کد خبر 1591618
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

وزنه ها نقش مهمی در میزان دقت در بسیاری از کسب و کارها و بیزینس ها از قدیم تا به امروز دارند. وزنه های امروزی برخلاف وزنه های قدیمی میزان دقت بسیار بالایی دارند و از انواع و اقسام گوناگون تشکیل شده اند. حتی جنس وزنه ها نیز امروزه نقش مهمی در تعیین دقت دارد. آزمایشگاه ها، کارگاه های تولیدی، کارگاه ها و کارخانجات صنعتی، طلاسازی ها و طلافروشی ها و... از مهمترین کاربران وزنه ها در انواع مختلف می باشند.

در واقع این نقش مهم وزنه ها در کالیبراسیون دستگاه های به روز دیجیتالی است که باعث می شود افراد برای برخورداری از وزنه های مدرن دقت بیشتری به خرج بدهند. وزنه ها در کالیبراسیون یک وسیله ی مهم برای مترولوژی به شمار می آیند. کالیبراسیون دوره ای دستگاه های اندازه گیری می تواند از میزان خطای دستگاه ها و ترازوها کاسته و میزان دقت دستگاه را بالاتر ببرد. به طور معمول وزنه های کالیبراسیون را از جنس هایی نظیر فولاد ضد زنگ، برنج و یا آلومینیوم می سازند. نام گذاری وزنه ها در نظام استاندارد OIML به صورت کلاس های E1،E2،F1،F2 و... می باشد.

ویژگی های وزنه کلاس F1

یکی از وزنه های قابل استفاده در نظام استاندارد OIML وزنه کلاس F1 است. این وزنه پس از وزنه های کلاس E از دقت بالایی برخوردار است. وزنه های کلاس F1 دارای رنج های وزنی مختلفی از یک میلی گرم هستند تا 500 کیلوگرم. این وزنه ها را می توان با جنس های مختلفی پیدا کرد. جعبه های حاوی این وزنه هااز جنس خاصی تهیه شده اند که نحوه ی نگهداری ویژه ای برای حفظ بیشتر دقت این وزنه ها دارندو در واقع برای حفظ استاندارد بهتر این وزنه ها به ویژه در زمان استفاده از آن ها در کالیبراسیون و وزن کشی باید از شرایط و مقررات ذکر شده در مورد این وزنه ها پیروی کرد.

انواع وزنه های کالیبراسیون

وزنه های کلاس F1 را باید پس از وزن کشی در جعبه های مخصوص به آن ها نگهداری کرد و دور از رطوبت بالا، گرد و غبار، گرمای شدید و نور مستقیم نگه داشت. این شرایط از موارد آسیب زننده به وزنه و پایین آورنده ی دقت آن ها به شمار می آیند. همچنین در بعضی موارد باید حتما از دستکش های مخصوص برای برداشتن وزنه ها استفاده کرد تا خدشه ای به میزان دقت آن ها وارد نکند. در موقع خرید وزنه ها دقت کنید که وزنه های F1 همگی از استانداردهای لازم، گواهینامه ی کالیبراسیون و همینطور مدرک معتبر مربوط به کارخانه ی سازنده ی وزنه برخوردار باشند. همچنین باید دقت کنید که وزنه های کلاس F1 از نظر سازمان استاندارد و آزمایشگاه های داخلی مرتبط با سازمان استاندارد مورد تایید قرار گرفته باشند.

وزنه دقیق چیست؟

وزنه های دقیق، از انواع وزنه های آزمایشگاهی کالیبراسیدون هستند که از آن ها برای کالیبره کردن ترازوهای آزمایشگاهی و دیجیتال استفاده می شود. ساخت وزنه های دقیق کالبراسیون تحت آخرین متد روز آزمایشگاهی صورت می گیرد. این وزنه ها از جنس های مختلفی همچون استیل ضد زنگ تولید می شوند. وزنه های دقیق در کلاس های مختلف درجه بندی شده اند. بر اساس میزان درجه بندی و کلاسی که برای وزنه دقیق تعیین شده است، قیمت گذاری روی آن ها صورت می پذیرد.

انواع وزنه های کالیبراسیون

وزنه های دقیق همان به اصطلاح وزنه های استانداردی هستند که از یک وزن دقیق برخوردارند و کالیبره کرده دستگاه های دیجیتالی وزن کشی به کمک آن ها به راحتی مورد اجرا در می آید. به کمک وزنه های دقیق می توان از خوانش دستگاه های دیجیتالی توزین اطمینان حاصل کرد. در واقع هر از گاهی باید برای بالا بردن میزان دقت دستگاه های اندازه گیری و ترازوهای آزمایشگاهی کالیبراسیون آن ها را به کمک وزنه ی دقیق انجام داد.

در حقیقت این وزنه ها به نوعی وزنه ی مرجع برای صحت سنجی ترازوها و ابزارهای سنجش وزن و دستگاه های توزین شمرده می شوند. زمانی که ترازوها بر اثر عوامل مختلفی همچون ضربه، هوای محیط، گرد و غبار، گذشت زمان، جابجایی و... دچار تغییر و خطا در توزین شد، با کمک وزنه دقیق میزان دقت دستگاه یا ترازو مورد سنجش قرار گرفته و اعتبار سنجی می شود.

معرفی وزنه چدنی

یکی از انواع وزنه های کالیبراسیون وزنه چدنی است که در کلاس M قرار گرفته و به شکل های استوانه ای شکل، شیاردار و یا مکعبی غالبا یافت می شوند. این وزنه ها همانطور که از اسمشان پیداست از چدن ساخته شده اند و در اندازه ها و اوزان مختلفی تولید می شوند. وزنه های چدنی از یک پیچ تنظیم برخوردارند که از آن به شکل دستی برای تنظیم وزن به کار برده می شود. مثلا در بعضی از وزنه های چدنی پیچ تنظیم وزن به صورتی تعبیه شده است که از آن برای کاهش یا افزایش سرب استفاده می شود.

این امر به دلیل دانسیته ی بالای سرب است که جنس مرغوبی جهت کالیبراسیون وزنه به شمار می آید. با افزایش یا کاهش سرب در داخل پیچ تنظیم وزنه ی چدنی خطای وزنه را تا پایین ترین میزان می آورند.وزنه های چدنی کاربردهای گوناگونی دارند. از وزنه های چدنی هم برای آزمایشگاه ها استفاده می شود و هم برای آسانسورها. در واقع وزنه های چدنی در اوزان مختلفی ساخته می شوند و از آن ها می توان کاربری های گوناگونی را داشت.

انواع وزنه های کالیبراسیون

وزنه های چدنی در دو نوع وزنه چدنی کالیبراسیون و همین طور وزنه ی چدنی باسکول ریخته گری می شوند.در واقع تمامی اختلاف این دو نوع وزنه ی چدنی در پیچ تنظیم آن ها نهفته است. وزن بندی وزنه های چدنی از 100گرم شروع می شود و تا 500 کیلوگرم ادامه دارد. به رغم این که دیگر انواع وزنه های کالیبراسیون استیلی را باید در شرایط خاص نگهداری کرد، وزنه های چدنی نیازی به این همه دقت و مراقبت ندارند و در هر محیط آب و هوایی به آسانی قابل نگهداری بوده و مشکلی برای دقت اندازه گیری در آنها به وجود نمی آید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس