کد خبر 1720319
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۷
افزایش تعرفه برق خودروهای برقی؛ آلودگی هوا ماندنی است!

درحالی‌که سال‌هاست مسئولان از لزوم توسعه حمل‌ونقل پاک و ترویج خودروهای برقی سخن می‌گویند، تصمیم اخیر درباره افزایش چشمگیر تعرفه شارژ خودروهای برقی، مالکان محدود این خودروها را به‌واقع "نقره‌داغ" کرده است.

به گزارش مشرق، در حالی‌که سال‌هاست مسئولان از لزوم توسعه حمل‌ونقل پاک و ترویج خودروهای برقی سخن می‌گویند، تصمیم اخیر درباره افزایش چشمگیر تعرفه شارژ خودروهای برقی، نه‌تنها پاشنه آشیل این سیاست‌گذاری به‌حساب می‌آید، بلکه مالکان محدود این خودروها را به‌واقع "نقره‌داغ" کرده است.

پیش از این، مالکان خودروهای برقی به‌ازای هر کیلووات‌ساعت برق، رقمی بین ۲۰۰ تا ۱٬۰۰۰ تومان پرداخت می‌کردند اما براساس مدل جدید، کمترین نرخ برای شارژ خودروهای برقی به ۱٬۴۸۸ تومان و بیشترین نرخ آن در ساعات اوج بار تابستان به ۴٬۵۰۰ تومان می‌رسد.

برای درک بهتر، خودرویی که در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند، اکنون باید بین ۲۳ هزار تا ۶۷ هزار تومان برای این پیمایش پرداخت کند. این یعنی معادل مصرف ۸ تا ۲۳ لیتر بنزین آزاد؛ رقمی که مزیت اقتصادی خودروهای برقی را کاملاً زیر سؤال می‌برد.

در مصوبه تازه وزارت نیرو، تعرفه‌ها بر اساس سه معیار تعیین می‌شود:

ساعات مصرف (کم‌بار، میان‌بار و پربار)

فصل سال (گرم یا غیرگرم)

نوع ایستگاه (خصوصی یا عمومی)

یکی از دلایلی که استفاده از خودروهای برقی در ایران با استقبال عمومی مواجه نشده، نبود زیرساخت‌های شارژ، کمبود تنوع محصول، قیمت بالا و البته بی‌ثباتی در سیاست‌های حمایتی است. حالا افزایش قیمت شارژ را هم باید به این فهرست اضافه کرد.

در ابتدا قرار بود برق مورد نیاز برای خودروهای برقی، یا رایگان یا با تعرفه‌ای بسیار پایین در اختیار مالکان قرار گیرد؛ چراکه توسعه این ناوگان به‌عنوان بخشی از راهبرد کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها معرفی شده بود. اما برخلاف این وعده‌ها، اکنون با تصمیم اخیر، مالکان محدود خودروهای برقی در ایران باید هزینه‌هایی بعضاً سه‌برابر بیشتر از خودروهای بنزینی بپردازند.

مقایسه با سیاست‌های حمایتی در کشورهای پیشرفته

در بسیاری از کشورهای جهان، برق خودروهای برقی به‌صورت رایگان یا با تعرفه‌ای نمادین عرضه می‌شود.

نروژ: شارژ خودروهای برقی در بسیاری از جایگاه‌های عمومی رایگان است. این کشور با ارائه معافیت‌های مالیاتی، پارکینگ رایگان، مجوز تردد در خطوط ویژه و تعرفه برق بسیار ارزان، سهم خودروهای برقی را به بالای ۸۰٪ رسانده است.

آلمان: هر کیلووات‌ساعت برق برای خودروهای برقی حدود ۳۰ تا ۴۰ سنت یورو (معادل ۱۷۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ تومان) است، اما دولت یارانه‌ای معادل ۶۰۰۰ یورو برای خرید خودرو و تخفیف‌های بلندمدت در قبض برق ارائه می‌دهد.

چین: بسیاری از مناطق شهری، شارژ رایگان یا نیم‌بها در ساعات غیر اوج مصرف را ارائه می‌دهند. در برخی شهرها حتی نصب شارژر خانگی با یارانه کامل دولتی انجام می‌شود.

فرانسه: مصرف‌کنندگان برق خودرو برقی از تخفیف‌های تعرفه شبانه برخوردارند که در برخی مناطق تا ۷۵٪ ارزان‌تر از برق عادی است.

اگر هدف از توسعه خودروهای برقی کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت فسیلی و حرکت به‌سوی حمل‌ونقل پایدار است، تصمیم‌هایی مانند افزایش نرخ شارژ نه‌تنها به این هدف کمکی نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند اعتماد عمومی به طرح‌های زیست‌محیطی را نیز تضعیف کند.

در شرایطی که هنوز خودروهای برقی در ایران سهم ناچیزی از بازار دارند، چنین برخوردی با دارندگان این خودروها، عملاً به‌منزله دلسردی بیشتر و کندی حرکت به‌سوی هوای پاک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    8 7
    برق در بورس ایران بین ۶ تا ۷ هزار تومان معامله می‌شود چطور آن را به خودرو سوار زیر هزار تومان عرضه کنند فاوتش را چه کسی می‌دهد؟
    • علی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
      1 2
      ماشالله همه کسانی که دستی بر آتیش دارند و میان مطلب میذارن برای حمایت از کار دولت انگاری سوادشون نم کشیده،عموجان شما فکر کنم یکی دو کلاس اکابر باید بری،نوشتن یومیه خودتو اول درست کنی تا بعد،فکر کنم مدرک دکتری تو از داشنگاه آزاد واحد پاسگاه نعمت آباد گذرونده باشی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    2 0
    بازم مبلغ کمه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    4 0
    هر کی ناراضیه از کشور بره نروژ
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    1 1
    مدیریت هوشمند به این میگن. فاتحه هوای پاک خواهده شد با این تصمیم
  • NL ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    6 0
    حودرو برقی سوخت گران باتری هایی که بعد 10 سال باید عوض شه به قیمت خود ماشین ! اصلا خریدش احمقانس تف به روی اون کسی که 10 سال پیش گفت انرژی هسته میخاییم چیکار که الان مشکل برق داریم
    • US ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۶
      0 0
      تمام مشکلات کشور از همان انرژی هسته ای شروع شد. تولید انرژی هسته ای ما هزاز مگاوات و تولید کل کشور ۹۳۰۰۰ مگاوات. بعنی نزدیک یک در صد برق کشور ولی هزینه ای که برایش پرداختیم بیش از کل هزینه های ۹۲۰۰۰ مگاوات نبروگاههای سوخت فسیلی و برق آبی و تجدبد شونده بادی و خورشیدی است.
    • DE ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۹
      0 0
      انرژی هسته ای به خاطر بازدارندگی سیاسی و امنیتی و ژئو پولیتیکی است این یادت باشه ضمن اینکه از پاک ترین انرژی‌های امروز هم هست. همین فرانسه هفتاد درصد از برق مورد نیازش را از انرژی هسته ای می‌گیرد و بمب اتم هم دارد.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    1 0
    بکسال خودرو برقی دارم؛ به دلایل مختلف، به نظر من خریدن خودرو برقی در ایران 100% اشتباه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس