تصویری عجیب از آلودگی هوای شهر مشهد

وارد سومین ماه پاییزی بدون باران در تهران شده‌ایم و چشمان تهرانی‌ها برای چند قطره باران به دوردست‌ها خشک شده، چند روزیست بخل آسمان به اوج خود رسیده و به‌جای باران ذرات معلق آلودگی را در آغوش گرفته است

به گزارش مشرق، دیگر نه تنها خبری از باران نیست، بلکه آسمانی صاف و بدون دود و آلودگی هم تقریباً دو هفته‌ای می‌شود که آرزوی تهرانی‌ها شده است. آن‌طور که داده‌های موجود نشان می‌دهد، شاخص کیفیت هوای تهران از فروردین تا دوم آذرماه امسال، ۱۲۳ روز در شرایط متوسط یا قابل قبول قرار داشت. در مجموع این ۹ ماه، شاخص کیفیت هوای تهران تنها ۶ روز پاک بود. همچنین ۱۰۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۸ روز ناسالم، ۲ روز بسیار ناسالم و ۶ روز هم خطرناک بوده است.

هر سال می‌گیم دریغ از پارسال!

بررسی آمارهای موجود آلودگی هوای تهران در دو دهه اخیر یعنی از ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تعداد روزهایی با شاخص کیفیت هوای پاک کاهش یافته است. در دهه ۸۰، میانگین روزهای هوای پاک ۲۳ روز بوده است. این درحالی است که در دهه ۹۰ به ۱۶ روز و پس از سال ۱۴۰۰ به ۵ روز کاهش پیدا کرده است. به طور میانگین، تهران در این دو دهه در مجموع سالانه ۱۷ روز هوای پاک داشته است.

همچنین تعداد روزهای با وضعیت هوای قابل قبول نیز در دهه‌های اخیر کاهش یافته است. تعداد روزهای با شاخص کیفیت قابل قبول از ۲۷۵ روز در دهه ۸۰ به ۲۲۸ روز در دهه ۹۰ و ۲۱۴ روز در ۳ سال اخیر رسیده است.

میانگین تعداد روزهای ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در دو دهه گذشته افزایش یافته و از ۶۹ روز در سال به ۱۲۷ روز در سال‌های اخیر رسیده است. به طور متوسط، ۲۸ درصد از روزهای سال در تهران هوای ناسالم یا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. روند افزایشی تعداد روزهای ناسالم بسیار نگران‌کننده است و از ۹ روز در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به ۱۷ روز در سه سال اخیر رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۹۳ درصدی و شرایط بحرانی است.

در سال ۱۳۹۷ تعداد روزهای هوای پاک تهران پس از گذشت دو سال، به بالاتر از ۲۰ روز و به عدد ۲۸ روز و سال ۱۳۹۸ نیز این عدد به ۲۹ روز رسید.

اما روند محافظت از هوای پاک حفظ نشد و در سال ۱۳۹۹ تعداد روزهای پاک تهران به ۱۷ روز در سال کاهش پیدا کرد. این روند نزولی به جایی رسید که تعداد روزهای پاک سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱به ترتیب تنها ۲ و ۳ روز شد. همچنین ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز در تهران به ترتیب ۱۰ و ۵ روز در کل سال هوای پاک ثبت شده است.

واحد نبودن مدیریت خودش را نشان می‌دهد؛ چرا آلوده شدیم؟

در سال ۱۴۰۱ تهران ۳۴ روز ناسالم داشت

تعداد روزهای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک هوای پایتخت هم در سال ۱۴۰۱ رکورد شکست. تعداد روزهای ناسالم هوای تهران در پنج سال منتهی به سال ۱۴۰۰ روند صعودی داشته است؛ اما در سال ۱۴۰۰ به ۶ روز کاهش یافت. در سال ۱۴۰۱ روزهای ناسالم به ۳۴ روز رسید. همچنین در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز به ترتیب ۱۲ و ۱۹ روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها ثبت شده است.

تهران از ابتدای سال ۱۴۰۳ نیز ۷ روز هوای پاک، ۲۱۰ روز هوای قابل قبول، ۱۲۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۹ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ تهران ۱۰ روز هوای پاک، ۲۲۵ روز هوای قابل قبول و ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۲ روز ناسالم برای همه افراد داشته است.

مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در کل کشور چقدر است؟

در کشور پس از تصویب قانون هوای پاک گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به طور سالیانه نسبت به برآورد هزینه‌های غیرمستقیم مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در شهرهای کشور اقدام می‌کند. براساس این مطالعات در کشور طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۳.۹ درصد و ۱۲.۸ درصد از مرگ‌های کل کشور منتسب به ذرات معلق بوده است. براساس ارزیابی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ درخصوص ۳۳ شهر با جمعیت تقریبی ۳۹ میلیون نفر کل موارد مرگ منتسب به مواجهه طولانی‌مدت

با ذرات معلق تعداد ۲۶۳۰۷ نفر بوده که در سال ۱۴۰۲ برای ۵۷ شهر با جمعیت تقریبی ۴۸ میلیون نفر تعداد ۳۰۶۹۲ نفر برآورد شده است. درخصوص شهر تهران نیز تعداد کل موارد مرگ منتسب به مواجهه طولانی‌مدت

با ذرات معلق در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به طور میانگین به ترتیب ۷۱۲۵ و ۶۹۳۹ نفر برآورد شده است. در مجموع براساس پژوهشی از مرکز پژوهش‌های مجلس خسارت مرتبط با مرگ و میر ناشی از کل موارد مرگ منتسب به ذرات معلق اعم از سرطان ریه، سکته مغزی، بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و بیماری‌های ایسکمیک قلبی ۱۲ میلیارد دلار معادل با ۵۹۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

واحد نبودن مدیریت خودش را نشان می‌دهد؛ چرا آلوده شدیم؟

براساس مطالعات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس در کلانشهر تهران نیز به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۴۰۲ مرگ ۷۰ نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق است. بالاترین و پایین‌ترین تعداد مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۴۰۲ به ترتیب مربوط به شهر زابل با ۱۴۱ مرگ و شهرهای شاهرود و سنندج با ۳۰ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت موضوع آلودگی هوا از آمارهای به‌دست‌آمده در گزارش ملی آلودگی هوای سال گذشته گفته بود که «برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۳ حدود ۵۸ هزار و ۹۷۵ مورد مرگ در کشور منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده که معادل ۱۶۱ مرگ در روز و حدود ۷ مرگ در هر ساعت است.»

همچنین عباس شاهسونی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تسنیم گفته بود که «درباره مرگ‌های منتسب در سال ۱۴۰۳، آخرین آمار نشان می‌دهد تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. طبق آخرین گزارش مؤسسه بار بیماری‌ها در کشور ایران تقریباً ۵۴ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است و آلودگی هوا در ایران جزء پنج علت اصلی مرگ و میر شناخته می‌شود.» او همچنین در این گفت‌وگو یادآور شده بود که با افزایش تعداد روزهای ناسالم و خطرناک در سال ۱۴۰۴ احتمالاً مرگ و میرها منتسب به آلودگی هوا نیز بیشتر خواهد بود. «این نشان می‌دهد که هرچه تعداد روزهای آلوده بیشتر باشد، تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا نیز قاعدتاً بیشتر خواهد شد؛ اما این موضوع نیاز به محاسبات دقیق‌تر دارد و باید پس از پایان سال این محاسبات انجام شود.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • TH ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    5 0
    چرا؟
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
      1 0
      آقا خواهشاً یک مقاله بنویسید و لیست مصرف روزانه فرآورده های نفتی کشورهای مختلف را بصورت جدول تهیه کنید و انتشار دهید ، شاید این قوم پرمدعا کمی عبرت بگیرند و اینقدر طلبکار نباشند و شاید یک نگاهی به خودشان بیندازند و متوجه شوند که خودشان مسیئول و باعث این وضع هستند . تا وقتی تک تک ما ملت نفهم ، احساس مسئولیت نکنیم و تک تک مان کمتر مصرف نکنیم ، هیچ کسی نمی‌تواند به ما کمک کند
  • ایرج IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    13 1
    مسئولان اگر واقعاً دلسوز کشور هستند می تونن راهکار حل این معضل فراگیر را از چینی ها ، انگلیسی ها و مکزیکی ها بپرسند که در کمتر از یک دهه ( با اتحاد و یکصدایی و نظارت جدی ) موفق شدند پکن ، لندن و مکزیکوسیتی را از لیست آلوده ترین شهرهای جهان خارج کنند ... برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی ، کنترل آلایندگی کارخانه ها و نیروگاهها و نیل به استفاده از انرژی تجدید پذیر. در ایران امّا هر کس برای خودش جزیره ای عمل می‌کنه و خبری از یکصدایی و اتحاد نیست ....
  • DE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    14 1
    تکنولوژی خودروهاتون برای ۳۰سال پیشه! هنوز دارین مازوت میسوزونین! نمیذارین بنزین با کیفیت وارد بشه چون پول ملت رو جای دیگه خرج میکنین، جاش آشغال تولید میکنین جای بنزین! برای زباله سوزهاتون پول ندارید کاتالیزور درست بخرید! چون بی عرضه و بی لیاقت و بی شرف هستید
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
      1 6
      بله پول ملت خرج واردات میلیارد دلاری سگ و گربه عذاهاشو ساک و کیف و اسباب بازی هاشون میشهو خرج بئتاکس و ژل و پرذوتز لوازم آرایشی میشه!!!
    • DE ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
      4 2
      خدا بهت عقل بده که هنوز نمیتونی حساب کتاب کنی! میلیارد دلاری سگ و گربه!؟ همون چند میلیون دلار رو هم مگه مجانی میدن به مردم!؟ وارد کردن و گرونتر از نرخ ارز آزاد فروختن دیگه!؟ پول نفت کجاس اونو بگو شما! پول ملت اونه
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    4 2
    کسانی که در بازنگری قوانین و احتمام به اجرای قوانین کوتاهی و مقاومت می نمایند، سرنوشت شان آشکار میشود. سرزمینی هستیم که ملتش از خلیج مکران تا قله دماوندش را دیده است. برای تاریخ، اهمیتی ندارد که مقدس باشی یا مرتد! شروع میشود، به پایان میرسد و آغاز میگردد. این واقعیت سنت خداست...
  • بهزاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    6 0
    همه میگن با یدونه ماشین من که هوا نه کثیف میشه نه تمیز! وجدان تک تک ماها باید بیدار بشه، آموزش آموزش آموزش بعدش شایسته سالاری شایسته سالاری شایسته سالاری
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
      1 5
      احسنت بر شما 🌷🙏👏🖐️ خدا رفتگان را بیامرزه بعد هی میگن ، ما باید ژاپن می‌شدیم و مسئولین چنین و چنان . نه آقا شما با این وضع شعور شخصی تان ، بنگلادش هم نمیشوید
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    2 0
    مدیران و بانک های فاسد بجای تولید سرمایه ها بسمت املاک و دلارو طلا میبرن تورم و بیکاری نتیجه میده. مدیران و وزیران ناپاک همراه میشن و مانع بروزرسانی تولید خودرو و کارخانه های موجود میشن مصرف سوخت بالا نتیجه میده. برای رسیدن به نتیجه خوب از خود گذشتگی لازمه نه مکیدن خون مردم و لمپن بازی .کجای تصمیمات مجلس و دولت تاحالا یک مورد کسر از حقوق و مزایا برای مدیران و وزیران خاطی اعلام شده .
  • ایرانی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    1 0
    اصل قضیه نباریدن باران به تغییرات زیست محیطی طبیعی و غیر طبیعی بر می گردد
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خودرو بنزین مازوت
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    0 0
    سد سازی بی رویه باعث این مصیبت شدهکه ارکان نظامی هم در این سد سازی بی رویه و نابخردانه و هر دلیلی دخالت داشته است وقتی بیسواد های تخمی در مملکت فرمان بدست میشوند و چپاول میکنند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    0 1
    آقا خواهشاً یک مقاله بنویسید و لیست مصرف روزانه فرآورده های نفتی کشورهای مختلف را بصورت جدول تهیه کنید و انتشار دهید ، شاید این قوم پرمدعا کمی عبرت بگیرند و اینقدر طلبکار نباشند و شاید یک نگاهی به خودشان بیندازند و متوجه شوند که خودشان مسیئول و باعث این وضع هستند . تا وقتی تک تک ما ملت نفهم ، احساس مسئولیت نکنیم و تک تک مان کمتر مصرف نکنیم ، هیچ کسی نمی‌تواند به ما کمک کند
  • ایران من IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    0 0
    چرا نداره . علت اصلی مشخصه . خودروهای بی کیفیت و آلاینده .
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
    0 4
    هدف دشمنان ایران محقق می شود شهرنشینی و آپارتمان سازی شروع مرگ تدریجی ایرانیان است....
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
    2 0
    والا شما كه بويي از اسلام نبرديد اما كلام معصوم صراحت داره كه ظلم حكومت مانع بارش باران از آسمان ميشه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
    1 0
    علت مهم و اصلی : سوخت و انرژی مجانی است !! .... دور سر خود نچرخیم !!
  • آلایندگی گازوییل مجانی!! IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
    1 0
    گازوییل مجانی با ایجاد روزانه بیست میلیون لیتر قاچاق و بدمصرفی شدید ، از علل اصلی کسری بودجه و تورم است ! .... همه جای دنیا قیمت گازوییل و بنزین برابر است ! ... اما در ایران گازوییل ، یک پنجم بنزین است !! .... یک خوزنی بزرگ در اقتصاد !! .... بدمصرفی گازوییل مجانی از علل مهم آلودگی هوا و بیماریهای مردم است ! .... حضور کامیونهایی با مصرف ۵۰ لیتر گازوییل مجانی در صد کیلومتر + روغن سوزی شدید ، باعث آلودگی شدید هوا شده است ! .... ضمنا در بسیاری از مناطق ، برای تولید رمز ارز ، از ژنراتور گازوییلی و گازوییل ارزان استفاده میکنند !
  • مجید بهرام بیگی AT ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
    0 6
    برای اینکه قانون در ایران رعایت نمیشود.از بالا تا پایین.از آنجایی که عارف علیرغم دو تابعیتی پسرش در دولت است!! تا بخشهای دیگر مانند حجاب و بررسی بانکهای متخلف. به این وضع رسیدیم چون هیچ کس خط قرمز برای گسترش یک شهر در ایران نگذاشت یعنی یک شهر چقدر بایس جمعیت داشته باشد؟؟ یک یا دو یا پنج یا ده یا پانزده یا بیست میلیون !! یک سوال ساده که هیچ مسعولی برای انتخاب مجدد نمیخواهد جواب بدهد
  • 123 IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
    1 0
    من نمیدونم باید ملت بمیرند تا ستاد بحران اقلیم و آلودگی ایجاد کنید ،کمترین کار این بود که طرح ترافیک و زوج و فرد و یک منطقه بزرگتر تعیین کنید و فقط خودروهای برقی و هیبریدی مجاز شن .آق جان سرجمع دو سه ماه بارانی بیشتر نداریم و این فرصت ابر سازی در ارتفاعات رو نباید از دست داد. تردد در جاده های کوهستانی بایستس بطور کاملا محسوسی کم شه هر گونه پیست های اسکی و.. امسال ممنوع .وقتی هوا اینقدر در تهران اصفهان تبریز.. آلوده هست چه اصراری بر تردد شخصی هاست،اتوبوس و کامیون دودزاست.خیلی از خونه های 200متری و 150 متری 100 متری فقط یک نفر ساکن داره خیلیا ویلاهاشون از پارسال شوفاژژ روشنه در صورتیکه خودشون اصن خونه نیستند.چرا یک میریت هوشمند جاری نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس