کد خبر 181861
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵

پژوهشگران واحد علوم تحقیقات اخیرا با اجرای تحقیقاتی با تلفیق فناوری هسته ای و نانو فناوری رادیو دارویی را برای درمان 2 نوع سرطان عرضه کردند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مهندس محمدرضا خسروی بخت- کارشناس ارشد مهندسی پرتوپزشکی با بیان اینکه این طرح از تلفیق دو روش نانو فناوری و فناوری هسته ای اجرایی شده است، افزود: استفاده از رادیو ایزوتوپ‌های بتازا در درمان سرطان به روشهای مختلفی از جمله درمان درون نسجی از جمله ابزارهای مهم و امید بخش برای نابودی تومورهای سرطانی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه استفاده همزمان فناوری هسته ای و نانوفناوری از جمله ویژگی های چشمگیر این طرح بوده است، اظهار داشت: در این زمینه پروژه تحقیقاتی با عنوان "بررسی و تولید رادیو ایزوتوپ پرازئودیمیوم-142" اجرایی شد.
 
خسروی بخت با اشاره به ویژگیهای رادیو ایزوتوپ پرازئودیمیوم، خاطر نشان کرد: این رادیو ایزوتوپ از خود ذرات بتا گسیل می کند و این ذرات می توانند تنها چند میلی متر در عمق نسوج بدن انسان نفوذ کند. این ویژگی باعث می شود که با پرتودهی نسوج سرطانی، آنها را مورد حمله قرار دهد.
 
مجری طرح کاهش عوارض جانبی نسبت به سایر روشهای درمانی را از مزایای این روش ذکر کرد و یادآور شد: نتایج به دست آمده نشان می دهد که به علت پرتوگیری کمتر نسوج سالم، رادیو ایزوتوپ‌های بتازا نسبت به بسیاری از رادیو ایزوتوپ‌های متداول از عوارض جانبی کمتری برخوردار هستند.
 
خسروی با تاکید بر اینکه در این طرح تحقیقاتی توانستیم امکان پذیری استفاده از این رادیوایزوتوپ در پزشکی را تسهیل کنیم، ادامه داد: در این پروژه تحقیقاتی تولید رادیو ایزوتوپ ذکر شده برای درمان درون نسجی سرطان پروستات و نانو ذرات رادیواکتیو برای درمان سرطان ریه در دستور کار قرار گرفت.
 
این محقق در این باره توضیح داد: دانه‌های رادیوایزوتوپ در پروستات کاشته می‌شود و با پرتوهایی که از خود گسیل می‌کند موجب مرگ سلولهای سرطانی در سرطان پروستات می‌شود.
 
مجری طرح با تاکید بر حمایت‌های معنوی مسئولان برای توسعه این نوع تحقیقات، خاطر نشان کرد: فعالیت تحقیقاتی ما بر روی مطالعه و تحقیق در خصوص روشهای نوین درمان توده‌های سرطانی متمرکز شده است و برای دستیابی به نتایج موثرتر نیازمند بستر و محیط مناسبی برای ارتقای دانش پزشکی خود هستیم.
 
وی با بیان اینکه تحصیل در رشته پزشکی می‌تواند نقش مهمی در فراهم سازی این بستر داشته باشد، ابراز امیدواری کرد که بتوانند با کمک مسئولان در دستیابی به هدف اصلی همه پژوهشگران این حوزه که یافتن علاج قطعی برای بیماری سرطان است، نقش مهمی ایفا کنند.
 
به گفته این محقق این طرح با راهنمایی دکتر مهدی صادقی از پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی و صنعتی و دکتر سید جواد احمدی از پژوهشکده چرخه سوخت پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران در طی 2 سال انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس