از توانایی های جالب پهپاد آفریقایی، قابلیت کشف قبضه های توپ و موشک انداز در میدان نبرد است که به فرماندهان کمک می کند هر چه سریعتر برای نابودی این تهدیدات وارد عمل شوند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین (UAV) امروزه به بخشی ثابت در بسیاری از ارتش های جهان بدل شدند. اگر تا چند سال قبل تنها چند کشور صنعتی و ثروتمند به عنوان کاربران اصلی این وسایل پرنده به شمار می رفتند اما امروزه بسیاری دیگر از کشورها در 5 قاره جهان به طراحی و تولید پهپادها مشغول هستند.

ماموریتهایی از جمله شناسایی، رله ارتباطات مخابراتی و حمله به اهداف سطحی از جمله ماموریتهایی هستند که پهپادها امروزه به عهده دارند. بسیاری از علاقمندان به این حوزه با پرنده های بی سرنشین غربی مثل پردیتور و یا گلوبال هاوک آشنا هستند اما تعداد قابل توجهی از کاربران نیز نمی دانند که کشورهای در حال توسعه نیز با کمک صنایع بومی و داخلی خود موفق به تولید پهپاد شده اند که برخی از پهپادهای ناشناخته در فضای رسانه ای در زیر معرفی می شوند.

Yarara؛ مار زنگی آرژانتین

پروژه پهپاد " Yarara " به معنای "مار زنگی" اولین پروژه بومی مربوط به طراحی و ساخت پهپاد در آمریکای لاتین به حساب می آید که توسط شرکت خصوصی " Nostromo Defensa " در کشور آرژانتین به ثمر رسیده است. این پهپاد به صورت اختصاصی برای ماموریتهای شناسایی، عکس برداری و هدف یابی توسعه یافته است.

این پهپاد می تواند به صورت زنده تصاویری زنده به صورت طبیعی و یا فروسرخ را از میدان نبرد دریافت کرده و به ایستگاه کنترل زمینی ارسال کند. این توانایی به فرماندهان این امکان را می دهد که به صورت زنده در جریان پیشرفت عملیات رزمی با جزییاتی کامل در کمترین زمان ممکن قرار بگیرند.

این پهپاد می تواند یک محموله 5 کیلوگرمی را حمل کند که عمدتا شامل دوربین های الکترواپتیک و فروسرخ است. در بحث پیشرانه این پهپاد آرژانتینی از یک موتور وانکل با توان 5.9 کیلو وات بهره می برد که به پهپاد اجازه می دهد با سرعت بیشینه 147 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.



سامانه موتور، پره ها و باک سوخت در بالای بدنه این پرنده واقع شده است. این پرنده می تواند به مدت 6 ساعت در ارتفاع 3 کیلومتری از سطح زمین و در فاصله 50 کیلومتری از ایستگاه کنترل خود به عملیات بپردازد. این پهپاد از سامانه ارابه فرود غیر جمع شونده بهره برده و می تواند در باندهای پروازی ناآماده نیز فرود آمده و یا به پرواز درآید.

در حال حاضر نیروی هوایی آرژانتین به عنوان کاربر این پرنده شناخته می شود و در همین حال آرژانتینی ها امید زیادی به بازار صادرات برای این پرنده بدون سرنشین دارند.

"عقاب اوج گیرنده" چین

پرنده بدون سرنشین چینی "عقاب اوج گیرنده" یکی از جدیدترین محصولات شرکت چینی " GAIC " است که در حال حاضر در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و تنها یک نمونه از آن تولید شده است. در اولین نگاه بسیاری از علاقمندان این حوزه متوجه شباهت عجیب این پرنده بی سرنشین چینی به پهپاد آمریکایی "گلوبال هاوک" می شوند.

تا به امروز اطلاعات زیادی در مورد این پرنده بی سرنشین منتشر نشده است اما به نظر می رسد که این پهپاد از گونه پرنده های بی سرنشین با ارتفاع پروازی و مداوت بالا به حساب می آید. در حال حاضر منابع مختلف دفاعی معتقد هستند که این پهپاد چینی از موتور جت بومی مدل " WP-13 " بهره می برد. این پهپاد می تواند با سرعتی در حدود 750 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 18 کیلومتری از سطح زمین و تا مسافت 5600 کیلومتری پرواز کند.



با توجه به این مشخصات به نظر می رسد که مسئولین چینی در نظر دارند تا از این پهپاد در اموری مثل شناسایی دوربرد، خصوصا در بحث شناسایی و هدف گیری ناوگان دریایی آمریکا در آبهای آزاد بهره ببرند. بر اساس تعدادی از عکسهای منتشره از این پهپاد دو نقطه برای حمل محموله های خارجی در زیر این پهپاد نصب شده است که به احتمال زیاد برای حمل محموله تسلیحاتی به کار می رود.

بر اساس نظرات کارشناسان این پرنده به مانند گلوبال هاوک آمریکایی محموله مخصوص عملیات شناسایی خود را در درون بدنه حمل خواهد کرد. مسئله ای که بیش از هر چیز مقامات آمریکایی را در مورد این پهپاد نگران کرده است این مسئله است که با کمک این پرنده بدون سرنشین درصد خطای موشکهای بالستیک و کروز چینی خصوصا موشک بالستیک ضد کشتی DF-21 کاهش شدیدی پیدا خواهند کرد.

"باز شکاری" مکزیک

کشور مکزیک در آمریکای مرکزی سالهای زیادی است که با مشکلات امنیتی فراوانی مثل بحث مهاجرت غیر قانونی به آمریکا، قاچاق مواد و مخدر و اسلحه و حضور باندهای سازمان یافته جنایت کار در کشور خود رو به رو بوده است. یکی از اقدامات دولت مکزیک برای کنترل این وضعیت بحث استفاده از پرنده های بی سرنشین است. پهپاد " Gavilán " به معنای "باز شکاری" ساخت شرکت " Hydra Technologies " در مکزیک است.



این پهپاد در زمره پرنده های سبک بدون سرنشین با قابلیت پرتاب با دست قرار دارد. وزن 5 کیلوگرمی این پهپاد این قابلیت را به آن می دهد و کمک می کند که از آن در اکثر شرایط جغرافیایی استفاده کرد. این پهپاد از یک موتور الکترونیکی با توان 50 وات بهره می برد که می تواند با کمک آن به مدت 90 دقیقه و با سرعتی در حدود 64 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

این پهپاد می تواند مسافتی در حدود 12 کیلومتر را طی کند و به وسیله محموله شناسایی همراه خود تصاویری زنده به صورت عادی و یا به حالت تصاویر حرارتی را ارسال کند. برای سبک کردن بدنه این پرنده بدون سرنشین از مواد پیشرفته ای همچون کامپوزیت، تیتانیوم و فیبر کربنی بهره گرفته شده است که در عین حالی که وزن این پرنده را کاهش می دهد بدنه مستحکمی را برای آن فراهم می کند.

Bateleur آفریقای جنوبی

پهپاد " Bateleur " توسط شرکت دفاعی " Denel Dynamics " در آفریقای جنوبی طراحی و ساخته شده و در حال حاضر به عنوان یکی از جدیدترین برنامه های پهپادی در این کشور در مرحله توسعه قرار دارد. این پهپاد در دسته پرنده های بدون سرنشین با توانایی پرواز در ارتفاع میانه و مداومت پروازی بالا به حساب می آید.

این پهپاد می تواند در نقش های فراوانی مثل: شناسایی کلی، رله ارتباطات، هدف گیری اهداف سطحی با کمک اشعه لیزر، کمک به عملیات جستجو و نجات و همچنین شناسایی دریایی به کار رود. این پرنده بدون خلبان می تواند به سامانه های بسیار متنوعی مثل انواع دوربین های عادی، فرو سرخ و حرارتی، رادار روزنه مصنوعی و همچنین سامانه جمع آوری اطلاعات و حسگرهای الکترونیکی " ELINT " مجهز شود.



از توانایی های جالب این پهپاد آفریقایی بحث توانایی کشف قبضه های توپ و موشک انداز در میدان نبرد است که به فرماندهان کمک می کند هر چه سریعتر برای نابودی این تهدیدات وارد عمل شوند. این پهپاد از یک موتور 4 سیلندر مدل " EA-82T " و یا یک موتور مدل " Rotax 914 " بهره خواهد برد. هر کدام از این دو موتور پیستونی توانی در حدود 84.5 کیلووات را برای این پرنده فراهم می کنند که با کمک آن " Bateleur " می تواند با سرعت بیشینه 250 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

در حالت گشت در یک مکان این پهپاد معمولا با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت پرواز می کند. ماندگاری این هواپیما در هوا در حدود 18 تا 24 ساعت بوده و می تواند به صورت مستقیم مسافتی در حدود 3500 کیلومتر را طی کند. در حال حاضر این پهپاد در حال گذراندن برنامه های توسعه ای خود بوده و قرار است در آینده نزدیک به نیروهای مسلح آفریقای جنوبی تحویل شود. " Bateleur " نام عقابی است که در قاره آمریکا زندگی می کند.

 شاهین اردنی

اما به عنوان آخرین پرنده بدون سرنشین در این مقاله به سراغ کشور اردن می رویم. شاید برای بسیاری از شما عجیب باشد اما ظاهر این کشور عربی نیز به جمع سازندگان پهپاد در جهان پیوسته است. پهپاد " شاهین اردنی " نتیجه تلاش های دولت این کشور برای طراحی و ساخت یک پهپاد شناسایی سبک با توان بومی در داخل اردن است.

صنایع هوافضای این کشور به عنوان سازنده این پهپاد یک نمونه سبک را برای ساخت انتخاب کرده است. این پرنده با وزنی در حدود 40 کیلوگرم و با موتوری با حجم 200 سی سی طراحی شده است. " شاهین اردنی " می تواند محموله ای به وزن 6 کیلوگرم را با خود حمل کند که شامل دوربین و حسگرهای مراقبتی معمولی، فروسرخ و حرارتی می باشد. این پهپاد توان ارسال زنده تصاویر به ایستگاه زمینی خود را نیز دارد.



سرعت بیشینه  این پهپاد 110 کیلومتر بر ساعت بوده و بر فراز نقطه هدف می تواند با سرعتی در حدود 80 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد پروازی " شاهین اردنی " در حدود 450 کیلومتر است. موتور پیستونی این پهپاد از بنزین معمولی برای پرواز استفاده کرده و می تواند تا 14 کیلوگرم بنزین را با خود حمل کند. در حال حاضر 3 فروند از این پهپاد تولید شده در سال 2012 میلادی به نیروهای مسلح اردن تحویل داده شده است. قرار است که در ادامه تعداد بیشتری از این پهپاد ساخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    بابا اینا که چیزی نیستند واسه ما
  • موساد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    پهپاد مدل مگس ايرانى رو هم بهش اضافه كنيد با قابليت وز وز كردن در خاك اسرائيل ...
  • علقافی ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    اردن؟ چه چیزا !!!
  • حسین ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    تکنولوژی تنها سودی نخواهد داشت اگه همراه با اون هوش و زیرکی و شجاعت که ناشی‌ از ایمان هست نباشه هوش و زیرکی هم پایه‌اش باید تو خود انسان باشه و قسمتیش که این غربی‌ها به اشتباه بهش شانس میگن به کمک خدا صورت میگیره ،خیلی‌ وقت‌ها مسیرهایی باز می‌شه و استراتژی جدیدی به ذهن خطور میکنه یا دشمن به اشتباه می‌افته یاد اون فیلم مهاجر بخیر ، همون مهاجر نشون داد وقتی‌ تکنولوژی حتّی اگه سطحش پایینتر باشه وقتی‌ با ایمان شجاعت و زیرکی ترکیب میشه چه غوغایی میکنه
  • حسین ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    تو که مشرق میخونی باید از بچه‌های خودی باشی‌ ،مگه آزار داری با اسم موساد میای سر به سر ملت میذ‌اری که بهت بد و بیراه بگن؟ اگه واقعا طرفدار موساد و اونا هستی‌ خوب اصلا چرا میای مشرق میخونی‌؟ در هر ۲ صورت این اخلاق به بچه‌های پیش دبستانی و زیر ۷ سال میخوره،بشین خاله شاهدونه‌ای چیزی نگاه کن یا سایت کودکان یه سر بزن، اینجاها مال بزرگتراست آفرین بچه خوب
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    این موساد به بیماری "خودزنی"که یک بیماری شایع در فضای مجازی ایرانه دچار شده! ریاد جدی نگیرید اگه برای مگس فالکون میره احتمالا برای عقاب باید یک اسکادران بپرن :-))
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    گزارش خوبی بود اما اگه محور گزارشهاتون دست اوردهای افتخار افرین صنایع نظامی کشور باشه بهتره
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    حسین جون زیادی وزوز نکن . برو باد بیاد
  • انقلابی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    کارمون تمامه.در ساعات آغازین نبرد نابود میشیم.من میترسم .امریکا رحم کن.اینها سرشون داغه به قول دوستم موساد با مگس ایرانی پز میدن.کارمون ساخته است.باید التماس کنیم و باج بدیم
  • یاسر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    چرا از پهپاد های ایرانی چیزی نمی گی
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ما که نفهمیدیم چی گفتی
  • صرفا جهت اطلاع ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    بلدن پهپاد بسازن من فکر میکردم ملخ میخورن و جفتک میندارن
  • سینا ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    تو بهتره به فکر پوشک باشی.اینجا به اندازه کافی مرد وجود داره.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    خودتو باز خراب کردی مامانی!!!
  • قاسم ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    از پایان دفاع مقدس 25 سال میگذره ، الحمد لله با درایت رهبر کبیر انقلاب و ادامه راه آن عزیز سفر کرده ،رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه ای به بنیه دفاعی داشته اند و اکنون ایران قدرت منطقه محسوب میشه که حتی خود امریکا اذعان داره که با ایران نمیشه روبرو شد و اف بر دشمنان داخلی که با تنگ نظری های خودشون سعی در کم جلوه دادن این توسعه ها و تلاشهای شبانه روزی دلسوزان نظام دارند ، از شما میپرسم موساد جوجه ، اگه سر سفره غذای رنگارنگ بنشینی اما امنیت نداشته باشی چه حسی داری؟اما اگه نان و ماست بخوری اما در کمال آرامش و راحتی اونوقت چه حسی داری؟ ، آهای موساد جوجه ، ایران مقتدر به دور از کج فهمی های عده ای با صلابت به راه خود که همان راه رسول اکرم و امامان معصوم است پیش میرود و ذره ای به های و هوی دشمنان داخلی و خارجی توجه ندارد ، مرگ بر موساد
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    مطلب جالب بود ولی انتخاب هاتون خوب نبود بجز پهپاد چینی. پهپادهای مطرح زیادی از کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته هست که می تونستید اونها رو معرفی کنید در مجموع تشکر می کنم
  • امید ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    آقاقاسم گل گفتی
  • اسحاق ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    پهپاد چین و افریقای جنوبی کنترل ماهواره ای دارند اینا هستن که برد بالای 300 دارند نه شاهد 124 خالی بند ها البته راه های ابتکاری وجود داره برای رسیدن به این برد که البته مطلقا مطمئن نیست مثلا میتونند با زنجیره از پهپاد در فاصله های 300 به 300 کیلومتر که مشخصه با از دست دادن یکیشون کانال ارتباطی با پهپاد اصلی قطع میشه بجای هارت و پورت درست نظر بدین
  • محمود ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    به نظرم داشت به رفقای ترسوش می گفت و به امریکا التماس می کرد که غلطی نکنه که شیران ایرانی دمار از روزگار ما درمیارن
  • عبداللهی ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    پایدار و پاینده باد بچه های بی ادعا و قدرتمند ایران زمین . " اللهم احفظ جمجمتک " . مهم ، ساخت پهباد ایرانی و قدرت زمین نشاندن پهبادهای دشمن و نیز رازگشایی از پهباد جاسوسی آمریکایی 170 RQ بود که بچه های توانمند ما توانسته اند . چاقوی آنها در پیش ما دسته ندارد . یا علی .
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    نمیبینی اون پائین انتهای مطلب لینک داده
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    پهپاد اردنی کپی آئروسوند آمریکا هست و نوآوری نداره اینجوری حساب کنیم امارات هم پهپاد ساخته یکی دوتا
  • mojicivil ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    بابا این اسباب بازیه بازار دیلم پره از اینا
  • محمد ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    موساد خاک بر سر باز واق واق کردی! این همه از مقاومت تو دهنی می خوری باز پیدات می شه! برو بتمرگ که تاریخ مصرفت تمومه!!!! مرگ بر اسرائیل. مرگ بر صهیونیسم.
  • مصطفی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    اینها خوب بود ولی اگر اون کشور هایی که اسم بردی دچار فور پاشی از داخل بشه این پهباد به چه دردی میخوره . آدم بهتر نقطه ضعف خودش را پیدا کنه و رفع کنه تا روی چشم و همچشمی پهباد بسازه البته من با این کار های به اصطلاح بازدارنده مخالف نیستم ولی نباید این را خیلی بزرگ کرد برای ما گلوگاه انتخابات است نه پهباد
  • خادم سپاه پاسداران ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    هی موساد:همون مگس ایرانی که میگی!! فقط چند ساعت تو خاک اربابت داشت حال میکرد اخر سر جنگنده اومد زدش ،اگه سیمرغ ایرانی بیاد که باید جمع کنید برید!!! یاعلی
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    پهپاد نه و پهباد:پرنده هدایت شونده بدون استفاده از دست.
  • مصطفی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    بنده خدا همون مگس فرعون که ادعای خدایی میکرد زمین زد
  • حجت ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    سیمرغ اگه بیاد فرصت جمع کردن هم نیست. ضمنا اسحاق و موساد از بروبچ لوس ایرانیند که عقده فرنگ و مسخره بازی داره کورشون می کنه
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    راست گفته! ما پهپادی به اندازه ی شاپرک هم ساختیم. اما مگس همیشه بالای پشکل پرواز میکنه. موساد، خودشو پشکل میدونه بیچاره! دچار بیماری حاد خود پشکل انگاری شده! D:
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    فعلا که از دو تا فلسطینی شکست خوردن و التماس میکردن یکی بیاد نجاتشون بده! وای به حال اینکه یه حزب الله لبنان بره به جنگشون. ایران رو اصلا وارد معرکه نمی کنم چون خود بخود اسراییل از شنیدن خبرش نابود میشه. همون فلسطینی ها و لبنانی ها برای شما کافی هستن.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    صرفا جان. دیگران رو مسخره نکن. هر کشوری بیشتر دنبال علم باشه و تلاش کنه بیشتر نتیجه می گیره. شما بودجه تحقیقاتی رژیم صهیونیستی رو ببین، اونوقت می فهمی چرا اینقدر تکنولوژی شون بالاست. بالاترین بودجه ی تحقیقاتی رو این رژیم داره. بعد میاد منو شما رو سرگرم میکنه به دعوای شیعه و سنی، فارس و عرب، سوسمار خور و ملخ خور و غیره تا اصلا نفهمیم که اونا دارن وقت و بودجه صرف چی می کنن.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    میگم چطوره اول بیاریم پایین بعد آزما یششون کنیم ببینیم حالا چی هستند
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    شما همون اسحاق گور به گوریون هستی؟! اون قارقارکی که امتحانی فرستادن تو شلوار بابات با سیم کنترل میشد؟ چرا اشکتون درومد؟ هان؟ چرا زرتی شخص سفیر آمریکا تو بیروت رفت ببینه نکنه پهپاد از فرودگاه بیروت بلند شده و برای بعدا بتونن جلوی این کار رو بگیرن؟ خوردی؟ هسته شو تف کن!
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    حیف که مثبت منفی رو برای خارجی ها بستین وگرنه به کوری چشم منفی زنای بی سواد که نخونده، منفی میدن، مثبت میزدم. ایناهاش +
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ای ول داداش. خوب گفتی. همون مگس اشک اون پشکل فرنگی ها رو درآورد و مجبور شدن جنگنده براش بفرستن هوا.
  • چیز ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    اسمش رو قبول ندارم اما نام پیشنهادی برای پهپاد بد نیست مگس که بره دم گوششون و پدرشون رو در بیاره
  • بی اطلاع ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    سلام دوستان سوال داشتم پیرامون شهرک نانو تکنولوژی وسیلیکون بروجرد که قرار بود احداث بشه کسی ازش اطلاعی داره باتشکر
  • اسحاق ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    برو مطالعه کن بعد نطق کن اون پهپادم از همون خراب شده ای که تو جنگ براتون ساختن بلند شده جای سالم براتون گذاشتن جهودا من میگم شاهد بردش بیشتر از 300 کیلومتر نیست خالی بندا چون از لحاظ فنی بدون داشتن ماهوار امکانش نیست حرف منم تنها نیست برو بخون
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    مصطفی اون پشه بود نه مگس
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    مرگ بر چین هر جا طرح خوب میبینه از اتیوپی گرفته تا کارائیب میدزده اصلا مخ خلاقیت که ندارن فقط بلدن کپی کنند واقعا شورشو در اوردن متنفرم از چین
  • اسحاق ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    برو مطالعه کن بعد نطق کن اون پهپادم از همون خراب شده ای که تو جنگ براتون ساختن بلند شده جای سالم براتون گذاشتن جهودا من میگم شاهد بردش بیشتر از 300 کیلومتر نیست خالی بندا چون از لحاظ فنی بدون داشتن ماهوار امکانش نیست حرف منم تنها نیست برو بخون
  • ساسان ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    وقتی اسم امریکا در این زمینه میاد پهپاد های دیگر کشورها به مانند اسباب بازی میشند واقعا که حداقل 30 سال از بقیه کشور ها در این زمینه جلوتره*
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    مگس و پشه رو ول کن اون نمرود بود نه فرعون
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    وز وز نکن کوچولو بو تو سوراخ اوف نشی
  • مهاجر ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    موساد معلومه که پهپاد حزب الله بد جوری آسیت کرده تازه اون اصلیش نبوده اصلی بیاد بد بخت میشی .
  • صادق ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    ساخت ایران بیاد هم می زنند کنار.
  • ریز بین ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    ان قلابی برو قایم شو مثل زمان جنگ فرارکن .
  • واحد ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    چون نظر می خوریم.
  • همکار ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    ای عزیزم اسحاق رابین تو گفته بودی حقوق ندادن درسته
  • ناظر ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    پهپادهای اردن وارداتی یه
  • حامد ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    برو از مسئولش بپرس
  • مراد. ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    بی سواد چیزی نمی دانی زیپشو بکش اسحاق رابین .
  • خره ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    بازم تو اضحال رابین
  • حقیقی پور ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    چه دانشی هم دانشمنداش تو ناسا ایرانی هستند وحالا دانش آن را انتغال دادن.
  • مهندس ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    پهپاد فقط ایرانی که نواقص امریکائی را رفع کردن . و حالا برترند.
  • مهدی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    چرا از ایوب چیزی ننوشتی
  • بی اطلاع ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    دوستان کسی جواب سوال ما رو نمی دونه
  • وطن دوست ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    دم مهندسین ایرانی گرم.
  • Hossein ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    این موساد کوچولو مثل اینکه ابستن و ویار داره هر از چندگاهی فحش می خواد آره بابا جون فحش دوست داری نظار بگم...
  • ناظر ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    بدبخت همین خوابو ازت گرفته دیگه از موش کور صدای حمله وجنگ خفه شده رفته توسوراخ.
  • نادر ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    باشه
  • حقیقت ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    عزیزم می خواهی مثل سعودی فقط مصرف کنه وخراب کنه . بطور کلی ممنونم از هرچی سازنده و تولید کننده . متنفرم از بی خاصیتهای مصرف کننده .
  • ناظر ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    چین با برنامه ریزی اول ملتش را بی نیاز کرد و حالا دارد به پیش می رود تا دنیا را بی نیاز کند .ولی مصرفگران بی مصرف از این رویه ناراحت هستند .
  • خاموشی ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    اگر دانشمنداشو که ایرانی هستند بگیریم 300 سال عقب می افتند.
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    خداوکیلی رفیق گالیور نیستی همون که می گفت : من میدونم همه ما می میریم!
  • مصطفی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    خوب اگر فرعون هم جای نمرود اون ادعا رو می کرد خدا همن بلا را سرشون می آورد. در ضمن کافر ، کافره چه فرقی دارن جفتشون عذاب شدن
  • بصیر ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    دست مهندسین ایرانی درد نکته که اسرائیل در مقابلشون سوسک شده
  • صابر ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    بابا ایناکه چیزی نیست جانور قندهار که ایران شکارش کرد بزرگ این پهبادهاست هرچند تکنولوزی ساخت آر کیو170رو ایران سال 81 داشت.
  • دوست ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    پس ما چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بچه بسیجی ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    دمت گرم خادم سپاه !!!!!!!
  • اونساد ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    شانفیلد می دونی چیه موساد؟
  • محمد ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    برد بالای 3000 بعدشم شاهد 129 اونا نوع موتورشون توربو جته مث کرار شاهد موتوروش فرق داره ولی افریقای جنوبی هم خیلی پیشرفته هس ادوات نظامی متعدد و با کیفیت ساخت داخل داره که دم مشرق گرم خوب اشاره میکنه بهشون
  • محمد ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    پ=پرنده ه=هدایت پذیر ا=از راه د=دور
  • محمد ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    نه بابا ....تو هیکل سیا کا گ ب ام ای 6 اونا اندازه تو نمی فهمند اخیییی همون کاری ک ماهواره می کنه میشه از زمین هم انجام داد منتها از چندین مرکز کنترل
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    مث چین باید بود کپی مقدمه هس برا تولید وطراحی داخلی از هیچی اومده شده رتبه دو سه نامی جهان
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چ خبرته جلو اند نه 30 سال در حوزه پهپاد امریکا اسراییل چین و ایران برترند از سایرین اینا ب کنار وللش کاش زودتر زیردریایی با قابلیت پرتاب موشک بسازیم قدرت واقعی برای ایران اونه کاراییش از همه چیز بهتره
  • محمد ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    افراط کردی برادر اما خوشمان امد در این جریان جناب اوباما ناله سر داد ک عموهای عزیز اسباب بازی منو پس بدین اینام ندادن دلم باش سوخت!
  • محمد ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق ممنون از بخش دفاع ک کاملو جامع توضیح میدی ی چیز بگم خوندن کامنتا از اصل متن باحالترو جذابتره گاهی هم خیلی خنده آور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس