کد خبر 16091
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷

سومين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد در حالي دو روز ديگر نتايج خود را اعلام خواهد کرد که اين بار هم مانند دو دوره قبل بخش "داستان" از جوايز اين دوره نصيبي ندارد و هيچ نويسنده‌اي شايسته دريافت 110 سکه بهار آزادي تشخيص داده نشده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، امسال هيئت داوران سومين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد در شاخه داستان، هيچ اثري را - نه در بخش داستان بلند (رمان) و نه در بخش مجموعه داستان - حائز عنوان برگزيده تشخيص نداده و تنها يک اثر را شايسته تقدير دانسته‌اند.
بنا بر اين دور تسلسل فقدان اثر داستاني برگزيده در اين جايزه همچنان ادامه دارد؛ در نخستين دوره جايزه جلال هم که سال 87 برگزار شد، هيچ اثري (از جمله داستاني) در هيچ يک از گروه‌هاي داوري به عنوان برگزيده، معرفي نشد و در شاخه داستان فقط از آثاري تقدير شد. در دوره دوم هم با اينکه 4 اثر در رشته‌هاي ديگر حائز رتبه برگزيده شدند، ادبيات سهمي از اين جوايز نداشت.
آثار راهيافته به مرحله پاياني اين جايزه عبارت بودند از: تالار پذيرايي پايتخت (محمد علي گوديني)، آفتاب پرست نازنين (محمدرضا کاتب)، نقره دختر درياي کابل (حميرا قادري)، روز گراز و مرد تشويش هميشه (هر دو از زنده‌ياد محمد ايوبي)، مامور (علي موذني)، به هادس خوش آمديد (بلقيس سليماني)، ناميرا (صادق کاميار)، شمايل تاريک کاخ‌ها (حسين سناپور)، حوريه (مرتضي فخري)، دعوت به ماوراء (تورج زاهدي)، کتاب ويران (ابوتراب خسروي) و نوشيدن مه در باغ نارنج (مرتضي کربلايي‌لو).
اين در حالي است که شنيده‌هاي خبرنگار مهر حاکي از آن است که در برخي شاخه‌هاي ديگر جايزه جلال (نقد ادبي و تاريخ و مستندنگاري) آثاري به عنوان برگزيده دست يافته‌اند که پديدآورندگان آنها در روز برگزاري مراسم 110 سکه خود را به عنوان جايزه دريافت خواهند کرد.
آثار راهيافته به حوزه تاريخ و مستندنگاري هم عبارتند از: سياست و فرهنگ روزگار صفوي جلد (رسول جعفريان)، بريتانيا و خليج فارس (شبنم برزگر)، هنر در گرماگرم انقلاب (مجيد جعفري لاهيجاني)،‌ فرهنگ و تمدن (چنگيز پهلوان) و بحران آگاهي و تکوين روشنفکري در ايران (حسين آباديان).
آثار راهيافته به حوزه نقد ادبي هم اين آثار هستند: از معنا تا صورت (مهدي محبتي)، تاريخ ادبي ايران و قلمرو زبان فارسي (سيدمهدي زرقاني) و نقد ادبي (علي تسليمي).
امسال تا اين لحظه دعوت ويژه‌اي از شخصيت‌هاي کشوري صورت نگرفته است. اين در حالي است که نفرات برتر دومين دوره جايزه جلال، سال گذشته جوايزشان را از دست رئيس مجلس شوراي اسلامي دريافت کردند.
قرار است در مراسم اختتاميه سومين دوره اين جايزه سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري معاون فرهنگي او و محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي سخنراني کنند.
جايزه جلال هر سال در سالروز تولد اين نويسنده (2 آذر) برگزار مي‌شد اما امسال با يک روز تاخير و از ساعت 15 تا 17 روز چهارشنبه هفته جاري (3 آذر) در تالار وحدت تهران برگزار مي‌شود.
جايزه ملي جلال آل‌احمد توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شده و اعضاي علمي سومين دوره آن که توسط وزير ارشاد منصوب مي‌شوند، عبارتند از: محمدرضا سرشار، يحيي طالبيان، عباس سليمي نمين، رسول جعفريان، عباسعلي وفايي، مجتبي رحماندوست، اميرحسين فردي، محمدعلي کاظم‌بيگي و راضيه تجار.
اين جايزه به برگزيدگان خود در هر بخش 110 و به نفرات شايسته تقدير هم 25 سکه بهار آزادي اهدا مي کند و به همين خاطر گرانترين جايزه ادبي تاريخ ايران محسوب مي‌شود. دبير اين جايزه مجيد حميدزاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس