من همسرش هستم نخستین فیلم ساخته‌شده توسط مصطفی شایسته است، که تا پیش از این فقط در حوزۀ تهیه کنندگی فعال بود. او با برادر ارشدش مرتضی، صاحبان هدایت فیلم هستند و از سال 1363 تاکنون توانسته‌اند تولید بیش از پنجاه فیلم سینمایی را به ثمر برسانند؛ فیلم‌هایی همچون همچون مادر (1368)، روز واقعه (1373)، جهان پهلوان تختی (1376) و بی‌پولی (1387). محمود کلاری به عنوان یکی از پرافتخارترین فیلمبرداران سینمای ایران در پشت دوربین من همسرش هستم بوده است و اینچنین توانسته به این فیلم کم‌رمق جان ببخشد.

سرویس فرهنگی مشرق/ گروه سینما - فیلم من همسرش هستم به زندگی شهلا و امیرحسین می‌پردازد و رفتار زن را در قبال ازدواج دوم و مخفیانۀ شوهرش بررسی می‌کند. فیلمنامه را نازنین لیقوانی نوشته که نخستین تجربۀ او در سینما بوده است. فیلم از منظر شهلا روایت می‌شود و بر عقاید فمینیستی او تأکید دارد. نقش شهلا را نیکی کریمی بر عهده داشته که تاکنون بیشترین فیلم‌های فمینیستی را در سینمای ایران بازی کرده و خود نیز دو فیلم از این قبیل ساخته است.

خلاصۀ داستان
شهلا فکرت (نیکی کریمی) ماجرای خود را حکایت می‌کند و ما مطلع می‌شویم که شوهرش دکتر امیرحسین وارسته (مصطفی زمانی) مخفیانه با مرجان (میترا حجار) منشی مطب خود ازدواج کرده است، در حالیکه آنها دو پسر هفت و ده ساله دارند. شهلا با اتومبیل یکی از آشنایان قدیمی تصادف کرده، ماجرا را به شوهرش اطلاع می‌دهد. او سپس اندک اندک با آن شخص ارتباطاتی برقرار می‌کند و اینچنین ظن شوهرش را برمی‌انگیزد و در نهایت باعث توجه او به خانواده و آشتی مجددشان می‌شود. اما شهلا در انتها می‌گوید که امیرحسین باز هم به سراغ مرجان رفت و من نمی‌توانم از او انتقام بگیرم، لذا بهترین راه خودکشی است!

مختصری در خصوص عوامل فیلم
مطصفی شایسته متولد 1337 تهران، با این فیلم نخستین تجربۀ کارگردانی خود را در هدایت فیلم به ثمر رساند. این شرکت فیلمسازی به او و برادرش مرتضی تعلق دارد. نویسندۀ فیلمنامه نازنین لیقوانی است که با تصویری که از او در جشنوارۀ فجر دیدم در حدود 30 ساله می‌نمود. او پیش از این فقط یک کتاب داستان در موضوعات زنانه در انتشارات روزنه‌کار منتشر کرده است با عنوان «به سادگی خوردن یک فنجان چای». فیلم من همسرش هستم نخستین تجربۀ فیلمنامه نویسی او در سینما محسوب می‌شود.

نقد حضوری در جشنواره
بعد از نمایش فیلم در جشنواره سی‌ام فیلم فجر، جلسۀ پرسش و پاسخ با حضور عوامل فیلم برگزار شد که بنده در حضور کارگردان انتقاداتی را از منظر دین مطرح کردم و به طور خلاصه به سه مسئله پرداختم.
1. این فیلم از منظر مسیحیت تحریف‌شده ساخته شده که به تک‌همسری قائل است، و نظر دین مبارک اسلام و حتی دین یهود را که تعدد زوجات در آنها جایز است مطرح نکرده است. طبق قانون خداوند، مرد می‌تواند بیش از یک همسر داشته باشد ولی زن نمی‌تواند. (آنها که مخالف این حکم خدا هستند و از حقوق مساوی زن و مرد سخن می‌گویند بهتر است در اختلاف خلقت زن و مرد دقت کنند خصوصاً اینکه زن از مرد حمل برمی‌دارد).
2. به فرمودۀ حضرت امیر المؤمنین در کلمات قصار 124 نهج البلاغه، غیرت زنان کفر است و غیرت مردان از ایمان. در شرح این سخن مولا(ع) باید گفت که غیرت، احساسی است که یک شخص به رقیب خود دارد. لذا اگر زنی به همسر دوم شوهرش غیرتمند شود و به شوهرش اعتراض کند، او محققاً کافر شده است. اما اگر مردی به زنش غیرتمند شود که چرا به بیگانه نظر دارد این «غیرت» عین ایمان است و در نزد خداوند پسندیده. اما دیده می‌شود که این فیلم کفر و ایمان را یکی کرده است.
3. ما انسان‌ها حتی در قبال بیگانگان هم مسئولیت داریم. مثلاً اگر در قضیه‌ای شاهد بودیم و از شهادت دادن استنکاف ورزیدیم در قلب خود گناه کرده‌ایم: ﴿وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإنَّهُ آثِمٌ قَلْبُه‏ ـ بقره/ 283﴾. اگر ما در قبال دیگران مسئول هستیم پس چه اندازه بیشتر برای نجات زندگی خود و جلوگیری از سوء تفاهم‌ها؟ چرا این زن خود را در معرض اتهام قرار می‌دهد؟

نقد حضوری بنده مورد اعتراض برخی از زنان فمینیست حاضر در جلسه واقع شد و بنده پاسخ گفتم که بهتر است لااقل یک بار به سخنان حق گوش کنید، و بنده فقط در اینجا نقل قول می‌کنم. ناظم جلسه آقای محمود گبرلو هم آنها را ساکت کرد. جناب مصطفی شایسته با دقت به عرایض بنده گوش داد و در انتها گفت: «خیلی ممنون. استفاده کردم.» برخی از همان زنان با یک شادی وصف ناپذیر شروع به کف زدن برای او کردند. آقای شایسته پس از کمی تأمل گفت: «من نفهمیدم شما برای چه کف زدید. سخنان این آقا مفید بود و من از آنها استفاده کردم». و بنده در قلبم خدا را شکر کردم که جناب شایسته اهل تمسخر و کنایه زدن نیست.

ایرادها و نواقص
علاوه بر ایرادهای سه‌گانه که در بخش قبل آمد، نقایص دیگری نیز در این فیلم به چشم می‌خورد:

1. فیلمنامه از منظر یک فمینیست نوشته شده است. و اگر کسی فمینیست نباشد با فیلم همراهی نخواهد کرد. به عبارت دیگر فیلم بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهد. فمینیست‌ها انسان‌هایی غیرمتعارف هستند. تجربۀ بنده نشان می‌دهد که اصولاً آدمی که از جوهر عقل و اعتدال برخوردار باشد فمینیست نمی‌شود. زیرا عقاید فمینیستی، عین افراط و تفریط و خروج از مسیر اعتدال است. لهذا به طور خلاصه می‌توان گفت که ‌فمینست‌ها کسانی هستند که از دروازه رد نمی‌شوند ولی در همان وقت قادرند از سوراخ سوزن عبور کنند.

2. از منظر دین، امیرحسین در ازدواج موقت با منشی مطب خود مرتکب گناه نشده است. اما فیلم این حلال خدا را حرام تلقی می‌کند. از طرف دیگر شهلا با نزدیک شدن به یک مرد غریبه گناه کبیره کرده و عملاً حرام خدا را حلال کرده است. گرچه شهلا در واقع این بازی را برای شوهرش اجرا می‌کند تا غیرت او را برانگیزد ولی سخن در این است که چرا او از اینکه در شمار فاسقان تلقی شود ناراحت نیست؟ این قبح قبلاً در فیلم تسویه حساب/ تهمینه میلانی (1388) شکسته شده است. مهناز افشار خود را بزک می‌کند و در کنار خیابان می‌ایستد تا یک مرد هوس‌ران پیدا شود و او را سوار کند و سپس سه رفیق او از عقب برسند و هر چهار زن، آن مرد را تلکه کنند.

3. شیوۀ روایت فیلم، نادرست است. زیرا قصه را شهلا روایت می‌کند ولی تماشاگر در طول فیلم از او فریب می‌خورد و در انتها می‌فهمد که او خود را در مواضع تهمت قرار می‌داده تا سوء ظن شوهرش را برانگیزد. چگونه می‌شود که شهلا تماشاگر را به عنوان شاهد و قاضی به قصه وارد کند و خودش آنها را فریب بدهد؟ مخاطب حق دارد که او را صادق و درستکار نخواند خصوصاً که او باکی ندارد از اینکه خود را در واضع تهمت قرار دهد. لهذا در چنین فیلمی نباید قصه از منظر اول شخص روایت می‌شد.

4. سن بازیگران اصلی به هم نمی‌آید. سخت است که بخواهیم نیکی کریمی که او را از سال 1369 در سینما دیده‌اند را همسر مصطفی زمانی که مردم او را از هجده سال بعد شناخته‌اند قلمداد کنیم.

5. خودکشی گناه بسیار بزرگی است و عقل نیز گواهی می‌دهد که جان و روحی که خداوند عطا فرموده نباید گرفت. متأسفانه شهلا (نیکی کریمی) در انتهای فیلم می‌گوید که برای مقابله با شوهرش ناچار به خودکشی است. مسئلۀ حاشیه‌ای در این خصوص آن است که به نظر می‌رسد که این مسئله از سوی نیکی کریمی به فیلمنامه اضافه شده باشد. زیرا او در مرداد سال 1390 فیلم سوت پایان را در اکران داشت و همزمان در آن فیلم نقش یک کارگردان را ایفاء می‌کرد که یک سکانس از یک تله فیلم را به دلیل ممانعت تلویزیون از نمایش خودکشی در آن، باید با تغییر قصه دوباره فیلمبرداری می‌کرد. اینکه خانم کریمی گویا مشکلی با انتحار ندارد مرا به یاد آن ضرب المثل می‌اندازد که کاسبی می‌گفت: «سر مرا بشکن ولی نرخ مرا نشکن». لذا فمینست‌ها بر خلاف عقل و منطق و شرع، به خودکشی راضی می‌شوند ولی در برابر حکم خداوند در خصوص ازدواج دوم مرد تسلیم نمی‌شوند!



چرا ازدواج دوم مرد مجاز است؟
در سی‌امین جشنواره فیلم فجر، «خیانت زناشویی» موضوع بیشترین فیلم‌ها را به خود اختصاص داده بود، فیلم‌هایی مانند: زندگی خصوصی آقا و خانم میم، پل چوبی، زندگی خصوصی (خصوصی)، برف روی کاج‌ها، و همین فیلم من همسرش هستم. بجز فیلم نخست، چهار فیلم دیگر در خصوص ازدواج مجدد مردان و به قول فمینیست‌ها خیانت مرد در ازدواج است. اما دو فیلم اخیر در قبال ازدواج ثانوی شوهر، راه «مقابله به مثل» را پیشنهاد می‌کنند. لذا است که شهلا در فیلم من همسرش هستم به یکی از آقایان آشنا نزدیک می‌شود تا غیرت شوهرش را برانگیزد. ماجرا در فیلم برف روی کاج‌ها که نوشته و ساختۀ پیمان معادی است از این هم فجیع‌تر است. در آنجا، زن با مرد دیگری دوست می‌شود و با او به کنسرت می‌رود.

متأسفانه این نسخه‌ای که فمینیست‌های وطنی برای مردم مسلمان ما پیچیده‌اند مطابق الگوی فیلم‌های خارجی است و فقط به درد دنیای غرب و دین تحریف‌شدۀ مسیحیت می‌خورد، و نه حتی دین یهود. زیرا در دین یهود و اسلام، تعدد زوجات یک مسئلۀ قانونی و شرعی است که شوهر می‌تواند از آن حق استفاده کند. طبق احادیث شیعه مهم‌ترین کاربرد ازدواج مجدد، به وقت نشوز زنان است، چیزی که در چنین فیلم‌هایی اصولاً مطرح نمی‌شود. بدین ترتیب سازندگان این فیلم‌ها عملاً یکی از حکیمانه‌ترین قوانین شرع مقدس را استهزاء کرده و می‌کنند. مردی را تصوّر کنید که همسرش از او به عنوان مدیر خانواده تبعیت نمی‌کند و این مرد ممکن است حتی از حق شرعی نکاح نیز محروم شده باشد. خداوند به چنین مردی اذن داده تا همسر دوم اختیار کند (در عقد دائم یا موقت) و هم‌زمان سرپرستی همسر اول را نیز عهده‌دار باشد. این فرآیند می‌تواند به تمکین همسر نخست منجر می‌شود.

اما رگ غیرت فمینیست‌ها در چنین مواقعی تورم می‌کند و صدای نخراشیده‌شان حلقومشان را می‌درد تا بلکه چنین مردی را به عنوان یک خائن معرفی کنند. در حالی که خائن اصلی آن زن است که قوانین خانواده را رعایت نکرده و باعث این مشقات و زحمات عدیده شده است. وگرنه کدام مرد ابلهی است که با وجود داشتن همسری خوب به ازدواج دوم روی آورد و تبعات گران آن را بر خود بخرد؟

خداوند در قبال پرداخت مهریه حق ریاست خانواده را به مردان داده است. اما متأسفانه در این روزگار تعداد زنانی که این حق را به رسمیت می‌شناسند روز به روز کاهش یافته است در حالیکه نرخ کمّی و کیفی مهریه افزایش غیرقابل وصفی پیدا کرده است. در کمال تأسف امروزه مهریه از صورت حقیقی‌اش که خداوند آن را تشریع فرموده خارج شده است. اغلب دختران امروز مهریه‌های زیاد مطالبه می‌کنند و متأسفانه به وقت زندگی زناشویی آن را همچون چماقی برای مطیع کردن شوهر به کار می‌گیرند. متوسط نرخ مهریه در کشور ما طبق آمار ادارۀ ثبت، سیصد سکۀ طلا است. اما اکنون حتی خانواده‌های مرفه هم قادر به پرداخت چنین مبلغی نیستند. آیا ازدواج فقط برای مرفهین است؟ با این فرهنگ فمینیسم که متأسفانه در میان دختران دانشگاه‌رفته رواج یافته است کم‌کم دارد اوضاع به گونه‌ای می‌شود که فقط مردان مرفه بتوانند ازدواج کنند و اینچنین عدۀ کثیری از این سنت رسول خدا(ص) محروم شده‌ و خواهند شد.

فمینیست‌ها عموماً همچون قصۀ این فیلم، ماجرای تعدد زوجات را از میانه حکایت می‌کنند. آنها مردی را نشان می‌دهند که می‌خواهد همسر دوم اختیار کند ولی هیچگاه به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که این مرد چرا به چنین کاری اقدام کرده است. اگر همسر اول خوب بوده پس مرد هم قاعدتاً باید حق‌شناس باشد و قدر خانواده و بچه‌هایش را بداند، خانواده‌ای که مرد با سختی و مرارت و هزینه‌های گزاف، آن را بنیان نهاده است.

اگر کسی بخواهد پاسخ گوید که آن زن خوب بوده و این مرد بد و قدرناشناس است آنگاه بنده ناچار خواهم بود به آیه‌ای از قرآن استناد کنم. خداوند در آیۀ 26 از سورۀ مبارکۀ نور یکی از سنت‌های خود را بیان فرموده است: ﴿الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبات﴾،‏ زنانِ نیک نصیب مردان نیک می‌شوند و بالعکس، و همچنین زنان خبیث بهرۀ مردان خبیث می‌گردند و برعکس. به این ترتیب طبق این قانون تکوینی خداوند، هر مردی از هر زنی خواستگاری نخواهد کرد، چه آن زنان از او بهتر باشند یا بدتر. بلکه یک مرد عموماً به خواستگاری زنی که هم‌سنخ و هم‌رتبۀ او باشد خواهد رفت. (البته در این مسئله ممکن است استثنائاتی مانند ازدواج فرعون و آسیه وجود داشته باشد که آسیه به سبب صبر بر ظلم فرعون توانست یکی از چهار زن برگزیدۀ همۀ تاریخ شود. این موضوع از بحث ما خارج است.)

مدیریت مرد در خانواده
متأسفانه مطابق با افزایش نرخ تحصیلات دانشگاهی دختران، نشوز آنها در خانواده افزایش یافته است. به طوری که آمار زن‌سالاری در خانواده‌ها اکنون به بیش از هفتاد درصد رسیده است. زن‌سالاری مسئله‌ای خلاف شرع است و خداوند در نساء/ 34 مرد را قیّم همسرش قرار داده است. چنانکه حکم عقل نیز به ضد زن‌سالاری است. زیرا واضحاً مردی که از زنی خواستگاری می‌کند در پی یافتن معاونی برای زندگی خود است و نه آنکه در پی یافتن رئیسی آمده باشد که به او امر و نهی کند. و البته یکی از علل پایین آمدن آمار ازدواج نیز همین مسئلۀ عدم تمکین زنان در خانواده است.



مثال مرد و زن در خانواده مانند مدیر و ناظم در یک مدرسه است. مدیر، عملاً مدرسه را احداث و تجهیز کرده مقررات کلی‌اش را وضع می‌کند و همچنین ناظم را انتخاب می‌نماید. ناظم هم بچه‌ها را هدایت و تمشیت می‌کند. برای نمونه‌ای دیگر می‌توان از کارگردان و بازیگر در سینما مثال آورد. کارگردان، بازیگر را انتخاب می‌کند و فیلمنامه را به او می‌دهد و نقش او را در فیلمش تعیین می‌کند. بازیگر یا با رضایت می‌پذیرد یا با اکراه، و یا اصلاً نمی‌پذیرد. اگر با رضایت بپذیرد یا حتی مشتاق بازی در آن فیلم باشد می‌تواند دستمزد خود را کاهش دهد یا اصلاً چیزی نخواهد، اگر با اکراه بپذیرد قاعدتاً دستمزد زیادی طلب خواهد کرد، و اگر هم بازی در آن فیلم را نپذیرد به نظر می‌رسد که میان خود و آن نقش سنخیت نیافته و یا از این کارگردان یا فیلمنامه نفرت دارد.

اما دختران امروز هر سه مورد را با هم به مرحلۀ اجرا می‌گذارند. نخست خود را علاقمند نشان می‌دهند که با آن مرد در مسیر زندگی‌اش همراه باشند. به وقت تعیین مهریه، نرخ نجومی می‌دهند و در وقت زندگی مشترک اصولاً نقش محوله را بازی نمی‌کنند! و چون قبلاً در عقدنامه از شوهرشان امضاء گرفته‌اند مرد عملاً نمی‌تواند فرد دیگری را وارد به زندگی خود کند که نقش همسری و مادری را در خانواده‌اش ایفاء کند. مهریه زیاد نیز تاحدی مانع از طلاق می‌شود و اینچنین مرد از اینجا مانده و از آنجا رانده به سبب عسرت از پرداخت مهریه از زندان سردرمی‌آورد. این وضع که متأسفانه در کشور ما بر خلاف اکثر ملت‌های مسلمان رایج شده مانند موقعیت آن کارگردان است که بازیگر را به بهای گران استخدام می‌کند ولی او پس از مدتی از ادامۀ بازی استنکاف می‌ورزد. کارگردان در نهایت راضی می‌شود که بازیگر دوم را استخدام کند. اما بازیگر نخست با استناد به قرارداد مانع از این کار می‌شود و به کمک قانون، حقوق کامل خود را نیز مطالبه می‌کند. و اینچنین کارگردان با پرداخت مبلغ توافق‌شده به بازیگر، عملاً هزینه‌های سایر عوامل را نیز ضرر کرده و اگر بتواند پس از مدت‌ها شاید قادر شود که از نو شروع کند. حالا تصور کنید که این بازیگر فریاد مظلومیت سرمی‌دهد و مدعی می‌شود که جناب کارگردان بعد از عقد قرارداد با او از هنرپیشۀ دیگری خوشش آمده و می‌خواسته که او را به جای ایشان که قرارداد رسمی دارد بیاورد و لذا ایشان از حقوق خود دفاع کرده و حق خود را گرفته است!

فمینیست‌های وطنی، کفریات خود را از مجلس ششم و حتی قبل از آن در قوانین جمهوری اسلامی نفوذ داده‌اند لکن ما هنوز شرم داریم که از قوانین الهی قرآن دفاع کنیم. بدون خجالت باید گفت که آن دوازده شرط که از سوی زوجه در عقدنامه‌ها چاپ شده اصولاً خلاف عقل، قانون و مساوات است. عموم مردان این شروط را در آن حال شاد و شیرین لحظۀ عقد، بدون توجه امضاء می‌کنند، شروطی که در کمال تأسف طلاق گرفتن زنان را بسیار آسان می‌کند. درست است که به وقت عقد نکاح، اقامۀ شرط جایز است ولی قاعدتاً یک طرف باید شرط را قصد کند و بر زبان آورد و طرف دیگر حق داشته باشد که بپذیرد یا نه، و اگر پذیرفت آنگاه لازم الاتباع می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که محضرداران در وقت عقد دربارۀ این شروط توضیحی نمی‌دهند و متأسفانه از زن و شوهر به عنوان طرفین ایجاب و قبول می‌خواهند که صرفاً آنها را امضاء کنند.

ازدواج دوم مرد جایز است حتی اگر مرد بر عدم انجامش تعهد داده باشد
مسئلۀ مهم که به بحث این فیلم مربوط می‌شود در شرط دوازدهم مندرج در عقدنامه‌ها است که ازدواج مجدد شوهر را مشروط به اذن زوجه کرده و اگر مرد بدون رضایت زوجه همسر دوم بگیرد او می‌تواند غیاباً خود را مطلّقه کند. این شرط آشکارا خلاف شرع است. امام خمینی(ره) در کتاب نکاح از تحریر الوسیله، در فصلی با عنوان «شروط باطل ضمن عقد» نوشته‌اند که اگر زن شرط بکند که مرد پس از ازدواج با او، همسر دوم اختیار نکند این شرط باطل است و اثری ندارد، زیرا این از حقوق اساسی مرد است و به فرد دیگری واگذار نمی‌شود.

حکمت این مسئله و جواز آن در دین اسلام اصولاً به جهت نشوز احتمالی زن است. زیرا عملاً زنان با این شرط می‌توانند مرد را مستأصل کنند. و اینچنین نه خودشان مقصود مرد از ازدواج را برآورده کنند و نه اجازه دهند که او به ازدواج مجدد اقدام کند. مضافاً که این مرد علاوه بر مخارج سنگین ازدواج و مخارج روزانۀ خانواده، باید مهریۀ زن را نیز بدهد و احتمالاً زندان هم برود. طبق آمار قوۀ قضائیه در سال 1390 بیش از بیست هزار مرد به سبب ناتوانی از پرداخت مهریه به زندان افتاده‌اند.

متأسفانه با وجود کثرت وقایعی از این دست که در اطراف خود می‌بینیم سینماگران ما حاضر نیستند در این خصوص قدمی بردارند و از حقانیت قوانین خداوند دفاع کنند، و یا حتی این مسائل واقعی را به عنوان موضوع فیلم‌های خود برگزینند. بلکه بالعکس فیلم‌هایی از این قبیل می‌سازند و زنی را در یک وضع ایده‌آل، باکمال و جمال تصویر می‌کنند و مردی که معلوم نیست به چه علت به زن و فرزند خود پشت کرده و همسر دوم اختیار نموده است.

البته این موضوع، تنها به این فیلم اختصاص ندارد و فیلم و سریال‌های زیادی را می‌توان یافت که از قضا همسر نخست را جمیل و خوش‌اخلاق نشان داده‌اند، و مردی که گویا مغز حمار خورده و ما به عنوان مخاطب نمی‌فهمیم او چه دردی دارد که این زن پاک و نجیب را رها کرده و به ازدواج دوم روی آورده یا به زنی دیگر نظر دارد. برای نمونه به این موارد توجه کنید:
ـ بید مجنون/ مجید مجیدی (1383)، همسر نخست: رؤیا تیموریان
ـ هوو/ علیرضا داوود‌نژاد (1384)، همسر نخست: سپیده علایی
ـ سریال پیامک از دیار باقی/ سیروس مقدم (1387)، همسر نخست: افسانه بایگان
ـ زندگی خصوصی/ محمدحسین فرحبخش (1390)، همسر نخست: لعیا زنگنه

*امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سمیرا ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    1 1
    هیچ مردی لیاقت نداره به خاطرش یک ثانیه خودتو ناراحت کنی چه برسه که بخوای خودکشی کنی! ضمنا مرد باید بین همسراش عدالت رو برقرار کنه، این مرده عادل نبوده که زنش واسه جلب توجهش این کار رو کرده! مردای ما اگه ارضه دارن یکی رو راضی کنن بعد برن سراغ دومی...
  • مرد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اَوْفُوا بِالْعُقُودِ هان اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به قراردادها و عهد و پيمان‏هاى خود وفا كنيد ازدواج مجدد شرایطی دارد که در کتب فقهی تفضیلاً ذکر شده و ابزار هوسرانی نیست و این مقاله هم بدترین دفاع ممکن را از این قانون الهی کرده، مراجع تقلید رعایت شرط عدم ازدواج مجدد ضمن عقد(چه دائم و چه موقت ) را لازم می دانند و اگر مشرق که متاسفانه اجازه دروغ بستن به شریعت را به نویسنده این مقاله داده شک دارد سری به سایت مراجع عظام بزند تا متوجه شود و همچنین طبق قانون جمهوری اسلامی ایران که برحسب فتوای مشهور مراجع عظام از جمله رهبری انقلاب رعایتش لازم است حتی به طور عام ازدواج دائم مجدد بدون اجازه همسر اول غیرقانونی است.
  • عبداله ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    خاک بر سرت مصطفی زمانی تو بخاطر نقش حضرت یوسف(س) به دنیای فیلم وسینما معرفی شدی در نقشی دوست داشتنی و محبوب قلوب متدینین بلکه همه آزادی خواهان اصل دنیا، چه شده است بخاطر پول حاضر شدی در کنار هنرپیشگان غرب گرای بعضا بی دین نقش بازی کنی و قلوب دینداران را از خود برنجانی از این راهی که بخاطر و پول شهرت رفته ای بازگرد این سینما مانند گردابی است که همه چیز را در کام خود فرو می برد حداقل انتظار این است که در نقش های سنگین ، و اشخاص مثبت و کنار هر هنرپیشه تجاری و... و در فیلم نامه هر کارگردانی بازی نکن. توبه کن توبه کن تو را معنویت و دین بدین مقام رساند فاین تذهبون آقای سید هاشمی را الگوی خودت قرار بده
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    حکیم شهیر ابن سینا می فرماید: نیافتن دلیل بر عدم نیست ازدواج پیمان مقدسی است و مرد و زنی که با هم این پیمان را بسته اند می بایست تمام تلاششان ایجاد یک زندگی سعادتمند برای یکدیگر باشد و این تفکر که هیچ مردی لیاقت یک ثانیه ناراحتی ندارد یک تفکر فمنیستی بیمار است.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 1
    حضرت یوسف رو داری؟
  • امیر ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    شما مثل اینکه در عالم هپروت هستید. زیرا: 1. تمام پیامبران خدا از جنس مرد بوده اند. لذا بی حرمتی به جنس مرد به بی حرمتی به آنان نیز می انجامد. امام زمان (عج) که فدایش شوم نیز که ظهورش إن شاء الله نزدیک است. 2. آیۀ سوم سورۀ نساء بحث عدالت داشتن در مسائل مالی (نفقه) را مطرح کرده وگرنه خداوند در نساء/ 129 فرموده است که هیچگاه نمی توانید بین زنانتان عدالت (در محبت) داشته باشید لکن اینطور نباشد که تمام وقت خود را برای یکی صرف کنید و دیگری را معلق بگذارید. چگونه چیزی را که خداوند فرموده که اصلاً نمی توانید شما آن را تکلیف می کنید؟ یک کم اگر عقل را به کار ببندید خواهید دانست که همسر نخست اگر تکلیف خود را انجام می داد مرد ناچار نمی شد همسر دوم اختیار کند. عقل حکم می کند که نمی شود بین دو همسر بد و خوب به یکسان محبت کرد. مثل آن می ماند که انسان همۀ دوستانش را به یک اندازه دوست داشته باشد. 3. چنین زنی اگر در زندگی راضی و قانع بود که مرد به سراغ همسر دوم نمی رفت. لذا در این سخن شما نوعی تناقض هست.
  • راقم ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    شما هم دارید قضیه رااز میانه روایت می کنید. ماجرا این است که چرا باید چنین شروط یکجانبه ای در عقدنامه چاپ شده باشد که طلاق را آسان کند. آیا مگر طلاق اکراه شدید ندارد؟ آیا این شرط نهی از ازدواج مجدد، مخالفت آشکار با حکم امام خمینی ندارد؟ آیا زنان با این شرط عملاً خود را مطلق العنان نمی بینند مثل زمانۀ ما؟ کسانی که این قانون را وضع کرده اند می خواسته اند جلوی ظلم احتمالی مرد را بگیرند و حالا ظلم بسیار بسیار بزرگتری که عدم تمکین زنان است گریبان جامعه را گرفته است. یک بار دیگر به مثال موجود در متن دقت کنید. بنده دروغی ننوشته ام و این مسئله در کتاب نکاح تحریر الوسیله باب شروط باطل ضمن عقد آمده است. شما اگر دلیل و برهانی از مراجع دارید بیاورید.
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    مگه عصر هجر زندگی میکنین؟ چرا انقدر زن گریز هستین؟؟!!!بابا اون بدبختا که تو هر قانونی نصف یه مرد ارزش دارن ...
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    کلاس چندم نهضتی؟؟؟ ارضه درسته یا عرضه
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    متاسفم براي نويسنده اين نقد .تحصيل زنان و آگاهي هاي اجتماعي مسلما براي كساني چون آقايان كه زن را برده اي زر خريد، در خانه يك مرد مي دانند كه حضرت آقا با اشاره اي مي تواند زن را بيرون و همسر زيباتري را به خانه بياورد ،دشمن بزرگ و مهارنشدني است.مرد ها به علت تنوع طلبي روي به زن دوم مي آورند نه نشوز زن بدبخت ايراني كه سي سال تمام در دنياي مدرن مجبور شنيدن مزخرفات قرون وسطايي شماست.به كوري چشمتان زنان ايراني سالهاست با اين نابرابري ها مبارزه مي كنند ونتيجه آن به زودي دامان شما را نيز خواهد گرفت
  • مرد ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    لطفاً مباحث را خلط نکنید، آسیب شناسی شروط ضمن عقد بحث دیگری است که نه موضوع مقاله بوده و نه نقد حقیر و بنده هم با آن تا حدودی موافقم اما بین نقد ماهوی یک تعهد با مباح جلوه دادن شکستن قانون و تعهد شرعی و اخلاقی فاصله بسیاری است و ثانیاً خطر ظلم مرد به زوجه اش و ملعبه قرار گرفتن ازدواج مجدد به عنوان ابزار هوسرانی مرد و تضعیف بنیان خانواده و آسیب های روانی همسر و فرزندان و هزاران خطر دیگر کمتر از نشوز زن نیست اما متاسفانه مطلقا مورد عنایت شما نیست، اگر این ظلم بسیار بسیار بزرگ است باید مرد در زمان ازدواج مهریه معقول بپذیرد که در صورت نشوز زن مجبور به تحمل ظلم نشود. حضرت آیت الله العظمی مظاهری -مردی که همسر دائم دارد اگر بخواهد همسر دومی را به عقد موقت خود در بیاورد آیا شرایطی دارد یا خیر؟ -کسیکه زن دارد سزاوار نیست از این کارها بکند و زندگی را تلخ کند که تلخی را رفع کردن، کاری بسیار مشکل است. -آيا در اسلام‌، مرد مي‌تواند چهار زن‌ عقدي‌ بگيرد؟ -تعدّد زوجات‌ در اسلام‌ جايز است‌ ولي‌ در جمهوري‌ اسلامي‌ بايد طبق‌ قوانين‌ جمهوري‌ اسلامي‌ عمل‌ شود، مگر اين‌ كه‌ زن‌ شرط‌ ضمن‌ عقد كرده‌ باشد كه‌ زوج‌ ازدواج‌ مجدّد نكند و مرد هم‌ پذيرفته‌ باشد كه‌ در اين‌ صورت‌ جايز نيست -در سند رسمي‌ ازدواج‌ كه‌ زوجه‌ شرط‌ مي‌كند ازدواج‌ مجدّد زوج‌ با اذن‌ زوجه‌اش‌ باشد و زوج‌ هم‌ اين‌ شرط‌ را مي‌پذيرد، آيا ازدواج‌ موقّت‌ مشمول‌ اين‌ شرط‌ است‌ يا فقط‌ شامل‌ ازدواج‌ دائم‌ است‌؟ -مراد مطلق‌ است‌ و شامل‌ ازدواج‌ موقّت‌ نيز مي‌شود حضرت آیت الله العظمی سیستانی -زني با مردي ازدواج مي کند و در ضمن عقد، شرط مي گذارد که مرد حق ازدواج مجدد را نخواهد داشت. آيا اين شرط مشروع و لازم الاجرا است؟ -چنانچه شرط شود که ازدواج مجدد نکند بر زوج لازم است که به اين شرط عمل کند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی -شرط وکالت زن از طرف مرد برای طلاق نافذ است. (حتی بدون هیچ شرطی) ایشان ازدواج مجدد مرد را اگرچه از نظر فقهی منافی با عدالت نمی دانند اما فرموده اند که چنین فردی از نظر حکیم و فیلسوف عادل نیست. حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی -آیا زوجه می تواند در ضمن عقد بر شوهرش شرط کند که در صورت انجام بعضی کارها یا اتفاق افتادن بعضی امور مثل اعتیاد و حبس و سفر طولانی به مدت چندین سال وکالت داشته باشد که از طرف شوهرش خود را طلاق بدهد؟ در فرض مذکور شرط صحیح بوده و شوهر نمی تواند او را از وکالت عزل کند و در صورت اتفاق افتادن بعضی امور مذکوره زوجه می تواند از طرف شوهرش خود را طلاق بدهد و طلاق صحیح خواهد بود. (البته ایشان تحدید حق ازدواج مجدد را جایز نمی دانند اما طبق مسئله فوق حق وکالت طلاق در صورت ازدواج مجدد مرد را معتبر می دانند) حضرت آیت الله العظمی سبحانی -مردى به دليل اختلاف خانوادگى جدا از همسرش زندگى مى كند. آيا براى ازدواج موقت، اجازه از همسر لازم است؟ اگر در عقدنامه تعهد كرده كه بدون اجازه ى زن، مطلقاً ازدواج نكند، بايد به تعهد خود عمل كند. -مسأله 458. زن مى تواند شرط كند كه از طرف مرد وكيل در طلاق خويش باشد واين شرط مى تواند در ضمن عقد ازدواج، يا عقد لازم ديگرى باشد وبه طور جداگانه انجام شود. و .... اساس اسلام بر تقویت بنیان خانواده و مهرورزی و تعهد است و مطلق العنان بودن زنان و نشوز بیشتر محصول انتخاب نادرست و بی تعهدی زوجه به مبانی شرعی است و ارتباط معناداری با شروط ضمن عقد ندارد، الله اعلم
  • ابوالفضل ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    مثلا ديه؟! كه دو برابر ديه‌اي كه به مرد ميدن رو به زن ميدن يه كم فكر كن عزيز ناشناس بعد حرف بنويس!
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    اولاً دنیای مدرن هیچ دستاوردی جز بهره کشی از زنان نداشته است ثانیاً ازدواج یک پیمان و تعهد بین دو نفر است که آگاهانه و از روی اختیار انجام می پذیرد، شما با مردی ازدواج کنید که مثل خودتان تحصیلکرده و آگاه باشد و به زن به چشم بنده زر خرید نگاه نکند ثانیاً این نابرابری ها در جامعه ما به همان اندازه که به زنان لطمه زده و حتی بیشتر مردان را نیز تحت تاثیر قرار داده، در 70% موارد زنان درخواست طلاق می دهند (ر.ک آمار قوه قضاییه) و خواستار جدایی هستند و نه مردان و همچنین بسیارند مردانی که به دلیل همین قوانین به زعم شما قرون وسطایی و قبل از شروع زندگیشان توسط زن به زندان افتاده اند و مجبور به پرداخت مهریه و نفقه هستند نه به خاطر تعدادی زن شیاد و بی تعهد و ناشزه می توان نسبت عامی به زنان جامعه ما که عمدتاً صبور و سازگار و متعهد هستند داد و نه به خاطر تعداد محدودی مرد هوسباز و تنوع طلب می توان به اکثریت مطلق مردان متعهد که برای خانواده شان از صبح تا شب تلاش می کنند توهین کرد و نسبت ناروا داد. متاسفم برای این همه بی انصافی و سیاه نمایی
  • علی تمام زاده ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    این متن خیلی زیبا نوشته شده و نقد هم کامل و جامع است از نویسنده تشکر می کنم و از مشرق هم بسیار ممنونم که منتشرش کرده. ظاهرا فشار فمنیستها در منفور نشان دادن تعدد زوجات در مسیحیت بی تاثیر نبوده و الا در خود مسیحیت هم این ممنوعیت چندان سفت و سخت نبوده. من در جایی خوندم که حتی برخی از اسقف ها و پاپ ها چند همسر رسمی بوده اند! به هر حال بیشتر پیامبران مثل حضرت نوح و ابراهیم و یعقوب و یوسف و... ونیز پیامبر گرامی اسلام همه چندهمسر بوده اند و نیز امام حسین و امام جواد و امام کاظم و...صلواه الله علیهم چندهمسر بوده اند. متاسفانه کریه نشان دادن چندهمسری در جامعه باعث شده قسمت عمده ای از بانوان بی شوهر بمونند سوای دختران سن بالا که دیگه هیچ شانسی برای ازدواج به غیر از تعدد زوجات ندارند مطابق آخرین آمار سالیانه بیش از 150 هزار زن به مطلقه های کشور اضافه می شن و باز این غیر از آمار زنان شوهر مرده است که در تصادفات و حوادث کاری و غیره شوهرانشون رو از دست می دن سالیانه حدود 30 هزار فوتی ناشی از تصادف داریم که بیشتر اونها مرد هستند. بجای اینکه ضمینه ای فراهم کنیم تا همه خانومهای این مرز و بوم سر و سامان بگیرن با تهیه و پخش این فیلمها گره ای که از این وضعیت اسفبار باز نمی کنیم هیچ بلکه گره رو کورتر هم می کنیم...
  • ناشناس ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    جدا از خواندن این نقد متأثر شدم. بسیاری از آقایان با داشتن همسر خوب و شایسته و فرزندان صالح و مومن بنا به دلایلی نامعلوم اقدام به ازدواج دائم و موقت می نمایند و این خود عاملی میشود برای از هم پاشیدن کانون یک خانواده و ساختن خانه ای جدید بر بنیان خانواده ای که زمان آرامش و آسایشش است نه بحران و عذاب. و این مسأله ای است که گویا آقایان محترم در مورد آن توجیه نشده اند. خلاصه اینکه نویسنده محترم در جواب شما که پرسیده بودید مگر مرد احمقی پیدا می شود که با داشتن همسر خوب اقدام به ازدواج مجدد نماید باید عرض نمایم متأسفانه بله پیدا می شود!
  • راقم ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    حضرت امام خمینی(ره) در جلد چهارم تحرير الوسيلة، ص 745 (مؤسسه تنظیم نشر، 1379) با روشن‌بینی خود شروط ضمن عقد را به دو دستۀ شرعی و غیرشرعی تقسیم کرده‌اند که ترجمه‌اش این است: مسئله 1 :هر شرطي كه خود آن شرط مشروع باشد شرط كردنش در ضمن عقد نكاح جائز است، و بر كسي كه آن شرط عليه او اشتراط شده واجب است به آن شرط وفا كند، مانند ساير عقود و معاملات. لكن در ساير عقود اگر وفا نكرد و يا وفاى به آن غيرممكن بود صاحب شرط داراى خيار مى‌شود ولى در نكاح داراى خيار نمى‌شود، بله اگر شرط عبارت باشد از وجود صفتى در يكى از دو طرف مثل وجود بكارت در زن و وجود تشيّع در مرد و اينكه مثلا سنى نباشد ولى بعداً معلوم شود كه آن صفت وجود نداشته صاحب شرط داراى خيار مى‌شود كه اشاره به آن گذشت . مسئلۀ 2: اگر در عقد نکاح آنچه مخالف شرع است شرط شود، مانند اینکه زن شرط کند هر وقت خواست از منزل خارج شود، و هر کجا خواست برود، یا اینکه مرد حق همبستری با همسر پیشین را ادا نکند و از این قبیل، و همچنین است اگر شرط کند که مرد روی این زن ازدواج نکند و سُریّه (کنیز) نگیرد، شرط باطل است و عقد و مهریه صحیح است، حتی اگر بگوییم که شرط فاسد عقد را نیز باطل می‌کند. (مسألة 2: إذا شرط في عقد النكاح ما يخالف المشروع، مثل أن لا يمنعها من الخروج من المنزل متى شاءت، و إلى أين شاءت، أو لا يعطي حقّ ضرّتها من المضاجعة و نحوها، و كذا لو شرط أن لا يتزوّج عليها، أو لا يتسرّى‏، بطل الشرط، و صحّ العقد و المهر و إن قلنا بأنّ الشرط الفاسد يفسد العقد.) به عبارت دیگر هر شرطی که مخالف شرع نباشد، جایز است و مرد باید به آن وفا کند. اما چنانچه مرد به آن وفا نکرد زن نمی‌تواند عقد را به هم بزند. و در مسئلۀ بعد فرموده است که مخالفت با ازدواج دوم مرد، یک شرط غیرمشروع است. به این ترتیب زنان امروز طبق فتوای امام خمینی(ره) با این شرط و طلاق گرفتن به واسطۀ آن، دو حرام مرتکب می‌شوند.
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    هیچ زنی هم لیاقت نداره که بهش غلط املایشو تذکر بدی.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    حضرت آیت الله جوادی آملی: تعدد همسر برای معصوم علیه السلام برای حکمت است و نه ارضای غریزه، عدل کامل مقتضی مصالح فردی و جمعی است. «لا یفاس بآل محمد احد» شما شرم نمی کنید که وجود مقدس و نورانی انسان کامل و انبیای الهی را با افراد و تمایلات نفسانی کوچک خودمان مقایسه می کنید؟ ازدواج مجدد حکم روشن و مترقی اسلام است و در این شکی نیست، اما برای توجیه تمایلات خودمان حداقل مرد باشیم و سر و سامان گرفتن خانم های مملکت و شرع را بهانه نکنیم، هزاران جوان دم بخت به علت نداری نمی توانند ازدواج کنند و بسیاری خانواده ها به دلیل فقر از هم پاشیده می شود و خیرین بهتر است این نیت پاک و عرفانیشان را در این حوزه خرج کنند.
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی انصاف نباشد همین می شود. نویسنده محترم می فرماید مگر مرد احمقی پیدا می شود که علیرغم داشتن همسر خوب اقدام به ازدواج مجدد کند ولی نمی پذیرد که چطور می شود که زنی از شوهر خوب خود تمکین نکند. اینکه آیا انصافاً همین آقا این استدلال را در مورد خواهر و مادر و دختر خودش هم با همین شدت و غلظت معتبر می داند خدا عالم است
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    چه انتظاری از بازیگرها دارید!!!!
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    من یه هیچ وجه فمینیست نیستم بلکه خیلی هم علاقه دارم خودم رو یک مسلمان معتقد معرفی کنم اما صادقانه بگم حالم بد شد از این متن!!! شما مبلغ اسلام نباشید لطفا! گر تو قرآن بدین نمط خوانی // ببری رونق مسلمانی
  • امید ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    خانم عصبانی! عرضه درسته نه ارضه!!! اول سواد یاد بگیر بعداً اظهار فضله کن
  • وکیل دادگستری ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا متاسفم نویسنده محترم نه متوجه موضوع فیلم شده اند و نه با توجه به منابع موثق و علمی اظهار نظر کرده اند.شما اصلا در جایگاهی نیستید که درباره قانون صحبت کنید آنهم تا این حد اشتباه.به کلی نوشته نادرستی است که حتی ارزش جواب دادن و اصلاح ندارد زیرا تنها از یک ذهن بیمار برخواسته.همان ذهن بیماری که با کج فهمی این روزها در خیابان به فیلمی اعتراض میکنند که ابدا آن را نفهمیده اند.
  • علی تمام زاده ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    جواب جالب یک مرجع تقلید به یک استفتاء سلام خسته نباشید من مدتی است که با اقایی ۳۰ ساله اشنا شدم خودم هم ۲۶ سال دارم خیلی به او علاقه دارم اون هم همینطور حالا متوجه شدم که او با خانمی در ارتباط بوده ولی به قول خودش همه چیز تمام شده بوده ولی حالا خانم برگشته و ادعا دارد که از این آقا بار دار است. من نمیدونم چکار کنم میترسم اون رو رها کنم و اشتباه کرده باشم و از طرف دیگر هم میترسم بمونم و باز هم پشیمان شوم البته او شدیدا اصرار به ماندن من دارد و میگوید تو باید بمانی وهمسر من شوی و به من کمک کنی که او را رها کنم حالا نمیدانم چه کنم بین دل و عقلم گیر افتادم نمیدونم چه تصمیمی بگیرم هر چی میگم خدایا یه راهی جلوی پام بذار جوابی نمیشنوم از شما میخوام که کمکم کنید بخدا در موندم فقط شبانه روز میگم خدا. پاسخ حضرت‌ آیت الله گرامی یکی از مراجع تقلید بسمه تعالی خوب هر دو باشید مگر تعدد ازدواج اشکال دارد!؟ منبع: سایت تعدد زوجات
  • موسی امیری ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    بر طبق ادعای شما اگر هم چنین مرد ابلهی پیدا شود او یک استثناء و جزو نوادر است، و قانون را هم بر اساس قاعده وضع می کنند و نه مبنای استثناء. آنچه شما کتمان می کنی آن است که زنان امروز راه سلطه بر شوهران را یافته اند. شما این اکثریت را رها کرده اید و آن اقلیت را چسبیده اید؟ دیگر زمانه ای که زن ها مهریه نمی گرفتند گذشته است. لذا مرد عملاً نمی تواند بدون پرداخت مهریۀ زن اول، اقدام به ازدواج دوم کند. لطفاً سرتان را زیر برف نکنید و حق را آنطور که می فهمید بیان نمایید.
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    در تکمیل فرمایشات پایانی شما باید متذکر شد که متاسفانه بله پیدا می شود کافی نیست باید گفت بله خیلی زیاد پیدا می شود.
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    یعنی اگر زن غیرت داشته باشه نسبت به شوهرش که هرزگی نکنه یا نه اصلا ناراحت بشه ازینکه رفته شرعا سرش هوو آورده کافر شده!!!!! عجب!!!!! یعنی باید بگه عزیزم راحت باش تا مومن بشه!!!
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    حضرت یوسف (که سلام خداوند بر او باد) از پیامبران الهی بود و احترامش در هر حال برای ما واجب و لازم است
  • حسین ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا برای خانم های با طرز فکر شما متاسفم. حدیث داریم که غیرت مرد ایمان اوست و غیر زن کفر است. زن بخاطر غیرت بیجای خود حتی آیات قران و کلام خدا را نیز رد میکند و حاضر به تمکین به دستور خداوند نیز نیست. اگر چنانچه مردی به هر دلیلی همسر دوم اختیار کند خلاف شرع مقدس عمل نکرده بلکه وظایف و مسئولیتهایش سنگین تر میشود.
  • علی تمام زاده ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    این آقایی که نظرات برخی مراجع محترم را در رابطه با پای بند بودن به شروط ضمن عقد آورده اند عمدا یا سهوا گزینشی عمل نموده مثلا آیت الله بهجت(ره) شرط ضمن عقد عدم تعدد زوجات مرد را شرطی باطل می دانند که پای بندی به آن لازم نیست. متاسفانه دفاتر ازدواج و طلاق با فشار فمنیستهای دولتی دفترچه ای از قبل آماده نموده اند که مردان را وادار به امضای آن می کنند اکثر قریب به اتفاق مردان یا از مفاد عقد نامه که پر است از شروط ضمن عقد خبر ندارند و یا به دلیل رودربایستی از خانواده عروس آنهم در مرحله آخر کار که در یک قدمی محرم شدن و ازدواج رسمی هستند بالاجبار بدون هیچ واکنشی این شروط را می پذیرند در واقع آنها را در عمل انجام شده قرار می دهند!
  • داش علی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    سمیرا خانم برو شما اشپزیتو کن تا شب که اقاتون بیاد ................
  • فاطمه احمدي ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام من در رابطه با رماني در مورد سبک زندگي که مي توانست تبديل به فيلمنامه اي بي بديل شود و تمام مسائل شرعي در رابطه با زناشويي ،ازدواج به موقع و اسان، تعداد فرزندان ، نحوه تربيت فرزند از ديدگاه اسلام و... را درست به تصوير بکشد با يکي از مسئولين سيما فيلم صحبت کردم اما اهميتي ندادند. نتيجه بي توجهي به طرح هاي ديني همين بي بند و باريها در حوزه سينما مي شود.
  • سمیرا ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آشپزی و کار خونه تو اسلام وظیفه زن نیست، اگه انجام بده خیلی خیلی لطف کرده! آقایون لطفا وظایفشون رو انجام بدن و تو کار خانوما دخالت نکنن! ضمنا مردا روی هوس بازی شون با کلاه شرعی صحه نزارن، چون تعدد زوجات کلی شرایط داره...
  • سمیرا ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    این حرفا سفسطه‌ی یه مشت مرد بولهوسه!
  • رضا ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آیا تنها با استناد به این که از برخی روایات؛ مانند روایت اشاره شده ، چنین برداشت می شود که غیرت ورزی، مخصوص مردان است، زن نباید به رفتارهای خلاف شرع شوهر خود هیچ واکنشی نشان دهد و تنها باید آن را به خدا واگذار کند؟! پاسخ این است که بر اساس تعالیم اسلامی، زنان نیز در اجتماع مسئولیت داشته و تا می توانند باید از کژی ها و زشتی ها جلوگیری به عمل آورند. در آیه ای از قرآن می خوانیم: "مردان و زنان با ایمان بر یکدیگر ولایت و سرپرستی داشته و به نیکی ها فرمان داده و از بدی ها جلوگیری می کنند. بر این اساس، اگر بانوی مسلمانی، همسر خود را از ارتباطات نامشروع و ناسالم بازدارد، به وظیفه دینی خود عمل کرده و در طرف مقابل، اگر نسبت به این موضوع با بی تفاوتی رفتار کند، او نیز مرتکب گناه شده و در برابر پروردگار پاسخ گو خواهد بود.غیرت زنان در ارتباط با روابط مشروع شوهرشان , به صورت طبیعی، بانوان به هرگونه رفتار شوهرانشان در ارتباط با جنس مخالف، حساس بوده و نمی خواهند که پای زنی دیگر در زندگی مشترکشان باز شود. از طرفی، هر فردی که کوچک ترین اطلاعی از احکام اسلامی داشته باشد، می داند که مردان، البته با شرایطی، می توانند چند همسر انتخاب نمایند و به این موضوع نیز در قرآن کریم تصریح شده است، هر چند که با واقعیات آماری و برابری نسبی تعداد مردان و زنان و نیز توصیه اسلام به تمام مردان مبنی بر ازدواج، کمتر از یک درصد مردان می توانند ازدواج مجددی داشته باشند. به هر حال، ما فرض را بر این می گذاریم که دلایل مجاز شمردن چند همسری مردان از جانب اسلام، را دانسته و در این زمینه، ابهامی برایتان باقی نمانده است. با توجه به آنچه بیان شد، غیرت بانوان نسبت به ارتباطات مشروع همسرانشان را می توان در دو گروه، دسته بندی کرد: -1. غیرتی که ناشی از علاقه مندی باشد: یعنی خانمی بداند که رفتار شوهر او در تصمیم به ازدواج دائم یا موقت با زنی دیگر، خلاف شرع نیست، اما تنها به دلیل علاقه مندی به شوهر خود و نیز نگرانی در مورد آینده زندگی مشترکش و بدون آن که اعتراضی به حکم اسلام داشته باشد، با شیوه های مختلف تلاش می کند تا شوهر خود را از این تصمیم باز دارد. موضوعی که بیشتر رفتارهای غیرت آمیز زنان را در همین راستا می توان توجیه کرد! آیا چنین غیرتی از بانوان نیز کفر آمیز است؟! روایتی از اسحاق بن عمار، پاسخ گوی این پرسش است. او روایت می کند که به امام صادق (ع) عرضه داشتم که بانویی نسبت به شوهر خود غیرت ورزیده و او را از این جهت، مورد اذیت و آزار قرار می دهد! امام صادق - با بی تفاوتی و بدون آن که آن زن را در این ارتباط مقصر اعلام نماید- بیان فرمود که دلیل چنین غیرتی، عشق و علاقه آن بانو به شوهر خویش می باشد. [9] دقت بفرمایید که در این مورد، امام معصوم، حساسیت و غیرت بانوان را کفر آمیز تلقی نکرده، بلکه آن را ناشی از عشق و علاقه ای دانسته که نباید با بدبینی در مورد آن رفتار کرده و دوستی او به شوهرش را مساوی کفر به پروردگار دانست. 2. غیرتی که به دلیل نپذیرفتن حکم اسلام باشد: هر چند قرآن تصریح کرده که مردان نباید از مجاز بودن ازدواج مجدد سوء استفاده نموده و با هوسرانی و تشکیل چند زندگی، بنیان خانواده را متزلزل کنند، اما اگر مردی، به هر دلیل نیاز به ازدواج مجدد داشته و با رعایت شرایط لازم، اقدام به این ازدواج، چه به صورت دائم و چه به صورت موقت کرده است، همسر اول او نباید به شیوه ای برخورد کند که از رفتار او، مخالفت با حکم الاهی برداشت شود؛ چون رفتاری از این دست، در نهایت منجر به کفر می شود و زنان با ایمان، هرگز کاری نمی کنند که از آن، بوی کفر به مشام آید. حدیث موجود در نهج البلاغه مبنی بر این که "غیرة المرأة کفر" نیز به همین معنا بوده و در آن، چنین غیرت نابجایی از زنان، کفر و ناسپاسی ارزیابی می شود و همان گونه که بیان شد، غیرت نابجای مردان نیز در جای خود مورد نکوهش قرار گرفته است. بر این اساس و با توجه به بررسی این روایت و انطباق آن با دیگر آیات و روایات، می توان نتیجه گرفت که امام علی (ع) نه غیرت صحیح بانوان را مورد انتقاد قرار داده و نه بر غیرت نادرست مردان، مهر تأیید می نهد. http://islamquest.net منبع خداوند از حسد در زن غیرت تولید میکند یعنی زن مواظب است که غیر وارد زندگی آنها نشود که باعث تزلزل خانواده میشود .
  • پهلوانی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    مرد هوس باز مغز خر خورده تو این دوره زمونه زن بگیره یه نیگاه دورو برت بنداز بعد حرف بزن با این همه چیزی که تو خیابونا ریخته
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    واقعا متاسفم نویسنده محترم نه متوجه موضوع فیلم شده اند و نه با توجه به منابع موثق و علمی اظهار نظر کرده اند.شما اصلا در جایگاهی نیستید که درباره قانون صحبت کنید آنهم تا این حد اشتباه.به کلی نوشته نادرستی است که حتی ارزش جواب دادن و اصلاح ندارد زیرا تنها از یک ذهن بیمار برخواسته.همان ذهن بیماری که با کج فهمی این روزها در خیابان به فیلمی اعتراض میکنند که ابدا آن را نفهمیده اند.
  • بنده ی خدا ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    زن موظفه به حرف شورهش گوش بده، تمکین کنه در واقع و در اصل مرد بر زنش ولایت داره. اما یکی از شروط ولایتمداری داشتن عدالته. مرد اگر یک زن داره و نمی‌تونه عدالت رو برقرار کنه حق گرفتن زن دوم نداره. این کار نمونه کامل یک بی عدالتیه. هیچ‌کس نمی‌تونه مثل پیامبر عدالت رو طوری بین همسرانش برقرار کنه که موقع نماز همه اونها پشت سر پیامبر به صف می‌ایستادن. اگر در شرایط فعلی مردی پیدا بشه که بتونه بین 2 زن عدالت رو به این شیوه برقرار کنه واقعا مررررد است و میتونه بره 2 تا یا هرچندتا که خواست بگیره. متأسفانه مردای هوس باز این دوره زمونه صرفا به بهانه چیزای مختلف کاری که دوست دارن رو انجام میدن و میگن تبعیت از دین! در حالی که تو هیچ‌کار دیگه به حرف دین گوش نمی‌دن.....
  • امیر ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    من خودم بچه تهرانم 35 سالمه الان 3تازن دارم باهمشونم روابط خوبی دارم همشونم خبردارن خیلی خوش میگذره /خستم نباشید
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    خاك تو سرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس