کد خبر 165709
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷

رئیس شورای شهر تهران درحالی خبر از افزایش گسلهای تهران می‌دهد که مدیریت بحران شهرداری می‌گوید: موضع اینقدر بزرگ نیست و مسئول مدیریت بحران استانداری تهران نیز از وجود این گسلها اظهار بی‌خبری می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مهدی چمران 29 مهرماه سال جاری در نشست خبری خود اعلام کرد: گسلهای جدیدی در تهران شناسایی شده است ولی توضیح بیشتری در مورد آن نمی دهم. البته بعد از شناسایی گسلها جلوی ساخت و سازها را گرفته ایم.

چندی بعد علی بیت اللهی زلزله شناس خبر داد که گودبرداریهای عظیم برای ساخت برجهای بزرگ در پایتخت موجب شده گسلهای تهران لایه برداری شود. هر چند این گسلها تازه نیستند ولی ضروری است بانک اطلاعات لرزه ای تهران به روز شود.

این کارشناس زلزله اعلام کرده است: بیشتر این گسل‌ها در نیمه‌شمالی شهر و در مجاورت بزرگراه همت یا در مکان‌هایی که پروژه‌های بزرگ عمرانی همچون ساختمان و برج‌های بلند، تونل و مترو که خاکبرداری‌های عمیق در آنها صورت گرفته، قرار دارد. البته عمده این گسل‌های فرعی در شمار گسل‌های بالقوه لرزه دار نیستند، بلکه به تبع زلزله‌های بزرگ که با لرزش گسل‌های اصلی اتفاق می‌افتد توان لرزه‌زایی کوچک را دارند. علاوه براین گسل‌های فرعی جدید، گسل‌هایی با طولی در حدود دو تا پنج کیلومتر هستند، اما با توجه به این موضوع که همه گسل‌ها در محدوده لرزه‌ای تهران قرار گرفته‌اند توان ایجاد لرزه‌های کوچک را دارند.

مدیریت بحران شهر تهران: موضوع آنقدر بزرگ نبود

گفته های رئیس شورای شهر تهران و این زلزله شناس در حالی است که عزیزالله رجب زاده رئیس مدیریت بحران پایتخت در گفتگو با مهر می گوید: انتشار این خبر با این وسعت صحیح نبود چون اتفاق خاصی رخ نداده است.

 وی افزود: در 22 منطقه تهران ما همیشه کارشناس داریم و دائما در حال رصد کردن هستند. هر ساختمان بلندی که قرار است ساخته شود و پی های 10 متری دارد به سرعت برای بررسی و گسل شناسی نیروهای کارشناس اعزام می شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به اینکه گفته شده این گسلهای جدید در حاشیه اتوبان شهید همت و شمال شهر مشخص شده است گفت: من بی خبرم. اگر کارشناسان یا زمین شناسان موردی پیدا کنند باید به ستاد مدیریت بحران شهر تهران گزارش شود. البته نمی شود گفت که گسل جدید نداریم ولی این اندازه که رسانه ای شده نبوده است.

مدیریت بحران استانداری تهران: گزارش افزایش گسل نداشتیم!

پس از گفته های مسئولان و کارشناسان نوبت به محمد تقی جاپلقی مسئول مدیریت بحران استانداری تهران رسید که در گفتگو با مهر گفت: من نمی دانم، بروید از سازمان زمین شناسی سوال کنید. از وی سوال شد همچین گزارشی به مدیریت بحران استانداری گزارش شده که تعداد گسلهای تهران افزایش داشته است که پاسخ داد: خیر

اما با وجود اظهارت متناقض مسئولان، درباره این موضوع کارشناسان معتقدند مهمترین مشکل این است که تهران انبوهی از ساختمان‌هایی که با تکانی کوچک فرو می‌ریزد را در خود جا داده است. این ساختمان‌ها حدود 70 درصد از کل ساختمان‌های پایتخت را تشکیل می‌دهند که از نظر مقاومت در برابر زلزله فاقد استاندارد‌های قابل قبول هستند.

هر چند شاید انتشار اخباری مبنی بر افزایش گسلها یا احتمال بروز زلزله از دیدگاه برخی مسئولان مناسب نباشد ولی واقعیت آن است که زلزله تهران در راه است، بافتهای فرسوده بیداد می کند،هزاران کیلومتر لوله کشی گازشهری در زلزله فاجعه بار است، تلفات انسانی آمار بالایی خواهد داشت، تهران آماده حوادث طبیعی نیست و پایتخت همچنان در برابر زلزله و سیل ناامن است و ... .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس