"دیوار" اگر چه خصوصیات یک رپرتاژ آگهی ناشیانه از ناجا را با خود دارد اما داستان معکوس شده "زیر هشت " را دوباره روایت می کند. رپرتاژ آگهی که می گوییم آن قدر بد طراحی شده است که توقع می رود صدای مسوولان نیروی انتظامی را هم در بیاورد.

گروه فرهنگی مشرق- در هفته نیروی انتظامی سریالی از تلویزیون ایران پخش می شود که به نوعی با این مناسبت هماهنگی دارد؛ یعنی موضوع آن پلیس است. کاری نداریم که پیشنهاد ساخت این سریال از طرف تلویزیون بوده است یا از برنامه های ناجا هر چه که بوده محصول آن تبدیل شده است به سریال "دیوار" ساخته سیروس مقدم.

شاید اظهار نظر کردن درباره سریالی که هنوز به نیمه و البته اوج خود نرسیده و هنوز قسمت های مقدماتی و زمینه سازی است کمی زود هنگام باشد اما مساله چیز دیگری است؛" دیوار" یک تکرار است.

مشرق در مطلبی که در ابتدای سال جاری و درباره سریال نوروزی مقدم منتشر کرد به این نکته اشاره کرده بود که سیروس مقدم و همکارانش به تکرار یک تم خاص در سریال سازی روی آورده اند؛ این مساله آن قدر در سریال نوروزی پر رنگ بود که این گمانه را تقویت کرد "چک برگشتی" نمونه ای دیگر از "زیر هشت" دیگر سریال سیروس مقدم است. اگر چه نویسنده ی اولی سروش صحت و دیگری سعید نعمت الله بود؛ بااین حال آنقدر موارد شباهت زیاد است که نمی شد این گمانه را نادیده گرفت. البته مقدم نسبت به این گمانه واکنش نشان داد و این نظریه را رد کرد.

سعید نعمت الله نویسنده سریال زیر هشت؛ این بار هم در پروژه دیوار با سیروس مقدم همکار است. عجیب اینکه باز هم داستان همان قصه ی زیر هشت با اندکی تغییر از آب در آمده؛ مردی به زندان افتاده؛ از دار دنیا دختری دارد و حالا که بعد از پانزده سال از زندان بیرون آمده است به دنبال انتقام است.

خیانت، زندان، انتقام و فیلم فارسی
آنهایی که در دهه های چهل و پنجاه تولیدات سینمای ایران را پیگیری می کردند؛ با دو المان "زندان و انتقام" در این آثار به خوبی آشنا هستند. زندان و انتقام یک ترکیب جادویی برای تولید فیلم نامه در سینمای فیلم فارسی بود. مردی در ابتدای داستان به دلیل بی‌مرامی یکی از نزدیک ترین کسانش به زندان می افتد و بعد از این در تمام سال های زندانش به انتقام فکر می کند؛ از زندان آزاد می شود و بعد تمهیدات لازم را برای ترمیم زخم کهنه اش آماده می سازد. گره های داستان دقیقا در همین جا شکل می گیرد؛ چالش پیش می آید و قصه خود به خود پرده به پرده پیش می رود تا در انتها گره گشایی های تصنعی رخ داده و داستان به عاقبت برسد.


البته شاید نتوان این تکنیک داستان گویی در سینما را تنها به سینمای فارسی ایران محدود کرد؛ چنین جنس داستان هایی در سینمای هند نیز بی سابقه نبوده است. کم نیستند در میان تولیدات بالیوود که کل داستانی طولانی بر اساس یک ظلم و پس از آن فرآیند انتقام گیری شکل می گیرد.

ریشه های جامعه شناسی یک سبک داستان پردازی
خیانت، زندان وانتقام و مفاهیمی از این دست و البته اجرای عدالت خارج از ساختارهای نهادی همه ناشی از جامعه ای می شود که از ساختارهای مدنی خود برای برقراری نظم و نفی ظلم نا امید شده و به دنبال راه فرار و به عبارت بهتر قهرمان می گردد.این نوع نگاه در بسیاری از تولیدات پیش از انقلاب خصوصا در آثار "مسعود کیمیایی" قابل احصاء هستند. این نوع جهت گیری اجتماعی دقیقا همان نقطه ی مشابهی است که می شود در سینمای فارسی قبل از انقلاب و بالیوود پیگیری کرد با این همه چنین دیدگاهی در سال های پس از انقلاب تا مدتی طولانی کنار گذاشته شد.

بازگشت تم خیانت- انتقام
در سال های پس از انقلاب نهادهای مردمی و وابسته به نظام در بسیاری از موارد نقش های اصلی را بازی می کردند؛ در حالی که قهرمان های ساخته های پیش از انقلاب عمدتا افرادی تنها بودند که یک تنه به سینه ظلم می زدند و البته در اکثر موارد این مظالم شخصی  بود- این که می گوییم شخصی یعنی از سوی شخصی خاص و علیه شخصی خاص اعمال می شد و جنبه عمومی نداشت هر چند در برخی موارد چهره ای سمبلیک به خود می گرفت.
در این داستان ها مردم کوچه و بازار همه تماشاچی بودند و هیچ تاثیری مثبت و در برخی موارد حتا منفی در قصه نمی گذاشتند. تنها قهرمان و وابستگان او بودند که در فرآیند دیده می شدند؛ به طور مثال در هیچ یک از موارد این چنینی مسجد که در هر محله ای در ایران می شود نمونه ای از آن را سراغ گرفت و معمولا محل تجمع ساکنین محل است نقشی نداشت.



چنین وضعیتی برای نهادهای حکومتی به صورت جدی تر در سال های پیش از انقلاب حاکم بود.چرا که معمولا فیلم ساز ها سعی می کردند تا از حضور مثبت نهادهای وابسته به رژیم پهلوی احتراز کنند و در طرف مقابل به واسطه بسته بودن فضا امکان دادن نقش منفی هم به آنها نبود در چنین شرایطی اساسا هیچ نقشی برای آنها در نظر گرفته نمی شد و مانند مردم و نهاد های مردمی این بخش ها هم یا نقشی کلیشه ای می گرفتند و یا به عنوان تماشاگری در صحنه باقی می ماندند.

در سالهای دهه ی شصت کاملا ماجرا متفاوت شد؛ به این شکل که نهاد های مردمی و خصوصا نهاد های وابسته به نظام در بسیاری از موارد نقش های اصلی را پیدا می کردند. جالب اینجاست که مجموعه ای از مردم کمک می کردند تا یک قهرمان ساخته شود و این فضای جمعی توانسته بود تصویری سینمایی تر از قصه های ایرانی را به نمایش بگذارد. این فضا کاملا در آثار دهه شصت چه در سینما و چه در تلویزیون قابل مشاهده  است.

در سال های دهه هفتاد کم کم جریان معکوس شد. اگر چه سینما و تلویزیون به سمت موضع گیری نسبت به نهاد ها نرفت و داستان متفاوت با سال های پیش از انقلاب بود اما باز هم قهرمان ها تنها شدند. همه نهاد های مردمی و وابسته به نظام کمرنگ شدند و حتا نقش اجتماعی مردم کوچه و بازار نیز به مانند دهه چهل و پنجاه از آثار حذف شد.



با این تحول دیگر در مجموعه های تلویزیونی قصه ها در خانواده ها محدود می شد. انگار که این خانواده در فضایی گلخانه ای نمو می کنند؛ قصه در همین فضا پیش می رود و در همین گلخانه است که به نتیجه می رسد. در سال های دهه هشتاد این فضا تشدید شد تا جایی که به سوژه ها نیز رسید؛ تا جایی که اکثر سوژه ها به مسایل خانوادگی باز می گشت. با این همه هنوز فضای انتقام و خیانت که در سال های قبل از انقلاب اسلامی به صورت جدی مطرح می شد در حاشیه قرار داشت و در نهایت این اختلافات خانوادگی بود که مورد توجه سریال ساز های این دو دهه قرار می گرفت. موضوعات اجتماعی و سیاسی که به نهادهای مردمی و حکومتی مربوط می شد کاملا به حاشیه رفت.

بازگشت قیصر
قیصر بازی و قیصر سازی در سالهای انتهایی دهه ی هشتاد و ابتدایی دهه نود رنگ و بوی جدی گرفت. سریال سازها که در دو دهه قبل در اکثر موارد قصه های عامه پسند و بی خطر خانوادگی را انتخاب می کردند چرخشی را به گذشته انجام دادند که نقطه ی عطف آنها سریال "زیر هشت" است.

سیروس مقدم به خوبی نشان داده است که می تواند یک بدنه ثابت از داستان را به اشکال مختلف نمایش داده و بارها و بارها به تلویزیون بفروشد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز متاسفانه به نظر می آید که در تولید آثار داستانی خود سعی دارد که از مسیر و استراتژی مشخصی پیروی نکند. همین باعث می شود که همه هم و غم مدیران شبکه ها پر کردن آنتن باشد. این وضعیت درباره سریال های هر شبی چندین باره تشدید می شود. ممکن است مدیران رسانه ملی در بحث درباره سریال های الف ویژه نکات قابل بحث داشته باشند اما این به آن معنا نیست که سریال های هر شبی مسیر تعیین شده ای را طی می کنند.


"دیوار" اگر چه خصوصیات یک رپرتاژ آگهی ناشیانه از ناجا را با خود دارد اما داستان معکوس شده ی "زیر هشت " را دوباره روایت می کند. رپرتاژ آگهی که می گوییم آن قدر بد طراحی شده است که توقع می رود صدای مسوولان نیروی انتظامی را هم در بیاورد؛ در این بخش تنها به اشاره به نکته ای اکتفا می کنیم؛ اگر به واقع قرار است چهره ی دقیق پلیس در چنین اثری به نمایش در بیاید و این سریال به دنبال فانتزی سازی نیست، زندگی مرفه یک سرهنگ دوم نیروی انتظامی آن هم با حقوق محدود کارمندی چگونه قابل توجیه خواهد بود. این مثال به خوبی نشان می دهد که در برابر بی دقتی سفارش دهند تیم سازند فانتزی وار از کنار موضوع سفارش گذشته اند تا داستانی را روایت کنند که هیچ ربطی به زمان و مکان ندارد و با یک زندگی واقع قابل جمع نیست.

در شرایطی که مسوولان محترم رسانه ی ملی برنامه ها را تفکیک کرده اند بخشی را برای پر کردن اوقات فراغت و بخشی دیگر را هدف دار- که در آن هم بحث است- تقسیم می کنند؛ باید منتظر اتفاقات بیش از این خارج از چارچوب هم بود. اوقات فراغت زمانی برای یادگیری همراه با استراحت است اگر نه می شود این ساعات را با برنامه هایی بسیار باکیفیت ترغربی پر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    آقا مرسی از عکس بهروز و قیصر مشرق حال کردم
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    خب که چی؟ هر آشغالی باشن (این سریالها)، بعض اون اراجیف آنتن که هستن..نیستند؟ چرا توقع دارید هنر سینمایی نا بالغ مملکت یه شبه به جایی برسه که، بتونه در هر زمینه ایی با نهایت ظرافت و فن، کامل و جامع عمل کنه...ها؟ بهتون التماس میکنم..اول برید بفهمید نقد چیه بعد اگه فهمیدید نقد چیه، بیایید خدا رو هم نقد کنید، باور کنید اون موقع خود خدا هم بهتون گیر نمیده... ((نقد خودش علم و دانشی عظیمه..به نظر من حتی باید برایش دانشگاه تاسیس بشه)) این راهی که دارید میرید آخرش ... خدا به خیر بگذرونه... برادر یا خواهر عزیزی که این مطالب را سر هم بندی نموده ایی...با نهایت صداقت میگم، اشتباها به جای کارشناسی، داری چهره ی همه چیز و همه کس را مخدوش میکنی...اگه جنابعالی از چیزی خوشت نمیاد دلیلی بر معیوب بودن اون چیز نیست... نامه تمام.(این تیکه رو، شوخی کردم)
  • جمیل ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    لامسب آماتور بزار حداقل سریال به نصفش برسه بعد بباف می خوای ببندمت به رگبار....
  • ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    باکیفیت تر غربی خودتی...گانگستر نویسنده
  • ناشناس ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    تحليل خوبي بود ممنون
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    زنش هم كار مي كرد!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    باز شما از يه چيز خوشتون نيومد! كاري نداره كه اينم مثل گشت ارشاد توقيف كنين يا مثل ثريا كلي از قسمت هاش رو حذف كنين. نظر بقيه ملت هم اصلا مهم نيست
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    یاد بهروز بخیر واقعا جز 5نفر تاریخ سینما ایران بود و هست و خواهد ماند
  • جميل ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    لطفا" ازانتقادات عجولانه پرهيز فرمائيد صداوسيما سريالهايي را كه دراين مدت پخش كرده ومي كند باعث گرديده بعضي از مردم سراغ فيلمهاي ماهواره اي نروند لطفا" زود قضاوت نكنيد واگر انتقاد مي فرمائيد سازنده باشد . از منتقدين سپاسگذارم
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    انشاالله باهم محشور شوید
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    نویسنده تصمیمش رو از قبل گرفته و جملاتی برای توجیه دیدگاهش سرهم کرده بدون هیچ استدلالی و ذکر مصداقی و با نادیده گرفتن تفاوتها
  • سید محمد ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    آقایان صدا و سیمای وطنی همینجوریش هیچی برای پخش نداره اونوقت شما به دو تا سریال مقدم هم گیر میدین...اصن درباره خاله سوسکه سریال بسازن خوبه...بهتره بدونین که این سریال نه قیصر سازی که داستان طایفه فیوج هستش...یه کم سوادتونو بالا ببرین.
  • حقیقت مردم هستند نه شما ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    سایت مشرق همیشه میخواد دیگران رو زیر سوال ببره اما نمی دونه که خودش همیشه زیر سئال میره بهتره به مدیرای بی سوادتون بگید مسیرشون رو عوض کنن در ضمن بهروز وثوقی شرفش می ارزه به شما کثافت های لجن که هر روز دارید به مردم خیانت می کنید درود بر بهروز وثوقی که مردمش رو نفروخت و برای مملکتش سکوت کرد اما شما چی ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
  • حمید رضا ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    تو هم که فقط ایراد بگیر نشد یه چیزی تو این مملکت باشه و تو به بهش گیر نداده باشی
  • محسن ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    خوب بود راجع بع تکنیک و کیفیت کارهای آقای مقدم هم می‌گفتید.کیفیت کاری ایشون خیلی با سینما و تلویزیون ما فاصله داره و یک سر و گردن بالاتره. داستان هم به‌نظرم خیلی خوب پرداخت شده. البته متوجه بحث شما هستم، شما در مورد مفهوم و پیام‌های داستان نوشتید که تا حدودی با نویسنده موافقم. منون مقاله خوبی بود.
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    دوست عزیزی که مفهوم نقد را به این خوبی می شناسید؛ اگر نقد این دشنام ها و ناسزاهایی است که سر هم کردید و بی محابا روانه ی نویسنده نموده اید که فبهاالمراد؛ بعید به نظر می آید که نویسنده ی این متن به توهین به دیگران علاقمند باشد تا شیوه ی شما را یاد بگیرد و اگر نه این شیوه ی نقد مورد نظر شما نیست بهتر است آنچه برای دیگران می پسندید ابتدا خودتان به اجرا در آورید. اگر به هر بخش از این مطلب ایراد وارد است روش نقد آن هم مشخص است می توانید نقد کنید و با خیال راحت قضاوت را به مخاطبان بگذارید؛ اگر نه روش های غیر اخلاقی جواب نداده و نمی دهد.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    آقا جمیل تند نرو داداش گانگستر بازی هات هم که مقوایی هست نویسنده همون اول هم گفته برای نقد کلی زود هست. با این حال به بهانه ی لو رفتن بخش اصلی داستان در همون قسمت های اول رند سریال سازی و داستان های مورد استفاده را مورد نقد قرار داده است. این را حتا می توانستی از روتیتر مطلب بفهمی. حالا راستش را بگو تو آماتوری که حتا یک مطلب را درست نمی توانی با دقت بخوانی یا نویسنده. ناز باشی شیش لول بند!
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    برو رو سایلنت...
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    خب حالا مثلا چی شد؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    داداش اینجا ارگان انصار حزب الله نیست اشتباهی اومدی. بالاخره هر کسی حق داره نقد کنه و خوشش بیاد یا نیاد شاید هم از نظر شما نقد خوبه ولی فقط برای همسایه؟
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    انتقادات سر موقع و عجولانه را آموزش بفرمایید. اتفاقا حرف همین است؛نمی شود با هر سریال و برنامه ی بی کیفیتی تنها برای اینکه مردم را از ماهواره جدا کنیم کنار بیاییم. در ضمن بر اساس کدام آمار می فرمایید مردم دیگر ماهواره نگاه نمی کنند؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    سلام استاد! یه سوال داشتم؛ نویسنده ای که قبل از نوشتن تصمیم نمی گیرد و همین طوری وسط نوشتن به نتیجه می رسد فکر می کنید چه مطلبی را بیرون خواهد داد؟ شما معمولا وسط مقاله تان تصمیم می گیرید که چه چیزی می خواهید بگویید؟ در ضمن استدلال چطور باید باشد که شما بپسندید و برچسب توجیه به آن نزنید؟ یا اینکه مصادیق باید چطور باشند که شما ببینید؟ عینکتان را عوض کنید و این قدر شیفته نباشید مشکل حل می شود!
  • امیر ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    خوب شد حداقل به این بهونه یادی از اسطوره تاریخ بازیگری ایران کردید. بهروز وقتی از ایران رفت تو بدترین شراط هم قبول نکرد به خاطر مردم و وطنش فیلم ضد ایرانی بازی کنه. امیدوارم هرجا هستی موفق باشی. (جوون 20ساله که تا حالا شما رو ندیده.)
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    حالا درباره طایفه ی فیوج باشه چه ربطی داره به این که قیصر بازی هست یا نه؟ این مطلب داره سلسله کارهای سیروس مقدم را نقد می کند نه فقط این کار را. یعنی مثلا قیصر نمی توانست لر باشد؟ یا کرد یا هر چیزی؟ در ضمن حتما یا باید خاله سوسکه بسازند یا کارهای آقای مقدم را؟
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    رسانه کارش نقده نه ایراد گرفتن.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    به نظرم این مطلب اساسا وارد فرم نشد؛ اگر چه باید مراقب بود که جزئی گرایی مقدم در و اداهایی مانند دوربین روی دست فریبمان ندهد. فرم باید از درون محتوا بیرون بیاید؛ اگر این اتفاق رخ ندهد فرم تنها به مانند آرایه هایی است که عروسی زشت را بزک می کند و این اتفاقی است که در چند اثر اخیر سیروس مقدم به خوبی قابل دیدن است. به نظر نویسنده ی این کامنت محتوا حتا به پیام محدود نمی شود؛ یعنی اینکه برای درک محتوا در ابتدا باید از استخوان بندی محکمی برخوردار باشد اگر اینگونه باشد پیام چه خوب و چه بد بر آن به درستی استوار خواهد شد و اگر نه همیشه یک پای داستان و البته تصویری که آن را به نمایش نی گذارد خواهد لنگید.
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    میخواستی یه چیزی بگیا... حالا که داری زود نقد میکنی حداقل درست نقد کن. مثلا بگو سکانسای اکشن نقص دارن. مثلا بگو نوع دیالوگ ایراد داره. نگو تکراریه.اونایی که شما مثال زدی انتقام از یه ظالم بود نه از یه پلیس که وظیفشو انجام داده. واقعا شما که نقد کردی تخصصی تو سینما داری؟!!!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    شما که استاد نقد سینمایی هستید چرا هنوز بین نقد عناصر یه داستان و فرم قصه با فرم ارائه سینمایی قایل نیستی. این هایی که تو گفتی می شه فرم سینمایی.. اتفاقا عجیب نیست در سینما و تلویزیون فرم زده ایران باید هم این نوع نگاه اولویت داشته باشد تا نقد عناصر داستانی... تا زمانی که این طور می بینیم فیلمنامه های ما بی مغز می شود. در ضمن؛ اگر کمی دقت می کردی می دیدی که نویسنده مطلب با یه اشاره ی ظریف گفته که این فیلم روایت وارونه ی زیر هشت است. یعنی اینجا دیگه انتقام مظلوم از ظالم نیست. در ضمن در هیچ کجای متن حرف از ظالم و مظلوم زده نشده. مساله خیانت و انتقام آمده که به راحتی می شود فهمید که از دید شخصیت جمیل کار سرهنگ وظیفه شناس همان خیانت است.
  • مهتی قربون ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    در کل سریالهایی که جناب سیروس مقدم می سازه انصافا جالبه موافقاش+ مخالفاش -
  • صفری ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    به نظر من مشکل از مقدم نیست. خب بالاخره هر آدمی حدی داره. حد مقدم و حد نعمت اله هم اینه و هزارتا فیلمنامه و سریال هم که بسازند باز نهایتا یه چیزه و یه چیز از کار در میآد. سریال‌ها و داستان‌های مختلف و متفاوت را آدمهای مختلف و متفاوت می‌سازند، برای این که حدود متفاوت دارند. صدا و سیما باید خودش را از حالت ملوک‌الطوایفی درباره و نشه پاتوق و ملک پدری یه عده آدم محترم. باید به دیگران هم بها بده و بذاره آدم‌های مختلف بیان و کار بکنن تا صداهای مختلف با ساختارها و فرم‌های مختلف که نماینده‌ی سلیقه‌ها و آرا و افکار و قشرهای مختلف در جامعه هست به منصه ظهور برسه. آیا گوش شنوایی هست؟ نه بخدا...
  • محمدرضا ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    ان شاالله
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    تشکر از عکس بهروز و قیصر
  • امیر محمد ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    مشرق کارت درسته... خیلی با تیتر قیصرسازی و... ات حال کردم. البته از حق نگذریم، این ایراد فقط به مقدم وارد نیست بلکه باید توهمات فانتزی و مشکلات شخصی و روانی زندگی شخصی نویسنده سریال(سعید نعمت ا...) را مورد موشکافی قرار دهید و ببینید که آب از سرچشمه گل آلود هست یا خیر؟ برای این کار میتوان مروروری بر کارهای این نویسنده داشت... زیر هشت، جراحت، شیدایی و ... همه دارای ریتم دیالوگ عشق لاتی(قیصری و قبل انقلابی) که اصلا درحال حاضر مرسوم نیست و همه سرشار از جنگ اعصاب و مخل آسایش و برهم زن آرامش!!... این آخری که ریز صداهای خورد مثل قدم زدن و دست به کاغذ کشیدن و... که از صدای کاراکترها نیز بلندتره!، هیچ...!!! فکر میکنم انسان (آن هم در این عصر!!) به اندازه کافی اعصاب خوردی داشته باشه که نیاز به سوهان روح بیشترنباشه و اینقدر برای روح و روان خود ارزش قایل باشیم که.......!
  • مسعود ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    فقط جمیل ....
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    همش تورهمه!
  • امير احمد اكبري اسبق از تبريز ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    تعهد و ( !!! انسانيت !!!! ) از وقتي ترويج تجمل پرستي و تجمل گرايي با اين توجيه كه تصويري اشرافي از ايرانيان به نمايش داده بشه از سينما و تلويزيون ايران رخت بر بست و حالا دوره پسرفت افكار ماديگرايانه و تحميل افكار سطحي تنزل يافته تري در سينما و صدا و سيماي ما در حال شكل گيري هست كه به مراتب اسفبارتر از تهاجم فرهنگي دشمنانمون هست
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    سریالش خیلی چرته .
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    فسیل دوست
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    فسیل شناسی
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    اووووه چقدر فسیل ها طرفدار دارند !
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    دیگه هر کس سالی دو تا سریال و چند تا فیلم تلویزیونی بسازه یه چیزهای محدودی یاد می گیره !! ولی واقعا رو اعصابه . بخصوص با اون کج و معوج کردنهای جنون آمیز.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    واقعا باید یه تحقیقی هم بشه که چطور میشه بعضی جوانان عاشق لات و لوتهای سینمای فارسی هستند ! فقر فرهنگیه ؟ عقب ماندگی از زمونه ست ؟ چیه ؟!
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    کدوم ظلم ؟ یارو خلاف کرده افتاده زندان . لابد از این به بعد باید متجاوزها و قاتلها و دزدها رو ببینیم که از کسانی که اونها رو به زندان انداختند انتقام بگیرند . دوره آخر زمون شده !!
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    این اقا کلا خودش این خوان نعمت رو رها نمی کنه . سالی دو تا سربال رو حتمن باید بسازه !!
  • محمد ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    چند تا سوال در این قسمت ها برام پیش اومده 1- دختر جمیل که تربیت یافته سرهنگه به پدرش می گه می خوام آب خوش از گلوم پایین بره نمی گه ((نون حلال )) پس بحث فیلم کاملاً سکولار و برگرفته از یک ادبیات غیر دینی است 2- یک سرهنگ ناجا با یک من ریش خون بچش از شب تا ظهر فرداش رو پیرهنشه پس نجس و پاکی و نمازش کو این نشون می ده کارگردان و نویسنده هیچ کدوم 2 اصل اساسی اسلامی را نمی دونن و با توجه به این که برای یک کشور اسلامی فیلم ساختن این معنیش چیه؟؟؟!!!
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    سریال « دیوار» تا حدودی خوش ساخته اما بنظر می رسه که کمتر محتوای باورپذیر داشته باشد، خصوصا" که داستانش خیلی شبیه فیلم شاکتی «قانون» با بازی آمیتا یاچان در دهه هشتاد میلادی است و ... بگذریم! حرکات دوربین در مقایسه با «ثریا»، کمتر آزار دهنده است، اما همچنان غیر منطقی و خسته کننده است. البته پر واضح است آقای مقدم سعی نموده تا بهترین تجارب خویش در ثبت و ضبط تصاویر و صدا های با کیفیت را در این سریال بگنجاند. غافل از آنکه اینها اجزا سریال هستند و ممکن است به لحاظ ترکیب بندی و شاکله نا مناسب، این سریال عاقبت خوبی نداشته باشد! اما صدا و سیما چرا به خاطر بیان و بزرگنمایی بزه های اجتماعی ، لازم می داند تا آرامش و شادی شبهای مردم را با ساخت چنین سریالهای تنش زایی، از ایشان بگیرد؟
  • یوسف ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    سلام ... سیروس مقدم یکی از بهترین کارگردانان ایران وتلویزیون است .من به خوبی سبک فیلم ساختن و همچنین فیلم برداریشو درک میکنم اما شباهتی بین زیرهشت وچک برگشتی ندیدم... واقا بهترین سریال پلیسی تا الان "خواب وبیدار" هستش ولی من "دیوار "رو کاندید اولین فیلم میدونم البته باید تا آخرش دید... در کل داستان انتقام وغیره نه دنباله رو فیلم فارسی ونه دنباله رو قیصر وغیره... فیلم اشکال داره ولی خداییش همه مونو میخ کوب میکنه..یاعلی
  • یوسف ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    این حرفا رو از کجا در میارید..
  • یوسف ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    چرت نگو ..
  • یوسف ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    ممنون از دقتت...ولی تو اداره پیراهنشو عوض کرد..یاعلی
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    ولی انصافا شخصیت ها رو حال می کنید آدم یاد فیلمهای لوک خوشناس و دالتون ها می افته
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    نقد نا بخردانه ای بود! با تمام احترامی که برای مشرق دارم ، ولی عزیز دل من ، مگر غیر این است که زندان ، کینه و انتقام رو سنگین و بیدارتر میکنه؟ مگر کم در جامعه فعلی از این دسته افراد داریم؟نه و چه بسا بیش از چیزی که فکر میکنیم وجود دارند ، باندهای مخوف و مافیایی در تمامی زمینه ها.اما اینکه از واژه قیصر سازی و اینها استفاده میکنید ، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که فیلم قیصر در زمانی ساخته شد که ، قانون ، یعنی چاقوی توی دست ! و از طرف دیگر، طرز فکر اجتماع اون موقع و ... اصلا قابل قیاس با حالا نیست ! چرا که الان غیرت، بی رگ تر و تعصب بی رنگ تر شده . ثانیا ، شباهت ویژه‌ای که وجود داره بین اجتماع الان و جامعه اون سالهای فیلم قیصر " نبود راه‌های قانونی مناسب و فرهنگ مناسب هست " چه قیاسهای مع الفارق بی موردی کردید. قیصر ، با بازیگرانی که داشت ، چه کثیف چه سالم ، فیلمی بود که در زمان خودش طرفدارهای ویژه‌ای که اکثر جامعه بودند رو به خودش جلب کرد. قیصر به پاخاسته از احقاق حق و اعمال غیرت و انتقام گیری ناموسی و هتاکی بوده و این چیز دیگری. حالا چون طرف سیبیل از زوار در رفته داشت و ... (که قیصر سیبیل هم نداشت ) و موهای ریخته به پایین و لاتی حرف زدن و ... میشه قیصر از دید شما؟ یک سر به خانی آباد ، دروازه غار و اصلا چرا اینقدر پایین ، در محله‌های آریاشهر و جنت آباد و ... بزنید و ببینید که از این دست آدمهایی که شما با قیصر مقایسه میکنید ، چقدر زیاد هستند.واقعیت محض رو در این فیلم نمایش داده ، نه چیز دیگه ای ، حالا با مخلوطی از حال و هوای پلیس و هفته پلیس و ... !
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    چرا اینطوری حرف میزنی آخه؟! چرا شما ها ک هی میگید این حرفارو ی نگاهی دقیق به این تولیدات نمیندازین
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    زیرخاکی
  • یوسف نیری ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    بعضی ها چه دغدغه ها و علایقی دارند ... خدا شفاتون بده ان شاالله
  • هادی ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    چی رو با چی قیاس میکنی؟؟؟ همین نقداس که میزنه تو برجک فیلم سازی ایران...
  • حسین نجار ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    درمورده سریال زیره هشت یه مقدار تند روی نمیکنید؟؟؟ این سریال نشان میداد که راه حل همه سخت ترین مشکلات توکل به خداست.
  • شيدا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    سلام، بد ساخت ترين سريال ها و بي كيفيت ترين اون ها به سريال هاي مبتذل و بي محتواي ماهوارهاي (شبكه GEM و....)ميرزه لطفا ما ايراني ها يه كمي سطح سليقه مون رو بالا ببريم و به تماشاي هر مزخرفاتي نشينيم و تمام ساعات با هم بودن شبانه خانوادگي مون رو به سبري كردن جلو تلويزيون و ديدن سريال هاي با فيلم نامه هاي ضعيف نكنيم. كمي به خود بينديشيم به داشته ونداشته هايمان لطفا.....ممنون.
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    الان چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سید اکبر کولر ساز ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    بابا یک بار هم از کارهای هنری رسانه ملی تعریف کنید می میریددددددددددددددددددددددددددددددد؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    شما كه ماهواره رو نميپسندي خوب نگاه نكن , ديگه چرا بزور بقيه رو مجبور ميكنيد نگاه نكنند . من اصلا سريالهاي شبكه هاي فارسي زبان رو نگاه نميكنم . ترجيح ميدم نشنال جئوگرافي و انيمال پلنت و ديسكاوري نگاه كنم . پس ميبينيد كه ماهواره فقط سريالهاي آبدوغ خياري شبكه هاي فارسي زبان نيست .
  • محمد ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    از کی تا حالا جوان‌مردی بدکاری شده؟
  • محمد ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    عشق کردم از عکس زیبای بهترین هنرپیشه تاریخ سینمای ایران. باز هم از کارها بکنید
  • امیر مسعود ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    آفرین به شرفت بهترین کامنت را تو دادی اخه این بقول خودشون ناشناس ها چه میدانند سینما و تاریخ آن چیست وقتی بهروز وثوقی همبازی و هم تراز آنتونی کوئین در کاروانها بود اینها اصلا تو این دنیا آمده بودند
  • مسعود ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    این بیچاره پایینی حق داره چون اولا علم سینمایی نداره که بدونه بهروز وثوقی در چه حدی بوده و هست و بهتره بره بپرسه فیلم کاروانها را گیر بیاره. تقصیر نداره بچه این دوره..... است
  • مسعود ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    آقایان ناشناس-محمدرضا-نیری و اقعا احتیاج دارید که تاریخ سینمای ایران را بخوانید تا ببینید خلاقیت و اوج هنرپیشگی و توان ایفای هر نقشی بخصوص همبازی آنتونی کویین شدن یعنی چه.
  • قبیبسیب ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 0
    سلام
  • منتقد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    0 0
    با سلام، خارج از این مسائل بنظر من آقای سیروس مقدم اصلاً در کار پلیسی کار نکند بهتر است مخصوصاً صحنه‌های مصنوعی اکشن و در فیلم پلیس وقتی در صحنه حاضر میشه که متهم گریخته و ما از پلیس فقط حرکات نمایشی در خیابان را می‌بینیم و هیچ درگیری حرفه‌ای بین دزد و پلیس وجود نداره و کارگردان بجا صحنه‌های اکشن لحظه حساس فیلم را تبدیل به صحنه هندی میکنه متأسفانه فیلم‌نامه های خوب زیادی توسط کارگردانهای بد سلیقه فیلم را کامل خراب میکنه بعنوان مثال در قسمتی از فیلم که جمیل در آمبولانس هست با احمقانه ترین و ناشیانه ترین روش پلیس داخل آمبولانس رو غافل گیر میکنه بنظرم کارگردان با استفاده از آهنگ و یکسری حرکات دوربین که اسمش رو نمیدونم خواسته اشتباهات فاحش خودش رو پنهان کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس