فشار بایدن بر کنگره برای تصویب قرارداد جدید فروش اف-۱۵ به رژیم صهیونیستی

نیویورک تایمز گزارش داد دولت بایدن در حال فشار بر کنگره برای فروش جت‌های اف-۱۵ به رژیم صهیونیستی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار است که یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای فروش تسلیحات آمریکا به این رژیم خواهد بود.

به گزارش مشرق، در حالی که انتقادها نسبت به ادامه جنگ غزه افزایش یافته است، دولت جو بایدن برای تصویب طرح فروش ۱۸ میلیارد دلار جنگنده‌های اف-۱۵ به رژیم صهیونیستی به کنگره فشار می‌آورد و رئیس جمهور بایدن همچنان در برابر درخواست‌ها برای محدود کردن فروش تسلیحات آمریکا به دلیل حمله نظامی این رژیم به غزه مقاومت می‌کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، وزارت امورخارجه آمریکا به تازگی نیز یک اخطار غیر رسمی به دو کمیته کنگره ارسال کرده است تا روند بررسی قانونی این دستور را آغاز کنند که اولین گام در جهت صدور مجوز رسمی این وزارت‌خانه برای انتقال حداکثر ۵۰ جنگنده اف-۱۵ به شمار می‌آید.

سفارش فروش اف-۱۵ها به رژیم صهیونیستی پیشتر توسط نشریه پالتیکو و شبکه سی‌ان‌ان گزارش شده بود و توسط دو مقام آمریکایی مورد تائید قرار گرفت. این قرارداد که یکی از بزرگ‌ترین فروش‌های تسلیحاتی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر خواهد بود، شامل مهمات، آموزش و سایر پشتیبانی‌ها نیز می‌شود.

به گفته این مقامات آمریکایی، اگرچه ایالات متحده انتقال برخی تسلیحات را برای جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه تسریع کرده است، جت‌های اف-۱۵ حداقل تا پنج سال تحویل داده نخواهد شد.

جنگنده‌ اف-۱۵ با حداکثر سرعت نزدیک به ۲۰۰۰ مایل در ساعت، هم قادر به نبرد هوا به هوا و هم بمباران اهداف روی زمین است. در حالی که اسرائیل از اف-۱۵هایی که از قبل در اختیار دارد برای حمله به غزه استفاده کرده است، به نظر می‌رسد که درخواست این هواپیماها منعکس کننده نگرانی طولانی مدت آن نسبت به تهدیدات منطقه‌ای از جمله حزب‌الله در لبنان، شبه نظامیان در سوریه و خود ایران است.

یک مقام آمریکایی گفت که مقامات صهیونیستی همچنین به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که اسرائیل در آستانه ارسال سفارش جدیدی برای خرید جت‌های اف-۳۵ است.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: ایالات متحده به عنوان بخشی از یک توافق ۱۰ ساله برای ارائه سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی که دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ آن را نهایی کرد، به‌طور پیوسته تسلیحات را به اسرائیل تحویل می‌دهد. بسیاری از سفارشات تسلیحاتی که از آن زمان تاکنون انجام شده و اکنون در حال تکمیل هستند، پیشتر توسط کنگره تأیید شده است.

اما دولت بایدن به‌علاوه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که وارد ششمین ماه خود شده است، دو محموله اضطراری جدید تسلیحات را ارسال کرده که مجموعاً بیش از ۲۵۰ میلیون دلار است و نیاز به تصویب کنگره را به این دلیل که سلاح‌ها، عمدتاً توپخانه و مهمات تانک، مورد نیاز فوری هستند، دور زده است.

به نوشته نیویورک تایمز، «اگر سفارشات اسرائیل به یک آستانه (ارزش) دلاری مشخص نرسد، دولت نیازی به اطلاع دادن به کنگره یا دریافت تایید آن ندارد. مقامات آمریکایی می‌گویند که به همین دلیل، برخی از سفارش‌هایی که از هفت اکتبر، شاید ده‌ها یا بیشتر انجام شده‌اند، به‌طور علنی فاش نشده‌اند.»

این در حالی است که منتقدان جنگ علیه غزه که طبق آمارهای مقامات وزارت بهداشت در نوار غزه، بیش از ۳۲۰۰۰ فلسطینی در نتیجه آن کشته شده‌اند، می‌گویند که دولت بایدن باید از هر اهرمی که در دسترس است، استفاده کند تا رژیم صهیونیستی رویکرد خود را تغییر و به جنگ پایان دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • هوشنگ IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    فقط F-15 و F-35 بقیه آشغال هستند
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 0
      جنگنده رافال فرانسوی بهتره .
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    نخ این بایدن دست کیه ؟
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 0
      ترامپ بیاد در به در می افتید دنبال بایدن
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    دانه ای ۳۶۰ میلیون دلار حساب کرده !!
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 0
      با مهمات و قطعات احتمالن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس