ادعای رییس جمهور فیلیپین درباره توافق سه‌جانبه با آمریکا و ژاپن!

رییس جمهور فیلیپین می‌گوید که توافق همکاری این کشور با آمریکا و ژاپن، تحرکات و تکاپو در دریای جنوبی چین و همچنین منطقه را تغییر خواهد داد.

به گزارش مشرق، فردیناند مارکوس جونیور، رییس جمهور فیلیپین با اشاره به همکاری کشورش با آمریکا و ژاپن در دریای جنوبی چین، گفت که این همکاری تحرکات در این منطقه را دستخوش تغییر خواهد کرد و در عین حال مدعی شد که هدف مانیل اطمینان‌بخشی به چین است!

مارکوس در نشست خبری پس از اجلاس با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و همچنین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، گفت: معتقدم که توافق این سه جانبه، بسیار حائز اهمیت است و جنب و جوش و تحرکات در منطقه، در «آسه‌آن» و اطراف دریای جنوبی چین را تغییر خواهد داد.

رهبران این سه کشور، در جریان این نشست درباره آنچه رفتار خطرناک و خصمانه چین در دریای جنوبی خوانده شده است، به شدت ابراز نگرانی کردند. دریای جنوبی چین گذرگاه سالانه بیش از ۳ تریلیون دلار کالای سوار بر کشتی است و در عین حال محل مناقشه چین و چند کشور دیگر نیز محسوب می‌شود.

با این حال، مارکوس مدعی شد که این اجلاس سه‌جانبه «علیه هیچ کشوری» نبود بلکه بر تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی بین مانیل، واشنگتن و توکیو تمرکز داشت!

چین تقریباً بر سر تمام دریای جنوبی چین ادعای مالکیت دارد. این در حالی است که دیوان دائمی حکمیت در سال ۲۰۱۶ در حکمی مدعی شد که ادعای مالکیت تمام و کمال چین، هیچ مبنای قانونی ندارد!

فیلیپین و چین در ماه گذشته، چندین بار در حوادث دریایی با یکدیگر مواجه شدند که از جمله آن می توان به تنش لفظی و استفاده از ماشین آب‌پاش بین گارد ساحلی دو کشور اشاره کرد.

بایدن برای احداث پروژه‌های زیرساختی در پایگاه‌های فیلیپین، از کنگره درخواست ۱۲۸ میلیون دلار بودجه مازاد کرده است. فیلیپین، آمریکا، ژاپن و استرالیا همچنین هفته گذشته در اقدامی تحریک‌آمیز در دریای جنوبی چین رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • داماد سید IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    0 0
    دیوان دائمی حکمیت در مقابل چین هیچ اعتباری ندارد و اونها هر چه ادعا کنند بدون بررسی باید تائید شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس