کد خبر 1587043
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

به گزارش مشرق، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه شده‌ که از این میزان ۳۰۰ هزار نفر کودک بوده‌اند.

ارقام دولت لندن نشان می دهد که آمار فقرا از ۱۱.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۲ میلیون نفر در سال گذشته رسیده است. شمار کودکان در فقر مطلق هم در همین بازه زمانی از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار افزایش یافته است. فقر مطلق به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد قادر به پرداخت هزینه های اولیه زندگی مانند غذا، مسکن و سایر قبوض نباشد.

اما شمار فقرا در انگلیس در حالی رو به افزایش است که دولت طی سال گذشته حدود ۹۰۰ پوند به اقشار کم درآمد کمک کرده است. با این حال موسسات خیریه هشدار دادند که این مبالغ کفاف مشکلات عمیق اقتصادی جامعه را نمی‌دهد.

کلر آچیا مک مستر، مدیر امور خارجی موسسه خیریه ترن۲آس (Turn۲us) گفت: «افزایش آمار فقر کودکان در بریتانیا باید به عنوان یک وضعیت اضطراری ملی تلقی شود. در کشوری به ثروت ما، غیرقابل قبول است که میلیون‌ها کودک از وسایل ضروری مانند غذا و پوشاک محروم باشند.»

مگان میک اوکانر، عضو ارشد موسسه «از کودکان حفاظت کنید» هم گفت: «این ارقام تکان دهنده باید زنگ خطری فوری برای همه ما، به ویژه دولت بریتانیا باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که کودکان بدون غذا، گرما، اسباب بازی یا مکان خواب باشند.»

موسسات خیریه در انگلیس مدت‌هاست که زنگ خطر درباره گسترش فقر در این کشور را به صدا درآورده‌اند. چندی پیش هفته‌نامه آبزرور در گزارشی تکان‌دهنده نوشت که فقر در میان کودکان انگلیس از کنترل خارج شده و مدارس این کشور ناگزیر به اسکان، استحمام و شستن لباس‌های فرم دانش‌آموزان روی آورده‌اند.

مدیر یک دبستان در منطقه‌ای محروم در شمال غرب انگلیس که به‌طور ناشناس صحبت می‌کرد، به این نشریه انگلیسی گفت: «ما دانش‌آموزی داریم که هفته‌ای یکی دو بار او را دوش می‌گیریم.» وی حمام خانواده دانش‌آموزش را نفرت‌انگیز توصیف کرد و گفت که آنها توان خرید محصولات شوینده را ندارند.

به گفته او، مدرسه همچنین لباس فرم دانش‌آموزانی را که ماشین لباسشویی ندارند، می‌شوید. وی افزود: «ما دانش‌آموزان زیادی داریم که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تخت کافی ندارند و یا مادری با دو یا سه کودک روی یک تحت می‌خوابد. به همین خاطر پشتیبان‌ مدرسه اغلب کودکانی را که از کمبود خواب رنج می‌برند از کلاس خارج می‌کنند تا یک یا دو ساعت بخوابند.»

وی ادامه داد: بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه او، «روی مبل ها و در خانه‌هایی با شیشه های شکسته، بدون پرده و یا دارای موش می‌خوابند.» او بیان داشت: «من از برخی از این خانه‌ها که بازدید می‌کنم واقعاً ناراحت می شوم.»

آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم در انگلیس از اوج ۱۱ درصد در اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳.۴ درصد رسیده و دولت لندن هم پیش‌بینی کرده است که این رقم طی ماه‌های آینده به زیر ۲ درصد خواهد رسید.

با این حال احزاب سیاسی مخالف می‌گویند که دولت باید وضعیت میدانی را ملاک قرار داده و مشکلات مردم را حل‌وفصل کند. عمده‌ترین چالش مردم انگلیس هزینه فزاینده مسکن است که طی دو سال گذشته جهش قابل توجهی را تجربه کرده و بخش عمده درآمد آن‌ها را جذب می‌کند.

بانک مرکزی انگلیس در همین مدت نرخ بهره پایه را برای مهار تورم به بالاترین حد طی ۲ دهه گذشته افزایش داده و این مساله فشار زیادی را به مخارج میلیون‌ها خانوار انگلیسی که از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند وارد کرده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی انگلیس، آمار کسانی که اقساط وام مسکن آن ها به تعویق افتاده است، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی ۹.۲ درصد و در قیاس با سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است. این بدهکاری ۲۰.۳ میلیارد پوند محاسبه شده که به گفته کارشناسان، در این مقطع رقم بالایی نیست اما احتمال تشدید اوضاع، باعث نگرانی مدیران بانک مرکزی و کسانی شده است که درباره تعیین نرخ بهره پایه تصمیم‌گیری می‌کنند.

واقعیت این است که اقتصاد انگلیس بر اساس آمارها در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. نشریه اکونومیست چندی پیش در گزارشی وضع موجود اقتصاد انگلیس را یک بحران مزمن نامید که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد.

در این گزارش آمده است؛ انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گرفتار شده است. این کشور تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند اما اقتصادش از بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا عقب است. به نوشته اکونومیست یک حفره عمیق در اقتصاد بریتانیا ریشه دوانده و خروج از اتحادیه اروپا اوضاع را بدتر کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    1 0
    خب بفرمایید تورم انگلیس چقدره؟!حداقل دستمزد رو هم بفرمایید..چندقلم از کالاهای اساسی دو قیمت بزنید....
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      0 1
      غربگدا : تو ایران 170 میلیون نفر در فقر مطلق زندگی میکنن!! اون مصی موسیخ رو با دستهای خودم کفن کنم اگه دروغ بگم!!
  • TR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    0 0
    جهنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس