امروز خيلي‌ها آمده بودند شمس آل‌احمد را تا آرامگاه ابدي‌اش بدرقه کنند، شايد اين کمترين حق‌شناسي در برابر اين شخصيت ادبي شمرده مي‌شد، اما نمي‌دانم چرا اثري از نويسندگان برجسته و معاون فرهنگي ارشاد نبود.

به گزارش مشرق، فارس نوشت: امروز 16 آذر 1389، ساعت 9.30 مقابل خانه هنرمندان ايران قرار بود پيکر شمس را تشييع کنند اما علاقمندان از ساعت 8.30 که من در باغ هنر حضور داشتم، آمده بودند.
فردي مي‌گفت دبير يکي از دبيرستان‌هاي محله پاچنارم و ديگري دانشجوي شمس آل‌احمد بود، همه منتظر آمدن آمبولانس حاوي پيکر مرحوم شمس بودند، مسئولان به نسبت حضور داشتند از علي‌اکبر اشعري، رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي و محسن مؤمني شريف رييس حوزه‌ هنري گرفته تا محمدعلي زم رييس سابق حوزه‌ي هنري، علي شجاعي صائين مدير خانه‌ کتاب، مجيد جوزاني مدير عامل خانه‌ هنرمندان، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري؛ البته برخي از شاگردان شمس از جمله محمدرضا اسد‌زاده نيز حضور داشتند، اما به واقع جاي اهالي قلم، نويسندگان و مسئولان ارشاد خصوصا معاون فرهنگي براي وداع با شمس خالي بود.
افراد معدودي را به عنوان نويسنده در جمع شاهد بودم، نگاهم را بيشتر چرخاندم، مرتضي سرهنگي و سهراب هادي نقاش و نويسنده را ديدم که در کناري ايستاده بودند و به عکس در آب افتاده شمس مي‌نگريستند، البته سپانلو، محمد جوزاني مدير عامل خانه هنرمندان و ديگر بستگان متصل به خاندان آل احمد حضور داشتند، اما به حق نبايد از سوي وزارت ارشاد و معاونت فرهنگي فردي براي آخرين وداع با يک نويسنده آنهم آخرين يادگار آل‌احمدها حضور مي‌يافت؟؟
اين در حالي است که تنها يکي از شاگردان شمس در اين مراسم با اشاره به خدمات شايسته آل‌احمد از آثار او به عنوان کمياب يا ناياب ياد کرد.
امروز طنين صداي او که به نقد فرهنگ و سياست مي‌پرداخت، خاموش شده است؛ اما ياد او همواره در آثارش زنده است.
همه اين مطالب حکايت از آن دارد که شمس اگرچه زير لواي برادر بود، اما از جايگاه والايي در دفاع از انديشه و فرهنگ انقلاب برخوردار است، اين مطلب در پيام وزير ارشاد به مناسبت درگذشت شمس‌ آل‌احمد مشهود است، چرا که حسيني در اين پيام آورده: همت و دقت شمس بر هيچ اهل دلي پوشيده نيست، نورافشاني تلاش و قلم شمس آل‌آحمد اگرچه در سايه آوازه برادرش چندان به چشم ديگران نيامده اما همت، دقت و ارزشمندي آثارش بر هيچ اهل دل و خامه‌اي پوشيده نيست.
آهو يگانه دختر، جلال، احمد و محمود فرزندان شمس آل‌احمد تنها يادگار بازمانده از اين خانواده را به سوي آرامگاه هنرمندان بدرقه کردند، اميد که به گفته غلامرضا امامي مسئولين به زندگي نويسندگان و هنرمندان در روزگار پيري ارج نهند، مردان و زناني که عمري را در راه فرهنگ، هنر و ادبيات گذرانده‌اند نبايد در روزگار پيري تن به عزلت دهند؛ شمس از امروز در کنار ما نيست، اما همواره در وجود، کتاب‌ها، فرزندان و آرمانش زنده است.
پس چرا جاي اهالي قلم و نويسندگان و معاونت فرهنگي ارشاد صبح امروز در خانه هنرمندان ايران خالي بود...

و اکنون شمس آل احمد نقاب بر خاک سرد نهاد، حالا اگر مي‌خواهيد سراغي از شمس بگيريد به نشاني جديد او برويد: « آرامستان بهشت زهرا، قطعه 88 هنرمندان، رديف 155، شماره 28»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس