به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی تحریریه در مطلبی به یادداشت یکی از تحلیلگران عرب درباره تحرکات جدید آمریکا در غزه پرداخت:

عبدالباری عطوان در مطلبی در روزنامه رای الیوم با اشاره به شکست مذاکرات غیرمستقیم مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در قاهره و محقق نشدن بلندپروازهای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دستیابی به توافق آتش بس قبل از ماه مبارک رمضان، به تحرکات جدید آمریکا درباره نوار غزه پرداخت و نوشت: آمریکا بدنبال ایجاد اسکله موقت دریایی در سواحل غزه برای پهلوگرفتن کشتی های حامل کمک های انسانی از بندر «لارنکا» قبرس است که ارتش آمریکا این کار را انجام خواهد داد.

وی همچنین "گماردن عناصری بومی برای نظارت بر توزیع کمک ها را که عضو تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس نباشند"، از دیگر تحرکات آمریکا در نوار غزه دانست و افزود: اخباری درباره اعزام هیاتی نظامی از امارات به منطقه «العریش» در مرز مصر با نوار غزه به همراه گروهی از عناصر بومیِ نوار غزه که مورد حمایت آنها هستند، مطرح است.

عطوان تلاش آمریکا برای"عدم دسترسی جنبش حماس به این کمک های انسانی برای توزیع آنها در نوار غزه و سپردن این ماموریت به برخی عناصر بومی در این منطقه را از دیگر تحرکات آمریکا دانست و گفت: همه این اقدامات با چراغ سبز آمریکا و حمایت مالی برخی کشورهای عربی انجام خواهد شد. به گفته عطوان، دو کشور امارات و قطر پرداخت هزینه های کمک ها و انتقال آن به غزه را برعهده گرفته اند.

این تحلیلگر ابراز عقیده کرد: گذرگاه رفح و مقامات مصری از این نقشه آمریکایی- اسرائیلی موسوم به مرحله پس از جنبش حماس در غزه، کنار گذاشته شده و این به منزله کنار گذاشتن کامل مصر و نقش منطقه‌ای آن به ویژه در موضوع فلسطین چه در برهه کنونی و چه در آینده است.

عطوان تاکید کرد: این نقشه آمریکایی- اسرائیلی درباره نوار غزه که مورد حمایت برخی از کشورهای عربی منطقه است، کوته نگری طراحان آن به ویژه آمریکایی ها را نشان می دهد. این اوج درماندگی ذهنی و عملیاتی آنها را نشان می دهد و اینکه به نقشه های سیاسی، نظامی و اجتماعی نوار غزه و تحولات اخیر میادین جنگ واقف نیستنند.

این تحلیلگر اضافه کرد: یک موشک مقاومت در غزه برای نابودی این اسکله آمریکایی (بندر موقت) کافی است. اگر هدف پایان دادن به کنترل حماس و تحریک فلسطینیان و کوچاندن ساکنان غزه به اروپا در راستای اجرای طرح نتانیاهو باشد؛ این موشک ها به وفور نزد مقاومت یافت می شود.

وی درباره روی آوردن آمریکا و متحدانش به برخی عناصر بومی در نوار غزه به بهانه سازماندهی کمک ها و نظارت آنها بر توزیع آن به جای نهادهای خیریه جنبش حماس را ایده ای شکست خورده دانست زیرا ساکنان غزه حامی جنبش حماس و رهبران آن هستند؛ بویژه که دستاوردهای حماس در مدیریت و اداره نوار غزه، برقراری امنیت و پایان سیطره عشایر و ریشه کنی مافیایی بوده است که در زمان تشکیلات خودگردان در وجود داشت. این دستاوردها بر ساکنان غزه و حتی دشمنان حماس هم پوشیده نیست.

عطوان در پایان نوشت: همه این نقشه ها و طرح های آمریکایی و اسرائیلیِ مورد حمایت برخی کشورهای عربی و سرنوشت نقشه ها و طرح هایی که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی مطرح شده، مانند پایان کنترل حماس بر غزه، غرق کردن تونل های مقاومت با آب دریا، یافتن یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه و ترور او تاکنون محکوم به شکست بوده و در آینده هم خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس