اوکراین ویتنامی دیگر

دخالت دیگر دولت های اروپایی با فشار آمریکا در مسئله جنگ روسیه و اوکراین و ارسال تسلیحات سنگین و سبک به خاک اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه این نظریه " جنگ جهانی سوم " را محکم تر می‌کند.

به گزارش مشرق، کتاب «اوکراین ویتنامی دیگر» اثر مهدی بیرانوند از انتشارات بین المللی حوزه مشق منتشر شد. این‌کتاب همان‌طور که از نامش پیداست، بصورت اختصاصی و تحلیلی جنگ روسیه و اوکراین را بررسی می کند.

این کتاب در ۲۰ بخش به شکل گیری جنگ میان روسیه و اوکراین، ریشه های تاریخی شروع جنگ، جنگ سرد، دخالت کشورهای بلوک غرب در امور سیاسی و نظامی اوکراین، مسئله عضویت اوکراین در ناتو، جرقه جنگ جهانی سوم، شکست ضد حملات اوکراینی، شورش گروه واگنر و آلبوم تصاویر پرداخته است. قابل ذکر است که این اثر اولین کتاب تحلیلی از جنگ میان روسیه و اوکراین از زمان آغاز این جنگ در ایران است.

اولین کتاب ایرانی درباره جنگ روسیه و اوکراین منتشر شد

نویسنده این اثر مهدی بیرانوند، نویسنده، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و شاعر به سال ۱۳۷۳ در شهر بروجرد و نویسنده ۱۲ عنوان کتاب است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

جنگ روسیه و اوکراین باری دیگر اروپا را به شرایط جنگی قرن بیستم بازگرداند. جنگی که ممکن است به شروع جنگ جهانی سوم با تحریک عوامل آمریکا منجر شود. این نظریه پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز جنگ در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین و تاثیرات سیاسی، اقتصادی، لجستیکی و رسانه ای آن بر تمام کشورهای جهان مطرح شده است.

دخالت دیگر دولت های اروپایی با فشار آمریکا در مسئله جنگ روسیه و اوکراین و ارسال تسلیحات سنگین و سبک به خاک اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه این نظریه " جنگ جهانی سوم " را محکم تر می کند چرا که این کشورها تنها به ارسال بسته های نظامی بسنده نکرده و با تشکیل گردان های رزمی مزدور متشکل از نیروهای بازنشسته و گروه های خصوصی نظامی برای جنگ در خاک اوکراین و همچنین تصویب قانون و قطعنامه‌ برای تحریم اقتصادی، تحریم افراد بلند پایه سیاسی،تاجران، ورزشکاران و مدیران ارشد صنعتی - نظامی روسیه بیشتر به آغاز تنش جنگ جهانی سوم دامن می‌زنند. گویی ویتنامی دیگر شکل گرفته است اما اینبار در قلب قاره سبز. ویتنامی که خون هزاران سرباز را بر زمین ریخته و هزاران خانواده را آواره کرده است.

حال باید دید که آمریکا و متحدانش باری دیگر در ویتنام خودساخته همانند قرن بیستم شکست می خورند! یا آغاز گر جنگ جهانی سوم می شوند. پیش از آنکه وارد تحلیل و بررسی جنگ روسیه و اوکراین شویم باید نگاهی کوتاه به دوران پس از جنگ سرد بیاندازیم. دورانی که به فرماندهی ایالات متحده آمریکا تمامی توازن سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و لجستیکی اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را دستخوش تغییرات کرد.

*جهان پس از جنگ سرد

پس از مدیریت ضعیف «گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بلوک شرق روز به روز به سقوط در برابر امپریالیسم نزدیک تر شد. این سقوط از سال ۱۹۸۵ میلادی آغاز شد. سقوطی که با اتفاقات مهمی در قلب اروپا همانند ( حادثه چرنوبیل، پاییز ملت ها و عملیات مخفی و اقتصادی آمریکا در قلب شوروی ) همزمان شد. تمامی این عوامل با دسیسه های حرفه ای " رونالد ریگان " رئیس جمهور آمریکا و نبود نبوغ مدیریتی و سیاسی گورباچف دلیلی شد بر سقوط یک امپراتوری و آغاز جهان تک قطبی.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی آمریکا به تهیه و تدوین برنامه ای برای حکومت واحد برجهان تحت عنوان ایجاد " نظم نوین جهانی " پرداخت. برنامه ای که با گسترش سازمان نظامی " ناتو " و ایجاد شبکه گسترده جاسوسی و نفوذ فرهنگی همراه شد. پروژه نفوذ آمریکایی آنقدر سریع و حرفه ای اتفاق افتاد که تمامی ملت های دنیا را به گونه وابسته و یا تحت تاثیر خود قرار داد. این نفوذ با احداث پایگاه های جدید نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی همراه شد. اما اوج نظارت نظامی و افزایش رزمی آن در نزدیکی مرز های روسیه شکل گرفت. مسئله ای که باعث ایجاد تنش های لفظی و سیاسی میان دولت های روسی و آمریکایی شد. این تنش ها با دخالت های مکرر آمریکا در کشور های همسایه روسیه بیشتر شد. این دخالت ها تا مشارکت و تاثیر بر انتخابات، سیاست خارجه، اقتصاد و فرهنگ این کشور ها پیش رفت و تمامی عوامل روس تبار و یا نزدیک به دولت روسیه را تحت تاثیر خود قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 4
    نویسنده محترم اصلا متوجه نیست که روسیه ماهیت وجودی اوکراین را انکار می کند . همچون اسراییل که ماهیت فلسطین و فلسطینی ها را انکار می کند
    • عمیر IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 3
      لعنت به جنگ و جنگ افروزای روسی
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      نویسنده کاملا حق داره چون روسیه با ماهیت کشور اوکراین کاری نداشته فقط گفته باید عضو ناتو نشه و روس تبارهای مقیم اوکراین رو نکشه که قبلا 15000 تاشون قتل عام کرده بوده، این غربی‌ها بودن که اوکراین رو تحریک کردن و روسیه رو مجبور به دفاع از مردم و مرزهای خود کرد!!
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      لعنت به یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون که همه جای دنیا در حال جنگ افروزی، غارت اموال و کشتار مردم بیگناه هستند.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    لعنت به جنگ افروزان انگلیسی آمریکایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس