ملت آمریکا برای پشتیبانی دولت کشورشان از رژیم اسرائیل چه هزینه‌ای را پرداخت کرده‌اند؟تنها حمله به نیروی دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم چگونه و توسط چه کسانی انجام گرفته است؟ چگونه حمایت از اسرائیل آمریکا را در بحران نفتی فرو برد؟ برای رازگشایی از این سؤالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش‌های ویژه مشرق؛ بسیاری از خطرات بسیار بزرگی که هم‌اینک آمریکایی‌ها با آن مواجه گشته‌اند از "رابطه ویژه" این کشور با اسرائیل نشأت می‌گیرد.

حمایت‌های گسترده آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی باعث گشته میلیاردها دلار هزینه بر مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل شود. این امر وجهه اخلاقی آمریکا را در جهان به شدت تخریب نموده، باعث کاهش آزادی‌های داخلی در این کشور گشته و آن را در معرض خطرات فزاینده‌ای قرار داده است. بخش اعظمی از مردم آمریکا – و همچنین کارشناسان دیپلماتیک و نظامی این کشور – مخالف استمرار این رابطه منحصر بفرد هستند. با این حال، لابی اسرائیل به نفوذ منحصر بفرد خود بر عرصه سیاسی آمریکا ادامه داده و خط‌مشی‌های مد نظر خود را در این کشور پیاده می‌سازد.

اتحاد شوم بین آمریکا و اسرائیل تاکنون تنها تأمین کننده منافع صهیونیست‌ها بوده است

در گزارش حاضر به بررسی بخشی از هزینه‌هایی می‌پردازیم که رژیم صهیونیستی و حامیان آن در آمریکا برای پیشبرد اهداف اسرائیل در منطقه بر مردم و دولت آمریکا تحمیل کرده‌اند.


ارتش اسرائیل را مالیات دهندگان آمریکایی تجهیز می‌کنند

از جنگ اکتبر 1973 تاکنون، واشنگتن کمک‌های بلاعوض گسترده‌ای در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. این رژیم بزرگترین دریافت کننده کمک‌های سالیانه اقتصادی و نظامی آمریکا از سال 1973 تاکنون و بزرگترین دریافت کننده مجموع کمک‌های اقتصادی و نظامی از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. مجموع کمک‌های مستقیم آمریکا به اسرائیل در سال 2003 بالغ بر 140 میلیارد دلار بود. اسرائیل هر سال 3 میلیارد دلار به صورت کمک خارجی مستقیم دریافت می‌کند. این رقم تقریبا برابر با یک پنجم کمک‌های خارجی آمریکا است. از نظر سرانه، آمریکا به هر اسرائیلی سالیانه 500 دلار اهداء می‌کند. این در حالی است که هم‌اکنون اسرائیل یک کشور پیشرفته با در آمد سالانه بالا و تقریبا برابر با کره جنوبی و اسپانیا محسوب می‌گردد.

مقایسه کمک روزانه آمریکا به اسرائیل و فلسطین در سال مالی 2009

در گزارش سالیانه "سرویس تحقیقات کنگره" آمریکا با عنوان "کمک‌های مالی خارجی آمریکا به اسرائیل" [برای دانلود گزارش اینجا کلیک کنید] چنین عنوان گشته: "در 20 سال گذشته، آمریکا به تدریج کمک مالی اقتصادی به اسرائیل را تبدیل به کمک‌های فزاینده نظامی نموده است. در سال 2007، آمریکا کمک نظامی را به میزان 150 میلیون دلار افزایش داد. در سال مالی 2012، ما سالیانه 3/09 میلیارد دلار به اسرائیل کمک مالی ارائه کرده‌ایم (به طور میانگین روزانه 8/5 میلیون دلار) و کمک‌های نظامی به این کشور را تا سال 2018 به همین منوال ادامه خواهیم داد."

دلارهای مالیاتی آمریکا در حال تأمین یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان هستند. بر اساس گزارش "سرویس تحقیقات کنگره": "کمک‌های نظامی آمریکا بالغ بر 18/2 درصد از مجموع بودجه دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهند." برای دریافت گزارش "سرویس تحقیقات کنگره" در مورد کمک های آمریکا به اسرائیل اینجا کلیک کنید.

دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی در حال تقویت یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان هستند


پیشرفت صنایع تولیدی تسلیحاتی اسرائیل در سایه کمک‌های آمریکا

برخلاف خط‌مشی عادی آمریکا، اسرائیل در حدود 25 درصد از این کمک‌های اقتصادی را صرف خرید تجهیزات از کارخانجات تسلیحاتی اسرائیلی می‌نماید. بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، "هیچ یک از دریافت کنندگان کمک‌های مالی آمریکا از چنین مزایایی برخوردار نیستند". صنایع تسلیحاتی اسرائیل، به لطف کمک‌های آمریکا، تبدیل به یکی از بزرگترین صنایع تسلیحاتی جهان شده‌اند. "بین سال‌های 2001 تا 2008، اسرائیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان بوده و در مجموع بالغ بر 9/9 میلیارد دلار صادرات تسلیحاتی داشته است."

کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل (به میلیون دلار)


هزینه واقعی اسرائیل برای مالیات دهندگان آمریکایی

اگرچه به صورت رسمی آمریکا سالیانه بیش از 3 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد اما این رقم تنها به مانند بخش روی آب یک کوه یخ است. تحقیقاتی که در سال 2002 انجام گرفتند نشان دادند که مجموع هزینه مالی اسرائیل برای آمریکا در آن زمان بالغ بر 3 تریایون دلار بوده است.

در سال 2002، توماس استافر با اندکی محاسبات ریاضی نشان داد که اسرائیل تا آن زمان 3 تریلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه در بر داشته است

توماس استافر (Thomas R. Stauffer) یک مهندس و اقتصاددان واشنگتن و استاد دانشگاه واشنگتن‌دیسی با محاسبات خود ثابت کرد اگر چه آمریکا سالانه ۳میلیارد دلار به اسرائیل پول می‌دهد اما عملا ۳ تریلیون هزینه روی دست ایالات متحده می‌گذارد. او پیشنهاد کرد برای نجات مردم آمریکا دولت این مشکل را حل کند. این استاد اقتصاد گفت بودجه رفاه همگانی فقط معادل۶۰ درصد هزینه پرداخت شده برای اسراییل است. بر اساس آمار اقتصاد آمریکا برای اسرائیل به طورمستقیم ۱ تريلیون و ۷۰۰۰ دلار و به طور غیرمستقیم ۱تريلیون و ۳۰۰۰ دلار از طریق بالا رفتن قیمت نفت می‌پردازد. بر اساس آمار، حقوق ۲۷۵ هزار متخصص آمریکايی مساوی کمک سالانه به اسرائیل است. ریچارد نیکسون در زمان حضورش در کاخ سفید گفت ما ۶۰۰ میلیارد دلار در جنگ اسرائیل تولید نا‌خالص ملی را از دست دادیم و ۴۵۰ میلیارد اضافه پرداخت برای واردات نفت داشتیم و هزینه‌های اضافی برای مالیات‌دهندگان بین ۷۵۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار بود.[1]


دو نمونه تاریخی از هزینه‌ها و خیانت‌های اسرائیل به آمریکا

کمک‌های نظامی آمریکات به اسرائیل منجر به تحریم نفتی این کشور شدند

"در جنگ موسوم به "یوم کیپور" بین اعراب و اسرائیل، آمریکا طی یک عملیات پنهانی و استراتژیک هوایی با عنوان "عملیات نیکل گراس" (Operation Nickel Grass)، شروع به انتقال تسلیحات نظامی به اسرائیل نمود. از 14 اکتبر تا 14 نوامبر سال 1973، فرماندهی هوابرد نظامی نیروی هوایی ارتش آمریکا در حدود 22/325 تن انواع تانک، توپخانه و مهمات را با استفاده از هواپیماهای ترابری "سی-141 استار لیفتر" (C-141 Starlifter) و "سی-فایو گلکسی" (C-5 Galaxy) به ارتش اسرائیل تحویل داد.

هواپیمای سی-5 گلکسی در حال باراندازی تانک ام-60 در جریان عملیات نیکل گراس

این در حالی است که کشورهای عرب عضو سازمان اوپک هشدار داده بودند اگر کشوری در این جنگ از اسرائیل حمایت نماید تحت تحریم نفتی قرار خواهد گرفت. پس از وعده آمریکا در مورد پشتیبانی گسترده از اسرائیل در 19 اکتبر، کشورهای عرب صادر کننده نفت نیز به هشدار اعلام شده خود عمل نموده و از نفت به عنوان "سلاح" استفاده نمودند. بدین ترتیب آمریکا تحت تحریم‌های نفتی قرار گرفته و برخی کشورهای دیگر نیز مشمول محدودیت‌هایی گشتند. این امر در کنار شکست مذاکرات تعیین قیمت و تولید بین صادرکنندگان و شرکت‌های بزرگ نفتی باعث شد آمریکا دچار کمبود سوخت گشته و در بحران نفتی سال 1973 فرو رود.[2]

در بحران نفتی ناشی از کمک‌های آمریکا به اسرائیل وضعیت چنان وخیم شده بود که مردم آمریکا برای جلوگیری از سرقت سوخت اتومبیل‌هایشان دست به اسلحه برده بودند.

این تحریم‌ها باعث گردید برخی کشورهای اروپایی و ژاپن تصمیم به فاصله گرفتن از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بگیرند. "شوک نفتی" سال 1973 در کنار سقوط بازار سهام در سال 1973 و 1974 به عنوان اولین رخدادهایی قلمداد می‌گردند که از زمان "رکود اقتصادی بزرگ" تأثیرات اقتصادی پایداری داشته‌اند.[3] این بحران در نهایت پس از عقب‌نشینی اسرائیل از برخی نواحی صحرای سینا و نیز برخی سرزمین‌های متعلق به سوریه پایان یافت.


حمله اسرائیل به کشتی جاسوسی آمریکا

در 8 ژانویه 1967 و طی جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل، کشتی تحقیقاتی-جاسوسی یو‌اس‌اس لیبرتی (USS Liberty) مورد حمله هواپیماهای جنگی و همچنین قایق‌های اژدرافکن اسرائیلی قرار گرفت. در نتیجه این حملات 34 نفر از خدمه کشتی شامل افسران و ملوانان کشتی، دو تفنگدار دریایی و یک غیرنظامی کشته شده و 170 نفر از خدمه نیز زخمی شدند. کشتی نیز متحمل خسارت‌های سنگینی گشت. در زمان حمله، کشتی در آب‌های بین‌المللی در شمال شبه‌جزیره سینا قرار داشت.[4]

تصاویری از آثار حمله به کشتی یو‌اس‌اس لیبرتی

مقامات اسرائیل و آمریکا تحقیقاتی را در این باره انجام داده و هر دو کشور اعلام داشتند که این حمله به صورت اشتباهی و به علت سردرگمی نیروهای اسرائیلی در مورد هویت کشتی یواس‌اس لیبرتی رخ داده است. این در حالی است که بسیاری دیگر، منجمله نجات یافتگان کشتی،‌ این نتیجه‌گیری را رد نموده و اعلام داشتند که کشتی یقینا به صورت تعمدی مورد حمله قرار گرفته است.[5]

سوراخ‌های کنار کشتی به علت انفجار اژدرهای اسرائیلی

اما واقعیت از چه قرار است؟ در آن زمان اسرائیل سرگرم جنگ سوم خود با اعراب بود و همزمان با نیروهای مصری، سوری و اردنی می‌جنگید. مقامات آمریکا نگران از حمله اسرائیل به سوریه متحد شوروی و احتمال واکنش شوروی در صورت حمله اسرائیل به سوریه، تلاش می‌کردند تا از طریق ارسال ناو جاسوسی یو‌اس‌اس لیبرتی که قابلیت شنود تمامی مکالمات راداری، خطوط تلفی و بی‌سیمی و رمز گشایی آنها در شعاع 500 مایلی را داشت، نسبت به تصمیم احتمالی اسرائیل در مورد حمله به سوریه اطلاعات کسب کنند تا در صورت لزوم بتوانند جلوی عواقب ورود شوروی به جنگ را بگیرند. موشه دایان وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی با اطلاع از ماموریت ناو آمریکایی، دستور هدف قرار دادن ناو را صادر می‌کند.

معترضین در مقابل کاخ سفید

(از خدمه یو‌اس‌اس لیبرتی که توسط اسرائیل کشته شده و آمریکا نیز به آنها خیانت نموده،‌ حمایت کنید)


7500 مقام آمریکایی در راستای منافع رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند

فرانکلین لمب (Franklin Lamb)، تحلیلگر مسائل سیاسی، در مقاله‌ای که در وب‌سایت پرس‌تی‌وی منتشر شد، اعلام داشت در تحقیقی که توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا در اوایل سال جاری انجام گرفته، چنین نتیجه‌گیری شده که منافع ملی آمریکا در تضاد عمیق با منافع اسرائیل صهیونیستی قرار دارد.

به نوشته لمب، "این گزارش یک تحلیل 82 صفحه‌ای با عنوان "آمادگی برای خاورمیانه‌ای بدون اسرائیل" است که در آن اعلام شده، ... اسرائیل هم‌اکنون بزرگترین تهدید در برابر منافع ملی آمریکا است زیرا ماهیت و رفتار این رژیم از برقراری روابط عادی بین آمریکا و جهان عرب و اسلام و همچنین، به صورت فزاینده‌ای، جامعه بین‌المللی جلوگیری می‌کند."


به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا منافع این کشور در تضادی عمیق با منافع اسرائیل قرار دارد

در این گزارش به وضوح اعلام شده که اسرائیل از طریق جاسوسی و نیز انتقال غیرقانونی تسلیحات آمریکایی در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند. "این امر شامل پشتیبانی از 60 سازمان و در حدود 7500 مقام آمریکایی است که در راستای منافع اسرائیل حرکت نموده و سعی در تطمیع و ارعاب رسانه‌ها و سازمان‌های آمریکا دارند."

بنا بر این گزارش، جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که رهبری اسرائیل، با برخورداری از پشتیبانی 700/000 شهرک‌نشین غیرقانونی کرانه باختری "به صورت فزاینده‌ای از واقعیت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی خاورمیانه دور می‌شود."

به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا اسرائیل محکوم به سرنوشتی مشابه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی است

در گزارش همچنین چنین قید شده است که به علت خط‌شمی اشغالگرایانه و تهاجمی اسرائیل "نمی‌توان از نابودی آن، به مانند آنچه بر سر رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی آمد، اجتناب ورزید."[6]


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بخش اعظمی از آمریکایی‌ها خواهان قطع حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اسرائیل هستند

نظرسنجی‌های متعددی که انجام گرفته‌اند نشان می‌دهند که اکثریت مردم آمریکا خواهان بی‌طرفی کشورشان در مناقشه بین اسرائیل و فلسطین هستند:

بر اساس نظرسنجی مؤسسه بروکینگز، دوسوم مردم می‌خواهند "آمریکا جانب هیچکدام از طرفین را نگه ندارد."[7]

نظرسنجی مؤسسه "افکار عمومی جهان" (World Public Opinion) نشان می‌دهد که 71 درصد مردم مخالف جانبداری آمریکا از اسرائیل هستند.[8]

بر اساس نظرسنجی شبکه ‌سی‌ان‌ان و شرکت نظرسنجی تحقیقات افکار عمومی، 65 درصد آمریکایی‌ها خواهان عدم جانبداری این کشور هستند.[9]

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم آمریکا خواهان توقف حمایت کشورشان از اسرائیل هستند

در گزارشی در مورد جمع بندی نظرسنجی‌ها چنین اعلام شده است:

"از دسامبر 1998، مؤسسه گالوپ و چندین سازمان دیگر بارها از پاسخ دهندگان پرسیده اند که آیا آمریکا باید طرف اسرائیل را بگیرد، جانب فلسطین را نگه دارد یا بی‌طرف باقی بماند. بخش اعظمی از پاسخ دهندگان خواستار بی‌طرف ماندن آمریکا هستند. در جولای 2000، 74 درصد آمریکایی‌ها از این موضع حمایت می‌کردند. اندکی پس از 11 سپتامبر 2001، این رقم به 63 درصد کاهش یافت ... سپس در اوایل نوامبر به 70 درصد افزایش یافت (20 درصد خواهان حمایت از اسرائیل بودند). اقدامات نظامی اسرائیل در آوریل 2002 تأثیر اندکی بر این دیدگاه اکثریت گذارد. در ماه آوریل نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان/یو‌اس‌ای‌تودی/گالوپ نشان دادند که 71 درصد خواهان بی‌طرفی آمریکا هستند."[10]

علی‌رغم این نظرسنجی‌ها و مخالفت بخش اعظمی از آمریکایی‌ها، دولت این کشور همیشه در حال حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی بوده است. لابی‌‌گری‌های گسترده و کمک‌های مالی نظام‌مند لابی اسرائیل در زمان انتخابات باعث شده تا کنگره و دولت آمریکا حمایت بی‌قید و شرطی از اسرائیل به عمل آورند.



منابع و مآخذ:


[1] http://rense.com/general41/trill.htm

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Nickel_Grass

[3] www.princeton.edu/~erp/ERParchives/archivepdfs/M338.pdf

[4] http://www.wikimapia.org/#lat=31.3935021&lon=33.3888245&z=10&l=0&m=b

[5] http://www.chicagotribune.com/services/newspaper/eedition/chi-liberty_tuesoct02,0,43090.story

[6] http://www.presstv.ir/detail/2012/09/30/264293/7500-us-officials-serve-israel-interest/

[7] http://www.brookings.edu/research/reports/2010/12/09-israel-public-opinion-telhami

[8] http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/international_security_bt/503.php?nid=&id=&pnt=503

[9] http://www.pollingreport.com/israel.htm

[10] http://www.americans-world.org/digest/regional_issues/IsraelPalestinians/USrole.cfm


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • nima ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 1
    بنابراین : آمریکا مستعمره ونوکر حلقه به گوش اسراییل
  • مهدی ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 0
    همیشه این برام سوال بوده چرا امریکایی ها اینقدر از اسراییل حمایت می کنن .هنوز جوابشو پیدا نکردم ایا اجباری در کار است؟ مثلا چرا به انگلیس اینقدر کمک نمی کنن؟
  • mojtabba ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    1 1
    برای اینکه سرمایه داران یهودی و ماسونی هستند که اقتصاد آمریکا رو در دست دارند و حمایت از اسراییل هم به خواست همین ماسون های یهودی ثروت مند است برای مقابله با اسلام و بویژه تشیع
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    برای اینکه عربستان از اسرائیل حمایت میکنه و کل بوجه اسرائیل رو هم عربستان میده نه امریکا
  • اعزام IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    بی پولی ازشما درخواست
  • اعزام IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    پول نیاز دارم فوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس