کد خبر 187880
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۶

در حالی که قیمت‌ها بالا رفته است، در بازار لپ‌تاپ، تبلت و نوت‌بوک بازاریان دست به كارهايي می‌زنند تا قیمت‌های خود را پایین بیاورند و بتوانند جنس خود را بفروشند. آنها برخی از قطعات، مثل رم، سی‌پی‌یو و آداپتور دستگاه‌ها را برمی‌دارند و با قطعات چینی تعویض می‌کنند

به گزارش مشرق، کسادی و خروج برخی برندها و دستگاه‌ها از عمده مشکلاتی است که فعالان این صنف در گفت‌وگو با «شرق» عنوان می‌کنند. بازاری که زمانی پر از هیاهو و غوغا بود، اما حالا همان غوغا در بازار وجود دارد، اما آمار معاملات به حداقل رسیده است. افزایش قیمت دلار، کاهش توان خرید مردم، به همراه افزایش سختی‌های ورود برخی برندها باعث شده فعالان بازار کامپیوتر دیگر مانند سابق دخل زیادی نیندازند و از فروش‌شان شاکی باشند. آنها می‌گویند که در حال حاضر فروش‌شان به حداقل رسیده و آنها درآمد زیادی ندارند.

 در همین حال بازاریان از خروج برخی برندها خبر می‌دهند و عنوان می‌کنند که دیگر کمپانی‌های مادر که در مبدا هستند، حاضر به تاسیس و پشتیبانی نمایندگی‌های خود در ایران نیستند و به همین دلیل اکثر نمایندگی‌ها پشتوانه واقعی ندارند. در همین حال پیش‌بینی می‌شود که در آستانه شب عید، با افزایش قیمت‌ها در بازارهای دیگر قیمت‌های بازار کامپیوتر نیز با افزایش مجددی همراه باشد.
 
کانن رفت

خداحافظی «کانن» از بازار ایران و مشکلات بازاریان و نمایندگی اچ پی برای تامین قطعات مورد نیازشان موضوعی است که مجید مطیعی درباره آن صحبت می‌کند. مطیعی از کمبودهای بازار می‌گوید و عنوان می‌کند: «با وجود تحریم‌ها دستگاه‌های کانن دیگر وارد نمی‌شوند و این برند از بازار ایران خداحافظی کرده است و برخی دستگاه‌های اچ پی هم دیگر به ایران وارد نمی‌شوند.»

وی توضیح می‌دهد: «پرینتر‌ها و اسکنرهای اچ پی که با فناوری وای فای تجهیز شده‌اند و سرورهای این برند دیگر به کشور وارد نمی‌شوند و به همین دلیل کمبود آنها در بازار کاملا مشهود است.»

مطیعی در ادامه می‌گوید: «با این وجود که برخی سیاست‌های جدید در تجارت خارجی اعمال می‌شود، برندهای اینتل و سیزکو نیز به راحتی وارد بازار نمی‌شوند و از کشورهای ثانویه‌ای به بازار ایران راه می‌یابند که این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها و عدم پوشش گارانتی اصلی این دستگاه‌ها می‌شود.»
 
به گفته مطیعی اکثر برندهای بازار کامپیوتر از کشورهای واسطه‌ای عراق و افغانستان وارد بازار می‌شوند. این فعال بازار کامپیوتر اضافه می‌کند: «بخشی از واردات کامپیوتر هم به واسطه بنادر دوبی وارد می‌شود.» به گفته مطیعی شرکت‌های مادر و کمپانی‌های اصلی دیگر به ایرانی‌ها نمایندگی‌های فروش نمی‌دهند و شرکت‌های ایرانی به پشتوانه خود، گارانتی می‌دهند. در حال حاضر قیمت‌های بازار کامپیوتر با افزایش شدیدی مواجه شده به گونه‌ای که یک سیستم خانگی با جهش زیادی همراه بوده و از قیمت ۷۰۰هزارتومان به ۱۴۰۰هزارتومان رسیده است.

این فعال بازار همچنین به ترفندهای جدید برخی بازاریان برای کاهش قیمت و جلب نظر مشتریان اشاره کرد و گفت: «در حالی که قیمت‌ها بالا رفته است، در بازار لپ‌تاپ، تبلت و نوت‌بوک بازاریان دست به كارهايي می‌زنند تا قیمت‌های خود را پایین بیاورند و بتوانند جنس خود را بفروشند. آنها برخی از قطعات، مثل رم، سی‌پی‌یو و آداپتور دستگاه‌ها را برمی‌دارند و با قطعات چینی تعویض می‌کنند.» این فعال بازار عنوان می‌کند که در بازار کامپیوتر‌های شخصی بیشترین افزایش قیمت روی برندهای اپل اتفاق افتاده است. به گفته مطیعی قیمت لپ‌تاپ‌ها بین ۳۰ تا ۲۵۰درصد بالا رفته است.
 
وضعیت بازار کامپیوتر

«ایمان کمالی» یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر می‌گوید: «اوضاع فعلي اقتصادی بر بازار کامپیوتر نیز بی‌تاثیر نبوده و فروشندگان و خریداران را دچار سردرگمی کرده است.» وی در واکاوی علل آشفتگی در بازار کامپیوتر عنوان می‌کند: «قیمت کامپیوتر ارتباط مستقیمی با نوسان ارز دارد، زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود مردم برای خرید هجوم می‌آورند و از آن طرف فروشنده رغبتی برای فروش ندارد و زمانی که قیمت‌ها اندکی پایین می‌آیند، مشتری برای خرید وجود ندارد.»

 این فعال بازار اضافه کرد: «دومین مساله‌ای که در بازار فعلی تاثیرگذار بوده است تصمیم‌گیری‌های مسوولان در سطح کلان کشور و در رابطه با واردات است. برخی کالاها مانند کیف لپ‌تاپ کلا واردات آن ممنوع شده و بعضی دیگر مانند کیبورد و کیس به صورت CKD وارد می‌شود که این مساله امنیت را برای وارد‌کننده کاهش می‌دهد زیرا خرابی اجناسی که به صورت CKD وارد می‌شود بیشتر است و در نتیجه قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.»

کمالی ادامه می‌دهد: «فعالان بازار و کسبه نیز چندان به وضعیت موجود خوشبین نیستند و معتقدند نمی‌توان به تحولات بازار نگاه مثبتی داشت؛ از آنجا که هر روز تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ می‌شود نمی‌توان به هیچ عنوان وضعیت بازار را پیش‌بینی یا حتی به شرایط کنونی اعتماد کرد.» وی درخصوص کاهش آمار فروش این بازار گفت: «در نگاه کلی میزان فروش اجناس نسبت به سال گذشته یک‌سوم و قیمت‌ها سه برابر افزایش پیدا کرده است.»
 
بازار دلار زده است

«دلار بالا کشیده روزگارمان خوب نیست» جمله‌ای است که آناهیتا تقوایی در توصیف بازار کامپیوتر می‌گوید. او در حالی که از کاهش فروش خود شاکی است، می‌گوید: «وقتی که دلار بالا می‌کشد، فروش‌مان به حداقل می‌رسد و تنها کسانی از بازار خرید می‌کنند که نیاز مبرم دارند، وگرنه آمد و شدهای بازار منجر به خرید و فروش نمی‌شود و مراجعه‌کنندگان تنها به قیمت‌پرسی وقت می‌گذرانند و از بازار خارج می‌شوند.»

 تقوایی ادامه می‌دهد: «در سال گذشته هم موسم سال نو قیمت دلار دچار نوسان شد، در آن زمان عرضه‌کنندگان از فروش امتناع کردند و این باعث تشدید قیمت‌های بازار شد اما امسال با وجودی که دلار در روند صعودی آرامی پیش می‌رود، رفتار متناقضی در بازار دیده می‌شود.» این فعال بازار کامپیوتر اضافه کرد: «با وجود نوسان نرخ ارز، فروشندگان همچنان اجناس خود را در بازار عرضه می‌کنند و فعالیت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهند اما خریداری نیست.»

وی درخصوص روند صعودی قیمت‌ها در بازار کامپیوتر گفت: «به‌نظر قیمت «رم» بیش از سایر اقلام بالا رفته است، به صورتی که قیمت آن از ۳۱هزارتومان ماه گذشته به ۴۵هزارتومان رسیده است.» وی همچنین پیش‌بینی کرد که با نزدیک شدن به سال نو، قیمت کامپیوتر و تجهیزات آن با افزایش مجددی همراه باشد.
 
خریدها به بعد موکول می‌شود

«حیدر ایروانی» یکی از فعالان بازار کامپیوتر که در کار شبکه فعالیت می‌کند هم از کاهش مشتریان این بازار صحبت می‌کند. او می‌گوید که در رسته کاری آنها بیشترین افزایش قیمت شامل حال مودم‌های‌ ای‌دی‌اس‌ال شده است. ایروانی می‌گوید: «قیمت‌های مودم بیش از سایر قطعاتی که در شبکه به کار گرفته می‌شود، بالا رفته است. به صورتی که قیمت یک مودم از ۵۰هزارتومان به ۱۰۰هزار تومان افزایش داشته است.» ایروانی می‌گوید: «کار شبکه کار ضروری نیست و به همین دلیل متقاضیان نصب و راه‌اندازی شبکه تا جایی که می‌توانند خرید خود را به تاخیر می‌اندازند و سعی می‌کنند تا ثبات قیمت‌ها از خرید امتناع کنند.»
 
این فعال بازار کامپیوتر در مورد میزان کاهش فروش خود گفت: «می‌توانم بگویم که فروشم به یک سوم رسیده است، با وجودی که قبلا روزی ۶۰ مشتری داشتم که خرید هم داشتند امروز همان ۶۰ نفر به مغازه‌ام می‌آیند اما تنها ۲۰ نفر از آنان خرید انجام می‌دهند.» وی در ادامه به کاهش قدرت خرید مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «با وجودی که بیشتر کار من در خصوص راه‌اندازی شبکه است، اما می‌دانم که خرید مردم عادی و خانواده‌ها هم کم شده است.

 در جریانم که الان یک سیستم کامپیوتر خانگی بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزارتومان قیمت دارد و تهیه آن برای تمام خانواده‌ها میسر نیست.» به گفته ایروانی در حالی قیمت کامپیوترهای خانوادگی به یک میلیون و ۴۰۰هزارتومان رسیده که در ابتدای سال ۵۰۰هزارتومان قیمت داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس