کد خبر 1590603
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ های ترکیبی در مطلبی به معرفی ۵ باور غلط دربارۀ وضعیت غزه و بررسی این موضوع که آیا غزه کاملا ویران شده است پرداخت:

در حال حاضر ۵ باور بسیار غلط درباره وضعیت فعلی غزه در ذهن تمامی فعالان و غیرفعالان شکل گرفته و این را حتی در سخن بعضی کارشناسان این حوزه هم می بینیم. این پنج باور کاملا غلط اند عبارتند از:

  1. غزه کاملا ویران شده
  2. همه مردم در غزه گرسنه اند و هیچ غذایی در غزه پیدا نمی شود
  3. اسرائیل تمام خاک غزه را در اشغال دارد
  4. حکومت حماس کاملا از بین رفته و اوضاع «بی دولتی» در غزه حاکم است
  5. توان نظامی مقاومت از بین رفته یا تضعیف شده است

در این مطلب اولین باور عمومی را با هم بررسی کنیم: غزه کاملا ویران شده است

در کمال شگفت‌زدگی شما عرض کنم این گزاره، کاملا اشتباه است! غزه، در ویرانگرترین جنگی که در تاریخش تجربه کرده به سر می‌برد. حجم بمباران و تخریب‌ها کاملا بی سابقه است. اما در هر حال «کل غزه» ویران نشده و ما با تلی از خاک و خاکستر مواجه نیستیم!

آمار دقیقی از ساختمان‌های ویران داریم؟

آمارها هیچ یک دقیق نیست و بسیار هم متفاوت (و در «رسانه‌ها» بسیار بیشتر از مراکز تخصصی است)، اما در این زمینه می‌توان به آمار مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد (UNOSAT) (که به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای می‌پردازد) استناد کرد (لینک گزارش (https://unosat.org/products/۳۸۰۴)). طبق آخرین بررسی این مرکز از تصاویر باکیفیت ماهواره‌ای که به همین چند روز پیش بازمی‌گردد، ۳۵ درصد از کل ساختمان‌های غزه «به صورت کلی یا جزئی» آسیب دیده‌اند. فراموش نکنیم که آسیب جزئی می‌توان شامل آسیب به نمای ساختمان، آتش‌سوزی در بخشی از آن، یا حتی کنده شده پنجره‌ها باشد.

طبق آمار این مرکز سازمان ملل، از حدود ۲۶۶ هزار ساختمان باریکۀ غزه، فقط حدود ۳۱ هزار ساختمان (برابر با ۱۱ درصد کل ساختمانهای غزه) «کاملا ویران» شده‌اند.

بنابراین، حتی با وجود این عدد وحشتناک باید جنبه دیگری را نیز دید: ۶۵ درصد از ساختمان‌های غزه به کلی آسیبی ندیده‌اند. و این چقدر متفاوت است از تصویر «با خاک یکسان شدن» باریکه غزه.

اما خود این را هم باید در مناطق مختلف غزه به صورت مجزا بررسی کرد. غزه، ۳۶۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و از ۵ استان تشکیل می‌شود: شمال، غزه، وُسطی، خانیونس و رفح. رفح و بخش زیادی از استان وسطی (از جمله دیرالبلح) آسیب کمی دیده‌اند. بیشترین آسیب مربوط به شمال و سپس غزه و بعد، خانیونس است. آن مربع‌های کاملا ویران و با خاک یکسان‌شده، عموما در استان شمال واقع شده‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    3 7
    تونلهاخوشبختانه کشف شده ولی سپرسازی وغارتمقاوم تورای تصوربود
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 1
      خدایی چی نوشتی معلمتو عوض کن
    • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      1 1
      موش کوچولو. اینجا چکار می کنی؟ اگه برگردی تو لونت باهات کاری نداریم. وگرنه می زنیم لهت می کنیما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس