ناصرالدين شاه قاجار به يکي از زرسالاران يهودي در سال 1873 پيشنهاد داده بود که براي کل يهوديان جهان کشوري تاسيس کنند.

کيوان عزتي نويسنده وبلاگ يک استکان چاي داغ در يکي از مطالب جديد وبلاگ خود با اشاره به اينکه اخيرا چند صفحه‌اي از روزنامه خاطرات سفر ناصرالدين شاه در سفر اول فرنگستان را که به کوشش سرکار خانم فاطمه قاضيها و توسط سازمان اسناد ملي ايران در سال 1377 خورشيدي به چاپ رسيده، خوانده، به نکته جالبي اشاره کرده است.
در مطلب اين وبلاگ آمده است:

در ايّامي که شاه قاجار در فرانسه بوده، ملاقاتي ميان او و فردي به نام روچيلد ( Rotchild ) روي داده است. شاه قاجار از اين فرد به نام « روچيلد معروف يهودي » نام مي‌برد و من نميدانم نام کوچک اين روچيلد چيست و او کيست. با اين حال روشن است که اين خاندان نقش و سهم مهمي در بنيان گذاري حکومت يهوديان در فلسطين اشغالي داشته‌اند و در 1917 ميلادي بالفور در نامه‌اي به لرد روچيلد ( يکي از افراد همين خاندان ) خبر موافقت بريتانيا با تأسيس دولت يهودي در سرزمين فلسطين را اعلام مي‌کند. شاه قاجار در صفحه 224 گزارش سفر خود درباره اين ملاقات چنين نوشته است :
« روچيلد معروف يهودي هم که بسيار با دولت است به حضور آمد ، صحبت شد ، حمايت يهودي ها را زياد مي‌کرد و از يهود ايران عرض مي‌کرد که بايد آسوده باشند. به او گفتم شنيده‌ام شما برادرها هزار کرور پول داريد ، من بهتر مي‌دانم که پنجاه کرور به يک دولت کوچک يا بزرگي بدهيد، مملکتي را بخريد و آنچه يهود در دنيا هست آنجا جمع بکنيد و خودتان رئيس آنها بشويد و همه را آسوده راه ببريد و اين طور متفرق نباشيد. بسيار خنديدم و جواب نداشت به ما بدهد و به او حالي کردم که من به جميع ملل خارجه که در ايران هستند حامي هستم ».
خواندن اين مطلب مرا بسيار شگفت زده کرد. ناصرالدين شاه در بيست و ششمين سال سلطنت خود يعني در سال 1290/1873 براي نخستين بار به اروپا رفت. به درستي نمي‌دانم که در آن روزگار آيا اين انديشه براي يهوديان تازگي داشته است يا نه ، ولي همين قدر مشخص است که حرف ناصرالدين شاه که با واکنشي هم از سوي روچيلد مواجه نشد ، دقيقاً بعد ها به دست يهوديان و به ويژه همين خاندان روچيلد عملي شد. به هر حال بدون اينکه داعيه انتساب کشف و کرامتي به ناصرالدين شاه قاجار را داشته باشم ، اين سخن او را براي مورّخان در خور توجه مي‌يابم. ( دکتر مهدي فرهاني منفرد )

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس