پیشنهاد کشورهای عربی به حماس برای خلع سلاح و کسب امتیازات سیاسی

منابع مطلع از پیشنهاد کشورهای عربی به جنبش حماس، با هدف خلع سلاح آن در مقابل دریافت امتیازهای سیاسی پرده برداشتند. این پیشنهادات اما با مخالفت قاطع مقاومت روبرو شده است.

به گزارش مشرق، منابع بلندپایه فاش کردند که جنبش حماس در هفته‌های اخیر پیشنهادهای زیادی برای تسهیل روند دستیابی به توافق آتش‌بس جامع در نوار غزه و تعیین خطوط سیاسی گسترده برای روند صلح فراگیر در منطقه دریافت کرده است.

این منابع به روزنامه «رای الیوم» گفتند یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشورهای عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.

طبق گفته این منابع، پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس جدید نیست، اما اخیرا به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شده است. طبق پیشنهادات دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشورهای عربی را به دست خواهد آورد.

این منابع همچنین فاش کردند که جنبش حماس این پیشنهادها را قاطعانه رد کرده و آنها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.

حماس در پاسخ به این پیشنهادها اعلام کرد آنچه در حال وقوع است، تحولات خطرناک و بی‌سابقه عربی در پرونده مسئله فلسطین است که در راستای شروط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش می‌رود.

«اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس نیز در سخنانی ایده خلع سلاح مقاومت را ساده‌لوحانه توصیف کرده و گفت: ایده خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و حقایق را در نظر نمی‌گیرد و صحبت از کنار گذاشته شدن مقاومت فقط یک توهم است.

در همین راستا، «ابراهیم المدهون» نویسنده و محقق سیاسی عرب‌زبان تاکید کرد: صحبت درباره خلع سلاح دقیق نیست و طبیعی است که وقتی کشور فلسطینی تشکیل شود، هیچ جناح مسلحی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف حماس ایجاد کشور فلسطین است، اما نمی‌خواهد اشتباهاتی را که دیگر طرف‌های فلسطینی قبلا مرتکب شده‌اند، انجام دهد و مقاومت، اعطای امتیازات بزرگ را نمی‌پذیرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • احمدی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    30 3
    خلع سلاحها بوسیله نظام سلطه یعنی تسلیم و بعدا حمله مجدد بدون واکنش و کلا یعنی مرگ زودرس و این از ترفندهای امریکاست
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      6 0
      بر این دنیا قانون جنگل حکم می کنه قوی نباشی کشته می شی
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    10 12
    هیچ دولت عربی حتی اونهایی که در طاهر همپیمان ایران هستند مثل سوریه ، با حماس موافق نیستند
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      0 0
      نظر دولت‌های عربی هم هیچ اهمیتی نداره. مهم نظر مردم فلسطین هست که مقاومت رو انتخاب کردن. دولت‌های عربی اگر عرضه دارن خودشون به جای آمریکا برای خودشون تصمیم بگیرن.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      7 0
      متاسفانه حماس با خیانت به بشار اسد باعث شد که پایگاه هاش رو تو سوریه از دست بده و تحت محاصره کامل قرار گرفت . الان مسیر خیلی سخت تری رو در پیش داره
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      1 0
      تئودور خودتی با یابونتان، محمد بن سلمان و زاید👎
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    9 18
    دیوانه یه سنگی میندازه توی چاه که صدتا عاقل هم جمع بشن نمیتونن درش بیارن.اون قسمتهای غزه که افتاد دست اسرائیل دیگه برنمیگرده باید فکر اینجاشو میکردید
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      0 0
      درسته
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      0 0
      کل سرزمین فلسطین از پیش از ورود صهیونیست‌ها به فلسطینیان بر می‌گرده. رژیم غاصب و حرام‌زاده صهیونیستی هم تبدیل به خاطره تلخ میشه. طوفان الاقصی خروش مردم در محاصره بود و باید اتفاق می‌افتاد تا رژیم غاصب این گونه در تمام دنیا رسوا شود.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      3 1
      برای اطلاعت باید بگم که اسرائیل با جز نوار مرکزی هیچ جای دیگه غزه رو اشغال نکرده و تقریبا به طور کامل عقب نشینی کرده
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      2 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد؛ یه احمقی ملتی رو برای مطامع و منافع ناتو در برابر روسیه قرار میده و روسیه توی حلقش میاد -کشور اوکراین که محاصره از همه جهت نیست؟ هست؟- و الان روسیه اون قسمت ها گرفته شده رو دیگه پس نمیده؛ شما کافرها فکر می کنید همه مثل شما هستن؛ غزه ای که قرار بود شما اسقاطیلی ها یک هفته ای بگیرید الان 7 ماهه گاوتون زاییده، همه اش کشتار مردم بیگناه، هر بخشی رو که میگرید هفته بعدش از دست میدید، فلسطین از لوث وجود شما صهیونیست ها به زودی پاک میشه و ملت فلسطین از شر شما حیوانات دست آموز غرب آزاد میشن، ان شاء الله
    • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      3 1
      شرایط بین فلسطین و رژیم جنایتکار را خون های به ناحق ریخته کودکان و زنان غزه مشخص میکند ، نه زمینی که اشغال کرده‌اند . تمام عمر این جنایتکاران به اشغالگری زمین های فلسطینیان گذشته . خداوند در کمین آنهاست .
  • پیروزه IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 2
    مثل این می ماند که موشکها را از ایران بگیرند چی بسر ایران می آورند .همانطور که بر سر لیبی آوردند بر سر عراق آوردند .دنیا دنیای نامردی است پس براحتی نباید به غربیها امتیاز داد که پشت امتیاز دادن یک برنامه و فتنه ای خوابیده است.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 1
    خلع سلاح در مقابل دزدان، قاتلان و متجاوزان به ناموس و سرزمین؟!!!! لابد بعدش هم آوردن گردن به جلو برای زده شدن گردن!!! چنین پیشنهادی رو حماس باید اول بسوزونه، بعد پشکل بریزه روش بعد بریزه تو چاه مستراح سیفون رو بکشه و مستراح رو با خاک پر کنه.
  • علی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 2
    خائن تر از صهیونیست ها در حق فلسطین ، کشورهای عربی هستند
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اين خلع سلاح مثل آدم بی دست وپا می ماند که هيچ عکس العملی از خود نداشته‌ باشد هست سران عرب خيانت به‌ آرمان فلسطين وخدمت به‌ صهيونيست ها درپیش گرفتن
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 0
    قضیه تشکیل کشور فلسطین و عضوبت رسمی در سازمان ملل جدی شده و خاندانهای غاصب حجاز و امارات و اردن جهت حفظ حاکمیت ارتحاعی خود به صرافت مصادره پیشاپیش آن برآمده اند.
  • محمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 0
    دنیائی که قانون تداره اول خلع سلاح کنند بعد همه را بکشند
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 0
    اگر حماس مرتکب این خبط عظمی بشه فاتحه فلسطین و آرمان فلسطین خونده ست. امتیازات سیاسی!!! جوکی بی مزه تر از این وجود نداره. آخه یکی نیست به این جماعت اعراب بانفوذ مثلا بگه : ای حمقای عالم، اون سازمان ملل بزرگ و شورای امنیت کذایی در برابر اون همه ظلم و جنایت این رژیم جعلی تا حالا چه کاری کرده که مثلا فردا سیاسی شد فلسطین انجام بده؟! حالا که اسلحه داه حماس و دمار از روزگار اسقاطیل درآورده هیچ غلطی نمی‌کنند اونوقت میخوای بعد از خلع سلاح که دیگه هیچ حربه ای هم ندارن کاری براشون انجام بدن؟! این پیشنهاد زمانی می تونست ارزش داشته باشه که قانون جنگل حاکم نبود بر این دنیای کثیفی که آمریکا و غرب و اسقاطیل ساخته اند!
  • حجت IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 2
    امتیاز سیاسی معتبر!!!! خخخخخخ. فکر کردن محمدجواد یا حسن سرکاره که با یه لبخند کری و تضمینش کف بالا بیاره
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      0 0
      الان بدون لبخند و با قهقهه میرن و زانو میزنن جلوی بن سلمانو همچنین اعلام میکنن ما گروه نیابتی نداریم
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 0
    ضد انقلاب آلبانی نشین بزودی اسرائیل از صحنه روزگار حذف وبه تاریخ می‌پیوندد وکشور غصب شده به صاحبان اصلی آنها که عزیزان فلسطینی هستش میرسه
  • حسین GB ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 3
    خدایا ما را از دست خودتحقیران و بزدلان نجات بده خدایا ما را از دست ترسوهای نتانیاهو دوست نجات بده
  • DE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 0
    متاسفانه اینجوریه از صیهونیستها هیچ چیز را با صلح و آرامش نمیشه‌ گرفت. هر امتیازی دادی از دستت رفته و‌ در دراز مدت هیچ‌چیز به تو‌ نمی دهند جز وعده پوچ. این جنایتکاران قاتل و‌ جانی امکان ندارد چیزی به کسی بدهند. فقط باید به زور و تهدید ازشان‌ گرفت. باید حالیشان کرد اگر حق دیگران را ندهند ضرر می کنند. اگر مطمئن شدند ضررشان بیشتر است آنوقت شانس گرفتن حق هست. وگرنه ول‌معطلید اگر بخواهید با اینها مثل یاسر عرفات رفتار کنید. سرنوشت یاسر عرفات در انتظار شماست.
  • TR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    2 3
    چند نفرن مگه کل غزه و حماس و لبنان ؟؟!! و همینطور یمن ؟؟! جمعش کنین دیگه !! هیتلر جان کجایی که بیایی و بروفی
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 1
    خاک بر سر این عربها که دیگه در دنیا هیچ ابرویی برای خودشون باقی نگذاشتند شنبه یکی از افغانستانیهای مقیم ایران میگفت خطبه های نماز جمعه پاکستان را گوش میکردم خطیب میگفت در مساله فلستطین فقط ایران از انها دفاع کرد و اعراب ثابت کردند که همه نوکر هستند و هیچ اراده ای از خودشون ندارند و چیزی لاپاشون نیست. فکر کنم مشرق اگر بتونی جملات ان خطیب را پیدا کنی و به اشتراک بزاری بدنیست.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 3
    دقيقا همین پیشنهاد توسط اصلاح طلبان به رهبری برای خلع سلاح موشکی میدادن بنام برجام ۲ و ۳ خلاصه‌ آبشخور همه این نوع پیشنهادات یکی است آمریکا و اسرائیل و عوامل خود فروخته خائن و فاسد هم مجریان این اوامر .... ضمنا بزرگشان میگفت دوره موشک تمام شده است حال به مردم اوکراين، عراق، افغانستان بگو که دوره موشک تمام شده است تا ببینی چطور ازت استقبال میکنن بله به دریا رفته‌ می‌داند مصیبت های طوفال را
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      0 0
      ترقه هاتون که تخریبی ندارشتن تو حمله به اسرائیل خلع سلاح میشدید حداقل کشور متحمل این همه هزینه نمیشد
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    طبیعیه ، باید تسلیم بشه . تلفات سمت حماس ده برابر طرف اسراییلیه ، ینی جنگ مغلوبه هست ، ادامه جنگ ینی کشته شدن بیشتر از مردمش و نیروهای حماس . تصمیم منطقی در کل جنگهای تاریخ همین بوده .
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ننگ بر کشور های عربی باید این خائنین شر ط بگذارند که رژیم جعلی صهیونیسم ،فلسطین را ترک کند و به امریکا و اروپا بازگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس