کد خبر 1704319
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۱
تصادف

تا وقتی که سقف، ستون و شیشه این خودروها، خود عامل قتل سرنشینان باشد و در یک کلام، تولیدات خودروسازان داخلی "ارابه‌های مرگ" باشد، نمی‌توان جلوی مرگ سالیانه ۲۰ هزار ایرانی را گرفت!

به گزارش مشرق، نوروز ۱۴۰۴ هم با همه شیرینی‌ها و تلخی‌هایش سپری شد؛ هر چند که تلاش‌های پلیس و راه‌اندازی پویش "نه به تصادف" تا حد اندکی، آمار تلفات رانندگی را کاهش داد اما همچنان ارقام منتشر شده از کشته‌ها و مجروحان نوروز امسال، زنگ خطری برای جامعه و مسئولان است.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در جمع‌بندی عملکرد طرح نوروزی امسال اعلام کرد: در طول ۲۱ روز اجرای این طرح، ۸۸۰ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ هزار نفر مجروح شدند. در همین بازه زمانی، ۱۰۱۶۳۴۳ مورد تصادف درون‌شهری و برون‌شهری به ثبت رسید که از این میان، ۷۳۸ مورد منجر به فوت و ۱۵۸۳۳ فقره منجر به جرح شد.

نکته نگران‌کننده آنجاست که استان‌هایی چون کرمان، فارس و خراسان رضوی، صدرنشین تلفات جاده‌ای بودند؛ استانی مانند کرمان با ۷۹ فوتی، نشان می‌دهد حتی واژگونی ساده یک وسیله نقلیه می‌تواند به فاجعه‌ای ملی بدل شود.

اما چرا باید همچنان و هر ساله شاهد مرگ و مصدومیت‌های گسترده در تصادفات جاده‌ای کشورمان باشیم؟!

پاسخ به این سؤال را باید در جایی فراتر از صرفاً عامل انسانی یا خطای رانندگی جستجو کرد؛ جایی که به گفته‌ صریح سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، به «خودروهای بی‌کیفیت» بازمی‌گردد.

خودروهایی که "ارابه مرگ‌" هستند!

سردار رادان یکشنبه شب هفته جاری و در آخرین حضور خود در رسانه ملی در یک موضع‌گیری صریح گفت: "بعضی از خودروهای ما ارابه مرگ هستند؛ وقتی خودرویی واژگون می‌شود، پنج‌تا ملق می‌زند و افراد داخل خودرو مصدوم می‌شوند اما خودروی دیگری واژگون می‌شود، فقط نیم ملق می‌زند و ۳ نفر کشته می‌شوند! این تفاوت فقط به دلیل ضعف ایمنی خودرو است."

فرمانده کل نیروی انتظامی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در استان کرمان که ۱۴ کشته برجا گذاشت، متذکر شد: سقف، بدنه و شیشه اتوبوس‌های ما خودشان عامل قتل هستند! این‌ها باید اصلاح شوند. نمی‌توانیم فقط به استانداردهای اروپا تکیه کنیم؛ وقتی کشور ما پیمایش جاده‌ای زیادی دارد، باید استاندارد مخصوص به خودش را داشته باشد.

این اظهارات صریح فرمانده فراجا درباره عدم ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل در حالیست که طی این سال‌ها با وجود اعلام صدتباره وضعیت وخیم ایمنی خودروهای تولید توسط خودروسازان داخلی، تا به امروز نه تنها شاهد ارتقای کیفیت و ایمنی این خودروها نبوده‌ایم بلکه متاسفانه در برخی از خودروهای پرتیراژ تولید داخل، شاهد کاهش محسوس ایمنی و کیفبت این خودروها نیز بوده‌ایم!

به عنوان نمونه، اظهارات اخیر صریح سردار رادان در رسانه ملی و استفاده از واژه "ارابه مرگ" برای خودروهای ناایمن داخلی، صرفاً سکوت مسؤلان مربوطه در وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان بزرگ کشور را در پی داشته است! سکوتی که شاید برای برخی عادی شده، اما برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را در اثر این ناایمنی‌ها این خودروها از دست داده‌اند، بسیار دردناک و رجرآور است.

"عدم ایمنی خودروهای تولید داخل" حلقه گمشده پویش نه به تصادف

پویش "نه به تصادف" با محور قرار دادن نقش عامل انسانی و رفتارهای رانندگی آغاز شد و خوشبختانه توانست بخشی از جامعه را نسبت به این فاجعه حساس کند اما همان‌طور که سردار رادان هم به آن اشاره کرده، «سهم تصادف» تنها بر دوش راننده نیست؛ بلکه خودرو و جاده نیز در این میان سهیم‌اند.

ایمنی خودروها یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های نادیده‌گرفته‌ شده در کمپین‌های فرهنگی اخیر است؛ وقتی بدنه خودروهای تولید داخل با یک فشار حداقلی دست، کاملا به داخل فرو می‌رود، چنین بدنه‌ای چطور قرار است در تصادفات جاده‌ای، تاب یک واژگونی و برخوردهای سخت خودروهای دیگر را داشته باشد؟!

وقتی در جاده با یک برخورد ساده خودروی تولید داخل با یک خودروی دیگر حتی با سرعت‌های استاندارد کمتر از ۸۰ کیلومتر، بدنه هر دو خودرو تولید داخل کاملا مچاله می‌شود و سرنشینان این خودروها یا میان تکه‌های آهن، قطعه قطعه می‌شوند یا به بیرون از خودرو پرتاب می‌شوند، چطور می‌توان در چنین شرایطی، دم از تاثیر آموزش فرهنگ رانندگی بزنیم و چطور می‌توانیم توقع زنده ماندن سرنشینان چنین خودروهایی ناایمنی را داشته باشیم؟!

سردار رادان خطاب به مردم می‌گوید: "حیف است که برای نیم ساعت زودتر رسیدن، خاطره‌ای از فوت یک عزیز جلوی چشم‌تان باشه... اما خودروها هم باید مقاوم باشند!"

چرا هیچ‌کس پاسخگو نیست؟

اینکه عالی‌ترین مقام انتظامی کشور صریحاً خودروسازان را دلیل بخشی عمده‌ای از مرگ‌های جاده‌ای در تصادفات اعلام می‌کند، اتفاق کمی نیست اما جای این سؤال جدی از مسولان مربوطه در صنعت خودروسازی کشورمان وجود دارد که چرا هیچ مقام مسؤلی پاسخگوی این "فاجعه ملی" به دلیل عدم ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل نیست و این فاجعه هر ساله با شدت بیشتری در حال تکرار است؟!

خودروسازان داخلی سال‌هاست با توجیهاتی مانند "صرفه اقتصادی، تحریم، بازار محدود و ..." از ارتقای حداقلی ایمنی و کیفیت تولیداتشان سر باز زده‌اند اما واقعیت این است که هزینه این تولیدات فاجعه‌بار و به قول سرار رادان این "ارابه‌های مرگ" را مردم باید با تقدیم جان عزیزان خود، پرداخت کنند!

آقایان مسئول در صنعت خودروسازی داخل! "زنگ حساب" فرا رسیده

در پایان باید گفت که پلیس، مردم و نهادهای فرهنگی تا حد زیادی، سهم خود را برای کاهش تصادفات جاده‌ای ادا کرده‌اند اما حالا نوبت آن است که دستگاه‌های مسئول در حوزه صنعت، دستگاه‌های نظارتی و قضایی وارد میدان شوند و به‌جای پنهان شدن پشت شعارها، در عمل نشان دهند که برای جان مردم ارزش قائل هستند.

تا وقتی که خودروهای تولید داخل از نظر ایمنی، گرفتار این وضعیت فاجعه‌بار فعلی باشند و تا وقتی که سقف، ستون و شیشه این خودروها، خود عامل قتل سرنشینان باشد و در یک کلام، تولیدات خودروسازان داخلی "ارابه‌های مرگ" باشد، نمی‌توان جلوی مرگ سالیانه ۲۰ هزار ایرانی بی‌گناه در تصادفات جاده‌ای کشورمان را گرفت!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    1 13
    حرفهای اینستاگرامی بی سر و ته.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    12 6
    نه اینکه خودروهای داخلی بی اشکال باشند ، برعکس خیلی هم مشکل دارند ، اما وقتی بدون مهارت رانندگی و با سرعت بالا حتی تانک هم سوار شوی و تصادف کنی قطعا خطر جانی دارد
    • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
      1 1
      دقیقا بخاطر همین میگن ۲۰۶ با لندکروز فرقی نداره همه میخندن،
    • در پاسخ به علی 15:21 IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
      0 0
      خوبه خودت میدونی وقتی ما قراره همین ارابه های مرگ را سوار شیم بازم باید با بالاترین سرعت و بی احتیاطی کامل رانندگی کنیم؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    17 3
    مشرق! مگر نمی دانید خودروهای داخلی خار چشم امپرالیسم جهانی است و با لندکروز رقابت می کنند؟
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    15 0
    پیشنهاد می کنم با صاحب نظریه برابری لندکروز و پژو مصاحبه ای داشته باشید.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    7 2
    مرگ حق است! پراید وسیله است. قدر وسایل را بدانیم.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    4 12
    غلط کردن تند رانندگی کنن
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
      7 0
      خودروی بی کیفیت رو قیمت با کیفیتش فروختن باز میگن نمیصرفه .
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
      5 1
      توی آلمان در برخی از بزرگراها حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت است.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
      3 4
      توی المان 200 میرن و لایی نمیکشن عین خر از این لاین به اون لاین تو اتوبان دنده عقب نمیرن اونا خیلی فرق دارن 400 تا هم برن باز مشکلی پیش نمیاد چون خر ندارن
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    10 1
    برخی از فقهای ساکن تهران تاکید داشتند که از تولیدات داخلی باید استفاده شود. تا مثلا رشد اقتصادی روی دهد. این فقهای محترم باید دیه چند هزار فوتی تصادفات را بپردازند. اگر این فقها چنین نظراتی نداده بودند خودروهای ایمن خارجی وارد شده بود خصوصا در آن زمان که این فقها در سخنرانی ها دم از استفاده از تولیدات داخلی می‌زدند کشور تحریم نبود و دلار برای واردات خودروهای ایمن اروپایی داشتیم زیاد هم داشتیم
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    3 0
    باید یکی جلودارش بشه
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    10 0
    پلیس اگر بخواهد می تواند جلوی شماره گزاری خودروهای ناجور را بگیرد اما ...
  • شریف IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    7 2
    نصف تقصیرهاازمردمه.... اگه چندوروزخودرونخرند شایداوضاع بهتربشه...
  • NZ ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    5 0
    وقتی مافيای خودرو مثل باقی صنايع براحتی با توليد فساد جولان می دهند و هيچ نهاد الخصوص قوه قضائيه برخود قاطع نمی کند، همين وضع که هست هيچ بلکه بدتر از اين هم می شود و اعضای ارشد اين مافيا بطور مثال املاک بالای 20 ميليون دلاری در بهترين محله های آمريکا دارند. با چه پولی و چه روشی!؟ با نگه داشتن بازار خودرو در انحصار و فشار به مردم در خريد گران آشغالهايی بنام ماشين و خودشان و خانواده در آمريکا! يا در سوپر لاکچری ترين شرايط در کشور در حالی کشور تا گردن در بدترين شرايط اقتصادی است!
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    2 0
    چرا باید جلوساخت ارابه های مرگشون را بگیرند، خودشون که سوار ماشین های خارجی میشوند بعدهم پول ساخت ارابه های مرگ هم می ره داخل حسابشون چی ازاین بهتر. بیچاره ما مردم که در کشوری به دنیا امدیم که جانمون برای مسئولیتش هیچ ارزشی ندارد.....
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 0
    عالی فرهنگ نیست
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 1
    هر وقت جلو دار راننده گی یک عده الکی راننده شدند انوقت هم از این ارابه ها جلوگیری می کنند
  • a IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    2 0
    تارانت خواری وباج وزیرمیزی باشه این ماشین هاتولیدمیشه جرات رقابت باخارجی هاروندارن جلوی اجناس خارجی رومیگیرن ویه مشت آشغال به چندبرابرقیمت واقعی میدن دست مردم خدالعنت کنه باعث وبانی ش روامثال میرسلم هم فقط پول میگیرن وطرفداری میکنن دزدی درروزروشن کسی هم کاری به کارشون نداره یه مشت دزدباهم سرمایه مردم روبالامیکشن
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    1 0
    دیگه وقتی هیچکس نمیتونه با مافیا مبارزه کنه حرفی نمی‌مونه دیگه
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 1
    تازه بر سر تولید کننده دولتی این ارابه مرگ که در حقیقت تولید کننده اش جنایتکار حساب میشه مجلس و سوپریها دعوا راه انداختند که چرا واگذار کردید در حالیکه وقتی خصوصی شده راحت‌تر میشه کنترل کرد که هر چیزی تولید نکنه اما مهم جان مردم نیست مهم هزاران نفری است که وارد شرکت‌ها می کنند در حالیکه تخصص ندارند و این نوع شرکت‌ها را نابود کردند
  • مهدی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 0
    خیلی حالبه که همه از این موضوع که ماشین ها و جاده های استاندارد نداریم مطلع هستند اما بازم مثل وحشیا رانندگی میکنن
  • حمید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    2 0
    وقتی حکومت به فکر جان مردم نیست ،مردم چرا خودشون به فکر جانشون نیستن .خودرو بس کیفیت نخرید .مقصر اول کسیست که خودرو بی کیفیت میخره
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
      1 0
      باشه از فردا با حقوق 12 تومن تویوتای 5 برابر کارخونه میخرم
  • حسن IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 0
    درود به شرفت. یک متن عالی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    4 0
    سر سردمداران به سلامت ملت بمیرند مشکلی پیش نمیاد !!!
  • TR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 0
    تا وقتی پشت ولایت مخفی شدن کسی زورش به مافیا نمیرسه ، نماینده مجلس اعتراض میکنه شورای نگهبان ردصلاحیتش میکنه !!! وقتی یک نهاد مادام العمر باشه و فرا قانون ، مشخصه که قانون و عدالت به فنا میره
  • سروش IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۹
    0 0
    اول از همه به جای نه به تصاف باید نه به خرید خودروی بی کیفیت داخلی رو رواج میدادید باید در تلویزیون ایمی ضعیف خودرو های داخلی رو باید به مردم معرفی کنیم تا مردم بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.
  • در پاسخ به علی 15:21 IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
    0 0
    خیلی جالبه که همه از بی کیفیتی ماشینا و جاده ها مینالن خب حضرات آی کیو اگه شما اینارو میدونید میشه بفرمایید چرا اینقدر بد و با سرعت رانندگی میکنید؟ به خدا اگه کمی فقط کمی آرامتر و با احتیاط بیشتری رانندگی کنید آمار تصادفات و فوتیها هم پایین میاد اما کو گوش شنوا؟
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۳
    0 0
    وقتی ی مشت بی وجدان و بی سواد شدن مدیر همین میشه من 5 بار بابت نقص ABS خودرو 207 به نمایندگی مراجعه کردم مشکل هنوز پا برجاست و تازه میگن برو خدات و شکر کن که توی جاده ماشینت خاموش نمیشه
  • E.k IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    حجاب بر سر زن هایمان باشد بس است،خودرو بی کیفیت مهم نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس