کد خبر 1602336
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تبیین نوشت:

رقابت آمریکا و چین، منازعه‌ای بر سر نظم جهان در دهه‌های پیش رو

رقابت میان چین و آمریکا در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است. وقتی به این رابطه از نزدیک نگاه و تحولات آن را دقیق‌تر و جامع رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این رابطه دیگر صرفا رقابت دو شریک تجاری بر سر سهم بیشتر از بازار یکدیگر و یا رقابت دو قدرت اقتصادی بر سر سهم بیشتر از بازارهای ثالث نیست.

هر دو طرف هرچند حداقل در شرایط کنونی از داغ شدن این منازعه و تبدیل شدن آن به یک جنگ تمام عیار جلوگیری می‌کنند، اما هر دو آگاه هستند که این رقابت منازعه‌ای بر سر سهم بیشتر هر یک در مناسبات قدرت در دهه آینده و شکل‌دهی به این مناسبات و نظم جهانی حاصل از آن در دهه‌های پیش رو است.

امروز چالش میان چین و آمریکا به نقطه غیر قابل بازگشتی رسیده است. هر چند در یک سال گذشته طرفین سطح تعاملات دوجانبه را افزایش داده‌اند و نمایندگان دو طرف روابط چین و آمریکا را « با ثبات‌تر» یا «شروع به تثبیت» می‌خوانند اما باید توجه داشت که این ثبات در برابر سیاست‌های کلی دو کشور نیست.

این تعاملات،به اصطلاح آمریکا برای ایجاد گاردریل‌هایی است که می‌تواند مانع از درگیری‌های ناخواسته میان دو کشور شود و عمدتا برای جلوگیری از بی‌ثباتی‌هایی است که سال گذشته بر سر بالون چینی و سفر نانسی پلوسی به تایوان رخ داد و این تنش‌زدایی‌ها نسبتی با سیاست‌های کلان، اصول و خطوط قرمز طرفین ندارد و لذا انتظار مصالحه و معامله میان این دو ساده اندیشی و به دور از واقع گرایی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    5 1
    چه رقابتی ، چین محصول لیبرال سرمایه داری است
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 2
      میگن قماربازه وقتی میبازه میگه به....... ، چون اگه نگه دلش میترکه!! شما غربگداها هم دقيقأ همونطور هستین. باشه اصلا پایتخت چین واشنگتنه اگر از سوزشت کم میکنه!! 😂😂😂😂😂
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 1
      اژدهای زرد مدت ها است که بیدار شده است یا به تعبیری غول زرد از چراغ جادو بیرون پامده است و البته خرس گریزلی هم ناچار باید به خواب زمستانیش برود که البته چون سنش زیاد شده است و به پیری رسیده است احتمالاً این آخرین خواب زمستانیش او را به خواب ابدی فرو خواهدبرد!!!
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 1
      اژدهای زرد مدت ها است که بیدار شده است یا به تعبیری غول زرد از چراغ جادو بیرون آمده است و البته خرس گریزلی هم ناچار باید به خواب زمستانیش برود که البته چون سنش زیاد شده است و به پیری رسیده است احتمالاً این آخرین خواب زمستانیش او را به خواب ابدی فرو خواهدبرد!!!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 2
      اتفاقأ خرس گریزلی هم بیدار شده و با اژدهای زرد و شیر ایران قراره عقاب همجنس بازان رو یه لقمهٔ چپش کنن!! 🤣🤣🤣🤣🤣
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    3 3
    هیچگونه رقابتی نیست چین آمریکا است و آمریکا چین . شما فکر نان شب خودت باش.
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      2 2
      میدونم ازینکه اربابای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون در حال بای بای با مقام اول هست ناراحتین ولی خوب واقعیته دیگه هرچند درد داره ولی باید قبول کنین!! 🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 1
      درود به شرفت ،حرف حساب جواب نداره
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 2
    ما چی شما میخواهید اسلامی بودن را کنار بگدارید نمیگید ایرانی اسلامی فقط می گید ایرانی.....
  • مهدی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    1 0
    نظم چینی یعنی برده شدن کشورهای جهان سوم توسط دست نشاندهایشان به چین .یعنی چین با کالاهای تقلبی که به کشورهای جهان سوم صادر میکند وبا تاریخ انقضا کوتاه این کالاها این امکان رو به کارخانجات خود میدهد که همیشه کار کنند وملت جهان سوم همیشه خریدار این کالاهاباشند وتمام سرمایه خود را صرف کالاهای تقلبی چینی بکنند.این یک نوع برده شدن به کشور چین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس