کد خبر 1745497
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۹

به گزارش مشرق، شاهد بنی اسدی فعال رسانه در تلگرام نوشت:

پس از تجاوز رژیم‌صهیونیستی با مشارکت آمریکا به ایران و ناکامی در حصول نتیجه، اجلاس «سازمان همکاری شانگهای نخستین اجلاسی است که در این سطح رئیس ‌جمهور ایران در آن شرکت می‌کند. این حضور از آن جهت اهمیت دارد که در میانه جنگ برخی اندیشکده‌ها که تصور می‌کردند کار تمام است، به بررسی جایگزین‌های جمهوری اسلامی نیز پرداخته بودند؛ اکنون روشن شده است که ایران بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که دشمنانش تصور می‌کردند.

اما سیاست چین در خاورمیانه، به‌ویژه در متن درگیری ایران و اسرائیل، با سه قاعده کلی شفاف می‌شود: کاهش‌تنش، موازنه‌گری، و پرهیز از مواجهه با تحریم های ثانویه. پکن در اوج بحران، بی‌آن‌که به سمت جانبداری امنیتیِ یک‌طرفه بلغزد، موضعی «بازدارنده از تشدید» گرفت. وزارت خارجه چین همان روزهای نخست، نگرانی عمیق خود از حملات به ایران را اعلام کرد و خویشتن‌داری همه طرف‌ها را خواستار شد؛ هم‌زمان، سفارت چین در اسرائیل به شهروندانش توصیه کرد از مرزهای زمینی خارج شوند؛ نشانه‌ای صریح از اولویت مدیریت ریسک‌های انسانی و عملیاتی در برابر هر نوع نمایش قدرت.

موتور محرک این رویکرد، «امنیت انرژی» است. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و در همان روزهای درگیری ایران و اسرائیل، واردات نفت از ایران به رکوردی کم‌سابقه نزدیک شد (برآوردهایی تا ۱٫۸ میلیون بشکه در روز). اما درست پس از اوج بحران، خریدها کاهش پیدا کرد؛ تصویری که نشان می‌دهد پکن ریسک را در چند سبد توزیع می‌کند و هرگاه احتمال اختلال در تجارت با ایران پررنگ شود یا هزینه مواجهه با تحریم افزایش پیدا کند، رفتارش را بازتنظیم می‌کند. در مقیاسی وسیع‌تر نیز سهم نفت ایران در سبد خرید ۲۰۲۵ چین حدود ۱۳٫۶ درصد برآورد شده است؛ عددی که به‌روشنی توضیح می‌دهد چرا پکن در بحران ایران-اسرائیل، ذی‌نفع اصلیِ مهار تنش است نه تشدید آن.

این احتیاط تحریمی با یک لایه دیگر نیز تکمیل می‌شود؛ حفظ پل‌های موازی با همه طرف‌ها، از جمله اسرائیل. چین در اقتصادِ اسرائیل صرفاً ناظر بیرونی نیست؛ «گروه بنادر بین‌المللی شانگهای» (SIPG) از ۲۰۲۱ پایانه جدید بندر حیفا را بهره‌برداری می‌کند و این حضور لجستیکی علاوه بر تجارت دوجانبه انگیزه پکن برای دوری از هر نوع تقابل مستقیم را تقویت می‌کند. به زبان ساده، چین می‌کوشد روابطش با تهران، تل‌آویو و پایتخت‌های عربی را هم‌زمان نگه دارد تا در مقام «میانجیِ معتبر خاورمیانه» بایستد، نه «هم‌پیمانِ جنگی» یکی علیه دیگری. درواقع اهرم نفوذ چین در بحران ایران-اسرائیل محدود است و بیش از هر چیز از وزن اقتصادی و ظرفیت میانجی‌گری‌اش می‌آید، نه از اراده پکن برای مداخله سخت در بحران. از طرفی دیگر، اگرچه آمریکا تهدید شماره یک چین است اما مسئله اسرائیل برای آنها نقش «متغیرِ واسطه‌ای» در چانه‌زنی‌های بزرگ‌تر با آمریکا و غرب را دارد، نه تهدیدی که حاضر باشند به‌خاطرش هزینه های پرریسکی بدهند.

درواقع سیاست امروزِ چین در قبال بحران فعلی میان ایران و اسرائیل «بی‌طرفیِ سودمحور» است؛ مخالفت لفظی با حملات، تأکید مکرر بر آتش‌بس و حمایت انسانی، حفاظت از شریان‌های انرژی و مالی و تنظیم سریع جریان‌های نفتی به‌محض بالا رفتن ریسک. این چارچوب یک پیام شفاف دارد: چین «مدیریت‌گر ریسک» می‌ماند و «بازیگر میدانی» نمی شود.

ایران در چنین وضعیتی چه باید بکند؟ پاسخِ واقع‌گرایانه این است حداقل در بازه زمانی فعلی نمی توان توقع حضور و حمایت امنیتی پکن از تهران را داشت بلکه باید بر این تمرکز شود که بتوان منافع چین را با ثبات منطقه‌ای به شکل بیشتری هم راستا کرد. خصوصا با بازی روی کارت جریان انرژی و کشتیرانی تا پکن انگیزه ملموس بیشتری برای حفظ جریان خرید نفت و تلاش برای کاهش تنش در منطقه را داشته باشد. همچنین به میدان آوردنِ ظرفیت میانجی‌گریِ چین در قالب گفت‌وگوهای نظامی–امنیتیِ محدود و موضوع‌محور و در نهایت، سرمایه‌گذاری بر بازدارندگی و تاب‌آوریِ داخلی به‌مثابه پیش‌شرط هر نوع کمک بیرونی می تواند از سیاست های قابل اجرای مبتنی بر منافع ملی ایران باشد. هر قدر هزینه حمایت از ایران برای پکن پایین‌تر و منافعش در ثبات ایران بالاتر تعریف شود، «بی‌طرفیِ سودمحور» چین بیشتر به نفع تهران کار می‌کند، بی‌آن‌که قرار باشد به عنوان هم‌پیمانی جنگی درکنار ایران بایستد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۲
    7 5
    خب چرا به چین نمیگید که رابطه اقتصادی را با اسرائیل قطع کنه
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      7 3
      هر وقت فرانسه و آلمان و ... را در این مورد شد توصیه کنیم، نوبت چین هم خواهد رسید!
    • DE ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      0 0
      نویسنده خیلی سربسته رمز کشاندن چین به بازی را عنوان کرده. تهدید امنیت کشتیرانی و انرژی چین که حیاتی است و به سرعت عکس العمل چین را در پی خواهد داشت کاری که پاکستان با‌ چین‌ کرد. کشاندن چین به ورود بسیار آسان است.
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۴
      0 0
      چین با ادامه رابطه اقتصادی با اسرائیل نشان می دهد اصل کالا است چی رو قطع کنه؟
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
      0 0
      چچین بخواد تو ایران کار کنه اصلاح طلب ها جلوگیری می‌کنند که نقض تحریم های آمریکا کرده
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۲
    20 5
    چین با داادن جنگنده نسسل 5 هم می تواند این کار را بکند ولی مثل روسیه این کار را نمی کنند و اینجاست که معنای پیمان استراتزیک برایم بی معنی میی شود
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      4 5
      حداقل این را هم نمی فهمی که اگر این پیمان نبود اکنون حمل و نقل کالا در جاده های ایران کلّاً مختل شده بود و به دنبال آن چه بحران هایی که نداشتیم!؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      3 4
      اگر حسابگر منصفی باشی باید بیطرف هم باشی میزان تبادل اقتصادی عربستان با چین کمی بیش از صد میلیارد دلار است و با روسیه سیصد میلیارد دلار و با ایران 15میلیارد حالا بنظر شما کدامیک شریک استراتژیک محسوب میشوند .کمی هم با فکر صحبت کنید
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
    24 0
    باید وارد شراکت راهبردی بشید که ازتون دفاع کنه ....
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
    7 0
    قبل از اینکه به قدرت های بزرگ در دفاع از خود متکی باشیم باید به توانایی های خود اتکا داشته باشیم بزرگترین آسیب پذیری ما مقابل دشمن عدم حمایت قدرت ها از ایران نیست بلکه باگ های امنیتی و شبکه های نفوذ در داخل کشور است در کدام کشور دنیا سراغ دارید میلیون ها نفر اتباع کشور دیگر مثل سیل در یک زمان کوتاه و آن هم با حمایت داخلی وارد کشور شوند مگر اینکه شبکه های سرویس های جاسوسی بیگانه تا بالاترین نقاط حساس کشور نفوذ کرده باشند
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      1 0
      بزرگترین آسیب پذیری ایران نداشتن پدافند قوی و وابستگی عظیم به سوخت فسیلی است
  • سیاوش IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
    3 0
    کاش به درجه از بلوغ سیاسی و شعور دیپلوماتیک رسیده بودیم، که آقای رئیس‌جمهور با جان و دلش در این عرصه کم نظیر شرکت فعال و اثر گذار عینی و آنی و بلند مدت می گذاشتند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
    0 0
    لعنت به زورگو .
  • پارسی NL ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
    5 4
    این گونه کلی گویی ها هیچ دردی را از کشور درمان نمی کند. برای درمان درد ایران باید: ۱- سلاح بازدارنده داشت:بمب اتم ۲- سازمانهای امنیتی را پالایش کرد و مهره های نفوذی را از آن حذف نمود. ۳- سیاست خارجی را بر پایه منافع کشور بنیان گذاشت. ولی همه اینها یک پیش شرط دارد: کشورداری بر پایه منافع ملی و نه بر پایه آموزه های دینی!
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      2 1
      منافع ملی همیشه در اولویت بوده و است. البته نیاز به نگرش بسیار عمیق است تا به ادراک مناسبی از اولویت امیت ملی برایمان روشن شود
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
      0 2
      وقتی ایران اتمی شود اتفاقا کشورهای رقیب و همسایه هم به سمت بمب اتمی خواهند رفت که اینن بزرگترین ضربه به امنیت ایران تلقی میشود
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۳
    4 2
    چین تو اوج جنگ اوکراین از روسیه حمایت کرد بفکر ضررهاشم نبود ولی برا ایران شده محاسبه گر هزینه و فایده؟ خیر عزیزم چین ایران رو به هیچ کجاش حساب نمی کنه و اصلا ایران براش اهمیتی نداره ما فکر میکنیم متحد راهبردی چین هستیم درحالیکه این نوع نگاه توهمی بیش نیست
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مردم میدونن کشورها دنبال منفعت هستند چین روسیه با اسرائیل رابطه دارند یکسری از جبهه خودی که ایدئولوژی باعث شده توهم بزنند و پوتین و شی بسیجی بدونند و خیالات واهی کنند الان سرخورده هستند روضه رو برا خودیهاتون بخونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس