کد خبر 1771009
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۷
image.png

در پی ترکیدن لاستیک‌های یک شرکت هواپیمایی به مقصد بغداد، واحدهای مراقبت پرواز، با واکنش سریع، دقیق و کاملاً استاندارد موفق شدند شرایط ایمن این هواپیما را فراهم کنند.

به گزارش مشرق به نقل از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، پرواز TKN۳۲۹۶ با شناسه EPLEF که در ساعت ۲۳:۱۰ فرودگاه امام را ترک کرده بود، بلافاصله پس از تماس با رادار اپروچ مهرآباد اعلام کرد یکی از لاستیک‌های سمت چپ دچار ترکیدگی شده است. هم‌زمان، یکی از پروازهای ورودی نیز گزارش وجود مقدار زیادی قطعات لاستیک و فلز روی باند را اعلام کرد. با دریافت این گزارش، برج مراقبت فرودگاه امام خمینی(ره) در هماهنگی با همه واحدهای مرتبط، عملیات پاکسازی باند و اقدامات اضطراری را آغاز کرد.

در مدت حدود ۴۰ دقیقه، تیم‌های ایمنی زمینی و عملیات فرودگاهی با هدایت برج مراقبت، محل ریزش احتمالی قطعات را شناسایی کرده و پاکسازی کامل سطوح پروازی از آلودگی ناشی از FOD را انجام دادند. طی این زمان، با همکاری رادار تقرب مهرآباد، پنج پرواز ورودی از جمله پرواز آسیب‌دیده وارد منطقه ایستایی (Holding) شدند تا شرایط برای انجام عملیات پاکسازی و حفظ ایمنی باند فراهم باشد.

کنترلرهای مراقبت پرواز ضمن مدیریت هم‌زمان جریان ترافیک ورودی و خروجی، ارتباط مستمر با خلبان برقرار کرده و وضعیت فنی هواپیما را ارزیابی کرد تا بهترین زمان برای بازگشت مشخص شود. پس از اعلام تأیید نهایی پاک‌سازی باند، هواپیما با هدایت دقیق برج مراقبت و نظارت رادار، فرود ایمن را انجام داد. با توجه به ترکیدگی لاستیک و ناتوانی هواپیما در خروج از باند، عملیات کشش هواپیما به منطقه‌ای دورتر از محور باند انجام و تخلیه بار و مسافران در همان موقعیت صورت گرفت. هم‌زمان باند ۲۹L به عنوان باند جایگزین فعال شد.

به‌منظور مدیریت ترافیک و حفظ استانداردهای ایمنی، برج مراقبت فرودگاه بلافاصله دو NOTAM صادر کرد؛ نخست درباره بسته‌شدن باند اصلی برای پاکسازی FOD و دوم مربوط به فعال‌سازی باند کانتیجنسی. آماده‌سازی این باند مستلزم جابه‌جایی چندین هواپیما از استندهای شمالی و اجرای چند Reposition بود که با هماهنگی برج، عملیات و واحد رمپ انجام شد. همچنین، برای جلوگیری از تراکم، چند پرواز ورودی دایورت و ترافیک خروجی نیز با حداقل اختلال مدیریت شد.

مسئول واحد مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی(ره) اعلام کرد: اجرای سریع چک‌لیست‌های اضطراری، هماهنگی دقیق میان واحدهای مراقبت پرواز، عملیات فرودگاهی و ایمنی زمینی و مدیریت حرفه‌ای کنترلرهای برج و رادار، نقش تعیین‌کننده‌ای در انجام موفق و ایمن این عملیات داشت.

گفتنی است این رویداد بار دیگر توانمندی متخصصان مراقبت پرواز کشور در مدیریت شرایط غیرروتین و تضمین ایمنی مسافران و شبکه پروازی ایران را برجسته کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • آهنگر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۱
    1 1
    در مستند پیام اضطراری نشان داده میشود علت سقوط یک هواپیما بخاطر باقی ماندن تکه ای فلز از هواپیمای دیگر روی باند بوده . در فرودگاه های بزرگ باند جایگزین فعال شود نه لغو پرواز یا بازگشت پروازهای دیگر به فرودگاه مبدا . احتمالا بخاطر تحریم ها خواستند بیشتر از زمان استاندارد از تایر مستهلک استفاده کنند . تایرهای فرسوده کامیونها را با تزریق دوباره لاستیک ترمیم میکنند ولی تایر هواپیما را به دلیل خطرات شدیدش دور میاندازند . تایر بکار رفته از کدام کشور وارد شده ؟ آلمان، آمریکا یا بنین ، بوتان ؟! احتمال دیگر خرابکاریست !
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
    1 5
    خود لغات معنی دارن. ترکیدن لاستیک+ فرودگاه امام خمینی
  • DE ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
    0 0
    حالا راننده هواپیما با اینهمه مسافر چطور باید جک بزنه و لاستیکش رو عوض کنه؟!
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
    1 0
    زبان هوا نوردی تمرین میکنی ؟ میخای خلبان یا تو برج مراقبت کارکنی ؟ کار خوبیه
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
    1 4
    خخخخخخخخخخخخ تحریمها یه مشت کاغذپاره بیشتر نیستن!
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
      2 0
      پنچرشدن هواپیما هم به تحریم ها ربط داره آی کیو؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
    8 0
    حالا زاپاس بهمراه داشت یا زاپاس هم نداشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس