اتحادیه اروپا هرگونه حمله علیه غیرنظامیان را محکوم کرد

کارشناس مسائل اروپا، می‌گوید که بزرگ‌ترین چالشی که اروپا با آن مواجه بوده، چالش هویتی است.

به گزارش مشرق، اروپا در سالی که گذشت با چالش‌های مختلفی مواجه شد.

یکی از این چالش‌ها که همچنان ادامه دارد، ادامه جنگ اوکراین است.

کشورهای اروپایی طی سال ۱۴۰۲ کمک‌های زیادی را به اوکراین ارسال کردند و به این دلیل تحت فشار بوده‌اند.

این فشارها به‌طور ویژه به دلیل کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین افزایش یافته است.

در همین حال، اختلاف‌ها در میان کشورهای اتحادیه اروپا درباره نوع کمک‌ها به اوکراین شدت گرفته و این موضوع را می‌توان در اظهارات مقام‌های این کشورها مشاهده کرد.

از سوی دیگر این قاره در سال‌های گذشته شاهد افزایش نفوذ افراط‌گرایان راست بوده و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در این کشورها شده است.

در همین حال، این کشورها از در سال ۱۴۰۲ شاهد موجی از اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده بوده‌اند که همچنان ادامه دارد.

اروپا با چالش هویتی مواجه است

در همین رابطه عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا ضمن اشاره به چالش‌های اروپا در سال ۱۴۰۲، گفت: بزرگ‌ترین چالشی که اروپا امروزه پس از گذشت مدت طولانی که از جنگ اوکراین با آن مواجه است، چالش هویتی است.

اکبری با اشاره به اینکه اروپا در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم همواره خود را کنار آمریکا تعریف می‌کرد، اظهار کرد: امنیت هستی‌شناسی اروپا به این موضوع گره خورده بود؛ همچنین تعدد پایگاه‌های نظامی و هسته‌ای آمریکا در اروپا به نوعی تضمین‌گر این امنیت بود.

وی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن ترامپ، این موضوع به صورت جدی خدشه‌دار شد، افزود: شعار «اول آمریکا» ترامپ از نظر اروپایی‌ها به معنی «تنها آمریکا»، فهم شد؛ یعنی اینکه آن‌ها احساس کردند که آمریکا تنها به خود توجه دارد و ترامپ به نوعی برای اروپایی‌ها تنهایی را به همراه آورد.

وی با تاکید بر اینکه پس از آغاز جنگ اوکراین و عدم حمایت مورد انتظار اوکراین از سوی آمریکا، تنهایی و احساس تنهایی را برای این قاره تشدید کرد، عنوان کرد: این موضوع به نظر چالش خیلی جدی را برای اروپایی‌ها به ارمغان آورده و نگرانی در افکار عمومی اروپایی‌ها و حتی نخبگان سیاسی تشدید شده است.

بحث درباره ارتش اروپایی جدی‌تر شده است

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به موضوع تشکیل ارتش اروپایی، گفت: تلاش‌هایی از چند سال قبل برای شکل‌گیری ارتش اروپایی وجود داشت و تعریف جدیدی از معمای امنیت اروپایی از سوی خود اروپایی‌ها شکل گرفت؛ اما در حال حاضر این تلاش‌ها به‌صورت جدی‌تری در محافل اندیشکده‌ای و نخبگی در اروپا دنبال می‌شود؛ ارتش اروپایی به‌عنوان یک مسئله جدی درون اروپایی مطرح است.

به گفته وی، تنها ماندن از طرف آمریکا ریشه چالش‌هایی است که در اروپای امروز شاهد هستیم.

عابدی درباره چالش‌های اروپا ناشی از جنگ اوکراین، بیان کرد: تحولاتی که پس از آغاز جنگ اوکراین رخ داد، مانند چالش‌های اقتصادی برای اروپایی‌ها یا چالش‌هایی که امروز در زمینه ترانزیت از دریای سرخ دیده می‌شود و مشکلاتی که بعد از طوفان الاقصی از نظر اقتصادی برای اروپایی‌ها پیش آمد، فضای نگرانی و ناامنی را که در اروپا وجود داشت، تشدید کرد.

وی اضافه کرد: چالشی از قبل و در آستانه زمستان سال گذشته در محافل و اندیشکده‌های اروپا مبنی بر شکل‌گیری یک زمستان سخت در اروپا مطرح بود؛ اروپا شاید در این دو زمستانی که بعد از جنگ اوکراین سپری شد از نظر اقتصادی و از نظر گازی با سختی زیاد مواجه نشد، اما تشدیدکننده آن نگرانی و ترسی بود که از پیش با آن‌ها همراه بود.

اکبری، اضافه کرد: اروپایی‌ها شاید در زمستان از سرمای ناشی از نبود گاز یخ نزنند، اما از سرمای تنهایی و احساس تنهایی و تنها گذاشته شدن از سوی متحد اصلی خود، یعنی آمریکا یخ می‌زنند؛ نشانه‌های این یخ‌زدگی را امروز در اروپا می‌توانیم ببینیم.

بزرگترین چالش در ۲۰۲۴

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چالش‌های اروپا در سال ۲۰۲۴، می‌گوید: اروپا مجبور است که با روسیه به تفاهم برسد و به نوعی بتواند مشکل خود را با مسکو حل‌وفصل کند.

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین چالش پیش روی اروپایی‌ها در سالی که انتخابات آمریکا هم برگزار می‌شود، نگرانی از روی کارآمدن مجدد ترامپ است؛ این ترس امروزه اروپا را فراگرفته است.

اکبری با اشاره به اینکه می‌توان این نگرانی را در بین اظهارات مقام‌های ارشد اروپایی دید، اظهار کرد: اروپایی‌ها امسال به‌صورت خیلی جدی مجبورند که به هر شکلی که شده (یا با تشدید دیپلماسی یا با تشدید تهدید نظامی) روسیه را مجاب کنند که به پای میز مذاکره بیاید و بتوانند مشکل اوکراین را حل کنند.

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینک به نظر می‌رسد که اگر اروپایی‌ها نتوانند در ۶ ماه آینده و تا پیش از انتخابات آمریکا که در نوامبر (آبان) برگزار خواهد شد، چالش‌های خود را از نظر امنیتی با روسیه کاهش دهند، شاید زمستان سال آینده اتفاقات ناگوار امنیتی و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای را که هیچ وقت فکرش هم نمی‌کردند، تجربه کنند، خاطرنشان کرد: امکان اینکه پس از انتخابات آمریکا نگرانی از جنگ و سایه جنگ بر چالش‌های امنیتی اروپا فائق بیاید، وجود دارد.

انتخابات پارلمان اروپا

اکبری در ادامه درباره افزایش قدرت احزاب راست در اروپا، گفت: آلمان را می‌توان یک کشور شاخص از نظر قدرت نفوذ احزاب راست افراطی در میان کشورهای اروپایی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه دیگر کشورهای اروپایی هم مانند فرانسه یا برخی دیگر از کشورهای اروپای مرکزی و حتی اروپای شمالی در سال‌های گذشته روند صعودی قدرت احزاب راست را شاهد بوده‌اند، تاکید کرد: راست‌گرایی در اروپا ریشه فرهنگی دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل، تصریح کرد: نوعی از راست‌گرایی در اروپا در حال رشد است که این بار مانند راست‌گرایی فرانسوی یا راست‌گراهایی که در اروپا وجود داشتند، یک نوع راست‌گرایی قائل به ساختارهای حقوقی و دموکراتیک درون اروپایی نیست؛ به همین دلیل است که فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان، و همینطور اولاف شولتز، صدراعظم این کشور چند بار از مرگ دموکراسی در اروپا صحبت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: کلید واژه «مرگ دموکراسی» نازل بر رشد این نوع جریان راست جدید است که رویکردهایش دیگر به نوعی ستیزه‌جویانه بوده و فراتر از ساختارهای اروپایی است.

اکبری همچنین با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره رد نبودن گزینه اعزام نیروهای نظامی به اوکراین، گفت: این نوع صحبت‌های مکرون و صحبت‌های اخیری که پیرامون افشای فایل صوتی در آلمان رخ داده ناشی از نگرانی خیلی جدی است که نسبت به آینده جنگ تا پیش از انتخابات (آمریکا) وجود دارد.

به گفته وی، اگر اروپایی‌ها بپذیرند که یکی از سناریوهای محتمل درباره انتخابات آمریکا پیروزی ترامپ خواهد بود، در آن صورت معادلاتشان خیلی پیچیده می‌شود.

کارشناس مسائل اروپا در پایان گفت: به نظر می‌رسد این نوع اظهارات و اتفاقاتی که پیرامون فایل صوتی افشا شده رخ داد و نگرانی‌هایی که امروز در آلمان درباره این موضوع وجود دارد و موضوعات دیگری که پیرامون جنگ اوکراین اتفاق افتاده ناشی از این ترس و نگرانی تحقق سناریو ادامه جنگ اوکراین و روی کار آمدن مجدد ترامپ است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    هویت امریکا مشخصه ، با کسی که خوب باشه خوبه با کسی که بد باشه دشمنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس