کد خبر 194954
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳

این پژوهشگر حوزه علمیه در پایان به نظر برخی از اساتید نسبت به مطالعه آثار حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی(منذر) اشاره کرد که در ادامه می‌آید.


به گزارش سرویس فرهنگی مشرقحجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی فرزند مرحوم منذر و از پژوهشگران حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس گفت: بعد از رحلت مرحوم استاد منذر، اقدامات خوبی برای احیای آرا و آثار ایشان صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: همزمان با سالگرد رحلت پدرم، دو جلد از کتاب سه جلدی «ذوق لطیف ایرانی» توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شد و جلد سوم آن با عنوان «لبخند علما» در مجموع، گویای ذوق لطیف ایرانی و سخنان سنجیده‌ای است که بزرگان اندیشه و خرد در طول تاریخ داشته‌اند.

فرزند مرحوم ابوالحسنی اظهار داشت: پدرم می‌گفت که اگر این کتاب‌ها به چاپ برسد جزو پرخواننده‌ترین آثار من خواهند بود. از این رو جوانان با خواندن این کتاب با نگاه جدیدی نسبت به فرهنگ و تمدن ایران و برجستگی‌های شخصیت‌های بزرگان آشنا خواهند شد.

وی ادامه داد: در واقع اثر «لبخند علما» می‌تواند بسیاری از افراد را از غرب‌زدگی نجات دهد و مبارزه با غرب‌زدگی از طریق اثبات استعداد سرشار و ذوق لطیف ایرانی و ظرفیت بالایی که در نهاد ایرانیان وجود دارد و تجلی آن در نخبگان دیده می‌شود به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام ابوالحسنی تصریح کرد: این کتاب نشان خواهد داد علی رغم چهره خشک و تصویر غلطی که دشمنان از علما ارائه داده‌اند لطافت و ظرایف مختلفی در سخنان و احوالات علمای ما بازتاب داشته است.

وی گفت: آثار دیگری از استاد ابوالحسنی در دست چاپ است که از آن جمله می‌توان به آخرین اثر ایشان درباره شیخ شهید، شیخ فضل‌الله نوری اشاره کرد که قرار است از سوی مؤسسه کتابشناسی شیعه به چاپ برسد. همچنین پاره‌ای از مجموعه مقالات حجت‌الاسلام ابوالحسنی در دست چاپ است.

* نظر علما درباره «منذر» نویسندگان

این پژوهشگر حوزه علمیه در پایان به نظر برخی از اساتید نسبت به مطالعه آثار حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی(منذر) اشاره کرد که در ادامه می‌آید. 

آیت‌الله صافی گلپایگانی: مرحوم منذر در آثاری که نوشته است مواضع بسیار عالی داشت که در راستای مبارزه با فرقه‌های ضاله و انحرافی بود.

آیت‌الله علوی گرگانی: آثار ایشان مصداق حدیث «العلم ینتفع به الناس» است.

آیت‌الله وحید خراسانی: قلم و نگاه مرحوم منذر بسیار عالی بود.

حجت‌الاسلام جعفریان هم در مقاله‌ای بعد از رحلت حجت‌الاسلام ابوالحسنی در مقاله‌ای با نام «در سوگ یک تاریخ نگار» نوشت: آثار ایشان میراث گرانبهایی است که هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

علی اکبر ولایتی: جوانان سعی کنند تمام آثار مرحوم منذر را مطالعه کنند که مجموعه آثار قابل استفاده است.

 

حجت‌الاسلام ابوالحسنی (مُنذِر) روز سوم اسفندماه 1390 در سن 56 سالگی بر اثر عارضه قلبی به دیار باقی شتافت.

وی از نویسندگان و مورخان فعال بود که پس از گذراندن تحصیلات کلاسیک و ورود به دانشگاه در تهران، با تشویق اطرافیان خود تحصیلات در حوزه علمیه قم را برای فعالیت‌های علمی خود برگزید.

«بوسه بر خاک پی حیدر»، «نگاهى به اصل ولایت فقیه»، «میعاد با استاد مطهرى شهید راه تطهیر سیماى فرهنگ اسلامى از زنگار غرب‌زدگى و شرق زدگى»،‌ «تحلیلى از نقش سه‌گانه شهید شیخ فضل‌الله نورى در نهضت تحریم تنباکو»، «تراز سیاست؛ جلوه‏هایى از سیاست و مدیریت شیخ انصارى»،‌ «سیاهپوشى در سوگ ائمه نور(ع)» و «ریشه‏هاى تاریخى و مبانى فقهى» از جمله آثار به جای مانده از این محقق و نویسنده گرانسنگ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس