گروه فرهنگی مشرق - در هفته گذشته عکس هایی از ابوالفضل پور عرب، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در رسانه ها منتشر شد، که خبر از وضعیت بد جسمانی و خطرناک او میداد. این ستاره دهه هفتاد سینما در هفته اخیر لاز همیه خبرساز تر شد چرا که با یک اشتباه سهوی و تعجیل در انتشار یک خبر، شایعه مرگ تاو مبه سرعت در سراسر کشور مطرح شد و همه گمان کردند که ابوالفضل پور عرب، برای همیشه از میان هنرمندان رفته است. اما این خبر خیلی زود توسط پسر این هنرمند تکذیب شد.



 ///شنبه پانزدهم مهرماه///





*قدیمی‌ترین گنبدشوی حرم رضوی

«اسدالله زرین‌مهر» چهل سال پیش برای همکاری در معماری حرم ثامن الحجج(ع) وارد این آستان نورانی شد. بیست سالی که گذشت، روزی دل به دریا زد و به عشق در آغوش گرفتن طلایی‌ترین گنبد ایران اسلامی بالای آن رفت.

22-23 متر ارتفاع گنبد است و از نوک گنبد تا زمین هم تقریبا 70 متر می‌شود. آویزان‌شدن از طناب در آن ارتفاع به خودی خود هراسناک است، چه برسد به اینکه بخواهی فرچه به دست بگیری و کاشی‌های طلا را با مایع مخصوص بشویی!


*شهر ایوبی در آتش سوخت

در روزهاي اخير و پس از درگيري ها در دمشق و حلب، ميراث فرهنگي با ارزش اين شهرها که آميزه ايي از هنر و معماري اسلامي با سابقه يک هزار ساله است در ميان دود و آتش در حال سوختن است.

شهر باستاني حلب در سال 1986 به عنوان "نماد فرهنگ غني و متنوع از توالي سکونت" و نمونه برجسته شهر ايوبي از قرن12 با استحکامات نظامي ساخته شده است و به عنوان نقطه کانوني پس از موفقيت صلاح الدين عليه صليبيون در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيده است.



شدت حشونت و درگيري ها در سوريه باعث شده طرفين درگير به کنفدراسيون 1954 لاهه براي حفاظت از اصول فرهنگي و تاريخي در هنگام وقوع درگيري ها مسلحانه، بي تفاوت بوده و ارزش هاي ملي و محلي ميراث جهاني اين کشور را از بين ببرند.

 

*زندگی مشترک فرخ نژاد و قاضیانی!
با اضافه شدن پیمان قاسم خانی و ترانه علیدوستی فهرست بازیگران فیلم جدید روح ا.. حجازی کامل شد. این فیلم با نام جدید «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو‌» مدتی است در مرحله پیش تولید قراردارد و به تازگی با اضافه شدن دو بازیگر فهرست عوامل آن تکمیل شده است. پیش از این حضور حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی در این فیلم قطعی شده بود. چنان که «بانی فیلم» خبر داده طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است فیلمبرداری «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» طی چند روز آینده آغاز شود.





*کاناپه‌ای که همسر رهبری از خانه بیرون انداخت

به خاطر کمردردی که آقا دارند، دکتر به ایشان گفته بود: روی زمین ننشینید. می‌دانید بزرگان ما در مسائل پزشکی مطیع اطّباء هستند. لذا ایشان بعد از نماز هم بلند می‌شوند و روی صندلی می‌نشینند. به همین خاطر یک کاناپه در خانه آقا بردند، آن هم یک عدد کاناپه، نه یک دست مبل. خانم آقا برای دیدن اقوام و زیارت و ... مشهد بودند، آمده بودند، دیده بودند کاناپه در خانه است، آن را برداشته بودند و دم در حیاط گذاشته بودند. آقا در دفترشان بودند. آقا وقتی برمی‌گردند، می‌بینند کاناپه دم در است.


*اهل و عیال هیچکاک زنده می شوند


در این عکس اسکارلت جوهانسن را در نقش جانت لی(بالا/راست)، آنتونی هاپکینز و هلن میرن را در نقشهای هیچکاک و همسر، جسیکا بیل را در نقش ورا مایلز در جیغ معروفش در مواجهه با اسکلت (پایین/چپ) و جیمز دِآرکی را در نقش نورمن بینس (پایین/راست) مشاهده می کنید.





///یک شنبه شانزدهم مهر ماه///






آشنایی با نسخه 1391 حسن باقری/ صدای شهید باقری پخش می‌شد و من لب می‌زدم
صدای حسن باقری در صحنه پخش می‌شد و من در کنار بازی نقش ایشان، سینک لب هم می‌زدم تا مخاطب متوجه این اختلاف صدا و تصویر نشود. این کار بسیار سخت بود. من فرصت کمی برای نزدیک شدن به این کار داشتم و در واقع مصاحبه با اعضای خانواده این شهید به دادم رسید.


البته باید بگویم که من پیش‌تر و تا به این سن هیچ شناختی از این شهید بزرگوار نداشتم و با مطالعه کتاب او را شناختم. تنها 30 دقیقه هم فیلم به من داده بودند که در آن فیلم شهید باقری کنار یک نقشه ایستاده بود و در مورد یک عملیات صحبت می‌کرد. بیشتر اطلاعاتم کتابی بود.


عکس/ آش خوری آقای وزیر
مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی و هنری مازندران عصر دیروز شنبه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.



*جدول وام‌های دانشجویی دانشگاه آزاد
تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند از سه وام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از جمله وام شهریه، وام شهریه دانش هسته ای و وام بیمه دانش(تکمیلی درمان) استفاده کنند.

سقف وام شهریه در دانشگاه آزاد

مقطع مبلغ به تومان
کاردانی و کارشناسی 500.000
کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای 1.000.000
دکتری تخصصی ناپیوسته 2.500.000



*شمقدری: پروژه‌لاله انجام‌می‌شود

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: پروژه سینمایی لاله حتما انجام می شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین در خصوص اختلافات با حوزه هنری گفت: ما کار خودمان را انجام می دهیم و اگر امروز حوزه هنری و فردا جای دیگر بخواهد با ما تقابل کند، مسئله آنهاست.

شمقدری افزود: ما از مسئولیت قانونی خودمان عدول نمی کنیم و براساس قوانین و مسئولیتی که برایمان تعریف شده، کارمان را انجام می دهیم و تا جایی که بتوانیم بر مبنای تعامل عمل می کنیم. وی ابراز امیدواری کرد این مسئله به صورت ریشه ای حل شود.


*قدیمی‌ترین نانوائی در تهران
می گویند پخت نان سنگک قبل از ورود اسلام در ایران رواج داشته و در واقع ایده پخت آن را پزشک یکی از سلاطین ساسانی می دهد. او برای سلطان که بیماری سختی دچار شده بود تجویز می کند که نانی بخورد که روی ریگ (سنگ ریزه) پخته شده باشد.



*میرزا جهانگیر خان قشقایی کیست؟
مرحوم قشقایی فلسفه را در اصفهان از تهمت خلاف شرع و بدنامی کفر و الحاد نجات داد. سهل است که چندان به این علم رونق بخشید که فقها و متشرعان نیز آشکارا با میل و علاقه روی به درس فلسفه نهادند؛ و آن را مایه فضل و مفاخرت می‌شمردند.

جهانگیر خان قشقایی در سال 1243 هـ . ق. در خانواده‌ای تحصیل كرده به دنیا آمد. پدرش محمد خان نام داشت و از ایل قشقایی، طایفه دره شوری، تیره جانبازلو و از ساكنان «وردشت» سمیرم و مادرش اهل «دهاقان»، از شهرهای تابع سمیرم بود.



///دوشنبه هفدهم مهر ماه///





*دفن مردگان جدید در قبرستان بقیع
درحالی که ممنوعیت‌های بسیاری در آرامگاه بقیع برای زیارت شیعیان و دوستدار امامان (ع) مدفون در این قبرستان تاریخی اعمال می‌شود، برخی از درگذشتگان شهر مدینه در این گورستان دفن می‌شوند.



این درحالی است که تحت اثر اعتقادات خاص حاکم بر کشور عربستان سعودی، بخش‌هایی از قبرستان بقیع دست نخورده باقی مانده، بخش‌هایی برای عموم غیرقابل دسترسی است و قبرستان‌های تاریخی دیگری از سال‌های نخستین ظهور اسلام نیز که در نقاط دیگری از شهر مدینه و در نزدیکی بقیع قرار داشته، اخیرا مسطح شده یا برای احداث پارک، تخریب شده‌اند.


*برنامه‌هايي براي رقص كودك پاي تلويزيون

برنامه خردسال در شبكه دو سيما با برنامه «خاله شادونه در سرزمين دونه‌ها» ادامه پيدا مي‌كند كه در سري جديد با سفر خاله شادونه به استان هاي مختلف ادامه پيدا مي كند.
 


برنامه «هزار و شصت و شونزده» با اجراي عمو پورنگ پخش مي شود كه اين برنامه هم با همان فضاي آهنگ هاي شاد و گاهي هم با چاشني رقص! بچه ها را سرگرم مي كند.

 
 
 
 
برنامه رنگين كمان كه از شبكه 5 سيما پخش مي شود و سابقه اي چندين ساله دارد از ديگر برنامه هاي كودكي است كه سيما جمهوري اسلامي آن را پخش مي كند.برنامه اي كه گاهي بعضي از صحبت هاي خاله نرگس بچه ها و يا حتي خود پنگول براي كودكان قابل فهم نيست و يا گاهي حرف هايي زده مي شود كه ممكن است براي بچه ها مناسب نباشد.
 
 
 
 
برنامه «فيتيله ها» و يا سري جديدش «جمعه به جمعه» برنامه ديگري است كه شبكه 2 براي كودكان در روزهاي جمعه تدارك ديده و نكته اصلي اين برنامه چه در سري قديم و چه جديد سرگرم كردن بچه ها با آهنگ هاي مختلف است! آهنگ هايي كه به نوعي گرته برداري از آهنگ هاي آن ور آبي است!
 
 
 
 
اين برنامه هايي كه گفتيم شاخص ترين برنامه هاي سازمان صداوسيما براي كودكان است؛ برنامه هايي كه با عموها و خاله ها و عروسك هاي مختلف مزين شده و با آهنگ‌هاي اين وري و آن وري پر مي شود و به كام كودكانمان ريخته مي شود و البته شايد و ممكن است كه در كنار رقص و آهنگ ها جاي كوچكي هم براي آموزش باقي بماند!


*ابوالفضل پورعرب از دنيا رفت

در حالی که میرعلایی در نشست خبری فیلم کودک و نوجوان خبر درگذشت پورعرب را داد فرزند این هنرمند مرگ وی را تکذیب کرد. این خبر را رییس بنیاد فارابی در نشست خبری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اعلام کرده بود. پس از درج این خبر پوریا پورعرب فرزند ابوافضل پور عرب در گفتگو با رسانه ها این خبر را تکذیب کرد.


*عکس/ فتوشاپ در قرن بیستم!

آیا باورتان میشود که پیش از ظهور دوربینهای دیجیتال و امکان ادیت عکسها در نرم افزارهای پیشرفته کنونی ، حتی در سالهای 1840 تا 1990 هم عکسی اینچنین ادیت شده و تغییر یافته وجود داشته است؟




*ماجرای هدیه "چهره ماندگار" به رهبری

برای دانستن اهمیت دیوان حافظ اهدایی استاد امیرخانی به مقام معظم رهبری و نیز سرگذشت این نسخه‌ی نفیس، به سراغ خود استاد رفتیم كه خود ایشان شناساننده‌ی این نسخه نیز بودند.


*کاریکاتور/ تشکیل ستاد جنگ های نامنظم اقتصادی
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش از تشکیل قرارگاه جنگ‌های‌ نامنظم اقتصادی در این بانک ‌خبر داد و گفت که ارز باید تک‌نرخی باشد.





///سه شنبه هجده مهر///





*عکس‌های حمید جبلی دل کانادایی‌ها را برد
عکس‌های حمید جبلی که در شهر تورنتو به نمایش درآمده مورد استقبال و توجه کانادایی‌ها قرار گرفته است.

   


حمید جبلی عکاسی را از سال 1352 شروع کرده و ابتدا به کارهای لابراتواری علاقه‌مند شده است. او بیش از یک دهه تنها با استفاده از تکنیک‌های چاپ عکس، آثاری را با دستگاه آگراندیسمان خلق کرد و از سال 1364، هم زمان با کار در فیلم «شهر موشها» به عکاسی از محیط واقعی نیز روی آورد.


*آقای شمقدری! زلیخا جواز نمایش خیانت نیست
مجتبی فرآورده تهیه‌کننده "ملک سلیمان" در یادداشتی خطاب به رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: بدین جهت که در داستان حضرت یوسف(ع) که در قرآن بیان شده، همسرعزیز مصرقصد خیانت به همسر خود را داشته و چون این در قرآن آمده، جوازی است برای تصویر کردن هر خیانتی برپرده سینما!؟

*دستورالعمل عمو قناد برای ماندگاری در تلویزیون
وقتی که بین بچه‌ها هستم ۸ سالم است. وقتی بین همکارانم هستم ۲۵ سال دارم و وقتی به خانه می‌روم تازه یادم می‌آید که چند سال دارم.

*عکس/دایی چپل در کنار مدرس
مراسم افتتاحیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان شامگاه دوشنبه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان برگزار شد. اجرای این برنامه را امیر حسین مدرس و داوود منفرد( دایی چپل برنامه رنگین کمان) از مجریان با سابقه تلویزیون، بر عهده داشتند.




*تمام اختیاراتی که اسلام به زن می دهد

اسلام از نظر فکر فلسفی و از نظر تفسیر خلقت، نظر تحقیر آمیزی نسبت به زن نداشته و همه نظریات اینگونه را مردود شناخته است.

یکی از وظایف مردان رسیدگی به امور زنان است، زیرا برای خانواده سرپرستی لازم است که کارهای خانه را اداره نماید. مردان را به چند چیز برتری داده است؛ از قبیل قدرت و استعداد مرد برای کارهای مهم و مرد را برای رسالت‌ها و پیامبری و رهبری جنگ‌ها و ... اختصاص داد. مهریه و مخارج خانواده بر عهده مرد گذاشته شده است.




///چهار شنبه نوزدهم مهر ماه///


کاریکاتور/ اندر تاثیرات تجدد و مدگرایی
یک دادگاه فدرال در لس آنجلس روز سه شنبه اعلام کرد تهیه کننده فیلم ضد اسلامی «بیگناهی مسلمانان» که پخش آن موجی از خشم و نفرت مسلمانان سرتاسر جهان را برانگیخت، روز چهارشنبه در این دادگاه محاکمه می شود.


*توصیه آیت الله بهجت درباره امام رضا(ع)

ماه ذی القعده را که در آن ولادت امام رضا(ع) و زیارت مخصوصه ایشان ذکر شده است، می توان ماه امام رضا(ع) نامید که بر زیارت آن حضرت از دور و نزدیک بسیار سفارش شده است.

*ابوالفضل پور عرب به شيراز مي‌رود
برنامه "خوشا شيراز" به تهيه كنندگي هادي قندي هفته آينده ميزبان "ابوالفضل پور عرب" خواهد شد.

گفتني است؛ " خوشا شيراز" در 120 دقيقه روزهاي جمعه ساعت 9 صبح از شبكه استاني فارس با اجراي "سيد علي ضياء" روي آنتن مي رود.

*سقوط‌ هواپیمای‌عوامل فیلم‌ایرانی
فیلمبرداری فیلم سینمایی «فرزند چهارم» به کارگردانی وحید موسائیان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و روز گذشته هواپیمای پروژه که مشغول فیلمبرداری سکانس پایانی فیلم بود، در صحرای کالاری سقوط کرد.


*مخاطب از دروغ‌های غلوشده فیلم‌ها دلزده است
جمال شورجه گفت: من سینمای روشنفکری را به سینمای روشنفکری مریض‌، بیمار و چرک تشبیه می‌کنم؛ متاسفانه در ایران تنها ادای روشنفکری دیده می‌شود تا‌ روشنگری که با واقع‌بینی مباحث و مسائل را‌ کنکاش کند.

*«جيگر» به تلويزيون راه پيدا كرد

ويژه برنامه «كلاه قرمزي 91» كه در آن شخصيت‌هايي همچون «كلاه قرمزي»، «آقاي همساده‌»، «جيگر» و «آقاي مجري» حضور دارند، از شبكه جام جم در حال پخش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس