صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند تاکید کرد که چندان هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و بایستی صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داد.

به گزارش مشرق، عباس علی‌آبادی ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این درحالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت.

وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز، تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است؛ در حال حاضر ارز چند نرخی عملاً لایه به لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد؛ برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.

سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم؛ گفت: بنده معتقد نیستم که خودروسازان ما خیلی خوب هستند؛ اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است که توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم.

علی‌آبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ به طور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام می‌کند که ۲۰ درصد داخلی سازی داشته است؛ این اصلا درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود.

مقام عالی وزارت صمت ضمن اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، تصریح کرد: برقی‌سازی راهی است که حتما باید به سمت آن حرکت کنیم؛ در حال حاضر روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم؛ بنابراین برقی‌سازی، راه‌حلی مناسب برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل ۳۰۰۰ ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد.

وی در رابطه با داخلی‌سازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودرو برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی سازی کرد، گفت: اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محسن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    یه جای کار می لنگد ! چطور میشه قیمت خودرو سرسام آور بالا میره و مردم توان خرید ندارند و بعد خودروساز میگه داره ضرر میده ! ! ! نمی دونیم بخندیم یا گریه کنیم !
  • حقگو IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    صنعت خودرو را باید از مدیران بی لیاقت و پرمدعا نجات دهیم.
  • NL ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    فاصل قیمت کارخانه اشتباه چون نمیشه با شیش هزاردلار خودرو تولید کرد
  • ناشناس IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مافیای ثروت و قدرت و اختلاس حیف میل بیت‌المال هرچه قیمت ها با دلار آمریکایی گران‌تر می کند بازهم شکسته می خورد مدیریت و سیاست نادرست نظام با مسئولان ناکارآمدی بفکر ثروت و قدرت هستند نه مردم صنعت و پیشرفت کشور
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    امروز ایرانخودرو از ریرا رونمایی کرد ۵/۵۰۰ میلیارد بهمراه ۴۶ میلیون یورپو پول مفت بیت المال و کشور صرف تغییر شکل و ظاهر پژو ۲۰۰۸ و انداختن مونور tu5
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ایرانخودرو اینهمه پول صرف تغییر ظاهر ۲۰۰۸ کردی و این وسط کلی پول مفت هم مفت خوران خوردند که چی بشه ؟ بعد ۵۰ سال هنوز تو فاز تغییر خودرو هایی هستی که پژو یادش رفت از ایران ببره ؟ تار از ۳۰۸ و ریرا از ۲۰۰۸ خودت پس چکاره ای ؟ کوره بیت المال سوزی ؟ این پول میشد کارخانه مشترک با برندها زد یا هزارتا کار دیگه ۲۰۰۸ اورجینال هم میشد وارد کرد نه اینکه پالان عوض کنی
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    در تمام بخشهای دیگه باید از قیمت گذاری دستوری خارج شود ولی خودرو اصلا ، نمیشه در واردات ببندید باز هم که شده سه برابر قیمت باشد هم از توبره بخورین هم آخور وقتی خودتم میدونین با واردات نرمال عینه تمام جهان در کارخانتون تخته میشد و ماشیناتون کسی نمیخرد اسمشو صنعت خودرو نذارید صنعت خودرو واژه بسیار محترمی است که مرسدس بنز آئودی تویوتا هوندا فولکس رو یدک میکشد نه سرهم کنندگان پیر فرتوت ۵۰ ساله رو
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مشکل هدر رفتن منابع مالی هست یعنی این خودرو ها تا چقدر دیگه باید گران بشوند
  • علی هاشمی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    بماند برای تاریخ بزودی با ی خداحافظی خوشحالمون میکنی آقای وزیر!
  • DE ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ویر جان اگر این کار راحت بود که قبل از تو می کردن!
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مردم هم از دست اینا😭😭😭😭
  • NL ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    و مردم را از تحمیل خردیدن ارابه های مرگ ساخت شما باید نجات داد. بگذاریو مردم با بک دهم قیمت اهن پاره های سما بهترین ماسین های دیت دوم را بخرند شما هر قیمتی خوایتید روی تولیدات خکدتان لگطذارید خدا میداند هبچ کس نمی خرد فقط از سر راه مردم برید کنار
  • دلاوری IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    یعنی تا الان تموم این گرونیا دست دولت بوده؟🤔

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس