کد خبر 18282
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۲

"علي شهاب" روزنامه نگار لبناني در مقاله‌اي در روزنامه صدي الوطن به بررسي گزينه‌هاي فراروي حزب الله لبنان بعد از صدور حکم اوليه دادگاه حريري پرداخته است.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، وي در اين مقاله تأکيد کرده است که سخنان اخير سيد "حسن نصرالله" دبيرکل حزب‌الله لبنان نشان دهنده حالتي از نگراني يا فشار به علت دادگاه حريري و حکم اوليه نبود، بلکه دقت نظر در اين سخنان ابعاد واقعي اقدامات دادگاه در روند سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي را نشان مي‌دهد.
شهاب مي‌افزايد که نصرالله در اين سخنان بيش از آنکه به فکر برنده شدن در عرصه داخلي باشد، به فکر جلب افکار عمومي منطقه‌اي و بين‌المللي بود و در اين راستا اعتبار و حرفه‌اي بودن تحقيقات و دادگاه را زير سوال برد، وي بدون پرداختن به مشکلات داخلي انگشت اتهام را به سوي رژيم صهيونيستي دراز کرد و اين رژيم را اولين سود برنده از روند دادگاه و حکم اوليه احتمالي آن دانست.
حزب‌الله لبنان همچنين در گفتمان سياسي و رسانه‌اي خود دادگاه حريري را ابزاري بين‌المللي براي ضربه زدن به خود مي‌داند و در همين راستا توجه دادن به فتنه انگيزي در ميان شيعه و سني در لبنان به عنوان يکي از موانع در اين راستا در سخنان نصرالله به وفور يافت مي‌شود.
البته اين اظهارات جديداً جاي خود را به هشدار در مورد جنگ همه جانبه‌اي داده که از سويي اسرائيل در منطقه در پي اوضاع نابسامان بعد از صدور حکم اوليه در لبنان از سر گرفته مي‌شود.نصرالله همچنين در اظهارات متوالي خود نسبت به مذاکرات سوريه و عربستان سعودي ابراز خوش‌بيني کرده است، تفسير سياسي اين خوش‌بيني نيز به علت انداختن توپ در زمين کساني است که مانع از انجام هر گونه سازش تا پيش از صدور حکم اوليه مي‌شوند، وي در همين راستا از هر گونه تلاش در راستاي حل مشکل لبنان حمايت کرده است.
با توجه به اوضاع نابسامان سياسي در لبنان آگاهان به مسايل در لبنان معتقدند که حزب‌الله نيازي به تکرار حادثه هفتم مي در لبنان ندارد، استفاده نکردن از قدرت در اين شرايط دلايل زيادي دارد که يکي از آنها قدرت نصرالله در کنترل غافلگيري صدور حکم اوليه قبل از صدور آن است، به همين علت است که حزب‌الله لبنان نيازي به واکنش بعد از صدور حکم اوليه دادگاه حريري ندارد.
بنا بر آنچه که گذشت مي‌توان اين نتيجه را گرفت که هشدارهاي جديد نصرالله در سخنراني اخير وي در مورد عملکرد اشتباه حکم اوليه که آمريکا و اسرائيل براي صدور آن عجله مي‌کنند و به خاطر آن جشن پيروزي مي‌گيرند، بسيار فراتر از حساب‌هاي داخلي لبنان است و به مسايل منطقه‌اي و کاهش نقش آمريکا در آن در برابر پيشرفت ايران در منطقه اشاره دارد.
سخنان نصرالله درباره وزنه منطقه‌اي بودن حزب‌الله نيز اشاره به درگيري موجود در منطقه بر همين اساس دارد. به عبارت ديگر آمريکا سعي دارد تا موضوع دادگاه حريري را در مذاکرات با تهران وارد کند تا شايد به اين ترتيب بتواند بعد از عقب‌نشيني از عراق و تلاش براي کنترل اوضاع در افغانستان اوضاع خود را در منطقه مرتب کند، البته اين موضوعي است که تهران و هم‌پيمانان آن، آن را رد مي‌کنند.
شهاب مي‌افزايد: اين واقعيت سناريوهاي بسيار پيچيده‌تري را که رسانه‌ها نيز به آن توجهي ندارند، مطرح مي‌سازد، به اين ترتيب موضوع حکم اوليه به صورت خودکار به هدف قرار دادن دانشمندان ايراني تبديل مي‌شود، چرا که واضح است که اتهام زني به حزب‌الله لبنان در ترور حريري فايده‌اي ندارد، در همين راستا گزارش‌هاي رسانه‌اي مدعي دست داشتن ايران و سوريه در اين ترور مي‌شوند و همين موضوع مي تواند تاثيرات دادگاه را در عرصه داخلي لبنان از بين ببرد يا دست کم اقدامات و واکنش‌هاي حزب‌الله را در مقابله با وضعيت ايجاد شده قانوني نمايد.
شهاب در اين مقاله تاکيد مي‌کند که کساني که در قرار داشتن ابتکار عمل در دست حزب‌الله ترديد دارند، از تحرکات افسران نيروهاي يونيفل در جنوب لبنان و سوال‌هاي آنان از مردم منطقه جويا شوند که به دنبال دست يافتن به ماهيت واکنش‌هاي آنها در صورت صدور حکم اوليه هستند. اين موضوع نشان مي‌دهد که بسياري از بازيگران بين‌المللي از افتادن در درگيري با محيط پيراموني حزب‌الله لبنان ترس و نگراني دارند و اين همان چيزي بود که نصرالله از آن تحت عنوان عدم اهميت دادن برخي کشورهاي غربي به موضوع دادگاه حريري نام برد.
شهاب در مورد سناريويي که بيش از همه در رسانه‌هاي لبنان مطرح است که همان حمله اسرائيل به اين کشور بعد از صدور حکم اوليه است، نوشت که شاخص‌هاي زيادي در زمينه روابط آمريکا و اسرائيل نشان مي‌دهد که اين تجاوز در کوتاه مدت به زمان بعد از رسيدن به نتيجه استفاده از قدرت نرم براي از بين بردن تاثيرات فعاليت‌هاي سه جانبه [ايران، عربستان و سوريه] در دمشق مربوط مي‌شود، به اين ترتيب اين نتيجه گرفته مي‌شود که زمان بعد از صدور حکم، زماني مناسب براي آغاز جنگ جديد است.
علي شهاب، نويسنده روزنامه الاخبار لبنان در پايان تأکيد مي‌کند که شرايط به هر صورتي که رقم بخورد، يک نکته مشخص است و آن اين است که حزب‌الله لبنان در مرحله بعد از صدور حکم اوليه در موضع دفاعي قرار نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس