غالبا مرحوم محدث قمي به‌ واسطه آثار علمي و حديثي ، خصوصا مفاتيح الجنان شناخته مي‏شود ولي او، جنبه سياسي و اظهارنظرهاي قابل ملاحظه‏اي به‌ويژه در تقابل با آمريکايي ها داشته است،

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ،حاج شيخ عباس قمي معروف به محدث قمي صاحب کتاب سفينة البحار و مفاتيح الجنان و ده‌ها کتاب ديگر، مورخ، محدث، منبريِ فاضل و زاهد و عالمي اخلاقي است که در دوره معاصر مي‏زيسته است. وي در سال 1319 شمسي مرحوم شده است . آحاد شيعه ايشان را با مصحف شريف مفاتيح الجنان مي شناسند که معتبرترين و رايج ترين مجموعه ادعيه در جهان تشيع به شمار مي رود.

 

آقا شيخ عباس قمي صاحب مصحف شريف « مفاتيح الجنان »

 

اگرچه غالبا مرحوم محدث قمي به‌ واسطه آثار علمي و حديثي خصوصا مفاتيح الجنان شناخته مي‏شود ولي او، جنبه سياسي و اظهارنظرهاي قابل ملاحظه‏اي به‌ويژه در تقابل با آمريکايي ها داشته است، به‌گونه‌اي که در مواردي از سوي عوامل اين کشورها تهديد به ترور شده است.

در بازخواني سندي از اين عالم بزرگوار که مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين علي دواني در لابه‏لاي کتاب‏هاي خطي محدث قمي يافته است*(1) گروهي به نام کميته مجازاتِ حزب دموکرات مشهد، محدث قمي را به جرم بدگويي از امريکايي‌ها در منبر ماه رمضان تهديد به ترور کرده است. اما به علتي که خودِ محدث قمي در ذيل سند آورده، کميته مجازات موفق به ترور وي در موعد مقرر در روز دوشنبه نمي‏شود.

 

 

*متن يادداشت کميته مجازات:
آقاي آقا شيخ عباس قمي! [...]! شنيدم که در منبر از آمريکايي‌ها حرف بد مي‏زنيد. اگر شنيده شد که دو مرتبه از اين‌گونه مزخرفات بگوييد و تکذيب نکنيد، همين دوشنبه به ضرب گلوله شکمت را مثل شکم [...] پاره و پردود خواهيم کرد. کميته مجازات حزب دموکرات مشهد.

*يادداشت محدث قمي در ذيل:
در چند سال قبل در ماه رمضان احقر منبر مي‏رفتم. در اواخر ماه اين کاغذ را براي من فرستادند، و آن روزِ دوشنبه که موعد بود، روز يک‏شنبه آن، من به ديدن حاجي‏ها رفتم [...] (2) تومان دفعتاَ براي من رسيد از حاجي‏ها، همان وقت من هم به حج مشرّف شدم و دموکرات هم از بين رفت.

 

*پاورقي:

*1- مفاخر الاسلام، ج 11، بخش اول (شرح احوال حاج شيخ عباس قمي) ، ص 351.
*2- يک کلمه خوانده نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس