براي کسب خبر استفاده مي کنند و حتي در زمان پخش اخبار توجه بيشتري بدان مي کنند.

** سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه انعطاف‌پذيري بالايي در برنامه‌هاي خود اعمال مي‌کند تا اخبار عميقي در مورد مسائل عمده منطقه تهيه و پخش نمايد. در طي جنگ غزه در دسامبر 2008، سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه منابع جديدي براي تهيه جديدترين اخبار اختصاص داد.

گزارشگران شبکه تلويزيوني الحرة در غزه، ‌اسرائيل، رام‌الله و کشورهاي همسايه اخبار جامع و گسترده‌اي در مورد حوادث منطقه و نيز ديدگاه‌هاي آمريکا ارائه مي‌کردند. راديو سوا نيز در برنامه‌هاي خبري خود آخرين اخبار مربوط به جنگ غزه را پخش مي‌کرد. اطلاعات مرتبط با جنگ در وب‌سايت‌هاي سازمان برجستگي خاصي داشتند. پوشش خبري سازمان شبکه‌هاي خبررساني به علت عيني، دقيق و سروقت بودن مورد تحسين قرار مي‌گرفت.

** سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه با آرشيو و پخش برنامه‌هاي شبکه الحرة به حضور اينترنتي خود در سال مالي 2009 نيز ادامه داد. تغييرات اخير وب‌سايت‌هاي الحرة و راديو سوا به منظور ارائه دسترسي بهتر به اطلاعات و اخبار متوازن تهيه شده توسط سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه انجام گرفته‌اند.

** سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه در حال جايگزين‌سازي سيستم خودکار خبررساني الحرة است تا ويرايش اخبار را ساده‌تر سازد؛ سيستم ادغام اخبار را بهبود بخشد؛ قابليت دسترسي به محتواي ويدئويي را افزايش دهد؛ و يک سيستم آنلاين آرشيو ويدئويي قابل اتکاء فراهم آورد. در اين سيستم اتصال حياتي بين کاربران اتاق خبر (ويراستاران، توليدکنندگان و کارگردانان) با توانمندي‌هاي پخش برنامه‌هاي توليد شده، فراهم مي‌‌گردد.

** راديو آزاد عراق وابسته به راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي گزارش‌هايي متوازن و عيني در مورد گذار عراق به دموکراسي ارائه مي‌کند. در برنامه‌هاي سال مالي 2009 قيد شده که عراقي‌ها بايد همزمان با واگذاري اختيارات اداره کشور بدان‌ها از سوي نيروهاي خارجي، مسؤوليت‌‌پذيري بيشتري در توسعه آتي کشورشان ايفاء کنند.

تغييرات در برنامه : هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند شبکه "الحرة اروپا " منحل گردد.

اهداف اجرايي سال مالي 2011

- تداوم اليوم، برنامه سه ساعته شبکه الحرة، که پنج روز در هفته از منطقه خاورميانه پخش مي‌شود و نيز قابليت پخش 24 ساعته و هر روزه اخبار.
- ادامه پخش برنامه‌هاي راديويي سازمان شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه در منطقه دارفور.
- کاهش هزينه‌هاي قراردادهاي بلندمدت از طريق سازماندهي دوباره دفاتر بيروت و لبنان.

** اهداف اجرايي: افزايش تعداد مخاطبين در مناطق استراتژيک مانند خاور نزديک، جنوب آسيا، آسياي مرکزي، و اورآسيا.

اين هدف اجرايي منطقه‌اي شامل 4 بخش صداي آمريکا است: 1) خاور نزديک و آسياي مرکزي؛ 2) جنوب آسيا؛ 3) شبکه خبري فارسي؛ و 4) اوراسيا.

اين هدف تمام برنامه‌هاي پخش شده توسط سازمان راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي را نيز، بجز راديو آزاد عراق، در برمي‌گيرد. مناطق مذکور حائز اهميت استراتژيک بوده و در آنها آزادي و دموکراسي در معرض تهديد قرار داشته و يا به تازگي ظهور يافته‌اند. تلويزيون هنوز هم کليدي‌ترين وسيله خبررساني در اين منطقه است. صداي آمريکا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي پيشرفت زيادي در اطلاع‌رساني و خبررساني به موقع و جامع اينترنتي داشته‌اند.

هيأت مديران خبررساني در مناطق حياتي به مانند پاکستان و افغانستان با ايجاد گروه کاري خبررساني رسانه‌اي مشارکت فعالانه‌اي در فرايند هماهنگ‌سازي بين‌سازماني استراتژي دولت در امور افغانستان و پاکستان داشته است. علاوه بر اين، هيأت مديران خبررساني داده‌هاي مربوط به تحقيقات در حوزه مخاطبان را نيز در اختيار ديگر سازمان‌هاي دولتي مربوطه قرار مي‌دهد.

دو پروژه اشتراک داده‌ها عبارت بودند از پروژه "تحقيق جامع افغانستان " در اکتبر 2008 و پروژه "تحقيق جامع پاکستان " در ژانويه 2009. اين پروژه‌ها با همکاري وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بين‌المللي، وزارت دفاع و چندين شرکت تحقيقاتي خصوصي انجام گرفتند.

دستاوردهاي برنامه

** صداي آمريکا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي اخبار فوري، گزارش‌هاي عميق و تحليل‌هايي دقيق در مورد مسائل کشور افغانستان به مردم اين کشور ارائه کرده‌‌اند. پوشش خبري جامع جريان انتخابات آگوست 2009 افغانستان شامل گزارش‌هاي خبري زنده از کابل و استان‌هاي اطراف، سوابق نامزدهاي کليدي، بحث در مورد مسائل پيش‌ روي دولت، و واکنش رأي‌دهندگان داخل افغانستان مي‌شد. برنامه‌هاي توليد شده در هفت روز هفته و به صورت بيست و چهار ساعته از فرستنده‌هاي تعبيه شده براي راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي و صداي آمريکا در پنج شهر افغانستان پخش مي‌شوند.

** هيأت مديران خبررساني با استفاده از بودجه‌هاي تکميلي سال مالي 2009 که توسط وزارت خارجه تهيه شده بودند، پخش برنامه‌هاي زبان پشتون را توسعه داده و هم‌اکنون اين برنامه‌ها در هفت روز هفته و بيست و چهار ساعت در مناطق مرزي افغانستان و پاکستان پخش مي گردند.
در سال مالي 2010، صداي آمريکا يک برنامه صبحگاهي 3 ساعته به برنامه‌هاي راديو ديوا افزود، و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي نيز "راديو مشعل " را در منطقه مذکور راه‌اندازي نمود. علاوه بر اين، بودجه لازم براي راه‌اندازي يک دفتر مشترک بين صداي آمريکا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي در پيشاور، يک شبکه توسعه يافته از گزارشگران محلي، ارتباط از طريق پيامک، و افزايش امنيت در دفتر هيأت مديران خبررساني در کابل اختصاص يافته است.

** در ايران، صداي آمريکا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري سال 2009 و نيز اعتراضات گسترده متعاقب را تحت پوشش گرفتند. شبکه خبري فارسي صداي آمريکا (PNN) يک ساعت برنامه صبحگاهي به برنامه هفت ساعتي خود افزود و همچنين روزانه يک گزارش ويژه عصرگاهي نيز ارائه مي‌شد.

تحقيقات نشان مي‌دهند که شبکه خبري فارسي صداي آمريکا هر هفته 29.9 درصد مخاطبين بالغ ايراني را جذب مي‌کند. راديو فردا در روز انتخابات 21 ساعت برنامه زنده پخش کرد و هفته‌هاي بعدي نيز برنامه‌هاي خود را به ميزان قابل توجهي گسترش داد تا اخبار اعتراضات را پوشش دهد. صداي آمريکا عمليات‌هاي اينترنتي خود را نيز افزايش داد. در ماه ژوئن حجم ترافيک وب‌سايت صداي آمريکا از داخل ايران 500 درصد نسبت به ماه قبل افزايش يافت. علاوه بر اين، شبکه خبر فارسي صداي آمريکا در ژانويه 2010 اين امکان را به کاربران گوشي‌هاي تلفن همراه "آيفون " و "اندرويد " داد که با يک کليک ساده لينک‌هاي خبري صداي آمريکا را در فيس‌بوک، تيوتر و ايميل‌هاي خود قرار دهند.

** اداره خبررساني بين‌المللي در واکنش به تلاش‌هاي ايران براي ايجاد پارازيت‌هاي ماهواره‌اي، فرکانس‌هاي ديگري در ماهواره‌هاي مختلف راه‌اندازي نمود و شبکه خبر فارسي را قادر ساخت که برنامه‌هاي خود را از شش ماهواره مختلف و در هفت کانال متفاوت پخش نمايد. در دوران پس از انتخابات، اداره خبررساني بين‌المللي سرورهاي اينترنتي و پهناي باند بيشتري ارائه نمود تا جوابگوي ترافيک بالاي اينترنتي از ايران باشد و همچنين به استفاده از وب‌پروکسي‌هاي آنتي فيلتر نيز ادامه داد.

** سرويس زبان اردوي صداي آمريکا براي کشور مهم و استراتژيک پاکستان برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني پخش مي‌کند. برنامه‌هاي صداي آمريکا از طريق "ژئو‌تي‌وي " ، محبوبترين شبکه خبري 24 ساعته خصوصي پاکستان، ‌پخش مي‌گردند. "راديوآپ کي دونيا " (RAKD) متعلق به صداي آمريکا روزانه 12 ساعت برنامه به زبان اردو پخش مي‌کند و يکي از محبوب‌ترين جايگزين‌ها براي "شرکت خبررساني پاکستان " (پي‌بي‌سي‌) است که توسط دولت پاکستان اداره مي‌گردد.
در اکتبر 2009، "راديوآپ کي دونيا " پخش روزانه دو برنامه انحصاري براي "پي‌بي‌سي‌ " را آغاز نمود. علاوه بر اين، "راديوآپ کي دونيا " شروع به ارائه خدمات خبري در سيستم تلفني "زونگ‌موبايل " پاکستان نمود و بدين ترتيب تبديل به اولين سيستم خبررساني تلفني به زبان اردو شد. "راديوآپ کي دونيا " تعداد مخاطبين خود را دو برابر نمود. بدين ترتيب هم‌اکنون 12 درصد افراد بالغ پاکستان مخاطب رسانه‌هاي صداي آمريکا هستند.

** در سال 2008، به علت محدوديت‌هاي فزاينده رسانه‌اي دولت روسيه و فشار مستقيم دولت اين کشور بر شبکه‌هاي تابعه صداي آمريکا، سرويس زبان روسي صداي آمريکا، يک استراتژي بلندپروازانه براي پخش اطلاعات از طريق اينترنت آغاز نمود. در وب‌سايت جديد سرويس روسي صداي آمريکا انواع امکانات کنش متقابل بين کاربران ايجاد شد. علاوه بر اين، سرويس روسي صداي آمريکا ويدئو‌هاي پخش شده را به يوتيوب و همچنين به "لايو‌ژورنال " ، معروف‌ترين وب‌سايت ارائه دهنده خدمات وبلاگ ارسال مي‌کند.
سرويس زبان روسي راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي به پخش برنامه‌هاي خبري و تحليلي براي روس‌‌زبان‌هاي منطقه ادامه مي‌دهد. در شرايطي که فعاليت‌هاي ديگر انواع رسانه‌ها محدود شده است، راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي براي برقراري ارتباط با مخاطبين استراتژيک روسيه به اينترنت متکي است. در سال 2009، راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي قابليت‌هاي اينترنتي خود را به منظور ارائه توانمندي‌هاي چندرسانه‌اي در وب‌سايت روسي افزايش داد.

** در 2 نوامبر 2009، راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي برنامه "پژواک قفقاز " را راه‌اندازي کرد. اين برنامه به مدت يک ساعت و به زبان روسي براي مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا در گرجستان پخش مي‌شود. ژورناليست‌هاي سرويس‌هاي روسي و گرجي راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي از گرجستان (شامل اوستياي جنوبي و آبخازيا)، روسيه و پراگ گزارش تهيه مي‌کنند. اين برنامه يک وب‌سايت به زبان روسي نيز دارد که در آن اخبار، عکس‌ها و ويدئوها قرار دارند.

تغييرات در برنامه

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند فرستنده‌هاي راديويي موج 7/24 FM در افغانستان افزايش يابند. اين کار از طريق تأسيس ايستگاه‌هاي موج FM در مناطق مورد نظر هيأت مديران خبررساني انجام خواهد گرفت تا بدين وسيله برنامه‌هاي دري و پشتوي صداي آمريکا و راديو آزاد افغانستان را پخش نمايند.
- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند برنامه‌اي در جهت ارضاي نيازهاي پرسنلي و تأسيساتي ادارات راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي تدوين و اجراء گردد.
- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند بخش سرويس زبان‌هاي يوناني و کروات صداي آمريکا منحل گردند، پخش راديويي برنامه‌هاي شبکه خبري تلويزيون فارسي صداي آمريکا و همچنين برنامه يک ‌ساعته راديوي فارسي صداي آمريکا متوقف گردد، و نيز برنامه‌هاي سرويس روسي راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي، مناصب پشتيباني و همچنين هزينه‌هاي عمومي عملياتي کاهش يابند.

اهداف اجرايي سال مالي 2011

- با پخش برنامه‌هاي جذاب در شبکه خبر فارسي صداي آمريکا و راديو فردا با مخاطبين ايراني که از نظر استراتژيک داراي اهميت زيادي هستند ارتباط برقرار شود.
- توسعه ايستگاه پخش راديويي موج FM در افغانستان که برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني را به طور بيست‌و‌چهار ساعته به زبان اردو و دري پخش مي‌کند.
- ادامه پخش بيست‌و‌چهار ساعته برنامه‌هاي صداي آمريکا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي در منطقه مرزي افغانستان و پاکستان.
- ادامه افزايش قابليت‌هاي اينترنتي سرويس‌هاي روسي و فارسي صداي آمريکا.
- ادامه توسعه قابليت‌هاي اينترنتي راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي از طريق ايجاد يک‌وب‌سايت روسي منطقه‌اي براي کشورهاي آسياي ميانه.
- پشتيباني از توسعه سرمايه انساني و عمليات‌هاي اداري راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي.

هدف اجرايي: تمرکز بر خبررساني به مخاطبين داراي اولويت استراتژيک در شرق آسيا.

علي‌رغم مشکل دسترسي به مخاطبين در مناطقي که با محدوديت‌هاي دولتي و ايجاد پارازيت مواجه هستند، هيأت مديران خبررساني توانست حضور خود در مناطق حياتي جهان، بالاخص کره شمالي، برمه و چين، را افزايش دهد. دولت چين کنترل رسانه‌اي را سخت‌تر مي‌سازد،‌ با اين حال، صداي آمريکا و راديو آسياي آزاد با ارائه گزارش‌هاي عميق در مورد روابط چين و آمريکا، برقراري تماس‌هاي تلفني زنده، اخبار محلي و طيف متنوعي از تکنيک‌هاي اينترنت‌محور به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهند. اين تکنيک‌هاي اينترنتي شامل سرورهاي پروکسي و ديگر ابزار مقابله با سانسور اينترنتي دولت چين هستند.

دستاوردهاي برنامه

** صداي آمريکا و راديو آسياي آزاد به خبررساني روزانه 5 ساعت به کره شمالي ادامه مي‌دهند. بخش زبان کره‌اي صداي آمريکا با پخش برنامه‌اي به مدت 90 دقيقه از يک فرستنده موج متوسط مستقر در کره جنوبي ارتباط خود با مخاطبينش در کره شمالي را ارتقاء بخشيده است.

** پس از تظاهرات وسيع ملي در برمه عليه حاکمان نظامي کشور و سرکوب‌هاي متعاقب آن، صداي آمريکا و راديو آسياي آزاد خبررساني به مخاطبين برمه‌اي را گسترش داده‌اند. بخش خدمات زبان برمه‌اي صداي آمريکا که در گذشته روزانه 3.5 ساعت برنامه پخش مي‌نمود اولين تلويزيون ماهواره‌اي براي برمه را راه‌اندازي کرد.

** سرويس‌هاي زبان‌هاي مانداريني، کانتوني، ‌تبتي و اويغوري صداي آمريکا و راديو آسياي آزاد که کشور چين را تحت پوشش قرار مي‌دهند برنامه‌هايي در مورد اولين سالگرد زلزله فاجعه‌بار استان سي‌چوان چين پخش کردند، در مورد تظاهرات مردم اويغور در سينگ‌کيانگ به ارائه گزارش پرداختند، و بيستمين سالگرد سرکوب ميدان تيان‌من را تحت پوشش خبري وسيعي قرار دادند.

** سرويس زبان خمري راديو آسياي آزاد دادگاه محاکمه خمرهاي سرخ را تحت پوشش خبري راديويي گسترده‌اي گرفت. در ژانويه 2009، راديو خمر صداي آمريکا شروع به ساخت پنج برنامه مستند خبري براي تلويزيون ملي کامبوج کرد. تعداد مخاطبين بخش خمر صداي آمريکا افزايش بسياري يافته است و هم‌اينک در حدود 29.5 درصد از افراد بالغ کامبوجي حداقل در هفته يکبار به راديو خمر صداي آمريکا گوش مي‌دهند.

** بخش اندونزي صداي آمريکا از طريق ايستگاه‌هاي راديويي و تلويزيوني، هر هفته به بيش از 16 ميليون نفر از مردم اندونزي (10.5 درصد از کل جمعيت بالغ) دسترسي مي‌يابد. هم‌اکنون مي‌توان در هفت ايستگاه از يازده ايستگاه تلويزيوني ملي اندونزي و در بيش از بيست ايستگاه تلويزيوني محلي و منطقه‌اي شاهد پخش برنامه‌هاي تلويزيوني بخش اندونزي صداي آمريکا باشيم. برنامه‌هاي راديويي 8 ساعته بخش اندونزي صداي آمريکا در شبکه‌اي متشکل از 230 ايستگاه راديويي موج FM و موج متوسط در سراسر کشور پخش مي‌گردند.

** راديو آسيايي آزاد و صداي آمريکا وب‌سايت‌هايي دارند که مخاطبين مي‌توانند در آن به کنش متقابل بپردازند. در اين وب‌سايت‌ها ويدئو‌هاي يوتيوب، صفحه‌هاي چت و بلاگ وجود داشته و از طريق تلفن‌هاي همراه نيز قابل دسترسي هستند. مراجعه به وب‌سايت راديو آسيايي آزاد، که با امکانات و برنامه‌هاي جديد تقويت شده است،‌ نسبت به سال 2008، 58 درصد بيشتر شده و کاربران نيز به ميزان 51 درصد از صفحات بيشتري بازديد نموده‌اند.

تغييرات در برنامه
- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند بودجه بيشتري به راديو آسياي آزاد تعلق گيرد تا اين سازمان بتواند برنامه‌هاي ويدئويي براي انتشار ماهواره‌اي به زبان برمه‌اي و تبتي و نيز براي انتشار اينترنتي به زبان مانداريني و ويتنامي تهيه کند و نيز خدمات ارائه شده براي دستگاه‌هاي موبايل را نيز توسعه دهد.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند هزينه‌هاي عملياتي عمومي راديو آسياي آزاد کاهش يابد.

اهداف اجرايي سال مالي 2011
- تداوم پخش برنامه‌هاي هماهنگ 10 ساعته صداي آمريکا- راديو آسياي آزاد براي کره شمالي در موج کوتاه و متوسط.
- توسعه ظرفيت پخش گزارش‌هاي ويدئويي راديو آسياي آزاد، شامل پخش ماهواره‌اي در برمه و تبت و پخش اينترنتي به زبان‌هاي مانداريني و ويتنامي.
- تقويت توانايي راديو آسياي آزاد براي توزيع برنامه‌ها در دستگاه‌هاي موبايل و پخش الکترونيکي برنامه‌هاي توليد شده.

اهداف اجرايي: خبررساني به مخاطبين آفريقايي هدف در مناطقي که خطر تروريسم، نسل‌کشي و يا سقوط دولت‌ها در آن بيشتر است.

** برنامه‌هاي صداي آمريکا و شبکه‌هاي اطلاع‌رساني خاورميانه طيف گسترده‌اي از چالش‌هاي پيش روي قاره آفريقا به مانند تروريسم، راهزني دريايي، بحران‌هاي انساني، فقر و توسعه را در بر مي‌گيرند. اين سازمان‌ها اطلاعات و اخبار دقيقي ارائه کرده و گفتمان بين مخاطبين را از طريق تماس‌هاي تلفني زنده، پيامک و برگزاري نشست در سالن‌هاي شهرها، تقويت مي‌کنند.

دستاوردهاي برنامه

** شبکه "عافيه دارفور " از زيرمجموعه‌هاي شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه، اخبار دارفور و بقيه نقاط جهان را براي مردم دارفور، چاد شرقي و خارطوم پخش مي‌کند؛ اخباري که در غير اينصورت به دست مردم اين مناطق نخواهد رسيد. در برنامه‌هاي اين شبکه مصاحبه‌هايي با مقامات آمريکايي، متخصصين حقوق بشر، کارشناس‌هاي سوداني، فعالين، مقامات دولتي، شهروندان و نمايندگان سازمان‌هاي غيردولتي انجام مي گيرند. در طي اين برنامه اطلاعاتي نيز در مورد مسائل مرتبط با پناهندگي و آوارگي، مسائل بهداشتي، و مستندهايي درباره فرهنگ، تاريخ، و ميراث گروه‌هاي قومي مختلف در دارفور پخش مي‌گردند.

** در ژوئن 2009، بخش خدمات سومالي صداي آمريکا يک برنامه نيم‌ ساعته به برنامه‌هاي روزانه خود افزود و هم اينک هر روز سه ساعت و نيم برنامه پخش مي‌کند. در سال مالي 2009، دفتر مهندسي اداره خبررساني بين‌المللي و "دفتر بازاريابي و اجراي برنامه‌ها " دو پروژه راديويي در موج FM به زبان‌هاي موگاديشويي و هرگيسيايي در منطقه سومالي‌لند طراحي و راه‌اندازي نمودند. پخش اخبار موج FM براي منطقه هرگيسا در اواخر سال مالي 2009 آغاز شده و انتظار مي‌رود برنامه‌هاي پخش شده از موگاديشو نيز در اواسط سال مالي 2010 آغاز بکار نمايند.

** در ژانويه 2009، بخش زيمباوه صداي آمريکا يک برنامه تلويزيوني به مجموعه عصرگاهي خود افزود. بينندگان مي‌توانند با اين برنامه تماس گرفته و نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بيان کنند. در اين برنامه عامه‌پسند موضوعاتي متنوع از موفقيت و شکست دولت وحدت ملي زيمبابوه گرفته تا بازسازي اقتصادي، يا بيماري وبا که ادعا مي‌شود در اواسط سال 2009 در حدود 4000 نفر را به کام مرگ کشاند، مورد بحث قرار مي‌گيرند.

** بخش سرويس سواحيلي صداي آمريکا با بهره گرفتن از گسترش تکنولوژي موبايل در قاره آفريقا، ‌اخبار را با استفاده از پيامک منتشر مي‌کند. در اين سرويس تيتر اخبار و اخبار فوري از طريق پيامک به ميليون‌ها نفر در شرق و مرکز آفريقا ارسال مي‌گردد.

** از جمعيت هائوسا زبان ساکن در نيجريه، 47 درصد حداقل يکبار در هفته به صداي آمريکا گوش مي‌دهند. در ماه‌هاي آوريل و جولاي، صداي آمريکا دو نشست با موضوع بهداشت در نيجيريه برگزار و اخبار آن را پخش نمود. در هر کدام از اين نشست‌ها بيش از 1000 شرکت‌کننده حضور داشتند.

** سرويس شاخ آفريقاي صداي آمريکا که به سه زبان اين منطقه برنامه پخش مي‌کند، برنامه‌هاي خود را دوباره سازماندهي کرده و گزارش‌هاي خبري کوتاه‌تر و زنده‌اي در مورد موضوعات جديد ارائه مي‌کند. صداي آمريکا در منطقه‌اي که تکنولوژي حضور چنداني ندارد و راديوي موج کوتاه هنوز هم رايج‌ترين وسيله دريافت اخبار است. اين سرويس 5 ميليون مخاطب خود در کشورهاي اتيوپي و اريتره را تشويق مي‌کند که در گفتگوهاي تلفني در راديو شرکت کنند و به آنها امکان مي‌دهد تا از طريق تماس تلفني با راديو سؤالات خود را از مقامات دولتي و ديگران مطرح نمايند.

** سرويس آفريقاي مرکزي صداي آمريکا توانست مخاطبين هفتگي بالغ بر 70 درصد در رواندا کسب کرده و به نرخ اعتبار 96 درصدي برسد. سرويس آفريقاي مرکزي به همکاري خود با وزارت امور خارجه و پخش برنامه براي جوانان آواره در بروندي و شمال غربي تانزانيا ادامه مي‌دهد.

تغييرات در برنامه

-هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند به منظور دستيابي به مخاطبين بيشتر در آفريقا يک سيستم چندرسانه‌اي پيام‌رساني خبري در سرويس سواحيلي شکل گيرد، شبکه FM در بازارهاي اصلي آفريقا گسترش يابد، و نيز برنامه‌هاي ويدئويي و صوتي کوتاه‌مدت براي توزيع از طريق پورتال‌هاي اينترنتي توليد گردند.

اهداف اجرايي سال مالي 2011
- افزايش پخش برنامه‌ها به زبان انگليسي و سواحيلي از وب‌سايت‌ها، توسعه شبکه FM، و پخش برنامه براي دستگاه‌هاي موبايل.
- تداوم پخش برنامه‌هاي سرويس سومالي صداي آمريکا در شاخ آفريقا.
- ادامه پخش "استديو 7 " در زيمبابوه.
- ادامه پخش برنامه‌هاي "العافيه دارفور " در دارفور.

هدف اجرايي: گسترش دسترسي به مخاطبين در مناطق استراتژيک آمريکاي لاتين

** بازار رسانه‌اي در آمريکاي لاتين و منطقه کارائيب به سرعت در حال رشد بوده و استفاده از تکنولوژي‌هاي ديجيتال در حال افزايش است. راديوهاي سنتي موج کوتاه و AM در حال جايگزيني با راديوهاي FM هستند و استفاده از تلويزيون نيز رو به افزايش است. هيأت مديران خبررساني از طريق صداي آمريکا و "دفتر خبررساني کوبا " و با استفاده از سه پلت‌فرم راديو، تلويزيون و اينترنت به برقراري ارتباط با مخاطبين قاره آمريکا مي‌پردازد.

دستاوردهاي برنامه

** سرويس زبان کرئولي صداي آمريکا و راديو و تلويزيون مارتي حوادث مربوط به زلزله ژانويه 2010 هائيتي را زير پوشش خبري گسترده‌اي گرفتند. صداي آمريکا برنامه‌هاي زبان کرئولي را از يک‌و‌نيم ساعت به ده ساعت و نيم بين روزهاي دوشنبه تا جمعه و از يک ساعت تا نه ساعت و نيم در روزهاي شنبه و يکشنبه افزايش داده و هماهنگي‌هاي لازم را با وزارت دفاع انجام داد تا برنامه‌ها از طريق فرستنده‌هاي موج FM مستقر در هواپيماهاي نظامي بر فراز منطقه پخش گردند.

** در نوامبر 2008، سرويس اسپانيولي صداي آمريکا با همکاري "ام.جي.ان شبکه‌هاي آمريکاي لاتين " ، که از طريق تلويزيون ماهواره‌اي و کابلي به 20 ميليون خانوار دسترسي دارد، يک شبکه تلويزيوني داير کرد. ام.جي.ام برنامه‌هاي تلويزيون صداي آمريکا، شامل خلاصه پنج دقيقه‌اي اخبار، را در 19 کشور آمريکاي لاتين و جنوبي پخش مي‌کند. صداي آمريکا و دفتر خبررساني کوبا استفاده از اينترنت به منظور پخش برنامه‌هاي توليد شده براي مخاطبين کوبايي و آمريکاي لاتين را ادامه و توسعه مي‌دهند.
در ژوئن 2009، سرويس اسپانيولي صداي آمريکا وب‌سايت voanoticias.com را دوباره طراحي و سپس راه‌اندازي نمود. استفاده از اين وب‌سايت راحت‌تر بوده و در آن ابزار‌ها و لينک‌هاي متنوعي براي برقراري کنش متقابل ارائه شده‌اند. اخبار ويدئويي و صوتي وب‌سايت نيز به طور مداوم بروزرساني مي‌شوند. در ماه دسامبر، دفتر خبررساني کوبا وب‌سايت جديد خود را با عنوان Martinoticias.com که حاوي پخش زنده برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي است،‌ راه‌اندازي نمود.

** در اواسط دسامبر 2008، دفتر خبررساني کوبا شروع به پخش تلويزيون مارتي در باند VHF از يکي از دو هواپيماي "ايرمارتي " کرد. اولين برنامه‌اي که به طور زنده پخش شد مراسم تحليف باراک اوباما در 20 ژانويه 2009 بود. پوشش تلويزيوني اين مراسم پنج ساعته به طور کامل از دو باند VHF و UHF براي کوبا پخش شد.

**‌ در فوريه 2009، يک فرستنده جديد 100 کيلوواتي با موفقيت در ايستگاه فرستنده ماراتن دفتر خبررساني کوبا نصب شده و جايگزين دو فرستنده قديمي‌تري شد که از سال 1985 به اين طرف مورد استفاده بودند.


تغييرات برنامه
- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند استوديوهاي تلويزيوني دفتر خبررساني کوبا اصلاح شده و مورد استفاده مشترک صداي آمريکا و دفتر خبررساني کوبا قرار گيرند. اين هيأت همچنين پيشنهاد مي‌کند پخش برنامه‌هاي "تلويزيون مارتي " در ماهواره "ديرکت‌تي‌وي " افزايش يابد

اهداف اجرايي در سال مالي 2011
- انتقال توليدات تلويزيون آمريکاي لاتين به پلت‌فرم ديجيتال.
- بهبود کارآيي سازماني از طريق هماهنگي بين بخش‌هاي دفتر خبررساني کوبا و سرويس اسپانيولي صداي آمريکا.
- تداوم توسعه برنامه‌هاي سرويس اسپانيولي صداي آمريکا به ونزوئلا

هدف اجرايي: تلفيق بين فعاليت‌هاي پشتيباني اصلي و استراتژي‌هاي پياده‌سازي خبررساني و اهداف اجرايي.

فعاليت‌هاي پشتيباني در هيأت مديران خبررساني به پشتيباني از مأموريت خبررساني با توجه به هدف استراتژيک، ‌استراتژي‌هاي پياده‌سازي و اهداف اجرايي، اختصاص داده شده‌اند. " برنامه استراتژيک 2013-2008 هيأت مديران خبررساني " برنامه‌ريزي عملياتي پشتياني خبررساني را با سرويس‌هاي فني ادغام و يکپارچه مي‌سازد.

فعاليت‌هاي پشتيباني متمرکز "خدمات مهندسي و فني " داراي اهميتي اساسي براي انتقال برنامه از طريق رسانه‌هاي منتخب هستند. هيأت مديران خبررساني به منظور ارضاي نيازهاي نوظهور با کارآمدترين تکنولوژي‌هاي موجود، بايد به طور مداوم کارآيي شبکه فرستنده‌هاي خود را ارزيابي کرده و تغييرات لازم را براي برآورده ساختن نيازهاي جديد در حوزه برنامه‌سازي، همچنين خدمت‌رساني به مخاطبين هدف و نيز ارضاي اولويت‌هاي رسانه‌اي، به انجام رساند.

دستاوردهاي برنامه

** گزارش عملکرد و پاسخگويي " هيأت مديران خبررساني در سال مالي 2009 در موعد مقرر ارائه گرديد. هيأت مديران خبررساني در حوزه حسابرسي اظهارنامه‌هاي مالي سال 2009 حائز شرايط لازم شناخته نشد.

** بخش مهندسي در سال مالي 2009 شروع به پياده‌سازي مرحله‌اي سيستم ويدئويي ديجيتال نمود. در ابتدا سيستم مديريت ارزيابي ويدئويي تأسيس گرديد. پس از پايان طرح و اجراي اين پروژه، سيستم مذکور خواهد توانست مديريت اخبار، مديريت ارزيابي ديجيتالي،‌ ذخيره متمرکز ويدئويي، آرشيو ويدئويي و سيستم جذب/ پخش ويدئويي را با يکديگر ادغام نمايد.

** بخش مهندسي به تدوين استراتژي‌ها و برنامه‌هاي توسعه بازسازي خرابي‌ها به منظور ايجاد حفاظت در برابر آسيب‌هاي شبکه‌اي بزرگ ادامه مي‌دهد. اگرچه هنوز کارهاي زيادي براي انجام دادن باقي است اما بخش ارتباطات راه دور با نام "تداوم عمليات‌ها " (COOP) به صورت 24 ساعته و در تمام ايام هفته آماده ساماندهي دوباره خدمات ارتباطاتي اصلي براي تمام نهادهاي مرتبط با هيأت مديران خبررساني است. بخش مهندسي در سال مالي 2009 پروژه احداث فضاي فيزيکي براي خبررساني تلويزيوني محدود از تأسيسات بخش "تداوم عمليات‌ها " را به پايان رساند.

** "دفتر جايگذاري برنامه‌ها و بازاريابي " (OMPP) به فعاليت در جهت افزايش تعداد مخاطبين در بازارهاي داراي اولويت بالا از طريق جايگذاري برنامه‌ها و همچنين افزايش آگاهي‌رساني در مورد اين برنامه‌ها از طريق آگهي‌ و تبليغات ترويجي ادامه مي‌دهد. ايستگاه‌هاي راديويي FM و تلويزيوني وابسته به هيأت مديران خبررساني به محيط رسانه‌اي آزاد افزوده مي‌شوند. دفتر جايگذاري برنامه‌ها و بازاريابي در واکنش به فرصت‌هاي پديد آمده از طريق تکنولوژي‌هاي جديد، قراردادهايي با شرکت‌هاي مؤسس تلويزيون‌هاي اينترنتي و توزيع‌کنندگان پيامک امضاء نموده است.

تغييرات برنامه
- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند ظرفيت و زيرساخت‌هاي پخش ماهواره‌اي جهاني اين نهاد و همچنين "مرکز کنترل شبکه " (NCC)، قلب سيستم پخش ماهواره‌اي جهاني هيأت مديران خبررساني، تقويت گردند. اين امر مي‌تواند تضمين‌کننده ميزان ظرفيت و توانمندي مناسب سيستم توزيع ماهواره‌اي جهاني هيأت مديران خبررساني براي پشتيباني از برنامه‌هاي نهادهاي تابعه هيأت و نيز برآورده ساختن احتياجات فزاينده‌ آنها، بالاخص در حوزه فرستنده‌هاي تلويزيوني، باشد.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند با استفاده فزاينده از دستگاه‌هاي موبايل و پخش ديجيتالي به مسائل ناشي از بازار رسانه‌اي جديد، در حال تغيير و نيز در حال پيشرفت جهاني پاسخ داده شود. در اين برنامه نوآورانه از محبوبيت فزاينده تلفن‌هاي همراه و ديگر دستگاه‌هاي بي‌سيم براي کسب اطلاعات در فضاي مجازي، بالاخص در مناطق روستايي و فقير که از ضعف زيرساخت‌هاي تکنولوژيکي رنج مي‌برند، استفاده خواهد شد.
اين برنامه شامل موارد زير خواهد بود: تداوم انتقال برنامه‌هاي صداي آمريکا از سيستم‌هاي آنالوگ به ديجيتال، به حداکثر رساندن ارزش استراتژيک دارايي‌هاي ديجيتالي اين نهاد از طريق انتشار آنها در فرمت‌هاي رسانه‌‌اي مختلف به منظور استفاده مجدد و اشتراک‌گذاري با قسمت‌هاي مختلف سازمان و نيز ساده ساختن جريان کاري و کاهش مخارج و هزينه‌هاي کلي مديريت دارايي‌ها.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌کند در حوزه‌ پشتيباني کاهش‌هايي بدين ترتيب انجام گيرند: کاهش هزينه‌هاي قراردادي تا 4 درصد در تمام سازمان از طريق بالا بردن کارايي؛ فروش سايت يک ايستگاه فرستنده قديمي در ارخينگ ، آلمان؛ تعطيل‌ کردن ايستگاه فرستنده "گرين‌ويلي " ؛ ساماندهي دوباره عمليات‌ها در ايستگاه‌هاي فرستنده مستقر در خارج؛ و کاهش بودجه نگهداري و تعمير بخش "توسعه دارايي‌هاي سرمايه‌اي خبررساني ".

اهداف اجرايي سال مالي 2011
- توجه به ضروري‌ترين نيازهاي حوزه نگهداري و تعمير زيرساخت‌هاي هيأت مديران خبررساني.
- بروزرساني زيرساخت‌ها و مديريت رسانه‌هاي ديجيتال صداي آمريکا و پشتيباني از فعاليت‌هاي ارتباطي صداي آمريکا در حوزه دستگاه‌هاي ديجيتال.
- بهبود زيرساخت‌هاي انرژي در مقر اصلي هيأت مديران خبررساني (ساختمان کوهن) به منظور ارائه پشتيباني مناسب براي خبررساني بيست و چهار ساعته.
- پشتيباني از افزايش برنامه‌ها با استفاده از ابزار مناسب مديريتي و پخش برنامه.
- افزايش اطلاع‌رساني درباره برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني در بازارهاي مهم از طريق آگهي‌هاي تجاري و تبليغات ترويجي.
- انجام تحقيقات براي شناسايي مخاطبين هدف مناسب و رسانه‌هاي ترجيحي آنها، همچنين فرمت‌ها و محتوايي که براي آنها جذاب خواهد بود.
- ارزيابي کيفيت برنامه‌ها بر اساس اصول ژورناليستي خبررساني مدرن از طريق بازبيني‌ سالانه عملکردهاي تمام سرويس‌هاي خبررساني.
- پشتيباني از برنامه‌هاي ابتکاري براي بهبود يکپارچه‌سازي مالي، اجرايي و بودجه‌اي و نيز عمليات‌هاي فايننس و قراردادها.
- تداوم پشتيباني از آموزش و برنامه‌هاي تخصيص کارمندان.

شاخص‌هاي عملکرد هيأت مديران خبررساني

در نظر هيأت مديران خبررساني موفقيت اصلي اين سازمان عبارت است از پخش اخبار و اطلاعات دقيق به مخاطبين مهم در کشورهاي هدف. هيأت مديران خبررساني براي دستيابي بدين هدف بايد اولا اخبار و اطلاعات را طوري پخش نمايد که براي شنوندگان يا بينندگان جذاب باشد و ثانيا، برنامه‌ها به طور مداوم به تعداد زيادي از مخاطبين برسند. اين دو عنصر از اهميت خاصي برخوردارند، هيأت مديران خبررساني نيز شاخص‌هايي براي سنجش عملکرد خود در اين دو حوزه اعمال نموده است.
امتيازات شاخص‌هاي عملکرد به طور ساليانه در هر سرويس زباني سنجيده شده و سپس در سطح سازماني جمع‌بندي مي‌شوند تا خلاصه‌اي در مورد دستاوردهاي هر کدام از سازمان‌ها تهيه گردد.

مجموع مخاطبين هفتگي:

اين شاخص تعداد مردمي را که هر هفته بيننده و يا شنونده برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني هستند را مي‌سنجد. اين شاخص در مورد تمام سرويس‌هاي زباني و کشورهاي هدف سنجيده مي‌شود. اين فرايند بر اساس سنجش ميزان "مخاطبين شنونده منظم "، يک استاندارد آماري براي گزارش تعداد مخاطبين راديويي، انجام مي‌گيرد. بر اساس تعاريف، شنوندگان و يا بينندگان منظم (راديو، تلويزيون يا اينترنت) عبارتند از تمام افراد بالغي که حداقل در هفته يکبار شنونده و يا بيننده برنامه‌ هستند. اين تعداد بايد توسط يک تحقيق پيمايشي که داراي يک نمونه مناسب است، سنجيده شود.

سنجش تعداد مخاطبين بر اساس وضعيت سياسي، اجتماعي و رسانه‌اي در هر کشور ممکن است آسان، ‌سخت و يا امکان‌ناپذير باشد. از نقطه‌نظر مالي و لجستيکي، انجام تحقيق ايده‌آل در هيچ کجا ميسر نيست. در جاهايي که امکان تحقيق بر اساس بالاترين احتمالات وجود ندارد، قابل اجراءترين روش نمونه‌سازي انجام مي‌گيرد. اين امر ممکن است باعث گردد برخي تخمين‌ها حاشيه خطاي بيشتري داشته باشند. هيأت مديران خبررساني سعي دارد حاشيه خطاي هر کدام از تحقيقات را به دقت مشخص نموده و تأثير هر کدام از طرح‌هاي نمونه‌گيري را در نظر گيرد. گزارش‌هاي فني در مورد هر کدام از تحقيقات انجام گرفته شامل اين جزئيات خواهند بود.

با اين حال در برخي کشورها ممکن است وضعيت سياسي اجازه انجام هيچ گونه تحقيقي را در سال مورد نظر ندهد. بنابراين، ‌ارزش‌هاي عملکرد هيأت مديران خبررساني ممکن است شامل داده‌هاي تحقيقاتي 24 ماه گذشته باشند اما در اکثر موارد داده‌هاي جمع شده در مورد کشورها مربوط به سال جاري هستند. در برخي موارد نادر که جمع‌‌آوري اطلاعات جديد امکان‌ناپذير بوده و همچنين دلايل حاکي از آن هستند که شرايط و رفتار رسانه‌اي در کشور مورد نظر تغييري نکرده است، گاها محققين هيأت مديران خبررساني از داده‌هاي مربوط به بيش از 24 ماه گذشته استفاده مي‌کنند.

براي تخمين تعداد مخاطبين از داده‌هاي نمونه‌گيري شده و از روش‌هاي آمارگيري پذيرفته شده بين‌المللي استفاده مي‌گردد. تنها مجموعه‌هاي جمعيتي (ملي، شهري، روستايي، پايتخت) تحت پوشش نمونه‌گيري، در تخمين‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اتکاي فزاينده بر خبررسان‌هاي محلي از طريق ايستگاه‌هاي راديويي وابسته و اضافه شدن رسانه‌هاي تلويزيوني به فضاي پخش و خبررساني باعث پيچيده‌تر شدن اندازه‌گيري در بسياري از کشورها شده است. براي مثال، زماني که موج کوتاه تنها وسيله انتقال برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني بود، ‌مي‌شد تنها با انجام يک تحقيق پيمايشي ملي تعداد مخاطبين را با دقت بالا سنجيد. از آنجايي که هم‌اکنون بسياري از مخاطبين از طريق ايستگاه‌هاي تلويزيوني و يا FM محلي شنونده و بيننده مطالب هستند بنابراين بايد چندين تحقيق پيمايشي در شهرها صورت بپذيرد.

تخمين تعداد مخاطبين بايدبه گونه‌اي باشد که از شمارش چندباره مخاطبين پرهيز شود،‌ اين امر باعث پيچيده‌تر شدن گزارش تعداد مخاطبين خبرساني بين‌المللي آمريکا مي‌شود. در بين شنوندگان خبررساني بين‌المللي هميشه شاهد وجود مقدار معيني همپوشاني هستيم. اين همپوشاني وقتي تلويزيون و اينترنت را نيز به حساب مي‌آوريم افزايش مي‌يابد. روش‌هاي شمارش هيأت مديران خبررساني به گونه‌اي تدوين شده‌اند که از شمارش چندباره مخاطبين در سطح کشوري، منطقه‌اي يا جهاني پرهيز شود.
پيوندها و فرستنده‌ها:

همانگونه که استفاده از راديوهاي موج کوتاه در بخش‌هايي از جهان کاهش مي‌يابد، اهميت پيوند با ايستگاه‌هاي تلويزيوني و راديوهاي FM و AM محلي نيز افزايش مي‌يابد. نوع و درجه پيوندها بسيار متنوع هستند از پخش زنده برنامه در چندين شبکه و در زمان برنامه‌ريزي شده گرفته تا استفاده گاه و بيگاه از برنامه‌‌هاي ضبط شده. نشانگر پيوند تنها آن دسته از ايستگاه‌ها را شمارش مي‌کند که برنامه‌ نهادهاي خبررساني بين‌المللي هيأت مديران خبررساني را در رسانه‌هاي رقابتي، در تمام و يا بخش‌هاي استراتژيک کشور هدف، و به صورت سانسور نشده و در زمان مقرر به طور مداوم بازپخش مي‌کنند. نشانگر فرستنده، فرستنده‌هاي محلي تحت مالکيت و يا تحت مديريت هيأت مديران خبررساني - تلويزيوني،‌FM ، AM - را مي‌شمارد.

پيوندها و فرستنده‌ها:
تعداد ايستگاه‌هاي راديو و تلويزيوني با کبفيت و تأثيرگذاري بالا که برنامه‌هاي دولت آمريکا را پخش مي‌کنند و نيز تعداد فرستنده‌هاي محلي تحت مالکيت و يا تحت مديريت هيأت مديران خبررساني - تلويزيوني،‌FM ، AM

کيفيت برنامه:
اين نشانگر بيان‌کننده درصد سرويس‌هاي زباني نهادهايي است که برنامه‌هاي آنها با عنوان کيفيت خوب يا بهتر شناخته مي‌شوند. امتيازبندي بر اساس دو معيار گسترده انجام مي‌گيرند: (1) محتوا و (2) نحوه ارائه. معيار محتوا شامل دقيق بودن،‌ قابل اعتماد بودن، قطعيت، عيني بودن، جامع بودن، و ديگر متغيرهايي است که منعکس کننده مقررات، سياست و هدف برنامه‌هاي ايستگاه‌هاي مختلف هستند.

معيار نحوه ارائه، عبارت است از معيارهاي فرعي براي هر کدام از واحدهاي توليد که مختص رسانه و برنامه‌هاي همان واحد است. محتوا 65 درصد و نحوه ارائه 35 درصد امتياز را شامل مي‌شوند. نحوه طبقه‌بندي امتيازات که از 1 تا 4 را شامل مي‌شوند، به شکل زير است: 1.0 الي 1.3 = ضعيف، 1.4 الي 1.6 = ضعيف تا متوسط، 1.7 الي 2.3 = متوسط، 2.4 الي 2.6 = متوسط تا خوب، 2.7 الي 3.3 = خوب، 3.4 الي 3.6 = خوب تا عالي، 3.7 الي 4.0 = عالي.

اندازه‌گيري کيفيت برنامه‌ها نيازمند تدوين يک معيار استاندارد براي رسانه‌هاي مختلف و همچنين روش‌هاي متفاوت انتقال برنامه‌ها است. در همين حين بايد از قضاوت‌هاي ذهني و غيرعيني در مورد محتوا و نحوه ارائه برنامه‌ها پرهيز شود. با آغاز تحقيقات توسط سازمان‌هاي بيرون از هيأت مديران خبررساني از سال 2001 به اين طرف و نيز تعريف جدول زمانبندي و استانداردهاي بازبيني برنامه‌ها، هماهنگي در فنون سنجش کيفيت برنامه‌ها پيشرفت زيادي کرده است.

هيأت‌هاي بررسي مشتکل از شنوندگان دائمي که مي‌توانند تغييرات در کيفيت برنامه‌ها را تشخيص دهند و همچنين شنوندگان متخصص، در فرايند امتيازدهي به برنامه‌ها شرکت مي‌جويند. امتيازات کسب شده با توجه به بررسي‌ ديگر بخش‌هاي برنامه‌ها توسط تحليلگراني که در خانه‌هايشان فعاليت مي‌کنند، تعديل مي‌گردند. در نهايت، اگر فرصت باشد در طي سال با توجه به انتقادات مطرح شده، اصلاحات صورت مي‌پذيرند و ضعف‌هاي مشخص شده برطرف مي‌گردند و پس از آن مجموعه‌اي ديگر از هيأت‌ها و يا تحليلگران امتياز نهايي کيفيت برنامه را صادر مي‌کنند.

اعتبار برنامه‌ها:

از گروه نمونه پاسخگوياني که حداقل هفته‌اي يکبار به برنامه‌هاي ايستگاه‌ها گوش فرا مي‌دهند، پرسشي با مضمون "قابل اعتماد بودن اخبار و اطلاعات " پرسيده مي‌شود، تا ميزان اين نشانگر تعيين گردد. پاسخ‌ها در يک طبقه‌بندي پنج قسمتي قرار مي‌گيرند که عبارتند از: بسيار قابل اعتماد، تا حدودي قابل اعتماد، نه قابل اعتماد و نه غيرقابل اعتماد، تا حدودي غيرقابل اعتماد، بسيار غيرقابل اعتماد. شاخص اعتبار عبارت است از درصد افرادي که بدين سؤال به صورت بسيار قابل اعتماد و تاحدودي قابل اعتماد پاسخ دادند.

ترکيب کشورهايي که براي سنجش ميزان اعتبار برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني مورد استفاده قرار مي‌گيرند ثابت باقي مي‌ماند تا تغييرات رخ داده در مقادير در هر سال فقط با داده‌هاي کسب شده مرتبط شوند نه با تغيير در ترکيب کشورهاي تحت مطالعه. از آنجايي که کشورهاي تحت مطالعه اغلب شاهد تغييرات بزرگي مي‌شوند، توانايي انجام دوباره تحقيق گهگاه محدود شده و يا کلا غيرقابل انجام مي‌گردد. اگر امکان انجام تحقيق در کشوري وجود نداشته باشد، آخرين مقادير اخذ شده، حداکثر تا 24 ماه، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
در برخي موارد نادر حتي مقادير قديمي‌تر نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين، تخمين اعتبار در کشورهايي که تعداد شنوندگان منظم در آنجا بسيار پايين (زير پنجاه نفر) است، حذف مي‌شوند. معمولا، از آنجايي که در اين مواقع تعداد مخاطبين بسيار کم است بدين دليل حذف اين ميزان کسب اعتبار در اين کشورها تأثير چنداني بر ميزان کلي اعتبار نهادهاي هيأت مديران خبررساني ندارد.

قدرت سيگنال:

اين رقم اشاره به ميزان سيگنال راديوي موج کوتاه و موج متوسطي دارد که کارکنان اداره خبررساني بين‌المللي در نزديک مناطق هدف دريافت مي‌کنند. قدرت سيگنال نشان مي‌دهد که آيا مخاطبين هدف قادر به شنيدن برنامه‌هاي پخش شده هستند يا نه. اداره خبررساني بين‌المللي به طور منظم آمار دريافت امواج هر کدام از سرويس‌هاي زباني را مي‌سنجد.

معمولا اين فرايند در هر کدام از دو فصل خبررساني انجام مي‌‌گيرد: آوريل تا سپتامبر، و اکتبر تا مارس. در خلاصه آماري ارائه شده آخرين اطلاعات جمع شده براي هر کدام از سرويس‌ها ارائه شده و ميانگين آنها نيز تهيه مي‌گردد. داده‌ها به طور منظم جمع‌آوري مي‌گردند و سازمان خبررساني بين‌المللي آمريکا سعي مي‌کند دقت، ‌حساسيت و ثمربخشي اين ابزار تحليلي را تقويت نمايد. داده‌هاي تحقيق پيمايشي منبع مستقلي براي اخذ داده به حساب مي‌‌آيد که البته بايد با علم آمار ادغام شده و تحليل گردند.

"شاخص قدرت سيگنال‌ راديويي " تنها امواج کوتاه و متوسط را مي‌سنجد، و بنابراين کمبودهاي موجود در موج کوتاه را در شبکه جهاني منعکس مي‌سازد. طبقه‌بندي ميران قدرت سيگنال‌ها بدين شکل است: 1 الي 1.5،‌ بسيار ضعيف؛ 1.5 الي 2، ضعيف؛ 2.5 الي 3.5، متوسط؛ 3.5 الي 4.5، خوب؛ 4.5 الي 5،‌ عالي.

شاخص قدرت سيگنال راديويي:

اين نشانگر، در مورد سيگنال‌هاي راديويي فرامرزي SW و MW کاربرد داشته و نشان مي‌دهد که آيا امواج راديويي به مخاطبين هدف مي‌رسند يا نه. اين مقياس بر اساس يک طبقه‌بندي 5 سطحي صورت مي‌گيرد.

شاخص کارآمدي ماهواره:

اين شاخص يک مقياس کمي براي اندازه‌گيري توانايي شبکه ماهواره‌اي براي دسترسي به خانوار‌هاي داراي تلويزيون است. در اين شاخص تعداد صاحبان تلويزيون، ظرفيت مجموع شبکه ماهواره‌اي، قدرت سيگنال، و انعطاف‌پذيري بالاترين ساعت جذب مخاطب سنجيده مي‌شود.

در شاخص کارآمدي ماهواره 5 معيار مد نظر قرار مي‌گيرند: 1) پوشش ماهواره در ساعات پخش برنامه‌هاي کانال (Channel-hours)؛ 2) پوشش به آنتن‌هاي کوچک (سه متر يا کمتر)؛ 3) انعطاف‌پذيري بر اساس منطقه زماني به منظور حصول اطمينان از پخش برنامه‌ها در ساعات اوج حضور مخاطب؛ 4) تعداد خانوارهايي که به برنامه‌ها دسترسي دارند؛ و 5) توانايي برنامه‌رساني به ديگر ماهواره‌ها به عنوان بخشي از شبکه.

اين شاخص توسط دفتر مهندسي و با همکاري "هيأت کاربران خبررساني ماهواره‌اي "، و با کار بر روي يک شاخص قديمي‌تر و اصلاح آن تهيه شده است. "شاخص کارآمدي ماهواره " يک ابزار برنامه‌ريزي اصلاح ‌شده و نسبت به فرمول قبلي و اوليه مفيدتر است. حد بالايي شاخص نامعلوم است زيرا تعداد بالقوه کانال‌هاي تلويزيوني و مخاطبين تلويزيوني ممکن است در آينده تغيير کند.

هزينه مواد مصرفي شبکه‌هاي انتقال:

اين نشانگر برابر با مجموع کل ساليانه هزينه‌هاي انرژي و ابزار لازم براي عملياتي کردن فرستنده‌هاي هيأت مديران خبررساني در سراسر جهان است. انسداد امواج توسط دولت‌ها باعث بالاتر رفتن هزينه‌‌ها مي‌شوند. گسترش رسانه‌ها در منطقه‌ هدف نيز هزينه‌ها را بالا مي‌‌برد زيرا هيأت خبررساني بين‌المللي را مجبور مي‌سازد از سيستم‌هاي انتقال گوناگوني استفاده کند تا مزيت رقابتي خود را حفظ نمايد.

بازبيني و ارزشيابي نشانه‌ها

نشانگرهاي عملکرد از بهترين روش‌ها براي اندازه‌گيري سطح عملکرد کنوني هر کدام از نهادهاي خبررساني هستند. اين نشانگرها همچنين نشان مي‌دهند که اين نهادها در سال مالي 2010 و 2011 تا چه حد کارآمد خواهند بود. به منظور دستيابي به حداکثر عينيت، اندازه‌گيري‌ها مستقل از عناصر تحت ارزشيابي، انجام مي‌گيرند.

تحقيقات حوزه مخاطبان در صداي آمريکا، دفتر خبررساني کوبا، راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي، راديو آسياي آزاد و شبکه‌هاي خبررساني خاورميانه توسط شرکت "اينترمديا " ، يک شرکت تحقيقاتي طرف قرارداد با هيأت مديران خبررساني، انجام مي‌گيرند. "گروه کاربران پخش ماهواره‌اي " ، يک کارگروه چند بخشي مستقل از دفتر مهندسي، "شاخص کارآمدي ماهواره‌اي " را محاسبه مي‌کند.

ارزشيابي کيفيت برنامه‌ها توسط "مؤسسه تحقيقاتي اينترمديا " انجام گرفته و در گزارش بازبيني هر کدام از نهادها،‌ ارائه مي‌گردد. مدير تحقيقاتي نهاد مربوطه و يا هماهنگ‌ کننده تحقيقاتي هيأت مديران خبررساني مقادير کلي مرتبط با عملکرد نهاد‌ها را محاسبه کرده و به مؤسسه "اينترمديا " مي‌فرستند تا در آنجا مورد بازبيني قرار گيرند.

در طراحي و اجراي تحقيقات از استانداردهاي "کنفرانس تحقيقات مخاطبين خبررساني بين‌المللي " و ديگر سازمان‌هاي ارائه کننده استانداردها استفاده مي‌شود. براي هر تحقيق انجام گرفته يک گزارش فني حاضر مي‌‌شود که در آن طرح نمونه‌‌گيري، مشکلات بوجود آمده در مناطق مورد تحقيق و چگونگي حل و فصل آنها توصيف مي‌گردد تا بدين ترتيب حاشيه خطاها در حد امکان محاسبه گردند.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس