کد خبر 16334
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴

نامه اميرالمومنين(ع) به شيعيان درباره خلفا» در برگيرنده يکي از نامه‌هاي باارزش و گران‌سنگ اميرالمومنين علي(ع) است که آن را در پاسخ به سوالي درباره سه خليفه پيشين نگاشت. <BR>

به گزارش مشرق کتاب «حکومت و سياست: نامه اميرالمومنين(ع) به شيعيان درباره خلفا (تشريح جريان سقيفه و اوضاع سياسي تا سال 39 هجري)» نوشته علي‌اکبر ذاکري از سوي موسسه بوستان کتاب براي بار دوم تجديد چاپ شد.
نويسنده در اين کتاب، يکى از نامه‏هاى با ارزش حضرت على(ع) را بررسي مى کند. اميرالمومنين(ع) در اين نامه به جريان سقيفه و شيوه انتخاب خليفه اول و دوم و سوم اشاره کرده‌اند و مواردي از نقد خود را بر اين انتخاب‌ها که در ضمن موجب ضايع شدن حق خود حضرت شده، بيان کرده و در همه موارد، خود را شايسته‌تر به خلافت از متوليان آن دانسته‌اند. پس از آن به جريانات و حوادث دوران خلافت ظاهري خويش مانند بيعت مردم، جنگ جمل، صفين و نهروان اشاره کرده‌اند و از مردم مي‌خواهند که در دريافت و حفظ حکومت تلاش کنند تا به دست نااهلان و طرفداران معاويه نيفتند، زيرا ولايت و خلافت شايسته فقيهان، عالمان و قاريان قرآن است نه انسان‌هاي بي‌بند‌وبار و کساني که دير مسلمان شده و با تاخير به اسلام پيوسته‌اند و جزو رها شدگانند.
بنابراين گزارش، کتاب داراي 2 بخش است. در بخش نخست به نامه حضرت، منابع آن، علت نگارش و اهميت آن پرداخته شده و در بخش دوم، متن نامه با ترجمه آن به چاپ رسيده است. اين نامه از آن جهت مهم است که حضرت علي(ع) خود به موضوع خلافت پرداخته و آن را از آغاز، در زمان عمربن خطاب و عثمان بيان کرده و ديدگاه خود را ارايه کرده است. در اين جا حضرت علي(ع) هم به رد استدلال صلاحيت و شايستگي خليفه اول و ديگر خلفا پرداخته و هم علت سزاواري و برتري خويش را براي خلافت برشمرده است. همچنين به حوادثي اشاره کرده که در منابع ديگر نيست و يا فقط نشانه‌هاي اندکي از آن ديده مي‌شود. همچنين در برابر اين استدلال خلفا که «ائمه از قريش هستند» به اين نکته اشاره مي‌کند که اين گونه قرابت و خويشاوندي اگر باعث خلافت شود، من شايسته‌ترم.
در اين نامه به اين سوال هم پاسخ داده شده که عده‌اي گفته‌اند: چرا علي(ع) به نص نبوي عليه ابوبکر استدلال نکرده است؟ زيرا حضرت به حديث غير استدلال کرده است و اشاره مي‌کند که اگر قريش به سبب نسبت با پيامبر(ص) بر ديگران برتري دارند، بني‌هاشم هم به همين سبب بر قريش برتري دارند و من هم به استناد سخن پيامبر(ص) در روز غدير خم بر ديگر بني‌هاشم برتري دارم که فرمود: «من کنت مولاه فعلي مولاه...»
اين کتاب را بوستان کتاب قم در 148 صفحه و قطع رقعي با قيمت 2200 تومان روانه بازار نشر کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس