سید هادی برهانی

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: حمله حماس و عملیات طوفان الاقصی و همچنین عملیات وعده صادق از سوی ایران نشان داد قدرت بازدارندگی اسرائیل تضعیف شده است.

به گزارش مشرق، نروژ، ایرلند و اسپانیا سه کشور اروپایی هستند که طی روزهای اخیر استقلال فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و طبق اخبار کشورهای مالت و اسلوونی نیز به زودی فلسطین را به رسمیت می شناسد.

نخست وزیر نروژ با اعلام این اقدام گفت: به رسمیت شناختن کشور فلسطین به معنای حمایت از گروه‌های میانه‌رویی است که نقش آن‌ها در نزاع پایدار کاهش یافته است. ما از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم که چنین اقدامی انجام دهند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: به رسمیت شناختن کشور فلسطین احتمالا به از سرگیری روند تحقق راه حل ۲ دولت منجر خواهد شد. جنگ در غزه نشان می‌دهد که تحقق صلح و ثبات در گرو حل مسئله فلسطین است. راه حل ۲ دولت به نفع اسرائیل است.

همچنین «سیمون هریس» نخست‌وزیر ایرلند نیز روز چهارشنبه با اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت: امروز ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام می‌کنند که کشور فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسند. امروز، یک روز تاریخی و مهم است. ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم که به ما بپیوندند.

این اقدام کشورهای اروپایی واکنش واشنگتن را به دنبال داشته که چنین کاری از سوی کشورهای اروپا با صورت یکجانبه نخواهد بود، علاوه بر این نتانیاهو سفرای خود را از کشورهایی که استقلال فلسطین را به رسمیت شناختند، فراخواند.

به رسمیت شناختن فلسطین؛ زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی

نروژ، اسپانیا و ایرلند کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

«سید هادی برهانی» در تحلیل خود از به رسمیت شناختن استقلال فلسطین از سوی چند کشور اروپایی اظهار کرد: واقعیت این است تحولاتی که خصوصا در چند روز اخیر و در صحنه بین‌المللی شاهد بودیم، شاید هیچ وقت در تاریخ اسرائیل سابقه نداشته و تا این اندازه فشارهای بین‌المللی به اسرائیل وارد نشده بود که به نوعی در انزوا قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این تحولات دو دسته هستند، نخست شناسایی و به رسمیت شناختن فلسطین از سوی کشورهای غربی و در اروپا بود ، البته فلسطین پیش از این توسط اکثر کشورهای جهان سوم به رسمیت شناخته شده بود و مجموعه‌ای که عمدتا در دنیا باقی مانده بود همین کشورهای غربی و اروپایی بودند. لذا بعد از سوئد که قبلا فلسطین را به رسمیت شناخته بود، در چند روز اخیر نروژ، اسپانیا و ایرلند نیز استقلال فلسطین را به رسمیت شناختند و احتمالا کشورهای دیگری هستند که به این تصمیم و به رسمیت شناختن فلسطین خواهند پیوست.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: معاون نخست وزیر اسپانیا نیز با اعلام به رسمیت شناختن فلسطین ، ابراز کرد که این اول راه است و ادامه می یابد و فلسطین از بحر تا نهر باید آزاد شود شاید این تعبیر کم سابقه‌ای بود که از سوی یک کشور اروپایی مطرح شد.

برهانی ادامه داد: این‌ها نشان می‌دهد فضای سیاسی در کشورهای غربی در حال تغییر است و این تغییر برای اسرائیل و آینده آن مهم است. زیرا منبع اصلی حمایت از اسرائیل در جهان مجموعه کشورهای غربی هستند و اما خود رژیم صهیونیستی امکاناتش کمتر از آن است که به تنهایی بتواند بقای خود را حفظ کند لذا اگر حمایت کشورهای غربی از استقلال فلسطین به شکل جدی دنبال شود، آینده اسرائیل دچار تضعیف شده و این مساله برای اسرائیل خطرناک است.

وی یادآور شد: ریشه این تصمیم اروپایی‌ها، عمدتا به تغییر افکار عمومی در جامعه غرب بر می گردد، افکار عمومی در غرب به مسائلی مانند حقوق بشر،‌ دموکراسی و قطعنامه‌های سازمان ملل حساس است و اسرائیل طی ۸-۹ ماه اخیر خیلی به این مسائل بی توجهی نشان داد،‌ این در حالی بود که دوربین‌ها بودند و دنیا تمام جنایت‌های اسرائیل را دید ،‌لذا تحولی که اتفاق می‌افتد برای اسرائیل بسیار خطرناک است.

به رسمیت شناختن فلسطین؛ زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی

طوفان الاقصی

این کارشناس مسائل اسرائیل در ادامه با اشاره به واکنش سخت و تند اسرائیل و فراخواندن سفرایش از این کشورها گفت: واقعیت این است جنایت‌هایی که اسرائیل انجام داده کسی نمی‌تواند چشمش را به روی آن‌ها ببندد. مساله هفتم اکتبر نیز قطعا تاثیر داشته و این پیام را برای دنیا داشت که فلسطینی‌ها نمی‌پذیرند و به هر قیمتی در برابر پروژه تجاوزکارانه مقاومت می کنند. از طرف دیگر حمله ایران به اسرائیل نیز تاثیرگذار بود و همه دنیا می بینند اسرائیل در دنیا چه اقداماتی هم در اشغال و هم در پاکسازی نژادی انجام می‌دهد.

برهانی خاطرنشان کرد: آنچه موجب شده بود خیلی از کشورها سکوت کنند قدرت اسرائیل بود،‌ کشورها تصور می‌کردند اسرائیل با نفوذ است و از باب مصلحت سکوت می‌کردند ، اما حمله حماس و عملیات طوفان الاقصی و همچنین عملیات وعده صادق از سوی ایران نشان داد قدرت بازدارندگی اسرائیل تضعیف شده و اسرائیل غولی که تصور می‌شد کسی نمی‌تواند با او مقابله کند،‌ نیست.

به رسمیت شناختن فلسطین؛ زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی

وعده صادق

وی درباره آینده تحولات مربوط به غزه و اقدام اروپایی‌ها در به رسمیت شناختن فلسطین گفت: اسرائیل برای ادامه حیاتش نیاز دارد تا فلسطین را نابود کند و حتی طی سال‌ها و دهه‌های گذشته تلاش فراوانی برای این مساله کرد تا موجودیت فلسطین انکار شود اما موفق نشد، لذا به رسمیت شناختن فلسطین ، شکست پروژه اسرائیل است و موجودیت آن شکست خوده و دیگر جایی برای اسرائیل نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس