کد خبر 180040
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸

چندي پيش بود كه انتقادهاي محمدرضا شفيعي كدكني درباره چندگانگي دستور نگارش زبان فارسي يا همان رسم‌الخط، تيتر رسانه‌هاي مختلف شد. حالا با گذشت يكي دو ماه از آن زمان، اين بار رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، خبرهاي خوبي براي انسجام بخشيدن به رسم‌الخط زبان فارسي دارد.

 به گزارش مشرق به نقل از جام جم، غلامعلي حدادعادل گفته است ايجاد رسم‌الخط جديد و منسجم در كتاب‌هاي دانش‌آموزان در حال انجام است. او كه در حاشيه همايش بين‌المللي بررسي آثار قطب‌الدين شيرازي در استان فارس سخن مي‌گفت، با اشاره به رسم‌الخط تصويب‌ شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي در كتاب‌هاي دانش‌آموزان از همكاري فرهنگستان با وزارت آموزش و پرورش براي تلاش در ايجاد رسم‌الخط جديد در كتاب‌هاي دانش‌آموزان خبر داده است كه گويا بخش اعظم اين كار هم تاكنون انجام شده و اين روزها مراحل پاياني را مي‌گذراند.
 
تحولات مثبت در نظام آموزشي
 
حدادعادل درباره جزئيات اين طرح هم اين‌گونه توضيح داده است: در فرهنگستان زبان و ادب فارسي گروهي در بخش زبان تعيين شده‌اند كه آموزش زبان فارسي را رصد مي‌كنند و يكي از مهم‌ترين اقدامات اين گروه، اعمال تغييرات بر رسم‌الخط است.
 
به گفته اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نظام آموزشي كشور بايد در كوتاه‌مدت بتواند تحولات مثبتي را ايجاد كند و در اين عرصه، نقش دانشگاه‌ها در تربيت افراد همسو با نظام آموزشي نوين، نقشي كليدي است كه اين اقدام هم بر همين مبنا در حال پيگيري است.
 
رييس سابق كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه رسم‌الخط فرهنگستان مدت‌ها پيش تصويب شده بود و دليل تاخير در اجراي آن بخصوص در آموزش و پرورش چيست هم گفت: مسئولان آموزش و پرورش متعدد بودن كتاب‌هاي فارسي را عامل اجرا نشدن و دشواري اجراي اين مصوبه در كتاب‌هاي درسي عنوان مي‌كنند.
 
تهيه سند ملي براي زبان
 
دكتر حسن ذوالفقاري، مدير گروه برنامه‌ريزي آموزش زبان‌ و ادبيات فارسي فرهنگستان هم با اشاره به مصوبات آخرين جلسه اين گروه كه هفته گذشته با حضور حدادعادل برپا شد، به جام‌جم گفت: تهيه سند ملي آموزش زبان و ادبيات فارسي براي اجرا در مدارس، دانشگاه‌ها و... و اعمال يك سياست مدون و واحد در دست انجام است.او درباره روند اجراي رسم‌الخط جديد در كتاب‌هاي درسي هم گفت: اين اقدام در حال انجام است و بخشي از آن اعمال شده و اكنون در حال مطابقت است، به عنوان مثال كتاب‌هاي دوم و ششم ابتدايي را مقايسه كرديم و در آخرين جلسه گروه گزارش مشروح مغايرت‌هاي موجود در كتاب‌هاي مذكور را با مصوبات فرهنگستان به اطلاع مديران آموزش و پرورش رسانده‌ايم.
 
اختلاف نظرها و مشكلات اجرايي
 
پيش از اين، محمدرضا سنگري هم كه خود يكي از اعضاي شوراي يكسان‌سازي رسم‌الخط در فرهنگستان زبان و ادب فارسي است و در تاليف كتاب‌هاي درسي هم فعاليت دارد، به جام‌جم گفته بود: مدت‌ها پيش يكسان‌سازي دستور خط فارسي و ايجاد نوعي وحدت در آن در راس برنامه‌هاي فرهنگستان قرار گرفته بود، اما اختلاف نظرها و مشكلات اجرايي وجود داشت. به گفته سنگري، تغييرات در كتاب‌هاي آموزش و پرورش فعلا به كتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهران ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    چه تغییرات گهرباری! مثلا "هفت خوان" قبلی شده"هفت خان"! گِل بگیرن اون دانشگاهی که شما توش مدرک گرفتین!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس