کد خبر 16505
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين که تحريم در حوزه‌ي فرهنگ نيز نمي‌تواند جايگاهي داشته باشد، نمايشگاه بين‌المللي کتاب را مانور جدي قدرت جمهوري اسلامي دانست.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، بهمن دري شامگاه گذشته در آيين گشايش دوازدهمين نمايشگاه کتاب ناشران ايران در خراسان رضوي که در محل نمايشگاه بين‌المللي مشهد برگزار شد، با بيان اين که هفته کتاب امسال با شور و شعور زايدالوصفي برگزار شد، افزود: هفدهمين دوره‌ي کتاب جمهوري اسلامي ايران بر مبناي سخن رهبر معظم انقلاب در خصوص اين که اگر بتوانيم کتاب خوب را منتشر کنيم و کتاب‌خواني را ترويج کنيم رسالت عمده‌ي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران را اجرا کرده‌ايم آغاز شد. بهار کتاب امسال بسيار زودهنگام آغاز شد و در آبان ماه، عملاً ماه کتاب داشتيم.
وي با اشاره به برنامه‌هاي گوناگون برگزار شده در طول هفته‌ي کتاب، افزود: حداقل در سال جاري نمايشگاه بين‌المللي کتاب 5 ميليون بازديدکننده داشت. سه روز پيش که با يک هيات سه نفره‌ي فرانسوي ديدار داشتم، اين موضوع برايشان بسيار تعجب برانگيز بود و حتي در پاريس و آلمان که به زعم آن‌ها مهد کتاب است، چنين استقبالي صورت نمي‌گيرد. نمايشگاه‌هاي کتاب شيراز و کرمان نيز در هفته‌ي کتاب برگزار شد که در آن‌ها بيش از يک ميليارد تومان کتاب فروخته شد.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نمايشگاه بين‌المللي کتاب را مانور جدي قدرت جمهوري اسلامي عنوان کرد و گفت: هفته‌ي کتاب دومين مانور قدرت نرم جمهوري اسلامي است. در اين هفته برنامه‌هاي بزرگي بر مبناي کتابخواني صورت گرفت. دوازدهمين نمايشگاه کتاب خراسان رضوي نيز با توجه به اين ايده آغاز شد. در سال جاري 500 برنامه‌ي گوناگون را براي هفته‌ي کتاب امسال پيش‌بيني کرده بوديم و اين برنامه‌ها در ذيل خود 2500 برنامه را داشتند که بيش از 95درصد آن‌ها به اجرا درآمد.
وي به برگزاري دو نمايشگاه دانشجويي در هفته‌ي کتاب اشاره کرد و افزود: درصدد بوديم تا نشان دهيم تحريم در حوزه‌ي فرهنگ نيز نمي‌تواند جايگاهي داشته باشد. در نمايشگاه کتب دانشگاهي و کاربردي سال گذشته که بحث تحريم کتاب از کشورهاي اروپايي را نداشتيم، 70 هزار عنوان کتاب داشتيم و اين تعداد در سال جاري با وجود شدت گرفتن تحريم‌ها به 80 هزار عنوان رسيد.
دري با اشاره به تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار، بيان کرد: توافقنامه‌اي به مبلغ 5 ميليارد تومان بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد و با وزارت کار نيز چنين توافقي صورت گرفت. اين دو وزارتخانه جامعه‌ي هدف کتاب را تشکيل مي‌دهند. 12 ميليون دانش‌آموز و حدود يک ميليون معلم در وزارت آموزش و پرورش و هفت ميليون کارگر با خانواده‌هاي خود حدود 30 ميليون نفر را تشکيل مي‌دهند.
وي افزود: با بسيج و ارتش نيز براي نخستين بار تفاهمنامه‌اي منعقد شد تا حتي در پادگان‌ها نيز سربازاني که براي آموزش حضور دارند از کتاب و کتاب‌خواني غفلت نکنند. مراسم «ياد يار مهربان» در تهران برگزار شد و قصد داريم اين برنامه را در ساير استان‌ها و به ويژه استان خراسان رضوي پي بگيريم و اين امر مستلزم حمايت جدي استانداري است.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تفاهم‌نامه با وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري نيز اشاره کرد و گفت: طبق اين تفاهم‌نامه تصميم گرفتيم 50 درصد خريد کتاب دانشجويان را تقبل کنيم و علاوه بر آن طلاب را زير پوشش قرار داديم. به اين ترتيب دانشجويان، دانش‌آموزان، طلاب، سربازان و بسيجيان را تحت پوشش قرار دهيم. طبعاً اگر حتي 50 تا 60 درصد اين موضوع نيز در سال جاري و سال آينده اتفاق بيفتد انقلابي جدي در عرصه‌ي کتاب و کتاب‌خواني صورت خواهد گرفت.
وي با بيان اين که اگر نمايشگاه کتاب خراسان جدي گرفته نشود با مشکلاتي روبه رو خواهد شد، افزود: من پيشنهاد مي‌کنم با پشتيباني جدي، اين اتفاق بزرگ فرهنگي در تقويم ساليانه‌ي استان خراسان رضوي و شهر مشهد مقدس جاي گيرد. هم‌چنين در شوراي فرهنگ عمومي کشور پيگير اين موضوع خواهيم شد که روز کتاب و کتاب‌خواني در تقويم به هفته‌ي کتاب و کتاب‌خواني تبديل شود.
دري نمايشگاه کتاب استاني را بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي خراسان رضوي و ساير استان‌ها دانست و اشاره کرد: در برخي از شهرهاي خراسان رضوي تعداد کتاب‌فروشي‌ها بسيار اندک است و بنابراين چرا نبايد نمايشگاه‌هاي کتاب را پاس داشت؟ اين نمايشگاه‌ها باعث مي‌شود کتاب‌هاي زيادي توسط طالبان کتاب خريداري شود. در اين زمينه ما امروز تلاش مي‌کنيم بسياري از نمايشگاه‌ها را به سوي شهرهاي استان سوق دهيم تا برگزاري نمايشگاه جنبه‌ي روزمرگي پيدا نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس