1

خط امتداد سه عملیات در کرمان، قندهار و کوکارس شباهت فراوانی به یکدیگر داشته و در هر سه مورد از یک شیوه برای ترور استفاده شده است.

سرویس سیاست مشرق- حمله شبانه مردان نقابدار به یک سالن کنسرت در مسکو بار دیگر نام داعش خراسان را به صدر اخبار کشانده است. داعش در منطقه آسیای میانه دو دفتر جدا از یکدیگر دارد، یکی از آن‌ها «دفتر الفاروق» نام دارد که داعش قفقاز مسئولیت آن را بر عهده دارد.

دفتر دوم اما مربوط به داعش خراسان بوده و با عنوان «دفتر الصدیق» مشغول فعالیت است. جالب آنکه میان این دو گروه تروریستی اختلافات عمیقی نیز وجود داشته تا جایی که داعش قفقاز در اطلاعیه‌های خود داعش خراسان را داعش مصنوعی یا غیر واقعی می‌خواند.

داعش قفقاز معتقد است که داعش خراسان توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرا منطقه‌ای هدایت شده و از دفتر فرماندهی داعش دستور نمی‌گیرد، هر چند که در برخی موارد وب سایت اعماق(ارگان رسانه‌ای داعش) عملیات‌های مرتبط با داعش خراسان را نیز پوشش داده اما در کادر رهبری میان این دو گروه اختلافات عمیقی وجود دارد که مورد استفاده سرویس‌های اطلاعاتی از سوی کشورهای مختلف قرار می‌گیرد.

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

رد پای داعش خراسان در عملیات تروریستی در روسیه

تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که افراد دستگیر شده تابعیت تاجیک دارند، هر چند که دولت تاجیکستان این مسئله را رد کرده اما تحقیقات مقدماتی روی این موضوع صحه می‌گذارد، همین مسئله ارتباط تروریست‌ها با داعش خراسان را پررنگ‌تر می‌کند، باز شدن پای این شاخه تروریستی به ماجرا به معنای اثرگذاری سرویس‌های فرا منطقه‌ای در این ترور کور و خونین در مسکو است.

شاخه خراسان داعش نیز پس از شکست در افغانستان، اکنون مراکزی در کشورهای همسایه‌ ایجاد کرده‌ است که انواع امکانات را در اختیار دارد و از همین کشورها در حال برنامه‌ریزی برای حملات در افغانستان، منطقه و سایر نقاط جهان می‌باشد.

حمله در قندهار در روز پنج‌شنبه گذشته یک نمونه واضح می‌باشد، پیش از این داعش خراسان در کرمان نیز دست به یک جنایت زده تا نشان دهد که مرکز فعالیت داعش خراسان هسته‌ای بوده و در یک زنجیره از هسته‌های ترور در منطقه پخش شده است.

خط امتداد سه عملیات در کرمان، قندهار و کورکاس شباهت فراوانی به یکدیگر داشته و در هر سه مورد از یک شیوه برای ترور استفاده شده است، گرفتن قربانی بالا در یک عملیات و ایجاد خط تحلیلی گمراه‌کننده برای کشور هدف از جمله اهدافی است که تروریست‌ها در اجرای عملیات روی آن تاکید دارند.

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

اهداف عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان

ارزیابی‌های اخیر حکایت از آن دارند که گروهک «داعش خراسان»، در انجام عملیات‌های تروریستی فرامرزی دچار یک خیزش شدید شده است، این تحرکات برای گروهکی که تا همن چند سال قبل در آستانه نابودی قرار داشت بسیار قابل تامل است.

البته تاریخ داعش، سرشار از این به زمین خوردن‌ها و برخاستن‌های به ظاهر غیر قابل توجیه است که مشخصۀ اصلی آنها، انجام عملیات‌های تروریستی بیرونی بوده است.

در این عملیات‌ها نه تنها منجر به بازپس‌گیری مقرهای محلی شده بلکه سطح نفوذ داعش در مناطق همجوار را نیز افزایش داده است، این تحلیل به خوبی نشان می‌دهد که میان عملیات‌های تروریستی داعش در ایران، افغانستان و روسیه رابطه‌ای معنا دار وجود دارد.

از نگاه سرویس‌ها فرا منطقه‌ای چون سازمان سیا اشتهای سیری ناپذیر داعش برای بازسازی فرصتی برای بهره‌برداری از آن‌ها بوده از این رو با سوار شدن روی تروریست‌ها سعی دارند میدان را برای عملیات‌های شوم آن‌ها باز کنند.

در واقع، عملیات‌های بیرونی، یک ابزار حیاتی و مهم برای تحقق اهداف راهبردی داعش، در طول مراحل مختلف رشد این گروهک، محسوب می‌شوند، این شرایط سنتزی فرصتی برای بهره‌برداری از تکفیری‌ها توسط دولت‌های متخاصمی چون آمریکا در منطقه بوده است.

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

بازی سرویس‌های امنیتی با داعش خراسان

فعالیت داعش خراسان بدون حمایت حداقل حلقه هایی خاص در سیستم امنیتی ها میسر نیست. از ابتدای فعالیت داعش در افغانستان کارشناسان مستقل و صادق نظیر مرحوم وحید مژده، نکات مهمی در این رابطه مطرح می کردند.

در اواخر سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ زمانی که داعش به یک گروه قابل توجه (هرچند کوچک) در افغانستان تبدیل شده بود، ظاهر قدیر نماینده ننگرهار اعلام کرد که داعش در این ولایت با هلی کوپتر جا به جا می شود و یقینا چنین امری با هدایت خود دولت انجام می شود.

روسها نیز خبر از هلی برن داعشی ها از ننگرهار به شمال می دادند. مرحوم وحید مژده در همان زمان (در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷) اعلام کرد: «سکوت دولت افغانستان در برابر اظهارات «ظاهر قدیر» نماینده ولایت «ننگرهار» مبنی بر حمایت برخی از حلقات دولتی از گروه تروریستی داعش، می‌تواند نشانه‌ای از تامین و تجهیز مخالفان دولت در جنگ علیه دولت باشد، زیرا اگر چنین نیست چرا دولت افغانستان درباره چنین اظهاراتی سکوت اختیار کرده است!

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

توانایی میزبان در مواجهه با سلول‌های ترور

داعش خراسان در سال ۲۰۱۵ در افغانستان اعلام موجودیت کرد، به احتمال بسیار زیاد هیچگاه بیشتر از ۱۰ هزار نیرو نداشته و به دلیل تلفات چندسال گذشته (پس از جنگ با طالبان در درزاب و تورابورا و ...) احتمالا امروز بیش از ۵ هزار نیرو ندارد و به شیوه سازمان منافقین در سالهای دهه ۱۳۶۰ در ایران تنها با ابزار تروریسم و ایجاد موجی از انفجارها و ترورها می تواند به حیات خود ادامه دهد، این گروه به دلیل اینکه مایل به فتح سرزمینی نیست و یا حداقل امکان آن را ندارد بهترین گزینه برای کشورهایی چون آمریکا است که به واسطه آن‌ها پروژه‌های کلان خود را پیش ببرند.

در حال حاضر آمریکایی‌ها در دو نقطه استراتژیک یعنی اوکراین و نیز غزه پس از طوفان‌الاقصی گیر افتاده و عبور از این انسداد نیاز به ایجاد تحلیل‌های گمراه کننده در کشورهای رقیب دارد، راه افتاد ماشین ترور در کرمان و پس از آن در مسکو خط سیر اقدامات متضاد آمریکایی‌ها با هدف امنیتی سازی منطقه را به خوبی تشریح می‌کند.

نکته قابل تامل آنکه داعش برای اجرای عملیات‌های بیرونی باید به یک سری آستانه‌های خاص در توانایی‌های ساختاری و عملیاتی خود برسد. منظور از توانایی‌های ساختاری، حضور یا تشکیل شبکه‌های انسانی در حوزه‌های سرزمینی یا جمعیتی است که داعش قصد دارد حوزۀ فعالیت خود را در آنجا گسترش دهد.

در این نقطه رفتار کشورهای میزبان این گروهک از اهمیت بالایی برخورددار است، متاسفانه دولت تاجیکستان در کنترل داعش خراسان از توانایی لازم برخورد نیست، در این وضعیت لازم است که کشورهای درگیر با ترور با اقدامات دیپلماتیک و امنیتی توانایی کشور میزبان را بالا ببرند، سفر سال گذشته دبیر شورای امنیت ملی کشورمان به دوشنبه و دیدار با مقامات این کشور اولین قدم‌ها برای افزایش توانایی تاجیکستان بوده است.

آیا میان عملیات تروریستی در کورکاس و کرمان ارتباط معنایی وجود دارد؟ / اهداف پشت پرده در عملیات‌های فرامرزی داعش خراسان!

برآوردهای تحلیلی درباره سلسله‌ عملیات‌های داعش خراسان در سه کشور ایران، افغانستان و روسیه دارای چند نکته مهم است:

۱- ناامن نشان دادن افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان و تصاعد و صادرات ترور به کشورهای منطقه و ایجاد مواجه مستقیم بین کشورهای درگیر با ترور با طالبان

۲- اثر دولت تاجیکستان که با طالبان در تخاصم شدید قرار دارد و سعی دارد با درگیر کردن کشورهای منطقه خطر امارت اسلامی را بالا ببرد.

۳- افزایش هژمونی آمریکا در منطقه و افزایش فشار برای ساخت پایگاه در آسیای مرکزی

۴- کند کردن لبه عملیاتی و ایجاد سردرگمی اطلاعاتی و تحلیلی در کشورهایی مثل ایران و روسیه

۵- هماهنگی میان داعش خراسان و دیگر جریانهای مخالف طالبان در افغانستان برای افزایش هرج و مرج با هدف بازگشت ناتو به افغانستان

در این چارچوب، طیفی از عملیات‌های بیرونی و درونی از سوی آمریکایی‌ها برای داعش خراسان طراحی شده است، این طیف شامل یک گستره عملیاتی است که از عملیات‌های اعزامی محلی و عملیات‌های اعزامی فرامرزی تا عملیات‌های خارجی را شامل می‌شود.

مرور آمارهای عملیات‌های تروریستی نشان می‌دهد که داعش خراسان، بیش از هر شاخه دیگر داعش، عملیات‌های بیرونی خود را گسترش داده است. در اوایل سال ۲۰۲۰ که داعش خراسان رو به افول بود، تلاش کرد تا با پیاده کردن روش داعش در محیط منطقه‌ای افغانستان و پاکستان و استفاده از طیف کاملی از عملیات‌های بیرونی، بار دیگر زمینه خیزش مجدد خود را فراهم کند.

در حال حاضر این سیکل بزرگتر شده و دامنه آن از کرمان تا مسکو افزایش یافته و به مرور شعاع آن بیشتر نیز خواهد شد، البته این افزایش شعاع به نوع نگاه آمریکایی‌ها و ناتو به منطقه و تحولات آن دارد.

مروری بر وضعیت منطقه پس از ترور خونین در گلزار شهدای کرمان و پس از آن در قندهار و مسکو حکایت از آن دارد که مبارزه با تروریسم و عوامل خارجی نشر آن‌یک رابطه چند معلولی بوده و نیاز مشارکت بیشتر میان همسایگان دارد، محدود کردن کانال‌های لجستیکی ترور، افزایش همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان همسایگان و فعال کردن پیمان‌های منطقه‌ای و اثرات اکولوژیک می‌تواند بخش زیادی از مسیرهای منتهی به رشد تروریسم را بسته و اقدامات سرویس‌های معاند در تولدی ناامنی را کاهش دهد. شاید لازم باشد برای مهار داعش خراسان بار دیگر عملیاتی مشترک و منطقه‌ای چون عملیات داعش زدایی در سوریه دوباره تکرار شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    50 12
    لعنت بر امریکا و انگلیس و عربستان و ترکیه
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      44 3
      آمریکا تخم داعش رو در اونجا کاشت و رفت .عربستان هم دخیله
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      19 8
      کار امریکاهست داعش کیلوچنده
    • AT ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      4 15
      هیتلر،دیکتاتور دیوانۀ اتریشی وقتی میخواست جنگ رو آغاز کنه و لهستان رو اشغال کنه دنبال بهانه میگشت،برای همین با طرح ریزی عملیات پرچم دروغین»»عملیات گلایویتس،بهانه لازم برای حمله و اشغال لهستان را بدست آورد...»پوتین،مامور سابق ک-گا-ب در آلمان شرقی که پس از فروپاشی شوروی به روسیه بازگشت...خاخام برل لازار(معروف به خاخام پوتین) از سال ۱۹۹۰ میلادی دوستی خود را با ولادیمیر پوتین آغاز کرد و بعد مشاور شخصی او شد...!//عملیات تروریستی در کورکاس به احتمال زیاد از نوع عملیات پرچم دروغین است...ولی عملیات در کرمان توسط داعش خوراسان انجام شد...
    • ساسان IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      11 4
      رجب طیب اردوغ تو سوریه ناکام شد مثلا داره تلافی میکنه
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      4 1
      صهیونیست(فرزند خوانده امریکا) و داعش(فرزند نامشروع امریکا) دو برادر هستند که در نسل کشی مانند هم عمل می کنند
    • سهند IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      1 9
      هر دو عملیات تروریستی توسط تاجیگ ها زبان انجام شده عربستان و ترکیه رو متهم میکنین ؟؟؟
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      3 0
      ۲۳:۰۸ خیال کردی با بچه‌ای مثل خودت طرفی؟! توسط تاجیک‌زبان‌ها! با هدایت و پشتیبانی چه کسی؟! آمریکا
    • DE ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
      2 0
      اینهمه از تاجیک زبان بودن داعش میگویید و اینکه پشت آنها آمریکاست. همه اینها درست است ولی کشوری که در آن داعش از خدمات "پشت جبهه"، اطلاعاتی و لجستیکی بر خوردار است یعنی (ارتش و سازمان جاسوسی آن ISI) پاکستان زبان به کام کشیدید! بدهی خارجی پاکستان به € 125.7 میلیارد رسید (% 72 GPD) که بازپرداخت € 24.6 میلیارد آن تا پایان ماه ژوئن است (بیشتر آن به چین). این موضوع همراه با تورم % 30 و زیر خط فقر % 40 پاکستان را بیشتر کارگزار تروریسم آمریکا و راهبردهای آن بر ضد روسیه، ایران و چین در غرب آسیا بویژه آسیای میانه میکند. تنها توجه به بخش امنیتی تاجیکستان بسنده نمیکند (مثلا با سرکوب "انصار الله" این کشور) بلکه افزایش آزادی های مدنی در این کشور استبداد زده و بهبود جدی زندگی فرودستان ضروریست. عمده درآمد (و GPD) این کشور از تولید و صادرات خام پنبه است. چین روسیه و ایران میتوانند کارخانجات بزرگ نساجی ( تولید نخ، پارچه و پوشاک) در این کشور بسازند تا زنجیره تولید ارزش افزوده صنایع زیردستی پنبه و شغل ایجاد شود. دامداری آن باید مدرنیزه شود تا هم تولید لبنیات برای مصرف داخلی و هم صادرات افزایش یابد. از پشم و چرم تولید شده نیز در بخش نساجی و صنایع چرمی بکار گرفته شود. با آنهمه آب در این کشور میتوان کارخانه بزرگ و مدرن تولید آب معدنی ساخت و تولیدات آنرا به منطقه صادر کرد. بجای این کارهای آینده دار و خنثی کردن بمب ساعتی تروریسم در تاجیکستان تنها سال گذشته از کشور سلفی-تروریست-فاشیست پرور ترکیه (با بدهی € 500 میلیارد و تورم بیش از % 67) پوشاک قاچاق به ارزش بیش از یک میلیارد دلار وارد ایران شد. اگر یک میلیون تاجیک شاغل در روسیه (که بخشی از درآمدشان را به وطنشان میفرستند) از این کشور اخراج شوند هم به بیکاران و فقر تاجیکستان افزوده میشود و هم سربازگیری داعش آسانتر. استبداد در یک کشور، ناآگاهی تولید می کند و اگر کشور فقیر باشد تولید تروریسم شبکه ای، با وجود اینهمه درگیری و تضاد منافع کشورهای جهان، "طبیعی" است.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    20 4
    به نقشه داعش قسمت کردستان نگاه کنید . کردستان تا خلیج فارس ادامه داره . دقیقه همین نقشه را شبکه های بارزانی در تلویزین نشان می دادند
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      16 0
      داعش غلط کرده با کل کردهای تروریست جهان.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    23 12
    امریکا به صورت عمدی داعش خراسان را ساخته تا 3 کشور چین و ایران و روسیه دچار مشکل بشن
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      6 9
      خاک بر سر حاکمان این سه کشور کنند که از دولت اسلامی عراق و شام دچار مشکل بشن
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    16 35
    هردو زمان انتخابات بوده پوتین پس از تقلب در انتخابات برای منحرف کردن جهان این جنایت رو کرده
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      17 7
      یچیزی بگو که بتونی‌اون دنیا جوابش رو بدی
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      14 8
      ۲۳:۴۰ یا مناخیم شنا یاد بگیر اگر طالب جانی در ضمن این مدل بی گناه مشی فقط کار عنگلوساکسون های بی پدر و مادر هست
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    20 2
    چرا داعش در عربستان وامارات عملیات انجام نمی ده ؟ مردم این دو کشور وهابی هستند و هدف برای حمله انتحاری از جمله پایگاه های امریکا و مشروب فروشی موجوده و در دسترس هست . در امارات که کلی مشروب فروشی و خانه فساد و ... موجوده .
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    5 6
    نکته مهم داعش قفقاز معتقد است که داعش خراسان توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرا منطقه‌ای هدایت شده و از دفتر فرماندهی داعش دستور نمی‌گیرد
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    11 7
    چند سال پیش که داعش در سوریه فعال بود کشورهایی مانند ترکیه و عربستان داعشی های تاجیک و ازبک و ایغور را به سوریه منتقل می کردند . این سه کشور ترکیه و عربستان و امارات بذر داعش را در افغانستان کاشتند
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      4 6
      این ۳تا کشور که عرضه پاک کردن دماغ خودشان را هم ندارند و فقط پیمانکاری آمریکا و اسقاطیل و عنگلستان را میکنند یعنی دستمال چرک اونها هستند و تو نمی‌توانی با این چرت و پرتی گویی دامن ناپاک اونها را پاک کنی
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    6 2
    تقاضا دارم لطفا از اصل واژه یعنی داعش خوراسان در اخبار استفاده کنید
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    5 1
    شبکه «کان» رژیم صهیونیستی به نقل از خاندان پادشاهی سعودی: پس از جنگ غزه دنیا به حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و ایرانی‌ها به عنوان یک قهرمان نگاه می‌کند و کشورهای عربی را خائن می‌داند پس عادی‌سازی روابط فعلا تعلیق می‌شود!
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    6 0
    «روعی کیس»، تحلیلگر شبکه کان رژیم صهیونیستی: منبعی از خاندان پادشاهی سعودی به ما گفت که همدردی بین‌المللی در جنگ غزه به نفع طرف فلسطینی تغییر کرده است و جهان، ما کشورهای عربی که خواهان صلح با اسرائیل هستیم را خائن می‌بیند!
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    2 1
    اقدام به ترور رئیس جمهور قرقیزستان توسط ۵ تروریست باکویی ....... باکو گروه دیگری از تکفیری‌ها را برای ترور رئیس جمهور قرقیزستان عازم‌ بیشکک کرده تا پازل نا امن سازی منطقه را تکمیل کند. از قرار معلوم امروز ظهر ۵ شهروند باکویی که قصد ترور "صدر جباراف" را داشتند، توسط پلیس دستگیر شده‌اند. بخش رسانه‌ای پلیس امنیت ملی قرقیزستان نیز در همین راستا خبر از دستگیری ۵ عضو یک گروه جنایتکار بین‌المللی باکویی داد. آنها در حین سازماندهی اقدامات تروریستی، توسط نهادهای امنیت ملی جمهوری قرقیزستان بازداشت شدند.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    4 1
    تاجیکستان باید اول مدارس ترویج سلفی گری را تعطیل کند و آموزه های سلفی را در جامعه خود برچیند .
  • ZA ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    4 5
    داعش خراسان و تهران و عراق و آبادان و پاریس ‌و ابرقو هیچ فرقی با هم ندارند فقط یک احمق ما بین اینها فرق میگذارد و برای اینها مرزبندی میکند
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    3 24
    علتش اینستکه چون پوتین یک ابر احمق است برای همین انگلیسی ها از او وحشت دارند چونکه روس ها در فضای رسانه ای فحاشی می کنند ولی ما فقط مخفیانه ، چون انگلیسی ها از روس ها وحشت شدیدی دارند برای همین این عملیات تروریستی را انجام دادند
    • نظر IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      12 1
      تو یه ذره شعور داری
  • ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    21 8
    وجه مشترک بی عرضه بودن
  • IQ ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 8
    سریال ازدهای هفت سر من به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و دفاع مقدس اعتقاد دارم ای کاش انقلاب اسلامی در کشوری عیر از ایران اتفاق افتاده بود ...که این طور دبحش نمی کردید به خاطر رسیدن به انقلاب لاییک و لیبرال و شعارهای لیبرالی من تاسف می خورم خیلی عمیق
    • ZA ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      11 7
      اده دده بودو ببه توتو
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      4 4
      مسخره می کنی
  • IQ ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    2 5
    در مورد ازدهای هفت سر اگر رسیدید به اینکه می خواهید به لیبرال دموکراسی برید برید همین الان به دوستان بگید بگید ما یک سری کارها را انجام بدیم بقیه را میدیم دست خودتون لیبرال دموکراسی کنید ....بدید دست بهایی ها چرا خودتون را اذیت می کنید والا چرا مردم مسلمان را اذیت می کنید اینهمه ازار
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      8 2
      جیگر منتظر اجازه تو بودیم ممنون که اجازه دادی حالا برو قرصهات رو بخور و بخواب در ضمن از مردم مسلمان دم نزن که برا دهن گشادت خیلی سنگینه
  • CA ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    16 0
    داعش عصاره تمام خبائث و جنایتکاران تاریخ اسلام است، از مشرکین و کفار زمان پیامبر «ص» تا غاصبان خلافت و بنی امیه، معاویه و یزید ملعون و بنی‌عباس که ۷ تن از ائمه از امام باقر«ع» تا امام حسن عسکری «ع» بدست آنها بشهادت رسیدند تا مغولها که بسیاری از دواعش ملعون ژن آن وحشی‌های بی‌فرهنگ را به ارث برده‌اند در داعش تکفیری خونخوار خلاصه میشوند. امروز صهیونیستهای کودک کش و آمریکا و انگلیس جنگ‌طلب تروریست پرور افسارآنان را بدست گرفته اند و وحشی گریهای مدرن را به آنها آموزش میدهند. دواعش قابل توبه نیستند
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      1 18
      عزیزم تا حالا هیچ مغولی بر عکس هم تباران و هم زبانهای تاجیکت عملیات تروریستی انجام نداده
  • بنده خدا DE ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    5 8
    چرا نقش رژیم دیکتاتوری تاجیکستان در حمایت و صدور تروریسم انکار میکنید؟
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      6 0
      تو چرا نقش آمریکا در ایجاد و هدایت داعش رو گردن تاجیکستان میندازی مزدور تابلو؟! داعش توسط آمریکا و برای کنار زدن اسد از سوریه طراحی شد. جمله "اسد موست گو" آمریکایی‌ها رو نشنیدی؟! بعد داعش رو کی از سوریه آورد تاجیکستان که نزدیک ایران، روسیه و چین باشه؟! فقط باید سر مار یعنی آمریکا رو در خاکش بزنید بدون واهمه و فکر کردن به عواقبش. فقط بزنید.
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    5 5
    یه کاری کنید داعش تو آمریکا هم عملیات کنه
  • NL ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    6 2
    تو خود حدیث خیلی مفصل بخوان از این مجمل!
  • DE ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    5 4
    اگر آمریکا امنیت نداشته باشد،جهان امنیت خواهد داشت
  • سینا SE ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    3 3
    اره میشه گفت کار داعشه اما بگیم کار اوکراین باشه یا خود پوتین ببینیم نفع پوتین چیه بهانه حمله دوباره و کشور گشایی یا انتقام اوکراین یا کار داعش خوب داعش تحت حمایت مریکا هست و امریکا از یکماه پیش خبر داشته پس این سناریوی هم درسته نفع امریکا چیه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    4 2
    #انتقام_سخت
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    6 1
    نکته ی کلیدی اینه داعشی های وحشی و جهنمی بدون حمایت امریکا حتی نمیتونن یک تفنگ وارد کشوری کنند. تمام این حوادث زیر سر امریکاست
  • کیا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    10 2
    هم خواستند به روسبه ضربه بزنند و هم افکار عمومی رو از غزه و جنایات اسراییل به سمت دیکر ببرند
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 2
    با سلام تحلیل فوق از یک جامعیت منسجمی برخوردار است و می تواند به اتخاذ تصمیمات درست کمک کند. بدنبال حادثه تروریستی روسیه برخی واکنش سریع و نظامی آن کشور را پیش بینی می کردند که در نتیجه آن توسعه دامنه جنگ از اکراین و سرایت آن به سایر دول است. این واکنش یک خطای راهبردی است و پاسخ مناسبی به تهدیدات تروریستی نیست. تحلیل فوق به خوبی این موضوع را تبیین کرده است و با بازخوانی داعش خراسان رفتار این فرقه تروریستی را توضیح داده است. داعش یک فرقه صهیونیستی است و با روش کوکلوس کلان ها دست به جنایت می زند‌. این فرقه ابزار دست سرویس های اطلاعاتی غربی است و بایستی با روش های امنیتی به مبارزه با آن پرداخته شود. در خاتمه یادآور می شود آمریکا برای حفظ برتری و موقعیت هژمون خود در مقابله با رقبا و نظام های تمدنی جدید جهان را به آشوب می کشد و همه ابزارها را به شکل خشونت باری بر علیه مدار تحول بکار می بندد. دلار، رسانه، ترور، نسل کشی، شورای امنیت، زن، دین زدائی، آموزش و سایر موارد را به عنوان ابزارهای ترور و هرج و مرج مورد استفاده قرار می دهند. بنظر می رسد یک منازعه ۱۰۰ ساله در پیش رو است.
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      3 0
      این که به جای زدن ریشه، برگ‌های فاسد رو بزنی اشتباه راهبردی هست اما افکار داعشی هم ریشه نیست. از طرفی مبارزه با افکار داعشی زمان‌بر هست. همچنین هیچ وقت قابل از بین بردن نیست. باید کسی که افکار داعشی رو علیه کشورهای مستقل تحریک و هدایت می‌کنه یعنی آمریکا رو زد. واقعیت اینه که سه کشور ایران، روسیه و چین البته ایران با شدت کم‌تر، در مقابل آمریکای جنایت‌کار در موضع انفعالی قرار گرفتند نه فعال و در زمین او بازی می‌کنند. باید زمین بازی خود را داشت. زمین بازی داشتن ایجاد ترسه. پس زمین بازی ما باید نترسی باشه. بقیه‌اش رو اهل معرفت می‌فهمن اگر بخونن
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    8 4
    در عملیات های تروریستی شاهچراغ،کرمان و الان روسیه مهاجمین از اتباع آسیای مرکزی بودند و توسط ترکیه و جمهوری باکو برای انجام عملیات تروریستی هدایت شدند.فکر میکنم اهل فن الان متوجه شده باشن که چرا میلیون ها افغانی صرفا توی مناطق فارس نشین ایران اسکان داده شدن تا اسب تروای جریان پانترکیسم در ایران باشن و با خرابکاری در مناطق فارس نشین کشور بتونن اهداف ترکیه و باکو رو پیش ببرن.
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      4 2
      نظراتی که گناه رو از روی دوش آمریکا برداشته مثبت جعلی گرفته؟! پس تابلوئه که بی‌شرف آمریکاست
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    7 2
    در عملیات های تروریستی شاهچراغ،کرمان و الان روسیه مهاجمین از اتباع آسیای مرکزی بودند و توسط ترکیه و جمهوری باکو برای انجام عملیات تروریستی هدایت شدند.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    3 0
    شک نکنید آمریکا داره استفاده‌ ابزاری از داعش میکنه و از حربه تروریست برای کنترل رقباي استراتژیک خود استفاده می‌کنه براحتی میشه این حربه را علیه خودشون استفاده‌ کرد شما فقط کافیه به کشورهايي که داعشی های آمریکایی برای انجام عملیات استفاده میکنن دقت کنید تا همه چی دستتون بیاد
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    3 0
    شک نکنید آمریکا داره استفاده‌ ابزاری از داعش میکنه و از حربه تروریست برای کنترل رقباي استراتژیک خود استفاده می‌کنه براحتی میشه این حربه را علیه خودشون استفاده‌ کرد شما فقط کافیه به کشورهايي که داعشی های آمریکایی برای انجام عملیات استفاده میکنن دقت کنید تا همه چی دستتون بیاد اگر ذره ای در حرف من شک دارید بهتره درباره نحوه تشکيل القائده برای مقابله با نفوذ شوروی و چگونگی ارسال تجهيزات برای آنها از جمله استینگر و ... بیشتر مطالعه داشته‌ باشید
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    6 2
    آنچه در روسیه اتفاق افتاد یک برنامه آمریکایی - اسرائیلی بود که احتمالا با همکاری عناصر اطلاعاتی اوکراین و تروریستهای داعشی به اجرا درآمد و هدفی جز برداشتن تمرکز پوتین از اوکراین، مشغول کردن روسها به امنیت داخلی شان و نیز پرت کردن حواس ملت ها از جنایات اسرائیل در غزه نداشت. ضمن اینکه حادثه اخیر را میشود به یک نوع تهدید و خط نشان تعبیر کرد که مثلا اگر در اوکراین به پیشروی ها ادامه دهید، امنیت از مردم شما سلب خواهد شد! 🔸️روسها اما از همان ابتدا بیش از همه ی حدس و گمانهایی که مطرح میشد، انگشت اتهام را سوی اوکراین گرفتند و تلاش کردند نقش داعش در این اتفاق تروریستی را کمرنگ جلوه دهند. آنها ضمن اینکه برخلاف میل آمریکا نمیخواهند تمرکزشان از اوکراین برداشته شود، داعشی ها را نیز ابزار دست ایالات متحده میدانند که هر سری یک جا ماموریتی را برای آمریکا و اسرائیل به اجرا در می آورد و هر حادثه تروریستی را به نفع آنها بر عهده میگیرد! 🔸️به نظر بنده روسیه با محکوم کردن اوکراین که اتفاقا آن را جبهه اصلی نبرد با آمریکا و ناتو میداند، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با این بهانه، حق حملات سنگین تر و تصرف سرزمین های بیشتر را برای خود محفوظ خواهد داشت. 🔸️این درست همان چیزی است که اتفاقا حرکت تروریستیِ اخیر برای کاهش حجم آن طراحی شده بود تا روسیه را از پیروزی در جنگ تعیین کننده اوکراین که سرنوشتش به سرنوشت نظم جدید جهانی گره خورده باز دارد، اما روسها ظاهرا بازی نخورده اند و همانطور که گفته شد، از ابتدا انگشت اتهام را نه به سوی داعش، که به سوی اوکراین گرفتند و گاهی نیز تلویحا مواضع متناقض آمریکا را زیر سوال میبرند
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    5 5
    آیا پشت عملیات افزایش قیمت ارز و طلا کیست؟ آیا دولت رییسی قیمت ارز و طلا را کنترل خواهد کرد؟ آیا مساعل مهم تری در کشور وجود ندارد
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      1 0
      مسئله ارز از امنیت ایران و دنیا مهم‌تر نیست. ضمن این که اخبار ارزی در صفحات دیگری هست. تو مزدوری فشاری شدی
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    5 0
    نکته ی تمسخرآمیز توجیه این جنایت از سوی داعش این است که این گروه تروریستی ادعا کرده این حمله در چارچوب طبیعی جنگ بین «دولت اسلامی» و کشورهایی صورت گرفته است که با اسلام می جنگند»!!این درحالی است که مسلمانان تاکنون نشنیده اند داعش درخصوص 6 ماه نسل کشی در غزه به دست غاصبان قدس و مقدسات اسلامی و حمایت همه جانبه مالی و نظامی واشنگتن، موضع گیری کند
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    9 1
    داعش تحت کنترل کامل آمریکا است از همون اول هم همینطور بود هر وقت آمریکا می خواد یکاری بکنه گردن نگیره از این ها استفاده می کنه ....در واقع حمله به ایران یه هشدار غیر مستقیم بود که اگه قراره فشار رو اسراییل رو بیشتر کنید یقتونو میگیریم همین طور حمله مسکو یه هشدار از سمت آمریکا بود که اگه قراره فشار رو اوکراین رو بیشتر کنید داخل خاک خودتون میایم سراغتون...
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    3 2
    بله. آمریکا
  • کاظم IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 6
    باید با دختران بی حجاب کثیف در قشم و کیش برخورد جدی بشود. یا حسین (ع)
  • IQ ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 1
    بهایی ها به نردمی که مسلمان هستند می گند که شما که نماز نمی خونید بها الله نماز را از دوش مردم برداشتهو اینکه اگرمیگیم مثلا ازدواج محارم محاز است مثل ازدواج ۴ همسر در اسلام هست که محاز هست اما لزوما به معنای انجامش نیست میزان تبلیفات بالاست
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    درواقع سلاح های تک تیر انداز برد بلند انفجاری وجود دارند که می توانند از فواصل دور فرد را ترور کنند
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    لعنت داعشی ها رحم ندارند
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 1
    اتفاقاً شباهتی بین عملیات داعش در ایران و عملیات تروریستی روسیه نیست چرا که نفر آخر داعش در عملیاتها هیچ موقع برای برگشت آموزش نمی بیند بلکه بصورت انتحاری عملیات را تمام می کند. عملیات تروریستی روسیه توسط نیروهای اجیر شده از سمت اوکراین یا آمریکا انجام شده و کار رسانه ای بر عهده داعش بوده.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 2
    صد در صد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 1
    هیچکدوم کار داعش نبود
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    11 1
    یه سوال داشتم برای چی داعش اسرائیل رو نمی زنه
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      1 3
      چون سیستم امنیتی قدرتمندی داره
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      1 0
      ۰۰:۳۳ اگر سیستم امنیت قدرت‌مندی داشت در هفت اکتبر با اسلحه پلاستیکی سر و ته نمیشد و آمریکا به دادش نمی‌رسید. داعش علیه آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی اقدامی نمی‌کنه و خودش هم گفته اقدامی نخواهد کرد، چون از آمریکا و رژیم غاصب پول می‌گیره.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      1 1
      توی توییتر از سخنگوی دولت بایدن بپرس! توی تیک تاک یا یوتیوب با مردم مطرحش کن! قبل از همه ی این کار ها بهتره این سؤال رو از مسئولین کشور بپرسی چون دسترسی ما رو به این چیزا قطع کردن برای اینکه فکر میکنن مردم احمق هستن و خودشون در همان شبکه ها شبانه روز دنبال مباحث زرد میگردند و شستوشوی مغزی می شوند تا حرف دشمن رو بحساب مردم بذارن!
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 0
      ۱۶:۱۹ خوب کاری کردن دسترسی دروغ‌گوی جفنگ‌گویی مثل تو و امثال تو رو به شبکه‌های معاند قطع کردن. چون این شبکه‌هایی که نام بردی تحلیل نمیدن. در حالی که سؤال این نظردهنده، یه سؤال تخصصیه. هر وقت این شبکه‌هایی که نام بردی اولا از سانسور یک طرفه دست برداشتن و مطالب اسلامی و انقلابی ما رو هم حذف نکردن و ثانیا قوانین کشور رو پذیرفتن و از انتشار مطالب غیراخلاقی یا تروریستی در این محدوده خودداری کردن بازشون می‌کنیم. تا اون موقع باز بودن یک طرفه و به نفع تروریست‌ها نداریم. برو به اربابت بگو. ضمنا تو به جای تحقیق باید برگردی کلاس اول. هنوز کار داری
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    1 4
    هردو کشور ایران و روسیه توی امنیت داخل کشور ضعیف......متاسفانه سرویس امنیتی..کجان.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    2 6
    داعشی های کثیف. ایران باید هر چه سریعتر تاجیکستان را به خاک خود ملحق کند.🫡
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      0 2
      سانسور! آخه
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    این یک تله است واقعیت اینستکه اگر ٱنها بخواهند حمله ای انجام بدهند باید به چین و امریکا حمله انجام بدهند ، مگر اینکه خود انگلستان و امریکا برای این حمله از قبل اماده باشند تا خودشان را خوشنام کنند برای همین ما می گوییم که واقعیت اینسکه نمی توان اجازه داد هیچ گروهی به قدرت مطلق برسد ، برای همین می گوییم که اگر جنگ رشروع شد بایدهم چین و هم کره شمالی و هم روسیه حمله اتمی انجام بدهند
  • US ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    8 1
    مژده بر مظلومان که ایرانیان این محافظان باستانی زمین دوباره سپر برداشته اند، امپراطوری ایران دوباره زنده شده است.
  • رضا IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    5 0
    چرا اجازه می دهید نام تاریخی یکی از استان های ما روی یک گروه تروریستی گذاشته شود؟ داعش افغانستان چه ربطی به مردم خراسان دارد؟ کمی عقل داشته باشید
    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      2 0
      احسنت
  • موسی IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    3 0
    داعش ساخته و پرداخته آمریکا و رژیم صهیونسیتی است /چرا که در هیچ مورد منافع و رژیم های حامی آمریکا را هدف قرار نداده است /ابتدا سوریه که نقش مهمی در کمک به مجاهدان فلسطینی و لبنانی داشت بعد برای نابودی قدرت شیعیان حامی جبهه مقاومت و درنهایت قصدشان ایران بود که شکست خوردند اما آمریکا که دماغش در عراق و افغانستان و...به خاک مالیده شده سعی در بحران سازی برای کشورهای مخالف دارد و بهترین روش داعش است جالب آن است که حمله کنندگان مسکو آشنایی در تلگرام و دریافت پول ازمنابع ناشناس
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    0 3
    دقت کردین داعش هیچوقت به عربستان و امارات و بحرین و اسرائیل حمله نمیکنه؟؟ چون اونها خودشون داعش رو تقویت کردن. داعش فقط سراغ کشور هایی میره که عامل نابودی اش بودن مثل ایران و روسیه و سوریه و... میره بعید میدونم سراغ چین بره
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      دقت کردی تابلویی؟!! داعش روز اول که به وجود اومد و هنوز کسی نابودش نکرده بود هم دشمن ایران، عراق و سوریه بود و علنا اعلام کرده بود با آمریکا و صهیونیستا کاری نداره!!! این یعنی داعش نیروی نیابتی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستیه و این بسیار ساده و تابلوست. والسلام
  • رستم IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    جبهه نیروهای پاک و اصیل و مردمی ایران آریایی ظلم روسیه به اوکراینی ها و ظلم اسراییلی ها به فلسطینی ها و ظلم رییس های ادارات دولتی و دانشگاههای دولتی به کارمندهای دلسوز را محکوم می نماید.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    این ترس و لرز و عقب نشستن در سیاست هم بد چیزیه، وقتی کامل معلومه داعش بدون اراده و حمایت آمریکا چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد، بجای جنگ با ارباب داعش باید به جنگ با داعش مشغول شد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس