.

اکنون نیز ارتش روسیه با استفاده از بمباران سنگین همین بمب های هواسر به پیشروی خود در غرب آودیوکا و غرب باخموت به سمت دو شهر راهبردی پوکروفسک و چاسیویار ادامه می دهد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

شروع نا امید کننده نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین

با شروع جنگ در خاک اوکراین، ارتش روسیه و البته بسیاری از کارشناسان نظامی دنیا، نیروی هوایی این کشور را یکی از اصلی ترین برتری های روسیه بر اوکراین قلمداد می کردند اما وضعیت در میدان نبرد متفاوت بود؛ به دلیل ناتوانی در سرکوب دفاع هوایی اوکراین، جنگنده های روسی تلفات بسیار بالا و اثرگذاری کمی در روند جنگ داشتند و شاید یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در تصرف شهر کی‌یف در ماه نخست جنگ از دور خارج شدن نیروی هوایی روسیه بود.

بمب UMPC؛ کلید عبور ارتش روسیه از دژ دونباس/ بمبی که شهر آودیوکا را تقدیم پوتین کرد! +فیلم و تصاویر
جنگنده سوخو۳۵ سرنگون شده روسی در اطراف شهر ایزیوم

جنگنده های روسی هنگامی که در ارتفاع بالا پرواز می کردند تا دست به بمباران عمیق بزنند توسط رادارهای ناتو شناسایی شده و با سیستم های پدافندی نظیر اس۳۰۰ و بوک اوکراینی هدف قرار می گرفتند و هنگامی که در ارتفاع پست برای پشتیبانی هوایی از ستون های زمینی ارتش روسیه عملیات می کردند هدف حملات هزاران موشک دوش پرتاب اهدایی غرب نظیر استینگر و مارتلت قرار داشتند؛ همین قصه برای بالگردهای رزمی ارتش روسیه نیز تکرار می شد تا قوای زمینی روسیه به تدریج به طور کامل پشتیبانی هوایی را از دست داده و در برخی جبهه ها دچار شکست شوند.


سرنگونی سوخو۳۰ روسی توسط موشک دوش پرتاب


این موضوع سبب شد تا کمیته های تحقیقاتی ویژه شکل گرفته و به دنبال ساخت تسلیحات دورایستا برای شلیک خارج از محدوده پدافندی ارتش اوکراین باشند و بدین گونه بود که نیروی هوایی روسیه مجددا و با قدرت چند برابر به کارزار نبرد بازگشت.

بمب‌های بالدار هواسر و زنده شدن نیروی هوایی!

تیم های تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع روسیه پس از چند ماه تلاش دست به طراحی یک کیت هدایت ویژه برای بمب های سقوط آزاد سری FAB زدند که اختصارا UMPC نامیده می شوند.

بمب UMPC؛ کلید عبور ارتش روسیه از دژ دونباس/ بمبی که شهر آودیوکا را تقدیم پوتین کرد! +فیلم و تصاویر


این کیت هدایت از چند بالچه تعبیه شده روی بمب برای سرش یا به اصطلاح گلاید کردن بمب روی هوایی و همچنین یک تصحیح کننده GPS یا گلوناس تشکیل شده است که همزمان برد بمب‌های سری FAB۵۰۰ را چندین برابر کرده و به حدود ۷۰ کیلومتر می رساند و در ثانی به دلیل استفاده از مختصات ماهواره ای از دقت بسیار خوب در حد زیر ۵ متر بهره می برد که برای انجام حملات هوا به زمین هدایت دقیق توانایی بسیار خوبی به بمب افکن های روسی به شکل خاص سوخو۳۴ می دهد.


پرواز جنگنده سوخو۳۴ و پرتاب ۴ بمب UMPC


با فراگیر شدن استفاده از بمب های UMPC و افزایش قابل توجه نرخ تولید آنها، ناوگان جنگنده های سوخو۳۰ و سوخو۳۴ روسی که به دلیل خطرات گذشته پدافند هوایی اوکراین بلا استفاده مانده بودند در چند ماه اخیر به شکل قابل توجهی به کار گرفته شده اند.

بمبی که شهر آودیوکا را تقدیم پوتین کرد!

روس‌ها طی سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۳۵۰۰ بمب هواسر علیه مواضع اوکراینی‌ها استفاده کرده‌اند.

سوخو-۳۴ های روسی از فاصله ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری و دور از دسترس پدافند اوکراین اقدام به استفاده از این بمب‌ها می‌نمایند.


بمباران دقیق خطوط دفاعی ارتش اوکراین توسط بمب های UMPC


یک سرباز اوکراینی می‌گوید: یکی از این بمب‌ها چندین ساختمان را تخریب می کند، (و این برای آنها) ارزان تر از استفاده از صدها هزار گلوله توپخانه است؛ آنها بسیار ترسناک و کشنده هستند، حتی یک کیلومتر دورتر، انفجار، درهای ساختمان ها را از لولا می‌کند.

کارشناسان می گویند اکنون نیروی هوایی روسیه شروع به ایفای نقش محوری کرده و جریان جنگ را به نفع خود تغییر داده است و این توسعه بمب های هواسر است که راه را برای انجام این کار باز کرده است.


بمباران مواضع ارتش اوکراین توسط بمب های UMPC


اما یکی از مهمترین تاثیرات این بمب ها عملیات تصرف شهر آودیوکا بود؛ به گفته بسیاری از کارشناسان بیطرف آغاز به کار گیری گسترده بمب های UMPC موجب شد تا پس از ۴ ماه نبرد سنگین خط دفاعی ارتش اوکراین در شهر آودیوکا شکسته شده و این منطقه به تصرف ارتش روسیه در بیاید.

بنابر اعلام برخی مدافعین اوکراینی که از شهر عقب نشینی کردند، آنها زیر شلیک هزاران گلوله توپخانه ارتش روسیه چند ماه دوام آورده و در خانه های مستحکم یا سنگرهای زیرزمینی پناه گرفته بودند اما در روزهای پایانی نبرد آودیوکا روزانه بیش از ۵۰ بمب ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرمی از جنگنده های روسی روی مواضع دفاعی آنها ریخته می شد که ادامه دفاع در شهر را غیر ممکن ساخته بود.

اکنون نیز ارتش روسیه با استفاده از بمباران سنگین همین بمب های هواسر به پیشروی خود در غرب آودیوکا و غرب باخموت به سمت دو شهر راهبردی پوکروفسک و چاسیویار ادامه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    29 10
    ضمن عرض گزارش ، گزارش قشنگی بود، ایران هم باید از این بمب ها داشته باشد تهیه کند یا بسازد‌
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      12 7
      مطمعانید از سمت ایران .. این روش ها به روس ها پیشنهاد نشده؟! چون ما که خیلی وقت که اینو داشتیم.. حتا تا 10 تنشی هم سردار حاجی زاده گفت سفارش دادیم ..بسیار سالهای دور.
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      6 5
      قشنگ تویی
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      14 4
      کیت هدایت این بمب ها رو ایران به روسیه داده- در اصل روسیه این بمب ها رو به تقلید از بمب های بالدار یاسین ایران ساخته -به احتمال زیاد مشرق پیامم رو نمیذاره
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      11 2
      در جواب دوستان ما در زمینه این نوع از بمبهای هوا شر خیلی از روس‌ها جلوتر هستیم
    • ساعد علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      10 4
      سلام ایران بمب قاصد ۳ رو دارد با وزن ( ۲۰۰۰ پوند) یا (۱/۳ تن ) با برد ۱۰۰ کیلومتر ، فانتوم های اف۴ تعداد ۵ تیر از این بمب ها رو حمل میکند.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    19 2
    ما هم باید رو این بمب‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.
    • US ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      5 5
      احسنت. هلیکوپتر هم فراموش نشود.
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      9 2
      ما چند نمونه از این بمب ها داریم مثل بمب های بالدار یاسین -بمب قاصد ۳ (با برد ۱۰۰ کیلومتر) بمب های بالابان و بمب های قائم
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      1 0
      بالام جان بمب با موشک فرق میکنه اون یه چیز دیگس موشک ها سر جنگی کوچکی داره که فقط اون منفجر میشه
  • علی IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    14 33
    سلام‌پوتین‌دارد‌قتل‌عام‌میکند‌ولحن‌شما‌همیشه طوریست‌که‌ازاین‌جنایات‌ددمنشانه‌خوشحال میشوید‌از‌طرفی‌غرب‌اجازه‌حملات‌وامکانات‌حملات مشابه‌ومتقابل‌رابه‌اوکراین‌نمیدهد‌‌......‌کجای‌این جنگ‌به‌نفع‌اسلام‌هست‌نمیدانم
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      8 2
      غرب‌ اجازه‌ حملات‌ مشابه‌ و متقابل‌ را به‌ اوکراین‌ نمیدهد‌‌...؟؟؟!!!!دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیمونه.
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      5 1
      بالاخره داره توان غرب رو میگیره یا نه؟
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      5 2
      امثال تو کی میخوان از خواب بیدار بشن؟ بس نیست این همه ساده لوحی؟ تا کی میخواهی اینجور زندگی کنی؟
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      9 6
      دم جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و ارتش آزادی بخش روسیه گرم که داره پوزهٔ ناتو رو به خاک میماله و جلوی پیشرفتشو میگیره!! غرب همه جور اجازه رو به اوکراینی های صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی داده فقط دیگه زورشون بیشتر ازین نمیرسه!!!
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      3 1
      باهات مخالفم علی آقا
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      8 4
      پوتین داره از مردم و کشورش در برابر تجاوز ناتو و آمریکا به روسیه دفاع می کنه قتل عام رو اسقاطیل کودک کش داره توی فلسطین انجام میده
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      6 1
      قتل عام کار صهیونی های دوست تو هست که زن و کودک و پیر را با بمباران لت و پار می کنند نه ارتش روسیه که خطوط نظامیان اوکراین که سربازان مزدور ناتو شده اند را بمباران بکند!
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      4 1
      ۰۱:۴۰ کله پوک احمق.
    • DE ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      5 0
      چرا مثلا این کامنت های ضد ایران همه اسم اسلامی برای خودشون انتخاب میکنند مانند همین علی اسامی ائمه و یا سید یا جانباز ... یک دونه بابک و هخا مخا و ساسان و هرمز و البرز هوشنگ و پرویز پری و پریسا توشون نیست خخخخ .یکی از منافقین مامور شده بود بنام ارتشی از جنایات دلقک اوکراینی دفاع کنه که با کودتای جورج سوسیس و کودتای نارنجی سر کار اومد برای وارد کردن ناتو به مرزهای روسیه و تمام کردن کار نیمه کاره هیتلر در جنگ جهانی دوم ...تا روسیه از بمب اتم حرف زد ناتو عین سگ ترسو جازد و مخفیانه دارند برای اوکراین میجنگند. این دلقک قاتل دهها هزار اوکراینی و میلیونها آواره و میلونها زخمی و کشوری عقب مانده تر از فقیر ترین کشور افریقائیست .منافقین و غربگداهای بیوطن مامور به دفاع این دلقک هستند.
  • رضا خ IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    3 1
    این جنگ درسته برای ماباید سلاحهای تعیین کننده نبرد شناسایی شوند
  • ارسلان IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    10 4
    چیزی به اسم "مدافعین اوکراینی " نداریم بلکه همه اینها سربازان دلقک نئونازی هستند که باید کشته یا اسیر شوند.
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    3 14
    اف 16 بیاد دردسر برای نیروی هوایی پوتین شروع میشه. حتی شاید مجبور بشه از سوریه هم عقب نشینی کنه و محور مقاومت سوریه درست مثل سالهای قبل از ورود روسیه مجددا شروع به شکستهای حقارت بار بکنه
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      3 0
      این آرزو را به گور خواهی برد. محور مقاومت در کشور سوریه یک بار غافلگیر شد.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    در چند سال اخیر
  • حامد IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    5 1
    جنگ بين روسيه و غرب است. غرب شامل آمريكا، فرانسه، انگليس، آلمان، كانادا، اوكراين و ناتو
  • 34403 IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 2
    نصب پهباد به جای بمب که هم سوخت کمتری مصرف بشه که بشه سر جنگی بزرگتری استفاده بشه و هم مسافت دورتری رو هدف بده
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 2
      فروش پراید به اکراین برای نابود سازی سربازان اکراینی
  • سوسان RO ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    2 0
    سلاحهای بسیار سنگین دور ایستا از فاصله صدها کیلومتر در جنگهای آینده راه گشا خواهند بود و درگیری از نزدیک وجود نخواهد داشت در گذشته جنگها تن به تن بود تا اینکه تیرکمان و منجنیق و نیزه اختراع شد بعد اسلحه ساچمه ای و بعد برنو و بعد مسلسل و توپخانه و بعد هواپیما و تانک و الان اختراع بشر بمبهای سنگین دور ایستا و موشکهای تخریب کننده است که از راه دور میزنند با این دست فرمان جنگها بین انسانها در میان کرات آسمانی روی خواهد داد
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    2 0
    قوای ناتو ، هواپیماهای مدرن و پیشرفته جنگ الکترونیک دارد که با پرواز در حریم فنلاند ، لتونی ، لیتوانی ، استونی و ... تا دریای سیاه می توانند تمام فعالیت های فرودگاه های نظامی و غیرنظامی روس ها و تمام تحرکات سامانه های پدافندی روس ها را در فواصل ۴۰۰ کیلومتری به لحظه مخابره کنند یعنی جنگ روس هنوز بلند نشده آن ها می فهمند و بعد براحتی سرعت و جهتش را استخراج می کنند ماهواره هایی به دقت سانت و با وضوح تشخیص چهره و هزار ابزار دیگر هم دارند بقیش می شود انتقال سامانه خاموش پدافندی اوکراین به نقطه دلخواه ، در لحظه روشن کردن و زدن و بعد خاموش کردن و حرکت مجدد و یا استقرار افسران انگلیسی ، آمریکایی و ... که بهترین آموزش ها را برای استفاده از تسلیحاتی مثل دوش پرتاب ها دیده اند وقتی روس ها این چیزها را می دانند و این را هم می دانند که قوای ناتو حداقل از ۲۰۱۴ در خاک اوکراین مستقر است و بعد جنگنده هلیکوپترهایشان را به نوک خط مقدم می فرستند دیگر باید اعتراف کرد که روس ها در دکترین نظامی بدجوری عقب افتادن و درکشون از نبرد زمانه پایینه ، به شخصه مطمئنم که نشستن پای درس افسران ایرانی که هم برای بحث اقتصاد جنگ و هم تاثیرگذاری جنگ به سمت ساخت و توسعه پهبادی حرکت کردند همچنین ما مدل های قوی تر و با برد بیشتر این بمب ها را هم داریم و برای ایران بحث جدیدی نیست ایرانی که به علت بازدارندگی ، داشته هایش را حداقل یک دهه بعد اعلام می کند اینجا هم مشخصه که روس ها پای صحبت نخبه های نظامی ما نشستن اساسا بیش از ۲ دهس که دیگر شیرجه رفتن جنگنده ها روی هدف بی معنا شده روس ها از فواصل ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری باید اهداف شان را بزنند و حتی در فواصل دورتر .
  • وحید IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 0
    مرگ بر اشغالگر. مرگ بر آمریکا مرگ بر بایدن.
  • عمیر IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 2
    مرگ بر روسیه تزاری بیشرف
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 2
    مرگ بر روسیه و عوامل خودفروختش در ایران سوخو که نداد میل هم نداد فقط گرفت کشوری که پهپادم نمی دونست چیه مفت مسلم بهش منتقل کردیم و می کنیم
    • سهیل آذری IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      2 0
      مرگ بر آمریکا و اسرائیل و خود فروخته های آنها در ایران و لعنت بر تو و اموات تو بیشرف
    • یانداق IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      2 0
      درود بر روسیه قهرمان خار چشم مفتخواران و اراذل اوباش و خود فروختگان غرب و شرق زالو صفت
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    شاعر می گوید : برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است اکراین از اول اشتباه کرد با توجه به همسایگی با روسیه نباید سمت ناتو میرفت باید بین غرب و شرق بی طرف می ماند و اشتباه کرد و هر اشتباهی تاوانی دارد و تاوان این اشتباه اکراین نابودی آن خواهد بود مگر اینکه پرچم تسلیم را بالا ببرد وگرنه این جنگ تا نابودی و شکست اکراین از طرف روسیه ادامه خواهد داشت.و اگر هم روسیه شکست بخورد از بمب اتم استفاده خواهد کرد تا اکراین را درس عبرتی برای بقیه کشورهای شوری سابق کند.
  • حجت IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    عوارض مصرف همزمان سنتی و صنعتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس