اهالي سينما و رسانه، مسعود فراستي را به صراحت لهجه‌اش مي‌شناسند، اما در برنامه "هفت"، کرنش او در مقابل حسين فرحبخش، کمي عجيب به نظر مي‌رسيد. کاش زبان فراستي، برق قلمش را داشت تا "صاحب شارلاتان" اينقدر خودش را پشت شرع و نظام اسلامي پنهان نمي‌کرد.

مشرق - در برنامه "هفت" شنبه شب گذشته 12 آذر، گفت‌وگوي ويژه برنامه به موضوع بررسي ساختار و محتواي سينماي ايراني با حضور همايون اسعديان تهيه کننده و کارگردان و حسين فرحبخش تهيه کننده اختصاص داشت که مسعود فراستي منتقد سينما و فريدون جيراني کارگردان و مجري نيز در اين گفت‌وگو که برنامه "هفت" عنوان دوئل را براي آن انتخاب کرده بود، حضور داشتند.

اما در اين برنامه، حسين فرحبخش که اصلي‌ترين تهيه‌کننده فيلم‌هاي زرد سينماي ايران است، هنگامي که فراستي سطح نازل سينماي ايران و مشخصاً فيلم‌هاي فرحبخش انتقاد کرد و تأکيد کرد که "بايد کارشناسي کرد چه اتفاقي افتاده است که از امثال «آواز تهران» به «شارلاتان» و «درد بزرگ» رسيده‌ايم"، اين تهيه کننده مدعي شد: «من به هيچ‌وجه بحث سينماي مستهجن را قبول ندارم. اين‌که فراستي در چندماه گذشته در اين برنامه مرتبا بحث فيلم‌هاي مستهجن را مطرح مي‌کنند يا ناشي از اين است که ايشان معني مستهجن را نمي‌فهمند و يا مورد ديگري است. مگر مي‌شود نظام جمهوري اسلامي به فيلم مستهجن پروانه‌ي ساخت يا نمايش بدهد؟ تعريف مستهجن غيراخلاقي است. به نظر من مدعي‌العوم مي‌تواند عليه ايشان اعلام جرم کند.»

زردساز بزرگ سينماي ايران در ادامه حمله به فراستي گفت: « ايشان که هر هفته مداوم فيلم‌ها را مي‌کوبند تا مردم براي ديدن آنها نروند، بايد بداند که ناله و نفرين زن و بچه ما پشت اوست. اين نگاه‌ها را نگاه تخريبي مي‌دانم نه نگاه انتقادي و سازنده. خواهش من از شما (فريدون جيراني)، تهيه‌کننده و مجري برنامه‌ي "هفت" اين است که يا اين برنامه‌تان را جمع کنيد و يا اگر قرار است آن را ادامه بدهيد، در خدمت سينماي ايران باشد.»

اما نجابت بيش از حد مسعود فراستي در برابر ادبيات لمپن فرحبخش، موجب يادآوري چند نکته به "صاحب شارلاتان" است:

استاد! مدعي العموم هرگز از فراستي اعلام شکايت نمي‌کند، چون خوب مي‌داند که در همين نظام مقدس خودمان، هم موسيقي‌هاي مبتذل مجوز گرفته‌اند و هم فيلم‌هاي مبتذلي که جنابعالي افتخار توليدشان را داريد. اين گفته شما بيشتر به يک شوخي مي‌ماند که فيلم هاي ساخته شده در نظام، از به ابتذال به‌دورند. تلاش شما براي آنکه طهارت نظام را به خودتان تسري دهيد، کمي کودکانه به نظر مي‌رسد. درست مثل ماموري مي‌ماند که به اشتباه فردي را جريمه کند و شبيه شما استدلال کند که مگر نظام جمهوري اسلامي حق کسي را ضايع مي‌کند؟!

آقاي فرحبخش! شما مدرک اجتهادتان را از کدام حوزه علميه گرفته ايد که با صراحت، حکم طهارت به ساخته‌هاي جيب‌پرکن‌تان مي‌دهيد؟ حالا اگر مي‌خواهيد ياد بگيريد، استفتاء مقام معظم رهبري را بخوانيد، ايشان در پاسخ فردي که مي‌خواست با برچسب "مجوز جمهوري اسلامي"، حکم حليت براي موسيقي مبتذل بگيرد، فرمودند: "تجويز موسيقي توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست"، مي‌بينيد؟ پس احتمال دارد يک موسيقي در نظام جمهوري اسلامي ايران و سازمان تبليغات "اسلامي" مجوز بگيرد و حرام باشد، آن وقت امکان ندارد که حسين فرحبخش خودش را پشت همين نظام قايم کندو فيلم مبتذل بسازد؟ حاشا و کلا!

شما که صحبت‌هاي خود را با آيه قرآن آغاز مي‌کنيد و مدام دم از نظام مي‌زنيد، پس چرا رأي همين نظام در مورد نشان ندادن آلات موسيقي را تمکين نمي کنيد و به آن مي‌تازيد؟ بالاخره سياست‌هاي نظام را قبول داريد يا نه؟! اين دوگانگي رفتار، دليل روشني دارد، نظام اول براي شما پول دارد و نظام دوم خير!

حالا اگر باز هم مي‌خواهيد با توجيه شاد کردن دل مردم و احياناً "ادخال سرور" شارلاتان سازي کنيد و دم از نظام بزنيد، اين جمله رهبر معظم انقلاب را بخوانيد که سال 70 در در ديدار با مديران مراکز سازمان صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران در استان‌ها ايراد فرمودند: «شاد کردن مردم يک چيز است، مبتذل کردن فضا يک چيز ديگر است. من گاهى مى‏بينم که به‏عنوان شاد کردن مردم، فضا را مبتذل مى‏کنند! مثلاً اگر مى‏خواهند جوک و لطيفه‏اى بگويند، لات‏بازى مى‏کنند! لات‏بازى بد است؛ هرجا باشد، بد است؛ در تلويزيون هم بد است، در راديو هم بد است. تيپ‌هاى متين و شسته و رُفته مى‏توانند همان مقصود را به شکل‌هاى خوب کاملاً برآورده کنند؛ لزومى ندارد که در اين زمينه آدم به پَستى گرايش پيدا کند.»

مي‌بينيد آقاي فرحبخش؟ رهبر انقلاب فرموده‌اند "من گاهي مي‌بينم"؛ در همين نظام جمهوري اسلامي مي‌بينند. در همين نظامي که شما نفعش را مي‌بريد و پولش را به جيب مي‌زنيد. شما را به همان قرآني که ادعاي پيروي‌اش را داريد، اين‌قدر از شرع و نظام براي تطهير کارنانه سياه سينمايي‌تان سوء استفاده نکنيد. با صراحت بگوييد که اين فيلم‌ها را براي جيب مبارک مي‌سازيد. اين که شما پولش را ببريد و نظام چوبش را بخورد، معامله ناجوانمردانه‌اي است!

*رضا صيادي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس