نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد

در این گزارش به بررسی جزئیات عملیات موشکی ۲۶ فروردین ایران و پدافند رژیم‌صهیونیستی پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، سامانه‌های ضدموشکی «آرو۲» و «آرو۳» رژیم‌صهیونیستی به طور مشترک با امریکا توسعه یافته‌اند. «آرو۲» از کلاهک‌های انفجاری برای نابودی موشک‌های بالستیک ورودی در فاز نهایی حرکت آنها در جو فوقانی استفاده می‌کند و دارای برد ۹۰کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۵۱کیلومتری است. «آرو۲» را می‌توان ارتقایی از سامانه پدافندضد هوایی و ضدموشکی پاتریوت امریکا دانست که اسرائیل زمانی در این نقش از آن استفاده می‌کرد. سامانه ضدموشکی «آرو۳» از فناوری برخورد جنبشی برای رهگیری موشک‌های بالستیک ورودی در فضا، قبل از ورود مجدد آنها به جو در مسیر رسیدن به اهداف استفاده می‌کند.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در موضع‌گیری رسانه‌ای به توانمندی نظامی ایران در پاسخ نظامی علیه اسرائیل اذعان کرده است: اقدامی که ایران علیه اسرائیل انجام داد یک حمله بی‌سابقه و گسترده از داخل خاک ایران بود. نیروی هوافضای سپاه شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه ۲۵ و ۲۶ فروردین عملیات تنبیهی «وعده‌صادق» را با رمز «یا رسول‌الله (ص)» اجرا کرد و با ده‌ها موشک و پهپاد، اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با موفقیت مورد اصابت قرار داد.

این عملیات در راستای انتقام از تل‌آویو در حمله موشکی به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت هفت تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق انجام شد. به گفته ارتش رژیم‌صهیونیستی، در مجموع حدود ۱۷۰پهپاد، بیش از ۳۰موشک کروز و بیش از ۱۲۰موشک بالستیک از سوی ایران به سوی فلسطین‌اشغالی شلیک شد. سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه با اشاره به اینکه با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم، تصریح کرد: در این مرحله از موشک‌های خرمشهر، سجیل، شهید حاج قاسم، خیبرشکن ۲ و هایپرسونیک فتاح استفاده نکردیم.

حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی باعث خشم زیاد امریکایی‌ها شد و شبکه۱۴ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی در این باره گفت: «باید اذعان کرد بازدارندگی ایالات‌متحده امریکا در نتیجه حمله اخیر ایران علیه اسرائیل ضربه مهلکی خورد.» همچنین رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی اعلام کردند ایران تابوی چنددهه‌ای عدم‌حمله از خاک ایران به فلسطین‌اشغالی را شکست. دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اهداف ایران از عملیات وعده‌صادق می‌گوید: «اگر اصابت موشک‌ها و پهپادها به اهداف تعیین‌شده کوچک‌ترین اهمیتی برای ایران می‌داشت، نباید ۷۲ساعت قبل، تصمیم به عملیات نظامی را به کشورها اطلاع می‌داد. هدف ایران نظامی نبود، سیاسی بود؛ نمایش اراده و شهامت برای حمله مستقیم و آشکار به قلمرو اسرائیل.»

کمک‌های گسترده

نکته مهم در زمینه عملیات تنبیهی وعده‌صادق کمک‌های گسترده امریکا، انگلیس و فرانسه در کنار برخی کشورهای منطقه به رژیم‌صهیونیستی برای مقابله با پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک ایرانی است. یک منبع امریکایی اذعان کرد: ۱۰ کشور به اسرائیل برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی کمک کردند. در واقع ایران در جریان این عملیات علیه رژیم‌صهیونیستی با ناتو و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها مقابله کرد. امریکا به عنوان مهم‌ترین عضو ناتو از همه تجهیزات پدافند هوایی و ضدموشکی خود برای کمک به رهگیری و انهدام پهپادها و موشک‌های پرتاب‌شده از سوی ایران استفاده کرد. از جمله تجهیزات مهم در این زمینه رادارهای تجسسی AN/TPY- ۲ است که یک سامانه راداری زمین‌پایه است که در کشورهای قطر، ترکیه و نیز در فلسطین‌اشغالی مستقرشده و کار ویژه آن کشف موشک‌های بالستیک و هشدار درباره پرتاب آنها به سامانه‌های ضدموشکی برای رهگیری آنهاست. رادار AN/TPY- ۲ یک رادار آرایه فازی باند ایکس است که از ۷۲ماژول فرستنده و گیرنده با بیش از ۲۵هزار آرایه برخوردار است و می‌تواند در فاصله هزارکیلومتری انواع اهداف هوایی را شناسایی کند. این رادار که اصلی‌ترین حساسه سامانه پدافندی تاد امریکایی است، بزرگ‌ترین رادار جهان است که قابلیت جابه جایی اجزای آن وجود دارد.

به رغم کمک‌های گسترده امریکا و متحدان غربی و برخی کشورهای منطقه به رژیم‌صهیونیستی برای رهگیری پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک در کنار استفاده کامل این رژیم از همه امکانات پدافند هوایی و ضدموشکی خود، در عمل شمار قابل توجهی از موشک‌های ایرانی به اهداف خود در فلسطین‌اشغالی برخورد کردند. اسکات ریتر، تحلیلگر نظامی مشهور امریکایی در رابطه با شکست پیشرفته‌ترین رادار جهان در برابر موشک‌های ایران با اشاره به اینکه ایالات‌متحده یک رادار پیشرفته AN/TPY- ۲ مستقر در صحرای نقب دارد، تصریح کرد: بهترین سامانه دفاع موشکی جهان نتوانست از سایت‌هایی که وظیفه حفاظت از آنها را در برابر حملات موشک‌های ایران بر عهده داشتند، محافظت کند.

ساختار سامانه‌های پدافند موشکی رژیم‌صهیونیستی

طبق اعلام سازمان دفاع موشکی اسرائیل (IMDO)، گنبدآهنین پایین‌ترین لایه دفاع موشکی اسرائیل است. حداقل ۱۰سامانه گنبدآهنین در فلسطین‌اشغالی وجود دارد که هر کدام به راداری مجهز شده است که راکت‌ها را تشخیص می‌دهد و سپس از یک سیستم فرماندهی و کنترل استفاده و به سرعت محاسبه می‌کند که آیا یک پرتابه ورودی تهدیدی ایجاد یا احتمالاً به منطقه‌ای غیرمسکونی برخورد می‌کند. اگر موشک تهدیدی ایجاد کند، گنبدآهنین موشک‌هایی را از زمین شلیک می‌کند تا آن را در هوا نابود کند. سطح بعدی در هرم دفاع موشکی رژیم‌صهیونیستی، طبق اعلام IMDO سامانه «فلاخن داوود» است که برای حفاظت در برابر تهدیدات کوتاه‌برد و میان‌برد موشکی است. «فلاخن داوود» یک پروژه مشترک بین شرکت «سامانه دفاع پیشرفته رافائل» اسرائیل و شرکت امریکایی «ریتیون»، از موشک‌های رهگیر «استونر» و «اسکای‌سپتور» برای نابودی اهداف تا فاصله ۳۰۰کیلومتری استفاده می‌کند. در رده بعدی، سامانه‌های ضدموشکی «آرو۲» و «آرو۳» رژیم‌صهیونیستی قرار دارند که به طور مشترک با امریکا توسعه یافته‌اند. «آرو۲» از کلاهک‌های انفجاری برای نابودی موشک‌های بالستیک ورودی در فاز نهایی حرکت آنها در جو فوقانی استفاده می‌کند و دارای برد ۹۰کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۵۱کیلومتری است. «آرو۲» را می‌توان ارتقایی از سامانه پدافندضد هوایی و ضدموشکی پاتریوت امریکا دانست که اسرائیل زمانی در این نقش از آن استفاده می‌کرد. سامانه ضدموشکی «آرو۳» از فناوری برخورد جنبشی برای رهگیری موشک‌های بالستیک ورودی در فضا، قبل از ورود مجدد آنها به جو در مسیر رسیدن به اهداف استفاده می‌کند. رژیم‌صهیونیستی همچنین دارای هواپیماهای جنگنده نسل پنجمی اف ۳۵‌ای است که در جریان عملیات وعده‌صادق از آنها برای سرنگونی پهپادها و موشک‌های کروز استفاده کرد.

خسارات رژیم‌صهیونیستی

با وجود ادعای نابودی ۹۹ درصد از پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک شلیک‌شده ایران از سوی رژیم‌صهیونیستی و متحدان آن، اما واقعیت جز این است. روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی درباره خسارات حمله موشکی ایران نوشت: از تجزیه و تحلیل ویدئویی به نظر می‌رسد حداقل چهار موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده است. بر اساس تحلیل‌ها، همچنین احتمالاً پنج موشک به پایگاه رامون اصابت کرده است، در مورد رآکتور اتمی در دیمونا، با توجه به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، به نظر می‌رسد حداقل یک موشک به یکی از ساختمان‌های رآکتور اتمی و دو موشک به اطراف پایگاه اصابت کرده است. همچنین بر اساس تصاویر، یک پهپاد به پایگاه حرمون اصابت کرده است. به نظر می‌رسد میزان رهگیری موشک‌ها حدود ۸۴ درصد است، نه آنطور که سخنگوی نیروهای رژیم اسرائیل دیوانه‌وار مطرح می‌کند.

نتایج عملیات برای ایران

عملیات وعده‌صادق نتایج چشمگیر نظامی را برای ایران به همراه داشته است. نفوذ موشک‌های ایرانی و اصابت آنها به اهداف، خود نشان‌دهنده وجود ضعف‌های جدی در سامانه‌های پدافند موشکی رژیم‌صهیونیستی است که در حملات احتمالی بعدی ایران می‌تواند از این نقاط ضعف برای واردآوردن خسارات جدی به رژیم‌صهیونیستی استفاده کند. در واقع سامانه‌های پدافند ضدموشکی چندلایه اسرائیل نشان داده است قادر به دفاع از فلسطین‌اشغالی در برابر رگبارهای راکتی و موشکی محدود (مثلاً راکت‌های پرتاب‌شده از غزه یا جنبش حزب‌الله) و حجم کمی از پهپادها و موشک‌هاست، اما به طور بالقوه می‌تواند در صورت یک حمله بزرگ پهپادی یا حملات گسترده موشکی اشباع و فلج شود. اذعان سخنگوی پنتاگون به توانمندی نظامی ایران در پاسخ به رژیم‌صهیونیستی و انجام‌دادن حمله‌ای گسترده و بی‌سابقه از داخل خاک ایران به فلسطین‌اشغالی با وجود اطلاع قبلی متحدان منطقه‌ای امریکا از این حمله ۷۲ ساعت قبل از آغاز آن که طبیعتاً به اطلاع واشینگتن هم رسیده است، نشان می‌دهد ایران قادر است با وجود همه آمادگی‌های نظامی اسرائیل، امریکا و متحدان منطقه‌ای و اروپایی آن ضربات کوبنده‌ای را به دشمن صهیونیستی وارد کند.

اسکات ریتر، تحلیلگر نظامی معتقد است: آنچه ایران در حمله شنبه و یک‌شنبه به اهداف رژیم‌صهیونیستی در اراضی اشغالی انجام داد، احیای قدرت بازدارندگی این کشور بود. او عملیات تنبیهی «وعده‌صادق» را بسیار موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و با اشاره به تثبیت قدرت بازدارندگی ایران اظهار کرد: «می‌توان گفت که این عملیات نه‌تن‌ها برای ایران، بلکه برای تمام جهان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، زیرا بازدارندگی ایران اکنون واقعیتی است که می‌تواند امریکا و اسرائیل را کنترل کند.» به نظر می‌رسد با اجرای عملیات تنبیهی وعده‌صادق از سوی ایران، رژیم‌صهیونیستی شاهد فروپاشی کامل بنیان‌های دکترین دفاعی- امنیتی چندین دهه‌ای خود شد که مبتنی بر سه اصل بازدارندگی استراتژیک، هشدار استراتژیک و غلبه قاطع بود.


منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • محسن IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    38 28
    متن خبر فقط 10 درصد با تیتر تناسب داشت. وقتی که از مردم میگیرید حق الناس هست
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      16 23
      سوادت قد نمیده بفهمی چی گفته
    • ما ملت امام حسینیم IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      10 11
      برای امنیت و و آرمان‌ها جزو اوجب واجبات است که از جان مایه بزاریم برای حفظ این نظام چرا که به قول امام ره حفظ نظام از جان امام زمان هم واجب تر است وقتی شعار میدیم ما ملت شهادتیم و ملت امام حسینیم باید وقایع ایی که در کربلا گذشت هم به جان بخریم تا در عمل ثابت کنیم حال از لحاظ مادی که بماند
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      4 2
      ایران دنبال ارتقاست تا دفعه بعد حداقل 75 درصد اصابت داشته باشد انها هم دنبال ارتقا و توسعه در همه جهات و انواع روشهای علمی هستند تا دفعه بعد اگر چند هزار موشک هم شلیک شد یک درصد هم رد نشود بنابراین بدون هرگونه غرور و کاهلی و دست کم گرفتن چنین رقیبی باید تلاش کرد تا خداوند چه خواهد
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      3 6
      با شما موافقم. صرفا یک گزارش توصیفی بر اساس گزارش‌های خارجی بود
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      3 2
      چون که صهیون سیرتی دارند پلشت/ موشکان بر آن دَدان افکنده گشت !!!!
    • US ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      8 2
      تیتر خبر این است که نقاط فلج کننده گنبد آهنین روشن شد - خوب آیا انتظار داشتی اطلاعات نظامی در این مورد در اختیار افرادی نظیر تو و من قرار داده بشود؟ در ثانی این اطلاعات به چه درد تو می خورد؟ مگر اینکه مزدور دشمن باشی؟! در این موضوع که در طی حمله ایران به اسرائیل - ایران ارزیابی هایی در خصوص نه تنها گنبد آهنین بلکه بقیه لایه های دفاعی ناتو و خود اسرائیل و هم پیمانان منطقه ای اسرائیل انجام داده - شکی نیست ولی دشمنان ایران کور خوانده اند که به این اطلاعات دست یابند.
    • US ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      0 5
      خبرگزاری درپیتی یعنی این
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      3 2
      تو جزء موجودات نیستی اول موجودیت خودتو ثابت کن بعد حرف از مردم بزن بکپ مفنگی
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      3 2
      ۱۷:۳۵ و ۱۷:۴۳ ما هم انتظار انتشار اطلاعات مهم رو نداریم. اما لزومی به انتخاب این تیتر هم نبود که صفحه رو باز کنیم و اینترنت هدر بره. وگرنه صد در صد نباید مشت خود رو باز کرد. اول به انتقاد دقت کنید بعد بسرایید.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      0 0
      دفعه دیگه ایران زمان حمله را اطلاع نمیده مثل عملیات وعده صادق که ۷۲ساعت قبل به اطلاع کشورهای اطراف رساند...این دفعه در اوج غافلگیری موشک شلیک میشه
    • کارگر IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      2 4
      این احتمال را بدهید اسرائیل دست شما را خوانده و با تغییر مکان اصلی پدافندش نشانی اشتباه به ماهواره های جاسوسی روسی و ایرانی داده باشد. موشک و بمب اتمی اش را پنهان کرده. اگر احساس کند روز محوش رسیده مقابله به مثل پیشگیرانه کرده کشور مهاجم را محو میکند. مسئولان مدبرانه عمل کرده وارد دعوای حماس و اسرائیل نشوند. اسرائیل برای ادامه نبردش پشتوانه میلیاردی آمریکا را دارد. برعکس ایران تحریم است. مردم بیش از این کشش فلاکت و فساد اقتصادی ندارند. بدهکار فلسطینی های متحد منافقین نیستیم.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      0 0
      رسانه های ما مثل ندید بدید تا چیزی را می فهمند منتشر می کنند « کم گوی و گزیده گوی چون در» خب معلومه باید ابتدا سامانه پدافند را فلج کرد یا با هک یا انهدام ضمنا دفعه بعد هرگز نمی توان با همین روش حمله کرد
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    19 10
    ما اگر واقعا صنعت نظامی داریم جدا از موشک پهپاد باید در زمینه جنگند ه هم موفق بشویم المان 60 سال پیش جنگنده ساخت یعنی ما با ده میلیون مهندس به اندازه المان نیستیم اقایان نمیزارن کشور رشد بکنه موشک خوبه ولی باید جنگنده هم ساخت
    • حمید IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      13 35
      موشک و جنگده زماني خوبه که فقیر و گرسنه و آقا زاده و رانت خوار نداشته باشی. با تقدیم احترام.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      4 1
      ۱۴:۵۵ موشک و قدرت نظامی برای همیشه خوبه. در فقر دشمنان از دشمنی منصرف نمیشن. رژیم تروریستی آمریکا و انگل لیس صغیر فقیر و گرسنه و آقازاده و رانت‌خوار دارن اما صنایع نظامی هم دارن. مگر این که مزدور دشمنان ایران بزرگ باشی. با تقدیم احترام.
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      6 2
      در پاسخ به حمیدتهی مغز خان این موشک ها و هواپیما ها حاصل فرزندان همین مردمی است که می‌گویی فقیرند اما غیرت و عرق ملی اسلامی دارند و گرنه آقا زاده ها و مفتخور ها و بی وطن ها یی چون تو که یا در خارج از کشورمشغول خوشگذرانی اند یا مشغول گفتن اراجیفند مثل تو
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    16 13
    کدوم کشور عاقلی وقتی حمله داره می‌کنه مسیر عبور پرندهاشو میگه از زمان حمله دقیقه به دقیقه صدا سیما محل عبور پهپاد ها رو گزارش میداد اونم پهپادها تودسته های بیستایی یا بیشتر میرفتن خوب کشف ونابودیشو راحت تر میشه
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      19 12
      خب قدرت یعنی همین که اعلام کنید و با اطلاع قبلی حمله انجام شد بعنی اگر در امادگی قبلی هم باشید هیچ غلطی نمیتوانید بکنید
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      8 3
      خو دانشمند، قبل از این که مردم ( که توی مسیر حرکت موشک/پهباد هستند ) این چیزا رو ببینن، و دوربین ازشون فیلم بگیره و پخش تلوزیون بشه، قبلش رادارهای دشمن اینا رو میبینن!
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      3 1
      هدف، مشاهده سیلی ایران بزرگ به رژیم غاصب و تحقیر این رژیم تروریستی در دنیا بود که آن را نمایش دادیم نه شخم زدن صهیونیست‌ها. حالا کی عاقله؟!
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      2 11
      این حمله شکستی برای جمهوری اسلامی بود عصبانیت جمهوری اسلامی از رهگیری و منهدم شدن موشک‌ها و پهپادهای ادعایی کاملا مشهوده
    • ناشناس IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 2
      آره سیلی که ۹۹ درصدش به اسراییل نخورد عاقل خخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    9 8
    باید از اورانیوم هم در موشکهامون استفاده کنیم تا هرجایی رو که زدیم دیگه برای صهیونیستهای آپارتاید و قاتلین ۱۴۰۰۰ کودک فلسطینی ، قابل استفاده نباشه.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      17 1
      مگه بعد مردم فلسطین نمی خوان اونجا زندگی کنن ؟
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      2 2
      قاتلین صهیونیست تو یه کره دیگه نیستن که هیچکی دورو برشون نباشه‌‌. جا و مکانشونم پت وپهن نیست که فقط به خودشون آسیب برسه .یه انفجار هسته ای حتی با اورانیوم ضعیف شده بازم آلودگیش به کشورای اطراف میرسه حالا خود مردم فلسطین که جای خود. بعنوان مثال زلزله فکوشیما یاحتی حادثه چرنوبیل که گفته میشد آلودگیش تا قفقاز جنوبی هم رسید.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 0
    قطعا اصابت تعداد موشک های بالستیک و پهباد خیلی بیش از اینهاست.ایران میتونست قافلگیر کنه اما عمدا قبل از حمله اطلاع داد تا علاوه بر تنبیه اسراییل یک آزمایش در محیط واقعی انجام بده.برای اونها دام پهن کرد تا شانس موفقیت انهدام اهداف در جنگ با ناتو بفهمه و نقاط ضعفش بفهمه.اونا تو دام ایران افتادن.احتمالا بعد از این حمله ایران در حوزه تاکتیک و سخت افزار تعغیراتی رو تو نیروهای مسلح انجام بده.هیچ رزمایش اینقدر اطلاعات به ایران نمیداد
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    3 4
    واااااای مشرق خودتو کشتی با این گزارش
  • محمد IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 2
    پس اونپایگاهشون که توی شمال زدیم چی؟ چراکسی از اون حرف نمیزنه؟؟؟؟؟
    • ناشناس IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 0
      خب معلومه چون نزدین
  • فاطمه IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 1
    تا کی باید با دنیا بجنگیم و مسئولین فکر اشتغال زایی برای مردم نباشن به خدا اگه تاکسی پیک های اینترنتی نبود نصف جوونای ما بیکار بودن
  • قلی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 7
    داستان و حکایت خوبی هست
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      7 2
      داستان نیست. واقعیته و اتفاقا مدت زمان زیادی که باعث فراموشی بشه هم نگذشته! فعلا بیرون نیا!
  • سعید IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    3 7
    کاش تلفات انسانی میدادند تا انتقام شهدای ما گرفته میشد. حمله بدون تلفات بازدارندگی نداره
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      6 4
      باشه الان به بازدارندگی زنگ میزنم میگه برقرار نشو تو آلبانی هنوز بعضی ها راضی نیستن
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      6 4
      اصلا معنای بازدارندگی و تفاوتش با تلفات رو نمیدونی! کشتن بازدارندگی نمیاره قدرت نابود کردن بازدارندگی میاره
    • ناشناس IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      1 0
      کجا رو نابود کردید خخخخخ
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 1
    باید از دریای مدیترانه حمله می کردن
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      4 1
      چه کیفی میده رگبارموشکی فراصوت بالستیک ایران اززیرسطح دریای مدیترانه وحمله ازسمت دریای مدیترانه،ازجهت غرب به سوی این رژیم کودک کش غاصب توسط زیردریایی های اتمی واقیانوس پیمای ایران وبه یاری خدادرآینده ای نزدیک!وچشم انتظاراین لحظه تاریخی میمانیم
  • ساس IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    0 2
    مردم چه میگویند جنگ زرگری و ژست های توخالی دو قنتوراتچی امنیتی سازمان سیا و پنتاگون در خاورمیانه.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      0 0
      مردم چنین چیزی نمیگن. یه عده نخودمغز اینو میگن. وگرنه میان دو گروهی که ارزش‌های متضادی دارن جنگ زرگری معنا نداره. ضمن این که جنگ زرگری هیچ وقت به زد و خورد واقعی نمیرسه. در حالی که اسلام و کفر هم عقاید متضادی دارن و هم در مقابله اسلام با کفر زد و خورد و هزینه واقعی داده شده و منافع حیاتی دو طرف تهدید شده. پس جنگ زرگری نیست.
  • حامد پلاس IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    0 1
    تمام مقدرات ۸۵ ملیون ایرانی معطل سه کلمه آمریکا ، اسراییل و حجاب شدن بخدا.... دیگه زندگی و جای نفس گشیدنی باقی نمونده بخدا....
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      1 0
      آمریکا و رژیم حرام‌زاده صهیونیستی دوست دارن که تمام مقدرات ۸۵ میلیون ایرانی دست خودشون باشه اما جمهوری اسلامی اجازه نداده. حجاب هم همه دین و وجود ما است. به درک که نفست تنگه. در جهنم تنگ‌تر هم میشه.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    1 0
    لا حول و لا قوه الا بالله ، العلی العظیم
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    ممنونیم ازنظام جمهوری اسلامی ایران،که این توانمندی واقتدارنظامی رابه به کشورمون داده آنهم درسطح جهان! به یاری خداتاعیدامسال اولین«پیشران هسته ای ایرانی»بلافاصله پشت سرآن هم زیردریایی اتمی ایرانی مجهزبه انبوه سیلوهای عمودپرتاب بالستیک ازنوع فراصوت وجشن ملی الحاق این اولین زیردریایی اتمی اقیانوسپیمادرکنارسواحل نیلگون خلیج فارس،بعد هم تولیدانبوه وستون اصلی نیروی دریایی«هجومی ومدرن نوجدید» کشورمون که براساس انبوه زیردریاییهای اتمی جمهوری اسلامی ایران پایه اساس آن گذاشته شوددرآینده نزدیک وبه یاری خداوندمتعال
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    1 0
    ممنونیم ازنظام جمهوری اسلامی ایران،که این توانمندی واقتدارنظامی رابه به کشورمون داده آنهم درسطح جهان! به یاری خداتاعیدامسال اولین«پیشران هسته ای ایرانی»بلافاصله پشت سرآن هم زیردریایی اتمی ایرانی مجهزبه انبوه سیلوهای عمودپرتاب بالستیک ازنوع فراصوت وجشن ملی الحاق این اولین زیردریایی اتمی اقیانوسپیمادرکنارسواحل نیلگون خلیج فارس،بعد هم تولیدانبوه وستون اصلی نیروی دریایی«هجومی ومدرن نوجدید» کشورمون که براساس انبوه زیردریاییهای اتمی جمهوری اسلامی ایران پایه اساس آن گذاشته شوددرآینده نزدیک وبه یاری خداوندمتعال
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    1 0
    چه حالی میده رگبارموشکی فراصوت بالستیک ایران اززیرسطح دریای مدیترانه وحمله ازسمت دریای مدیترانه،ازجهت غرب به سوی این رژیم کودک کش غاصب توسط زیردریایی های اتمی واقیانوس پیمای ایران وبه یاری خدادرآینده ای نزدیک!وچشم انتظاراین لحظه تاریخی میمانیم
  • آرش IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    3 0
    داشتن نیروی هوایی قدرتمند به همراه هواپیماهای آواکس وجاسوسی بسیار لازم است
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    0 0
    غربی ها میگن هزینه عملیات وعده صادق یچیزی حدود ۲۶میلیون دلار شده. که اگه به دلار۷۰هزارتومن تبدیلش کنیم یچیزی حدود ۱۸۴۸ میلیارد تومن میشه که از این خرج واجب، سهم هرایرانی میشه یچیزی حدود ۲۱۸۰۰تومن که سهم خانواده ما شده 65400 تومان که چیزی نیست نمیشه یه صحبتی با سپاه بکنیم ما ماهیانه نفری 100هزارتومن بدیم بیشتر بزنیم کار زودتر تموم بشه؟؟؟ بد پیشنهادی هم نیستاااااا بگید شاید قبول کردن..... هر ایرانی ۱میلیون تومن بده میشه ۸۵ تریلیون تومن ینی ۴۶ دفعه اسراییله این جوری بزنن😂 چیزی نیمونه ازش دیگه تا اکتشافات بعدی خدا یار و نگه دارتان باد
  • ناشناس IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    0 4
    همون دفعه قبل هم حمله کردید ۹۹ درصد موشکاتون به هدف اصابت نکرد خخخخخخخ
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 0
      این ادعای دروغ یک رژیم جعلیه برای این که به سیلی ایران پاسخ نده چون نمی‌تونه. تصاویر چیز دیگه‌ای میگه. حتی خود رژیم غاصب اعتراف کرد که ۹۹ درصد دروغ بودی. حالا توی نوکر از صهیونیستا هم جلو زدی!
    • ناشناس IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 0
      تصاویر ماهواره ای هم عدم اصابت ۹۹ درصد رو اثبات کرد.نمیتونه پاسخ بده؟؟؟؟پس حمله اصفهان چی بود .خود اسراییل گفته ضریب شکست حمله بالا بوده دروغ های خودت رو دهن اونا میزاری
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    موشک بسیار راحت رهگیری میشه چرا چون در یک خط سیر مشخص حرکت می‌کنه اونم موشکی که از فاصله 1000کیلومتری شلیک میشه پس بیخود ثروت مردم ایران رو باد ندید چه یک موشک چه هزارتا فرقی نمیکنه همش رو رهگیری میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس