کد خبر 1587998
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند.»

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و غیر مستقیم زیادی از دخالت دولت کنونی آمریکا در حمایت مالی از «تروریسم اوکراینی» وجود دارد.

دیپلمات ارشد روسیه می‌گوید «این حمایت‌ها شامل مواردی چون میلیاردها دلار و حجم وسیعی از تسلیحاتی است که به رژیم کی‌یف داده شده، استفاده از زبان تهاجمی علیه روسیه و ملی‌گرایی خشن، ممنوعیت مذاکرات صلح درباره اوکراین و درخواست های مکرر برای ادامه درگیری، امتناع از گفت‌وگو درباره حملات تروریستی کی‌یف و حمایت گسترده سیاسی و رسانه‌ای از جنایات ارتکابی وحشتناک از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌شود».

او معتقد است «تلاش‌های روزانه واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر اتهامات خود در کی‌یف و تلاش برای منحرف کردن قصور از خود و رژیم زلنسکی که با استفاده از داعش پرورش داده، دیگر مواردی که آمریکا به آن‌ها اهتمام ورزیده است اما اینجاست که آن‌ها در تله خود گیر افتاده‌اند».

زاخارووا در مقاله‌ای برای روزنامه Komsomolskaya Pravda با عنوان «بایدن داعش را دوست دارد، نه صلح را» نوشت: «در گذشته، واشنگتن فعالانه از مجاهدین در افغانستان به عنوان بخشی از تلاش خود برای مخالفت با اتحاد جماهیر شوروی حمایت کرد، به آن‌ها سلاح داد و این گروه را کنترل می‌کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده به یاد آورد که چگونه آمریکا تصمیم گرفت مجاهدین را جذب کنند و نام وهابی، اسلام سنی را به افغانستان وارد کنند تا بر اتحاد جماهیر شوروی غلبه کنند. القاعده دقیقا از آن کمپین افغانستان بیرون آمد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه مطلب خود و با اشاره به اینکه «آن‌ها بعد از افغانستان به عراق رفتند»، نوشت: «در سال ۲۰۰۳، آمریکا با بهانه‌ای واهی به عراق حمله کرد و به یک‌باره، تمامی اعضای حزب بعث این کشور که هسته اصلی ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی بودند، خودشان را بیکار یافتند. آن‌ها گروهی از متخصصان زبده و جوان بودند که بعدا کادر یک سازمان افراطی جدید را تاسیس کردند».

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟ نیروهای امنیتی روسیه در محل حادثه تروریستی مسکو

او در ادامه نوشت: «در آوریل ۲۰۰۶، واشنگتن‌پست یک‌سری اسناد محرمانه پنتاگون را یافت که نشان می داد از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ پروپاگاندای نظامی آمریکا به عمد "ابومصعب الزرقاوی" نخستین رهبر القاعده را در عراق بال و پر داد».

زاخارووا با اشاره به اینکه «در اکتبر ۲۰۰۶ نشست مشورتی مجاهدین گروه جدیدی را ایجاد کرد که تروریست‌های المصری و سایر گروهای افراطی را از داعش گردهم آورد»، نوشت: «آن‌ها ابوعمر البغدادی را که آمریکایی‌ها به هر دلیلی از زندانی در عراق آزاد کرده بودند، به عنوان رهبر جدید این گروه جدید افراطی منصوب کردند. او همکاری نزدیکی با اسلام گرایان سوریه برقرار کرد که علیه دولت قانونی بشار اسد می‌جنگیدند. در آوریل ۲۰۱۳، سازمان تروریستی گسترش یافته نام جدیدی به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) داده شد. در سال ۲۰۱۴ این گروه قصد خود را برای ایجاد خلافت در عراق و سوریه اعلام کرد».

دیپلمات ارشد روسیه در ادامه نوشت: «آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا با تشکیل ائتلافی با داعش مبارزه کنند. بنابراین، معلوم می‌شود که پس از القاعده، آمریکایی‌ها خواسته یا ناخواسته دستی در ایجاد یک هیولای دیگر به نام داعش داشته‌اند که متعاقبا در قتل‌های تروریستی وحشتناک در سراسر جهان افراط کرد. امروز کارشناسان و نیروهای امنیتی بازنشسته آمریکایی به نقش اصلی و تعیین کننده آمریکا در تولید و ایجاد داعش و طولانی کردن حیات آن اشاره می‌کنند».

او همچنین با اشاره به دخالت روسیه در بحران سوریه نوشت: «در ۲۰۱۵ و در واکنش به درخواست دولت مشروع سوریه، روسیه واحدی از نیروهای هوابرد خود را برای کمک به ارتش سوریه برای مقابله با تروریست‌ها اعزام کرد. نیروهای روس در برنامه‌های داعش برای تحمیل کنترل خود بر مناطق وسیعی در عراق و سوریه از جمله حلب و دمشق دخالت کردند. تروریست بین‌المللی شامل ده‌ها هزار شبه نظامی از بیش از ۸۰ کشور برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کردند. مداخله روسیه بود که ارتش سوریه را قادر ساخت تا این تهدید را متوقف کند و بیشتر کشور را از چنگ تروریست‌ها آزاد کند».

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟ تروریست‌های النصره در سوریه

زاخارووا همچنین اشاره کرد که «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ سخنرانی و پیشنهاد کرد که یک جبهه متحد ضد داعش با الگوبرداری از ائتلاف ضد هیتلر ایجاد شود. واکنش غرب اما عدم پذیرش بود. آمریکا به‌جای کمک به ما برای مقابله با داعش، هر کاری از دستش برآمد برای مداخله در تلاش‌های ما انجام داد. جالب نیست، مگر نه؟».

او در ادامه نوشت: «اردوگاه آوارگان التنف که مامن افراط گرایی تحت کنترل آمریکا بود، به حیاتش در جنوب شرق سوریه ادامه می‌دهد. این اردوگاه به مامن و پناهگاهی برای تروریست‌ها بدل شده که آن‌ها پیش از آنکه به ماموریت‌های خود بروند، آموزش می‌بینند. کاخ سفید کاملان واضح از خط سیری تاکتیکی در سوریه تبعیت می‌کند، جایی که به ظاهر خود را متعهد کرده که "مخالفان میانه‌رو" از تروریست‌های داعش را به شیوه ای واضح و غیررسمی دسته‌بندی کند».

دیپلمات روس به عنوان مثال به «جبهه فتح الشام» یا همان النصره سابق و شاخه‌ای از القاعده در سوریه اشاره کرد و نوشت، این گروه تروریستی و «سایر گروه‌های مسلح مشابه که در نهایت متحد شدند و "هیات تحریر الشام" را تشکیل دادند».

او در این‌باره توضیح داد: «تغییر نام وجود دارد اما تاکنون جدایی صورت نگرفته است. بر اساس شواهد، واشنگتن کل ماجرا را این‌گونه برنامه ریزی کرده است؛ می‌خواهد درگیری ادامه یابد و تعداد قربانیان چند برابر شود و در عین حال مانع از بین رفتن قطعی آن جایگاه تروریسم بین‌المللی شود».

زاخارووا همچنین نوشت: «عجیب‌تر اینکه، داعش در سال‌های اخیر برنامه‌هایش را تنظیم کرد و اکنون به دشمنان آمریکا مانند طالبان در افغانستان، ایرانی‌ها، مقام‌های مشروع سوریه و روسیه حمله می‌کند. این تنها چیزی است که در ظاهر، نهفته است و می‌توان از گزارش‌های خبری جهان به دست آورد».

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟ بازداشت عوامل حمله تروریستی در مسکو

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره مواضع آمریکا در قبال فلسطین هم نوشت: «در ۱۹۹۲، آمریکایی‌ها روند انتخاباتی دموکراتیک را برای فلسطینی‌ها تحمیل کردند. اختلافات بین آن‌ها با ایجاد یک حزب سیاسی به نام حماس در نوار غزه از طریق انتخابات دموکراتیک به اوج خود رسید. از مکاتباتی که اخیرا از حالت محرمانه خارج شده و بین مقامات وزارت خارجه ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ است، مشخص شده بایدن پرداخت ۳۶۰ میلیون دلاری به حماس را که از طریق آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا ارسال شده بود، لغو کرد».

او در ادامه نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پرداخت‌ها را به حالت تعلیق درآورد، در حالی که بایدن دستور داده که این پرداخت‌ها از سر گرفته شود. نتیجه برای همه مشخص است. یکی از جزئیات این است که به نظر می‌رسد اسرائیل نزدیکترین متحد آمریکاست و با دیدن اقدامات حماس به شدت عصبانی است».

زاخارووا با طرح پرسشی درباره اینکه «آیا منطقی در اینها هست؟» جواب داد: «بله پول و قدرت. در وضعیتی این‌چنینی که یک ممنوعیت حقوقی بین‌المللی برای مداخلات مستقیم وجود دارد، انگیزه باطنی ایجاد "آشوب کنترل‌شده" و بازگرداندن نظم جهانی با کمک تروریست‌ها وجود دارد».

او در پایان نوشت: «سوال من از کاخ سفید این است؛ داعش واقعا چیست؟ نمی‌خواهید نظرتان را تغییر دهید؟».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هوشنگ IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    3 26
    چقدر حرف می زنی ؟ یک کلمه بگو داریم مسلمانان را سرکار می گذاریم پنهانی با هم متحدیم
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      16 0
      سوختی
    • US ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 7
      از افاغنه تروریست بیش از این انتظار نیست
    • نظر IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 2
      هوشنگ هوشنگ هوشنگ
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      3 1
      یانکی نشان اربابت ۲۰ سال خاک افغانستان را به توبره کشید و بعد فرار کرد و جای خودش داعش دست ساختش را اونجا گذاشت تا برنامه هایش را پیگیری کنه ولی کم مونده که دست وحشی های آمریکایی را از کل دنیا قطع بکنیم پس بسوز و بسوز
  • هوشنگ IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 17
    فکت درد نگرفت از پرحرفی ؟ 😂😂😂😂😂
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      5 0
      مرگ بر اسرائیلیان
  • هوشنگ IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 23
    امان از پر حرفی زنان سرم درد گرفت
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      14 0
      سوختی
    • عباس NL ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      3 0
      سرت درد گرفت به ما ربطى نداره، هروقت به درك واصل شدى بعد ما خوشحال مى شيم 🤣
  • هوشنگ IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 14
    تا ۱ ماه دیگر به کشورم برمی گردم برای خودم رستورانی در بانکوک راه می اندازم خودم ارباب کارفرما خودم می شم در هتل دبی آنقدر ایرانی عرب ترک تیغ زدم که با پولهایی که جمع کردم برای راه انداختن یک رستوران بزرگ کافی هست همین که محتاج ایرانی غریبه نبودم نیستم نخواهم بود عالیه
    • US ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      4 8
      رفتار و نگرش دنیا نسبت به شما رو هم ببینید، که به چشم انسان معمولی به شما نگاه نمی کنند. حق شما همان حاکمان طالبان هست و بس
    • CA ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      جون هر کی دوست داری به کشورت (ایران ) برنگرد !!!
    • CA ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      18 0
      ایرانی و عرب و ترک و ... تیغ زدی بعد میگی همینکه محتاج ایرانی و .... نبودم و نیستم عالیه ؟؟!!! داداش قبل از اینکه بندازنت تو هولوفرونی!! با یکم از اون پولهایی که تیغ زدی به یه روانپزشک خوب مراجعه کن بشرطی اونم تیغ نزنی !!!
    • هوشنگ IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 1
      من هرگز در کشورت زندگی نکردم فقط ۳ بار به عنوان گردشگر به طویله میلاد ، نقش جهان ، کیش رفتم چیزی جز مزخرف ندیدم قیافتون بیشتر شبیه خلافکارها زوگیرها بود فورا برگشتم دیگر هرگز به کشور سفر نمی کنم از نزدیک با چشم خودم دیدم امنیت جانی مالی نداریم
    • CA ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      3 0
      بالاخره ما که متوجه نشدیم کجا تولیدت کردن !! لطف من متنی که فرستادی چند بار بخونش و یه توضیحی بده ببینیم اجنبی هستی یا ایرانی .
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    2 9
    چون روسیه ازآمریکا میخواد هرگونه اطلاغاتی ازاین حمله دارد را با روسیه به اشتراک بگذاره!پس معلومه ازکسی که اطلاعات دشمن را میخواد،توان اطلاعاتیض بالاست که نذاره عملیات درکشورش انجام بشه
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      8 1
      خود آمریکا متهم اصلیه
    • سروش IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 0
      روسیه از همه چیز خبر داره فقط با درخواست اطلاعات از آمریکا خواسته توپ رو توی زمین آمریکا بندازه که آمریکا با رد و یا پذیرش این عمل خواسته و ناخواسته هدایت این عمل تروریستی رو پذیرفته چون در چند روز قبل هشدار هایی رو به اتباع خودش داده بود. در همین ایام نوروز کنترل های ورودی و خروجی حرم رضوی نسبت به سال گذشته بسیار دقیقترتر و حرفه ای تر بود یعنی ایران هم با توجه به حادثه کرمان و هشدار آمریکا یه شهروندانش در آماده باش کامل بود. روسیه کمی غفلت کرد و از همسفره قدیمیش این انتظار رو نداشت.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 6
    ازمتن مشخص شد داعش بابت انتقام دخالت روسیه درسوریه این عملیات کذایی روانجام داده د رضمن داعش دراروپاوامریکاکلی عملیات انجام داده
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      4 0
      داعش، سازمان مجاهدین خلق هنگ تروریستی آزوف کومله ها وپیشمرگه کردستان بخشی از ارتش آمریکا هستند
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      3 0
      داعشی ها جوری تربیت شده اند که صهیونیست ها و غربی ها را اهل کتاب می دانند و به مصالحه با آنان اعتقاد دارند ولی دشمنان غرب و رژیم اشغالگر قدس را کافر می دانند
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    10 2
    داعش ساخته وپرداخت آمريکا ست آمريکا واسرائیل دولت های تروریستی هستن
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    4 0
    امریکا داره انتقام پیروزی های روسیه در اوکراین رو میگیره از طریق داعش
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 3
      کدوم پیروزی دلقک
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      3 0
      دلقک -انهدام هیمارس-پاتریوت -ناسامس -پیروزی نیست ؟ تصرف اودیوکا پیروزی نیست کودن
  • CA ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    3 0
    انگار تازه دارن میفهمن !!!
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    4 41
    نقش ایران در پیروزی بر داعش در سوریه را از قلم انداخت ...
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    2 0
    غیر مستقیم‌حماس رو محکوم کرد و از اسراییل و ترامپ حمایت کرد- خانم زاخارووا حمله تروریستی مسکو بخاطر حمایت از فلسطین نبود-بخاطر شکست های اوکراین بود -جنگ اوکراین برای امریکا حیثیتی شده
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    3 0
    داعش ساخته و پرداخته شیطان بزرگ ، کدخدای افسادطلبان وطنی است ، معلومه که به کی حمله می کنه
  • حسن IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    2 0
    اصل انکارناپذیر اینه...چرا داعش گاهی به منافع آمریکا واسرائیل حمله نکرده...چون آلت دست خود آنهاست..
  • CA ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 1
    آقای پوتین !!! سردار سلیمانی در سفر به مسکو و دیدار با جنابعالی ظاهرا یاسین رو تو گوش .... خونده بود !!! به جنابعالی گفته بود که اکثر ترورسیتها از قفقاز و ..... عازم سوریه و عراق و ..... میشن و اگه تو جنگ سوریه (که مثلا متحد روسیه بود) شرکت نکنی فردا مجبوری در روسیه با آنها بجنگی !!! و حالا شاییییید بفهمه که منظور سردار سلیمانی چی بود !! ضمنا قابل توجه اون دسته از هموطنان عزیز که میگفتن ایران چکار داعش تو سوریه و عراق داره !!!
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 2
    مرگ بر روسیه متجاوز
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 0
    صرف نظر از آمریکا حتی سازمان ملل هم تا مدت ها جنایات داعش را محکوم نمی کرد. هر بار داعش دست به جنایت می زد، مقامات غربی و بین المللی بر لزوم فدرالیسم و تجزیه عراق و تشکیل منطقه خودمختار جدید تاکید می کردند تا زمانی که داعش از کنترل آمریکا خارج شدند و شروع به کشتار مسیحیان عراق کردند
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    3 0
    مسلمان هنوز نمیداند صالح یعنی چه و حق با کیست برای همینه هر روز داعش و انواع اقسام مسلمان ایجاد میشود . مثلا اصلاحطلب و اعتدال و اصولگرا ادعا میکنند مسلمان و صالح اند و حق با انهاست ولی ریس جمهور و برادر و معاونین و وزیر اطلاعات هر کدام و بازرس و قاضی هر دوره و غیره بعضا دزد مطرح شدند و دایم دادگاهها پر از کلاش و دزد و صالح است و فقط رهبر کبیر بعد از خروج از مجریه به طرز عجیب دزد مطرح نشده و بقیه دزد مطرح شدند
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    قانون دنیا = قانون جنگل
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    1 0
    چون داعش یا همان سلفی یا همان اسرائیلی اند در یک خط اند،نجس اند و هدفشان از بین بردن اسلام
  • TR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 1
    چون خدا با آمریکاس ، روسیه و چین شیطانهای مطلق روی زمین هستن و طرفداران این دو شیطان ، همگی مثل یاجوج و ماجوج پلیدن ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس