کد خبر 1582912
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
اصلاح‌طلبان

واقعیت تلخ همینجاست. روزنامه‌های غرب‌گرا نشان داده‌اند در روزهای پر حماسه، حماسه‌کُش‌اند و ما هزینه دشمنی رسانه‌های غرب‌گرای داخلی با مردم را از جیب مردم تأمین می‌کنیم.

به گزارش مشرق، سید محمد عماد اعرابی در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ پس از بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب از یک چیز تأسف خوردند: «تأسّفی که من دارم این است که این پیشرفت‌ها برای مردم توضیح داده نشده و مطمئنّاً اکثر افراد کشورمان از این تلاش‌هایی که انجام گرفته و توفیقاتی که به دست آمده و ابتکاراتی که از نیروهای انسانی نخبه‌ ما سر زده، بی‌اطّلاعند.» دو روز قبل از آن در ۸ بهمن ۱۴۰۲ متخصصان فضائی کشور ماهواره «مهدا» و دو نانو ماهواره «کیهان۲» و «هاتف۱» را همزمان با ماهواره‌بر سیمرغ در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار دادند. علاوه‌بر ساخت داخلی هر سه ماهواره و ماهواره‌بر سیمرغ، پرتاب سه ماهواره با یک ماهواره‌بر برای اولین‌بار در کشورمان انجام می‌شد؛ اما فکر می‌کنید این رویداد مهم در صنعت فضائی کشور چقدر در صفحه اول روزنامه‌های غرب‌گرا بازتاب داشت؟ پاسخ کوتاه است: «تقریبا هیچ».

روزنامه‌های «هم‌میهن» و «اعتماد» بیشتر ترجیح دادند با «رد صلاحیت‌ها» به تخریب انتخابات ۱۱ اسفند بپردازند. روزنامه «سازندگی» به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت و نوید روزهای خوب برای ایران با آمدن «میشل اوباما» را داد. روزنامه‌های دیگر این طیف مانند «شرق» نیز به «تورم» و افزایش قیمت‌ها پرداختند. به این ترتیب رویداد مهمی که حتی واکنش رسانه‌های غربی را برانگیخت، جایی در میان تیترها و عکس‌های اصلی روزنامه‌های غرب‌گرای ایرانی نداشت!

حدود یک هفته قبل‌تر از آن در ۳۰ دی ۱۴۰۲ متخصصان فضائی کشورمان یک رکورد بی‌نظیر دیگر به دست آورده بودند. ماهواره بومی «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اولین ماهواره‌بر ایرانی بود که می‌توانست محموله خود را به این مدار برساند. ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» با موتور سوخت جامد «رافع» یک ویژگی جدید دیگر نیز داشت و آن اینکه حداکثر وزن محموله را از ۵۰ کیلوگرم در نسخه قبلی به ۱۰۰ کیلوگرم ارتقا داده بود. توان فضائی ایران برای ارسال ماهواره هم در وزن محموله و هم در دستیابی به مدارهای بالاتر به شکل قابل توجهی ارتقا یافته بود. همین خشم دولت‌های غربی را برانگیخت و تروئیکای اروپا را وادار به واکنش کرد. اما ظاهرا علاوه‌بر آنها در ایران نیز عده‌ای از این اتفاق ناراحت بودند. رویدادی تا این اندازه مهم باز هم در صفحه اول روزنامه‌های غرب‌گرای ایرانی «تقریبا هیچ» بازتابی نداشت. به جای آن روزنامه «هم‌میهن» سعی کرده بود وضعیت اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را در چشم مخاطبان فرو کند و از آن دستمایه‌ای برای خودتحقیری بسازد. روزنامه «سازندگی» با طعنه از «تابستان سخت» و خشکسالی در ایران گفته بود و روزنامه «اعتماد» همچنان به کارویژه‌اش در آشوب ۱۴۰۱ می‌پرداخت و از سرنوشت قانون حجاب در انتخابات آینده مجلس می‌گفت.

پرتاب چهار ماهواره در کمتر از ده روز، آن هم در منطقه‌ای که غرق در جنگ و درگیری است و در کشوری که زیر سنگین‌ترین تحریم‌ها قرار دارد به تنهائی تا چند روز می‌تواند موضوع تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلف باشد اما «سکوت» تنها چیزی بود که از طرف روزنامه‌های غرب‌گرای داخلی که اتفاقا از یارانه دولتی مطلوبی نیز بهره‌مند بودند، نصیب افکار عمومی ایران شد.

۶ شهریور ۱۴۰۲ نیز یک اتفاق مهم دیگر رخ داده بود. فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی پس از ۲۰ سال وقفه، تکمیل و آماده بهره‌برداری شد. مهم‌تر از خبر افتتاح این فاز از پارس جنوبی، عملیات‌های مهندسی‌ای بود که برای بهره‌برداری از آن صورت گرفت. راه‌اندازی فاز ۱۱ نیاز به تجهیزات و امکانات ویژه‌ای داشت که در دولت‌های گذشته برای تهیه آن به سراغ شرکت‌های خارجی رفتند اما هر بار با بدعهدی آنها و فشار تحریم‌ها این پروژه متوقف می‌ماند. این بار مهندسان ایرانی توانستند مستقل از شرکت‌های خارجی کار را پیش ببرند. یکی از بخش‌های قابل توجه در این پروژه جابه‌جایی دریایی عظیم یک سکوی ۳۲۰۰ تنی

بود که اقدامی بی‌سابقه در صنعت نفت و گاز کشور و اولین تجربه مهندسان ایرانی محسوب می‌شد. تارنمای بی‌بی‌سی(رسانه دولتی انگلستان) پس از موفقیت مهندسان ایرانی در این عملیات، اعتراف کرد: «جابه‌جایی سکوی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ برای ایران تجربه نخستین جابه‌جایی از دریا به دریا بود و گفته می‌شد که این کار بدون مشاوران خارجی شدنی نیست. اما در نهایت ایران اعلام کرد که بدون حضور مشاوران خارجی موفق شده این عملیات پیچیده را انجام بدهد.» اما این حماسه‌آفرینی صنعتی نیز «تقریبا هیچ» بازتابی در روزنامه‌های غرب‌گرای داخلی پیدا نکرد. روزنامه «اعتماد» ترجیح داد بیشتر به شورای نگهبان و موضوع رد صلاحیت توسط این نهاد بپردازد. روزنامه «سازندگی» ذوق‌زده از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه خبر از «بازگشت نبض برجام» داد و «شرق» و «هم‌میهن» نیز تصمیم گرفتند از «امنیتی شدن دانشگاه» و «اخراج اساتید» بگویند. روزنامه «شرق» نه تنها شاهکار مهندسان ایرانی را اصلا پوشش نداد، بلکه درباره آن نوشت: «[این اقدام] نتیجه درخور توجهی نخواهد داشت.»

ممکن بود آنها از اجرائی شدن این پروژه در دولت سیزدهم ناراحت باشند اما حداقل می‌توانستند فارغ از خبر افتتاح فاز ۱۱، عملیات فنی، پیچیده و قابل تحسین مهندسان ایرانی را به موضوع گزارش خود در صفحه اول تبدیل کنند. آنها حتی می‌توانستند طبق رویه مرسوم‌شان، این اقدام را هم به دولت محبوب خود با ریاست آقای روحانی نسبت دهند و از اقدامات آنها[!] برای به ثمر نشستن این پروژه بزرگ تجلیل کنند؛ اما در این حد هم حاضر نشدند خودباوری و امید را به افکار عمومی تزریق کنند.

البته این رویکرد همیشگی روزنامه‌های غرب‌گرا بود؛ مستقل از اینکه دولت همسو یا غیرهمسوی‌شان بر سر کار باشد. سال ۱۳۹۸ برخی استان‌های کشور از گلستان تا خوزستان را سیل فرا گرفت. مردم ایران اما از دل این رخداد ناگوار، یک حماسه ساختند و با همدلی و همیاری‌شان در کمک به یکدیگر و ایجاد موانع برای در امان ماندن خانه‌های مردم، تصاویر بدیع و خیره‌کننده‌ای به یادگار گذاشتند. اما باز هم به جز سه گزارش در روزنامه «اعتماد»، «تقریبا هیچ» خبری از این حماسه در نشریات غرب‌گرا نبود. روزنامه «سازندگی» از همه چیز نوشت جز همبستگی باشکوه مردم و روزنامه «شرق» ترجیح داد تا بیشتر به ماجرای «دکل گمشده» و «فسادهای اقتصادی» بپردازد. ۱۲ دی ۱۳۹۸ با شهادت سردار سلیمانی ملت ایران بار دیگر از یک سوگ سنگین، حماسه‌ای پرافتخار ساختند و با حضور خیره‌کننده خود در تشییع پیکر فرمانده شهید نیروی قدس سپاه، رفراندومی بزرگ در حمایت از نظام جمهوری اسلامی به نمایش گذاشتند. اما این حماسه نیز سهمی اندک در نشریات غرب‌گرا داشت. این تشییع باشکوه در چند روز و چند شهر تنها در دو شماره و سپس سیلی ایران به آمریکا فقط به اندازه یک تک گزارش در روزنامه «شرق» بازتاب پیدا کرد اما آنها حتی در روزهای آخر سال هم دست از سر هواپیمای اوکراینی برنداشتند و ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ برای «هفتمین بار» در دو ماه پایانی سال(تقریبا هفته‌ای یک بار) تیتر-عکس یک خود را به این حادثه تلخ اختصاص دادند. «اعتماد» نیز سیلی موشکی ایران به آمریکا را به صورت خبری کوچک در گوشه صفحه اول خود کار کرد اما تصویر هواپیمای اوکراینی در این روزنامه تبدیل به عکس و تیتر یک شد و در ادامه خواستار عذرخواهی و استعفای مسئولان شد تا شیرینی شکست هیمنه آمریکا را از کام‌ها بزداید. روزنامه اعتماد آن سال سومین روزنامه‌ای بود که بیشترین یارانه دولتی را می‌گرفت و روزنامه شرق رتبه چهارم را داشت.

روزنامه‌های غرب‌گرا نشان داده‌اند در روزهای پر حماسه، حماسه‌کُش‌اند و مانند مگسی که روی زخم می‌نشیند، اغلب خوراک رسانه‌ای خود را از درد و آلام ملت فراهم می‌کنند. این رویکرد آنها وقتی قابل تأمل می‌شود که بدانیم این روزنامه‌ها دیگر صرفا نشریات چاپی نیستند بلکه با توسعه فناوری‌های جدید ارتباطی، آنها سرشاخه‌های مجازی خود را گسترش و شبکه‌ای نسبتا هماهنگ و منسجم برای تولید و توزیع محتوا دوشادوش جریان‌های رسانه‌ای خارج کشور شکل داده‌اند.

در جریان آشوب‌های ۱۴۰۱ معمولا شبکه تروریستی اینترنشنال را به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های آتش بیار این معرکه می‌شناسند. اما بخش قابل توجهی از محتوای این شبکه باز نشر گزارش‌ها و مصاحبه‌های رسانه‌های غرب‌گرای داخل ایران بود. بازداشت دو خبرنگار این رسانه‌ها که نقطه شروع انتشار اخبار جعلی در رسانه‌های بیگانه بودند، تأثیری در رویکرد و نحوه فعالیت‌شان نداشت چون آنها فقط دو سرباز جزء در آرایش جنگ رسانه‌ای نشریات غرب‌گرای داخلی و حامیان خارجی‌شان علیه مردم ایران بودند.

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ «اینترنشنال» به نقل از خبر جعلی روزنامه «هم‌میهن» سابقه بیماری زمینه‌ای مهسا امینی را تکذیب کرد. ۱۸ مهر ۱۴۰۱ «اینترنشنال» با بازنشر ادعای کذب روزنامه «اعتماد» مدعی شد نیکا شاکرمی در جریان آشوب‌های خیابانی و توسط مأموران کشته شده است. ۲۳ مهر ۱۴۰۱ «اینترنشنال» با انتشار گزارش روزنامه «هم‌میهن» مدعی فضای امنیتی در مدارس، احضار و اخراج مدیران مدارس و دستور نهادهای امنیتی برای نحوه خروج دانش‌آموزان و جلوگیری از تجمع شد. ۲۴ مهر ۱۴۰۱ «اینترنشنال» باز هم به نقل از خبر جعلی «هم‌میهن» مدعی حمله نیروهای امنیتی به دانش‌آموزان در مدرسه شاهد شد. ۱۲ آبان ۱۴۰۱ «اینترنشنال» با بازنشر گزارش سراسر کذب روزنامه «اعتماد» از بازداشت و شکنجه داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران خبر داد. ۲۸ آبان ۱۴۰۱ «اینترنشنال» باز هم با بازنشر ادعای کذب روزنامه «اعتماد» مدعی به قتل رساندن کیان پیرفلک توسط نیروهای امنیتی شد. ۱۹ آذر ۱۴۰۱ «اینترنشنال» با بازنشر گزارش روزنامه «شرق» به حمایت از ماهان صدارت یکی از عناصر آشوب و متهم به قتل نیروهای حافظ امنیت، پرداخت. ۲۰ آذر ۱۴۰۱ «اینترنشنال» به نقل از گزارش کذب روزنامه «اعتماد» خبر بازداشت خدانور لجه‌ای در جریان اعتراض به نیروهای امنیتی را منتشر کرد.

۲۴ آذر ۱۴۰۱ «اینترنشنال» با بازنشر گزارش روزنامه «هم میهن» مدعی هدف گرفتن اندام حیاتی آشوبگران توسط نیروهای امنیتی شد. ۱ دی ۱۴۰۱ «اینترنشنال» به نقل از روزنامه «شرق» از اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان خبر داد. ۹ بهمن ۱۴۰۱ «اینترنشنال» با بازنشر گزارش متوهمانه روزنامه «اعتماد» از سکته یک زن در سیستان و بلوچستان با دیدن صف نفت خبر داد. ۷ اسفند ۱۴۰۱ «اینترنشنال» به نقل از روزنامه «هم‌میهن» از حمله شیمیایی به مدارس دخترانه گفت. ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ «اینترنشنال» گزارش روزنامه «شرق» درباره بی‌توجهی مسئولان مدارس به مسمومیت دانش‌آموزان را بازنشر کرد و...

۶ ماه تغذیه مستمر اینترنشنال و دیگر رسانه‌های بیگانه توسط رسانه‌های غرب‌گرای داخلی انجام شد اما نه تنها هیچ برخورد بازدارنده‌ای با آنها صورت نگرفت بلکه همان سال مجموعه «اعتماد» ۶,۶۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان و روزنامه «شرق» ۴,۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان فقط یارانه نقدی دولتی دریافت کردند. این منهای ارقام قابل توجهی است که توسط شرکت‌های دولتی و حاکمیتی به عنوان تبلیغات به این رسانه‌ها سرازیر می‌شود. به عنوان مثال فارغ از حجم تبلیغات غیرمنطقی شرکتی حاکمیتی مانند همراه اول، همیشه این سؤال وجود دارد که چرا بخش قابل توجهی از تبلیغات بی‌حد و حساب این شرکت و یا برخی پتروشیمی‌های دولتی سر از جریان رسانه‌ای غرب‌گرا در داخل ایران در می‌آورد؟ آیا ما با شبکه‌ای تبلیغاتی مواجهیم که علی‌رغم ادعای استقلال مالی رسانه‌های غرب‌گرا وظیفه تأمین مالی این رسانه‌ها را از منابع دولتی و حکومتی بر عهده ‌دارد؟

واقعیت تلخ همینجاست. مدیریت رسانه‌ای در جمهوری اسلامی نه تنها در بیان پیشرفت‌ها و افتخارات ملی لکنت دارد بلکه حتی مخارج یأس‌آفرینی و خودتحقیری در افکار عمومی ایران را نیز خودش پرداخت می‌کند! ما هزینه دشمنی رسانه‌های غرب‌گرای داخلی با مردم را از جیب مردم تأمین می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    8 14
    اصلاح طلبها همیشه به نفع خودشون حرف می زنن بدون اینکه به مردم و جامعه فکر کنن
    • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      12 9
      44 سال است به اسم اصلاح طلب یا اصول گرا مردم ایران را سرکار گذاشتید بسه دیکه کشور های عربی که هیچ کس در ایران آنها حالا از نظر تکنولوژی و رفاه از ما سالیان سال جلوتر است اند و مردم ایران در فقر
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      7 6
      بعضی ها قدر و ارزش کشورمان را نمی‌دانند کافیه فقط چند ماه در کشورهای غربی ویا همین حاشیه خلیج فارس زندگی کنن ....تورم وگرانی در کانادا وحشتناک است هرچی کار میکنی و درآمد داری فقط هزینه اجاره خانه میشه
    • alir IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      1 1
      می دانید چرا مردم این ها را جدی نمی گیرند - چون به اولویت های مردم اهمیت داده نشده و نظر مردم را کنار گذاشته اند!
  • سلام IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    13 18
    چرا کمی تامل ندارید با خشک مغزی کسی که منقد است دشمن نیست دشمن کسی استکه به مردم پشت کرده فقط فکر جیب خود است ولی مردم را با نام شمشیر عدالت می راند متاسفم اگر منقد را غربگرا می نامید
  • دانش IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    9 5
    به گفته پاورقی دو چیز رو زمین نمیمونه یکی میت یکی وطن فروش مستقیم و غیر مستقیم توسط امریکا و صهیونیسم پشتیبانی میشه
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      2 1
      اصلاح طلبا سه ساله هیچ نقشی تو کشور ندارن مردم ارزشون رو برگردوندن
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    8 0
    باید به فکر مردم بود تا مردم هم به توانمندیها و پیشرفتها احترام بذارن و براشون حائز اهمیت بشه
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    9 10
    ما مردم چه کاره هستیم الان که فقط نق میزنیم و هیچکس مارا آدم حساب نمیکند ..اصلا مردم متدین به چشم نمیایند . شکم گرسنه ساخت ماهواره و پیشرفت رو نمیتونه درک کنه
  • هاشم IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    5 6
    ولی شکم کرسنه و فقر مطلق و مشگل جوانان اینده ایران فقط 4 تا موشک ویک ماهواره نیست 20 سال فاز جنوبی راکد از خودتان بپرسید چرا ؟ با وجود اشتراگ منابع با امارت از اقتصاد بسته و محرومیت از بازارهای جهان و تخفیفات فراوان در فروش سرمایه های ملی و وصول پول با کلی دوندگی و هزینه اختلاس های فراوان مقامات و فرزندانش در نبود شفافیت خودتان قضاوت کنید.
  • حسن IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    5 4
    وقتی که لحظه به لحظه وضع افتضاح تر می شود تورم افسار گسیخته شده الان اگر بتوانی جنسی را بخری لحظه بعد قیمتش افزایش یافته دزدان و غارتگران در لباس میش جسورتر شده و فساد سیستماتیک همانند تورم پیشرفت طوفانی دارد قیمت خودریی آشغال ( آشغالترین خودروهای جهان) ظرف یک ماه 50% افزایش پیدا می کند کدام پیشرفت ؟؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    26 6
    مردم گشنه تر شدند و اجناس گرانتر . اینرا هم ذکر کن . کسیدیگر با شکم گشنه به این موضوعات توجه نداره
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    17 3
    دشمنان ملت ایران کاملا مشخص هست
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      7 8
      دشمن مردم ایران آمریکا و انگلیس خبیث است
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    4 3
    واقعیت اینه که سفره مردم خالیه وتوجه ایی به این امر مهم نمیشه !!!!!! دستاوردهای علمی خیلی خوبه ولی امروز مهمترین قدرت ، قدرت اقتصادیه که ما در این مقوله تعطیل هستیم . بدون مرزبندی سیاسی مردم از این وضعیت کلافه هستند ولی کو گوش شنوا !!!!!!
  • سپیده IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    9 5
    اولین ماهواره‌ی ایرانی (ماهواره‌ی امید) سال ۸۴ در زمان خاتمی ساخته شد. حالا اینکه بعدش یک چیزهایی پرتاب کردند که مشخص نبود چه برتری نسبت به نسخه‌ی قبلی دارد و اطلاعاتی از آن نبود جز اینکه از روسیه برای پرتابش کمک گرفته‌اند باید چطوری چاپ می‌شد؟
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    15 6
    ما هم شدیم مثل مردم غزه سازمان های بین المللی باید به ما هم کمک های بشردوستانه ارسال کنن
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      4 4
      وقتی اسم اصلاح طلبان رو می‌شنوم یاد کابینه نتانياهو میفتم
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    12 16
    کسی منکر مشکلات داخلی نیست.مشکلاتی که غالبا ریشه در سوء تدبیر و خیانت همین جماعت غربگرا دارد . ولی باید دانست که جریان تند رو اصلاحات غربگرا ستون پنجم امریکا و انگلیس در کشور هستند .و تا این ستون پنجم و جریان نفوذ ریشه کن نشود مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی و امنیتی همچنان باقی و کشور و انقلاب را تهدید میکند .
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 0
    چرا جوانان بیکارند درحالی بازنشستگان سال ها سرکاراند. چرا باید برای وزیران ، نمایندگان مجلس بی انتها مزیت وجود داشته باشه. عملکرد دادگاه ها مردم و خسته و نا امید کردن. بازی با روح و روان مردم تبدیل به سیاست دادگاهها شده. آب رفته از جوی دیگه بر نمی گرده.
  • مجید ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    5 2
    مگر بر منافقین مزدور و وطن فروش
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    8 4
    تا زمانی که مردم امنیت غذایی و شغلی ندارن و در رفاه نیستن هیچ کدوم از اینا ارزشی ندارن
  • مهدی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    6 4
    حالا این همه پیشرفت چی برای ما داشته.با هر موشک و ماهواره جدید نتیجه ای جز تحریم بیشتر داشته ایم.
  • DE ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    10 2
    فقر و بدبختی هیچ پیشرفتی رو نمیبینه
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    6 1
    اول وضعیت اقتصاد رو سامان بدید بعد مردم تجهیزات و دستاوردها را خواهند دید
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    6 1
    اگه راست میگی بیا کف خیابان‌ها ببین مردم و بازنشستگان چه حال و روزی دارن
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 4
    خاتمی خسته نشد از این همه نفاق؟
  • آرمان IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 0
    اونا همیشه سیاه نمایی،شما همیشه سفید نمایی دوتایی شما دو لبه ی یک قیچی هستید که فقط اعتماد مردم پاره میکنه،همونجور که شماها هیچوقت مشکلات واقعی و گرفتاری مردم پوشش نمیدید،اونا هم فقط مشکلات و بدبختی هارو پوشش میدن مردم چون خودشون وسط این مشکلات دارن دست و پا میزنن، از اون روزنامه ها بیشتر استقبال میکنن خصوصا با اون نوشته های عجیبی که کیهان و شریعتمداری تواین چندسال اخیر بیرون دادن
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    4 2
    وقتی ۴۵ ساله ارابه مرگ پیکان و پراید تحویل مردم میدین وفتی تسبیح و سجاده مون از چین میاد وقتی پرچم و عبای روحانی یا حتی چادر از چین میاد چ جور باور کنیم ؟!!!!
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    2 1
    پیشرفت زمانی محسوس می شود که فقر در جامعه نباشد این پیشرفتها وقتی تغییری در زندگی روزمره مردم ایجاد نکند اسمش پیشرفت نیست
  • رضا IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    2 2
    کیهان هیچوقت درک درستی از وضعیت جامعه نداشته و فقط به اخلاف افکنی دامن زده
  • سیداسماعیل هاشمی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 2
    خاک برسرما
  • مردم IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 2
    آقای تحلیگر ،جای سفره خالی مردم کجاست ، مگر تمام این پیشرفتها نباید برای رفاه مردم باشد پس جیب خالی مردم چرا روز به روز خالی تر است ، امروز مردم نگران خرید ۲ عدد نان هستند شما سوار برموشک در رؤیا سیر می کنید،
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    2 2
    مردم آسایش رو می خواهند نه موشک رو. موشک وقتی قابل قبول است که آرامش و آسایش رو به ارمغان بیاورد
  • Sasan IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 0
    شما صد ها شبکه تلویزیونی و رادیویی دارین صدها سایت اینترنتی و روزنامه دارین، بعد روز کیهان رفته گیر به چند تا روزنامه درپیتی گیر داده،
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      0 0
      بسیار عالی؛ واقعا بهترین کامنت بود....
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 1
    خلاصه مطلب میخوان بگن دیگی که برا ما نجوشه ...
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    2 4
    از خودتحقیری و خیانت این دلقکهای غربزده متنفرم.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    2 0
    یه جوری مطلب مینویسید انگار خودتون پاک و منزه از هر گناهی هستید . در رابطه با تمامی مواردی که یک به یک در خصوص مردم و مشکلاتشون روزنامه های غرب گرا مطلب نوشتند شما چی نوشتید و چقدر به مردم و مشکلاتشون بها دادید . هردو گروه منفور مردم هستید و بیش از این اصلاح طلب و اصولگرا نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس