کد خبر 1591215
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷

به گزارش مشرق، کانال ایتای هوش سفید نوشت:

حرکت از پله دوم در رسانه

حرکت از پله دوم یک شگرد رایج در رسانه‌ها است که به منظور فریب مخاطب و انحراف افکار عمومی از واقعیت به کار می‌رود. در این شگرد، به‌طور عمدی بخشی از یک رویداد یا موضوع حذف شده و فقط به بخشی دیگر از آن پرداخته می‌شود. این کار باعث می‌شود که مخاطب فقط یک دیدگاه ناقص و گاه مغرضانه از موضوع داشته باشد و نتواند به درک کاملی از آن برسد.

مثال:

فرض کنید در یک تجمع، عده‌ای از معترضان به طور مسالمت‌آمیز در حال شعار دادن هستند. اما در رسانه‌ها فقط به تصاویری از خشونت و درگیری‌های جزئی پرداخته می‌شود. این کار باعث می‌شود که مخاطب تصور کند که کل تظاهرات خشونت‌آمیز بوده است، در حالی که اینطور نیست.

اهداف حرکت از پله دوم:

انحراف افکار عمومی از مسائل مهم: با تمرکز بر حاشیه‌ها و جزئیات بی‌اهمیت، می‌توان توجه مخاطب را از مسائل اصلی و مهم دور کرد.

تخریب وجهه افراد یا گروه‌ها: با ارائه تصویری ناقص و گاه مغرضانه از یک فرد یا گروه، می‌توان به تخریب وجهه آنها در اذهان عمومی پرداخت.

جلوگیری از شکل‌گیری تفکر انتقادی: با ارائه اطلاعات ناقص و گاه گمراه‌کننده، می‌توان از مخاطب سلب اختیار کرد و مانع از تفکر انتقادی او شد.

راهکارهای مقابله با حرکت از پله دوم:

مصرف اخبار از منابع مختلف: به اخبار و اطلاعات فقط از یک منبع اکتفا نکنید و سعی کنید از منابع مختلف و با گرایش‌های مختلف فکری اخبار را دنبال کنید.

تفکر انتقادی: به هر چیزی که می‌بینید یا می‌شنوید به طور سهل‌انگارانه باور نکنید. سعی کنید با تفکر انتقادی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع، به یک جمع‌بندی منطقی برسید.

راستی‌آزمایی: قبل از اینکه هر خبری را به اشتراک بگذارید، از صحت و درستی آن مطمئن شوید.

باهوشیاری و دقت در مصرف اخبار و اطلاعات، می‌توانیم از فریب خوردن توسط شگردهای رسانه‌ای مانند حرکت از پله دوم جلوگیری کنیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس