کد خبر 159608
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶

نخستین نشست خبری کنگره ملی شهدای جهاد علمی با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه های کشور به عنوان رییس کنگره ، دبیر کنگره، دبیران جشنواره های کنگره و خبرنگاران رسانه های گروهی در سالن کنفرانس دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق، در ابتدای این نشست سهراب صلاحی، رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه های کشور با اشاره به اینکه کشور ما اکنون در عرصه جهاد علمی قرار دارد، گفت: قبل از آن ملت ایران دو جهاد بزرگ  را پشت سر گذاشته است. اول جهاد سیاسی که در جریان انقلاب اسلامی ایران ملت ما با تبعیت از مرجع بزرگ شیعه به نتیجه رساند. در زمانی که نظام دو قطبی برجهان حاکم بود، تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها به دو قطب شرق وغرب وابسته بودند.

وي افزود: در این حال انقلاب اسلامی بزرگترین حرکت مبتنی بر اسلام خواهی و استقلال طلبی در مخالفت با اقطاب دو گانه بود. بسیاری گمان می کردند انقلاب حرکت نادر و زودگذری است و تصوری از نظامی که خارج از دو قطب باشد و حیاتش ادامه یابد، امکان‌پذیر نبود و این انقلاب توانست حرکت جدیدی را به وجود آورد که الگوی دیگر کشورها قرار گیرد.

صلاحي گفت: زمانی که لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شد کارتر بیانیه مکتوبی داد مبنی بر اینکه آنچه در غرب آسیا اتفاق افتاده حرکتی است که  نه فقط منافع غرب و ناتو بلکه منافع شوروی و سوسیالیست‌ها را هم تهدید می‌کند لذا تلاش شده این حرکت در درون کشور خفه شود. جنگ تحمیلی تهاجم نظامی به ایران بود و دومین جهاد دفاعی ایران محسوب می‌شد.

وي ادامه داد: در هشت سال جنگ علیه  این ملت 52 کشور پشت سر عراق ایستاد اما ملت و شهدا با تدابیر و هدایت امام خمینی(ره) و فرماندهی داهیانه ولی امر  نتیجه ای را رقم زد که استراتژیست‌های جهانی اعتراف کردند که بسیاری از کشورهای قدرتمند و بزرگ قدرت جسارت به جمهوری اسلامی را ندارند و این نتیجه دومین جهاد دفاعی ما بود. بعد از دوران دفاع مقدس جهان با رخداد دیگری مواجه شدکه فروپاشی شوروی نام داشت و آمریکا تلاش کرد جهان را به سمت تک قطبی‌شدن پیش ببرد و در نظم نوین جهانی که تز بوش پدر بود، رهبری خود را در عرصه بین المللی  به تثبیت برساند.

صلاحي تصريح کرد: مهم‌ترین مشکل آمریکایی‌ها در این راه تسلط بر منابع حیاتی دنیا و مهار بنیان‌های نظری برخاسته از انقلاب اسلامی بود. در زمانی که آمریکا تلاشش این بود که انحصار دانش نوین را هم به دست بگیرد این ایراني‌ها بودند که این انحصار راشکستند و بابت آن هزینه دادند و در این راه شهید تقدیم کردند.

وي اعلام کرد: ما در این کنگره تلاش‌مان این است که از مقام شامخ شهدای علمی‌مان تجلیل کنیم  و دین خود را نسبت به این شهدا با معرفی  وجوه شخصیت علمی و اخلاقی‌شان ادا کنیم. امروز با تلاش هایی که از سوی نخبگان ایران با مدیریت مقام معظم رهبری انجام شد و به رغم همه دشمنی‌ها ایران وارد باشگاه هسته‌ای شد. نکته  مهم درباره دانشمندان هسته‌ای ما اینکه آنها همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشورمان بودند و هیچ‌کدام برای تحصیل به خارج از کشور نرفته بودند و وظیفه ماست که اجازه ندهیم دشمن این حرکت را خاموش کند.

صلاحي گفت: سازمان بسیج اساتید دانشگاه های کشور با برپایی بزرگداشتی برای این شهدا قصد دارد دین خود را در این زمینه ادا کند.

رئیس کنگره ملی شهدای جهاد علمی همچنین از تشکیل کمیته تخصصی کنگره با موضوع پیگیری حقوقی جنایت تروردانشمندان کشورهای اسلامی در داداگاه های گوناگون بین‌الملل خبر داد و گفت: دولت‌های تروریست آمریکا و اسرائیل دانشمندان هسته‌ای کشورهایی نظیر عراق، سودان، پاکستان و مصر را نیز ترور کرده و این اقدام تروریستی در سطح جهانی قابل پیگیری است و یکی از اهداف سازمان پیگیری حقوقی این موضوع است.

دکتر صلاحی در پایان صحبت هایش  به انتشار پنج کتاب  به نام  چهار شهید هسته‌ای کشور و شهید حسن طهرانی مقدم، برپایی مراسم تجلیل از خانواده های این شهدا و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ـ ادبی و هنری  به عنوان بخش های مختلف کنگره ملی شهدا جهاد علمی  کشور اشاره کرد.


رونمایی از سمفونی شهدای جهاد علمی
در ادامه این نشست حجت الاسلام نصیری فرد دبیر کنگره طی سخنانی گسترش فرهنگ جهاد علمی در دانشگاه ها را هدف سازمان بسیج اساتید دانشگاه های کشور در برپایی کنگره شهدا  ملی جهاد علمی عنوان کرد و گفت: ما به دنبال گسترش فرهنگ جهاد علمی در دانشگاه هستیم و مخاطبان ویژه ما اساتید  و دانشجویان در دانشگاه ها هستند.چرا که هدف ما پاسداشت مقام جهاد علمی است.علمی که با استعمار علمی بیگانگان مبارزه می کند وسمبل جهاد علمی ما این 5 شهید بودند که در پیشرفت و توسعه کشور نقش اساسی داشتند.

 نصیری فرد با اشاره به اینکه نکته مهم در مورد شهدا جهاد علمی کشورمان این است که هیچ کدام در خارج از کشور درس نخواندند، تصریح کرد:شهید مسعود علیمحمدی به عنوان یک استاد تمام فیزیک در کشورمان مطرح بود و بعد ازشهادتش انجمن های علمی فیزیک دنیا برایش پیام تسلیت دادند. جالب اینکه این شهید یک روز هم در دانشگاه های غربی درس نخواند و ایشان کسی بود که نقش عمده ای در پیشرفت هسته ای کشور داشت.

دبیر جشنواره به موضوع تدوین کتاب هایی درباره شهدای هسته ای از سوی سازمان بسیج اساتید دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت : ما کتاب هایی را برای شهدای جهاد علمی کشورمان  و شهید طهرانی مقدم که نقش عمده ای در صنعت دفاعی ما داشت تدوین کردیم. ما در واقع دنبال پیوست فرهنگی ای هستیم که این دانشمندان هسته ای داشتند و این عزیزان به واسطه آن شاخص شدند.یعنی دو پیوست « ما می توانیم» و « مبانی اعتقادی». ما دانشمند هسته ای در کشور کم نداریم ولی این عزیزان بر اساس این دو پیوست شاخص وبرجسته شدند.

نصیری‌فرد با اعلام این خبر که کنگره اواخر بهمن ماه برگزار می شود، تصریح کرد: کنگره پیش برنامه هایی دارد که تا پیش از کنگره برگزار می شود. جشنواره بین المللی شعر, جشنواره بین المللی فیلم، عکس و فیلمنامه، جشنواره آثار خبرنگاران و همایش علمی چهار جشنواره  این کنگره است. در بخش همایش علمی فراخوان ارسال مقالات داده شده و اساتید دانشگاه ها و دانشجویان در رده های مختلف می توانند آثارشان را ارسال کنند.

وي گفت: در بخش شعر هم شعرای زیادی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی برای شرکت در جشنواره  اعلام آمادگی کردند و آثارشان را ارسال کردند. در بخش فیلم و عکس هم ما علاوه بر موضوع جهاد علمی به موضوعات دیگری چون ایثار، مقاومت و مبارزه با استعمارگران خواهیم پرداخت.

نصيري افزود: این جشنواره‌ها صبح و یعد از ظهر روزهای 14 و 15 آذر ماه برگزار می شود. در بخش فیلم و عکس هم هنرمندانی از دیگر کشورهای اسلامی برای شرکت در این بخش جشنواره اعلام آمادگی کردند و به همین دلیل مهلت شرکت در این جشنواره تمدید شد. در بخش فیلم نامه هم سازمان این امکان را دارد که از فیلمنامه های منتخب برای ساخت سریال یا فیلم سینمایی حمایت کند.

جشنواره بخش آثار خبرنگاران از دیگر بخش های این جشنواره است که نصیری فرد درباره آن گفت: هرخبرنگاری که از اول خرداد 91 تا آذر 91 اثری در ارتباط با شهدای جهاد علمی در رسانه های شنیداری ، دیداری و مکتوب تولید کرده باشد می تواند در بخش آثار خبرنگاران جشنواره ما شرکت کند.در نهایت  از  10 نفر از منتخبین هر جشنواره  در روز کنگره با حضور مقامات و مسئولان  کشوری تقدیر خواهد شد.

رونمایی از سمفونی شهدای جهاد علمی  در روز برگزاری کنگره از دیگر خبرهایی بود که نصیری فرد در حاشیه این نشست  آن را اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس