کد خبر 1594614
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان عملیات ایران و خطر تشدید تنش به یادداشت ری‌تکیه، کارشناس پیشین وزارت خارجه آمریکا پرداخت و نوشت

ری‌تکیه، کارشناس پیشین وزارت خارجه آمریکا طی یادداشتی در «اندیشکده شورای روابط خارجی»نسبت به پیامدهای عملیات تلافی‌جویانه ایران در فلسطین اشغالی، هشدار داده و به بررسی ۴ مؤلفه از این عملیات پرداخته است.

  • دامنه عملیات

این اولین حمله ایران به اسرائیل و شامل بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک، کروز و پهپاد بوده و گرچه اسرائیل به کمک آمریکا، فرانسه، بریتانیا و اردن توانسته اکثر موارد را ره‌گیری کند ولی این حمله نشان «یک وضعیت جدید و هشداردهنده است».

  • تلافی اسرائیل

تل‌آویو به احتمال زیاد پاسخ خواهد داد تا بازدارندگی‌اش را حفظ کند، حتی اگر حمله ایران هیچ تلفاتی نداشته باشد. بنابراین «ایران نیز دوباره حمله خواهد کرد».

  • مداخله آمریکا

ایران تهدید کرده هر کشوری که به حمله احتمالی اسرائیل کمک کند، هدف حملات ایران قرار خواهد گرفت. مخاطب اصلی این تهدید، آمریکاست. احتمالاً نیروهای آمریکایی هدف گروه‌های مقاومت قرار خواهند گرفت.

  • مسیر تنش‌زدایی

حامیان ایران و اسرائیل مانند چین و آمریکا باید از دیپلماسی برای میانجی‌گری استفاده کنند. به‌ویژه که بعید است شورای امنیت سازمان ملل، ناظر به اختلافات «اعضای دارای حق وتو» در جلسات ارزیابی این حملات، به نتیجه روشنی برسد و بتواند این نبرد را مهار کند.

نگرانی از اینکه پای آمریکا برای چهارمین بار پس از افغانستان، عراق و سوریه به نبردی نظامی در منطقه گشوده شود، موضوعی است که عمده اندیشکده‌ها و حتی کارشناسان حامی اسرائیل در آمریکا نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و درصدد حفظ توازن میان تنش‌زدایی و بازدارندگی برآمده‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    1 0
    نخود سیاه ؛ آمریکا و دوستان را ؛ رو سیاه کرد ـــ پهپادهای ایران عملیات فریب بود؛ ایران تمام رادارها و سامانه های پدافندی آمریکا و دوستان را فرستاد دنبال 99% نخود سیاه ؛ تا با خیال راحت ؛ موشکهایش بخورند به اهداف اسراییلی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس