گروه سیاسی مشرق _ منوچهر متکی وزیرخارجه پیشین احمدی نژاد که در همایش گرامیداشت روز دانشجو در سالن امام رضا(ع) گفته بود سخنرانیهای انتخاباتی خود از دی ماه سال آغاز خواهد کرد، روز گذشته در خصوص احتمال کاندیداتوری خود اینگونه عنوان کرد: بیش از یک سال است که در حال تصمیمگیری هستم و به زودی تصمیم خود را اعلام میکنم.
منوچهر متکی در دومین جلسه استراتژیهای کاربردی در دهه پیشرفت و عدالت که شنبه شب با حضور اساتید و دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران در تالار امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار شد به تبیین موضوع مناسبترین مدل اداره کشور در دهه پیشرفت و عدالت پرداخت. بر اساس گزارش فارس، متکی گفت: نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری موجب شده در آستانه انتخابات نقدها، ارزیابیها، راهکارها و برنامههای نامزدهای احتمالی برای ورود به عرصه انتخابات مطرح شده و این چند ماه قبل از انتخابات فرصت مغتنمی است که مباحث به صورت جدی مطرح و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر شود.
در ادامه بخش هایی از صحبت های منوچهر متکی را می خوانید؛
* پیشرفت و عدالت ملازم یکدیگر و پیشرفت، مقدم بر عدالت است. اگر تقدم پیشرفت را از عدالت بگیریم در واقع باید عدالت را رها کنیم. پیشرفت باید جمیع الاطراف باشد یعنی در همه ابعاد نه صرفاً مادی، مسئله دوم عادلانه بودن پیشرفت است، در پیشرفت دو سوی جامعه را باید متوجه باشیم، یک سو دهکهای پایین که قدرت خرید و توان اقتصادی پایینی دارند که دولت باید با تولید و قرار دادن آنها به عنوان نخستین بهره گیران از تولید، توان اقتصادی آنها را ارتقاء دهد.
* منبع فعالیت اقتصادی و تولید ما باید قدرت خرید اقشار جامعه را بالا برد ولی اگر پولی که منشأ آن تولید نیست، مانند دو برابر کردن مبلغ یارانه و افزایش ارزش دلار را در اختیار مردم قرار دهیم تورم را زیاد کردهایم.
* بعد از جنگ شرایطی نامناسبی داشتیم و در دولتهای قبل از دولت نهم در زمینه تحقق عدالت حرکتی جدی و اثر گذار انجام نشد و در دولت نهم شعار عدالت مورد توجه قرار گرفت و رای آورد.
* ما در دو سال توزیع یارانهها 71 هزار میلیارد تومان پول تزریق کردیم و در پی آن باید سریع محاسبه کنیم که با این روش آیا عرصه تولید ما بالا رفته یا تورم ایجاد شده است؟.
* جامعترین موضع در خصوص مذاکره با آمریکا را رهبری عنوان کرده و مذاکره را نفی نکردند، ولی باید دید آیا طرفین واقعاً مایل به گفتوگو هستند؟
* شعار اوباما تغییر بود ولی در عمل اتفاق نیفتاد و از فرصتهایی که برای آمریکاییها ایجاد شد استفاده منطقی و درست صورت نگرفت.
* دیروز رویترز در خبری اعلام کرد غرب آماده است تحریم طلا را برای ایران رفع کند و در عوض ایران هم فردو را تعطیل کند، آیا این سخن معنای مذاکره میدهد؟
* در جمهوری اسلامی به واسطه نقشی که قانون اساسی برای ولی فقیه از حیث رهبری و راهنمایی تعریف کرده و ایشان نیز گفتمان دهه چهارم انقلاب را گفتمان پیشرفت و عدالت اتخاذ کردند، از آن به بعد نقش دولتها و گروههای سیاسی این است که بر اساس این راهبرد سیاستهای خود را اتخاذ کنند. در واقع همه گفتمانها باید ذیل گفتمان پیشرفت و عدالت تعریف شود.
* برای تحقق این گفتمان تفکیک کار دولت و جایگاه رهبری باید مد نظر قرار گیرد، مسیر گفتمان پیشرفت این است که نقشها و جایگاهها در زمینه این حرکت تعریف شود؛ در قانون اساس، نقش و جایگاه رهبری مشخص شده و ولی فقیه نماینده ایدئولوژیک نظام است و جایگاه هدایت و ارشاد قوا و مردم را بر عهده دارد و دولتها باید با توجه به این مسئله به دنبال یافتن قرائت جدیدی از دین نروند و اگر این کارکردها درست مشخص نشود انحراف ایجاد میشود و از راه اصلی باز میمانند.
* در حقیقت دولت موجه دولتی است که به جای مکتب سازی در پی دستیابی به پیشرفت و عدالت باشد و در این مسیر گامهای عملی بردارد.
* در زمینه مذاکره نباید با وادادگی اتخاذ موضع کنیم، در سیاست خارجی اگر هوشمندانه تصمیم نگیرید طرف مقابل شما را در موضع ضعف قرار میدهد.
* بزرگترین انتقاد به1+5 را برخورد دوگانه است، ما نیز مثل هر کشور دیگری حق بهرهگیری از انرژی صلح آمیز هستهای داریم. در دنیا کشورهای زیادی مانند ژاپن غنیسازی و تولید سوخت برای نیروگاههای اتمی خود را آغاز کردند ولی غربیها هیچگاه نخواستند این کشورها غنیسازی را تعطیل کنند حال چرا ما باید غنیسازی را متوقف کنیم؟
* در دولت خاتمی بحث انرژی هستهای با غربیها مطرح شد و بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار بر این شد که با تعلیق فعالیتهای هستهای آنها به حسن نیت ایران پی ببرند و بیش از دو سال فعالیتهای هستهای تعلیق شد. تلقی این بود که بعد از دو سال غربیها میگویند به فعالیت خود ادامه دهید. در مرداد سال 1384 بسته پیشنهادی را ارائه دادند که در آن همه چیز ارائه شده بود جز حق غنیسازی.
* در آن زمان تصمیم بر این شد که کار غنیسازی ادامه پیدا کند و مقام رهبری گفتند اگر آن روز تعلیق پذیرفته نمیشد نسلهای آینده به ما میگفتند اگر مسالمت میکردید آنها با ما کنار میآمدند.
* توقف تحریمها و قطعنامهها به معنای این بود که ما همه دستاوردهای خود را تعطیل کنیم، ما در برنامه هستهای ایستادگی کردیم و باید با تدبیر جلوی تحریم را بگیریم و در این شرایط حق آزمون و خطا نداریم.
* متکی در پاسخ به سئوالی درباره علت جدایی از دولت اظهار داشت: پاسخ دادن به این سئوال را معذور اخلاقی دارم و هر وقت بنده و آقای احمدی نژاد دو شهروند عادی شدیم بحث شیرین سنگال را خواهم گفت.
* حضور در انتخابات بحث مهمی است و بیش از یک سال است که در حال تصمیمگیری هستم و به زودی تصمیم خود را اعلام میکنم.
* در شکل اعلام مواضع جهانی در دولت نهم اشکالاتی جدی وجود دارد، دیپلمات جمهوری اسلامی باید کسی باشد که از مواضع جمهوری اسلامی ایران پایین نیاید و در اقتضائات گرفتار نشود.
* دغدغههای مردم نسبت به 16 سال اخیر تغییر کرده است. آنهایی که جمعی به میدان میآیند میخواهند ریسکپذیری خود را پایین آوردند. من تصور میکنم نه حزب و گروه و نه جریانات تأثیرگذار خواهند بود، بلکه حسی خاص که در مردم ایجاد میشود نتیجه انتخابات 92 را رقم خواهد زد.
* این دوره هاشمی به صورت حمایت از یک کاندیدای خاص وارد میدان شده و این سیاست را در پیش میگیرد. برخی شنیدهها حاکی از گرایش ایشان به یک کاندیدای خاص است و باید دید این حمایت تا چه حد مستقیم و یا غیر مستقیم خواهد بود.
منوچهر متکی در دومین جلسه استراتژیهای کاربردی در دهه پیشرفت و عدالت که شنبه شب با حضور اساتید و دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران در تالار امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار شد به تبیین موضوع مناسبترین مدل اداره کشور در دهه پیشرفت و عدالت پرداخت. بر اساس گزارش فارس، متکی گفت: نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری موجب شده در آستانه انتخابات نقدها، ارزیابیها، راهکارها و برنامههای نامزدهای احتمالی برای ورود به عرصه انتخابات مطرح شده و این چند ماه قبل از انتخابات فرصت مغتنمی است که مباحث به صورت جدی مطرح و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر شود.
در ادامه بخش هایی از صحبت های منوچهر متکی را می خوانید؛
* پیشرفت و عدالت ملازم یکدیگر و پیشرفت، مقدم بر عدالت است. اگر تقدم پیشرفت را از عدالت بگیریم در واقع باید عدالت را رها کنیم. پیشرفت باید جمیع الاطراف باشد یعنی در همه ابعاد نه صرفاً مادی، مسئله دوم عادلانه بودن پیشرفت است، در پیشرفت دو سوی جامعه را باید متوجه باشیم، یک سو دهکهای پایین که قدرت خرید و توان اقتصادی پایینی دارند که دولت باید با تولید و قرار دادن آنها به عنوان نخستین بهره گیران از تولید، توان اقتصادی آنها را ارتقاء دهد.
* منبع فعالیت اقتصادی و تولید ما باید قدرت خرید اقشار جامعه را بالا برد ولی اگر پولی که منشأ آن تولید نیست، مانند دو برابر کردن مبلغ یارانه و افزایش ارزش دلار را در اختیار مردم قرار دهیم تورم را زیاد کردهایم.
* بعد از جنگ شرایطی نامناسبی داشتیم و در دولتهای قبل از دولت نهم در زمینه تحقق عدالت حرکتی جدی و اثر گذار انجام نشد و در دولت نهم شعار عدالت مورد توجه قرار گرفت و رای آورد.
* ما در دو سال توزیع یارانهها 71 هزار میلیارد تومان پول تزریق کردیم و در پی آن باید سریع محاسبه کنیم که با این روش آیا عرصه تولید ما بالا رفته یا تورم ایجاد شده است؟.
* جامعترین موضع در خصوص مذاکره با آمریکا را رهبری عنوان کرده و مذاکره را نفی نکردند، ولی باید دید آیا طرفین واقعاً مایل به گفتوگو هستند؟
* شعار اوباما تغییر بود ولی در عمل اتفاق نیفتاد و از فرصتهایی که برای آمریکاییها ایجاد شد استفاده منطقی و درست صورت نگرفت.
* دیروز رویترز در خبری اعلام کرد غرب آماده است تحریم طلا را برای ایران رفع کند و در عوض ایران هم فردو را تعطیل کند، آیا این سخن معنای مذاکره میدهد؟
* در جمهوری اسلامی به واسطه نقشی که قانون اساسی برای ولی فقیه از حیث رهبری و راهنمایی تعریف کرده و ایشان نیز گفتمان دهه چهارم انقلاب را گفتمان پیشرفت و عدالت اتخاذ کردند، از آن به بعد نقش دولتها و گروههای سیاسی این است که بر اساس این راهبرد سیاستهای خود را اتخاذ کنند. در واقع همه گفتمانها باید ذیل گفتمان پیشرفت و عدالت تعریف شود.
* برای تحقق این گفتمان تفکیک کار دولت و جایگاه رهبری باید مد نظر قرار گیرد، مسیر گفتمان پیشرفت این است که نقشها و جایگاهها در زمینه این حرکت تعریف شود؛ در قانون اساس، نقش و جایگاه رهبری مشخص شده و ولی فقیه نماینده ایدئولوژیک نظام است و جایگاه هدایت و ارشاد قوا و مردم را بر عهده دارد و دولتها باید با توجه به این مسئله به دنبال یافتن قرائت جدیدی از دین نروند و اگر این کارکردها درست مشخص نشود انحراف ایجاد میشود و از راه اصلی باز میمانند.
* در حقیقت دولت موجه دولتی است که به جای مکتب سازی در پی دستیابی به پیشرفت و عدالت باشد و در این مسیر گامهای عملی بردارد.
* در زمینه مذاکره نباید با وادادگی اتخاذ موضع کنیم، در سیاست خارجی اگر هوشمندانه تصمیم نگیرید طرف مقابل شما را در موضع ضعف قرار میدهد.
* بزرگترین انتقاد به1+5 را برخورد دوگانه است، ما نیز مثل هر کشور دیگری حق بهرهگیری از انرژی صلح آمیز هستهای داریم. در دنیا کشورهای زیادی مانند ژاپن غنیسازی و تولید سوخت برای نیروگاههای اتمی خود را آغاز کردند ولی غربیها هیچگاه نخواستند این کشورها غنیسازی را تعطیل کنند حال چرا ما باید غنیسازی را متوقف کنیم؟
* در دولت خاتمی بحث انرژی هستهای با غربیها مطرح شد و بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار بر این شد که با تعلیق فعالیتهای هستهای آنها به حسن نیت ایران پی ببرند و بیش از دو سال فعالیتهای هستهای تعلیق شد. تلقی این بود که بعد از دو سال غربیها میگویند به فعالیت خود ادامه دهید. در مرداد سال 1384 بسته پیشنهادی را ارائه دادند که در آن همه چیز ارائه شده بود جز حق غنیسازی.
* در آن زمان تصمیم بر این شد که کار غنیسازی ادامه پیدا کند و مقام رهبری گفتند اگر آن روز تعلیق پذیرفته نمیشد نسلهای آینده به ما میگفتند اگر مسالمت میکردید آنها با ما کنار میآمدند.
* توقف تحریمها و قطعنامهها به معنای این بود که ما همه دستاوردهای خود را تعطیل کنیم، ما در برنامه هستهای ایستادگی کردیم و باید با تدبیر جلوی تحریم را بگیریم و در این شرایط حق آزمون و خطا نداریم.
* متکی در پاسخ به سئوالی درباره علت جدایی از دولت اظهار داشت: پاسخ دادن به این سئوال را معذور اخلاقی دارم و هر وقت بنده و آقای احمدی نژاد دو شهروند عادی شدیم بحث شیرین سنگال را خواهم گفت.
* حضور در انتخابات بحث مهمی است و بیش از یک سال است که در حال تصمیمگیری هستم و به زودی تصمیم خود را اعلام میکنم.
* در شکل اعلام مواضع جهانی در دولت نهم اشکالاتی جدی وجود دارد، دیپلمات جمهوری اسلامی باید کسی باشد که از مواضع جمهوری اسلامی ایران پایین نیاید و در اقتضائات گرفتار نشود.
* دغدغههای مردم نسبت به 16 سال اخیر تغییر کرده است. آنهایی که جمعی به میدان میآیند میخواهند ریسکپذیری خود را پایین آوردند. من تصور میکنم نه حزب و گروه و نه جریانات تأثیرگذار خواهند بود، بلکه حسی خاص که در مردم ایجاد میشود نتیجه انتخابات 92 را رقم خواهد زد.
* این دوره هاشمی به صورت حمایت از یک کاندیدای خاص وارد میدان شده و این سیاست را در پیش میگیرد. برخی شنیدهها حاکی از گرایش ایشان به یک کاندیدای خاص است و باید دید این حمایت تا چه حد مستقیم و یا غیر مستقیم خواهد بود.